Regeling vervallen per 14-01-2013

Algemene voorwaarden van de gemeente Breda voor het inkopen van diensten 2005

Geldend van 14-01-2013 t/m 13-01-2013

Intitulé

Algemene voorwaarden van de gemeente Breda voor het inkopen van diensten 2005

Artikel 1: Begripsomschrijvingen

In deze inkoopvoorwaarden worden de hierna gebruikte begrippen en uitdrukkingen als volgt gedefinieerd:

  • 1.

    Breda

    Opdrachtgever c.q. gebruiker van de inkoopvoorwaarden

  • 2.

    Dienstverlener

    De wederpartij van Breda.

  • 3.

    Overeenkomst

    De schriftelijk vastgelegde afspraken tussen Breda en dienstverlener betreffende de levering van diensten, waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn.

  • 4.

    Levering

    Het uitvoeren van de afgesproken werkzaamheden.

  • 5.

    Diensten

    De afgesproken te verrichten werkzaamheden.

  • 6.

    Zaken

    De bij de uitvoering van de werkzaamheden eventueel te leveren stoffelijke, roerende objecten.

  • 7.

    Partijen

    Breda en de dienstverlener.

  • 8.

    Order

    Opdracht tot levering. Hieronder valt tevens een afroeporder.

  • 9.

    Bijlagen

    Aanhangsels bij de overeenkomst, die, na door beide partijen te zijn geparafeerd, deel uitmaken van de overeenkomst.

  • 10.

    .Derden

    Niet zijnde partijen bij de overeenkomst

  • 11.

    .Werkdagen

    Kalenderdagen, behoudens weekenden en algemeen erkende feestdagen.

  • 12.

    .Personeel van de dienstverlener

    De door de dienstverlener voor de uitvoering van de overeenkomst in te schakelen personeelsleden en/of hulppersonen, welke krachtens de overeenkomst onder zijn verantwoordelijkheid zullen werken.

Artikel 2: Toepasselijkheid

  • 1. Deze inkoopvoorwaarden zijn van toepassing op de aanvragen, aanbiedingen en overeenkomsten, inclusief eventuele vervolgovereenkomsten, en op alle daarop gebaseerde opdrachten tot het verrichten van diensten, waarbij de gemeente Breda, hierna te noemen "Breda", optreedt als inkoper van dienstverlening door een derde en waarbij de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van dienstverlener uitdrukkelijk van de hand worden gewezen.

  • 2. Deze inkoopvoorwaarden zijn volledig van toepassing, tenzij – en voor zover - schriftelijk anders is overeengekomen.

Artikel 3: Aanbieding, offerte en inschrijvingen

  • 1. Een aanbieding kan worden gedaan door het uitbrengen van een offerte.

  • 2. Elke dienstverlener die een aanbod wenst te doen moet zijn offerte uiterlijk op het tijdstip, waarop de inschrijvingstermijn sluit, gesloten in een enveloppe zonder kosten voor Breda (doen) afleveren op het door Breda opgegeven adres.

  • 3. Offertes die niet uiterlijk op het tijdstip waarop de inschrijvingstermijn sluit bij Breda zijn afgeleverd, zijn ongeldig, tenzij Breda op grond van bijzondere omstandigheden anders beslist.

  • 4. De door dienstverlener uitgebrachte offerte blijft tenminste 60 dagen vanaf de datum waarop de offerte door Breda is ontvangen, ongewijzigd en onverminderd van kracht.

Artikel 4: Totstandkoming van een overeenkomst

  • 1. De overeenkomst komt tot stand:

    • a.

      indien met de dienstverlener een mantelovereenkomst is gesloten, door het op basis daarvan verstrekken van een schriftelijke opdracht, mits deze voldoet aan alle in de mantelovereenkomst daaraan gestelde eisen en voorwaarden;

    • b.

      indien de dienstverlener een offerte heeft uitgebracht, door het op basis daarvan verstrekken van een schriftelijke opdracht door Breda aan de dienstverlener.

  • 2. Indien een mondelinge order of opdracht - conform de aanbieding - volgt op de offerte, komt de overeenkomst tot stand op het moment van het verlenen van die opdracht. Bij zulk een mondeling aangaan vindt de uitvoering van de overeenkomst niet eerder plaats dan na het moment van ontvangst door dienstverlener van de schriftelijke bevestiging van de order.

  • 3. Breda heeft het recht wijzigingen en aanvullingen op de offerte aan te brengen. In dat geval komt de overeenkomst tot stand op het moment waarop Breda een schriftelijke bevestiging van de opdracht of order ontvangt overeenkomstig de gewijzigde dan wel aangevulde offerte dan wel op het moment dat de dienstverlener feitelijk begint met de uitvoering van de overeenkomst.

  • 4. De dienstverlener is verplicht, indien Breda daarom verzoekt, de opdracht of order schriftelijk te bevestigen. De dienstverlener is alsdan verplicht die bevestiging, tenzij schriftelijk anders overeengekomen, binnen veertien dagen te doen plaatsvinden.

  • 5. Indien een schriftelijke dan wel mondelinge order of opdracht door Breda wordt geplaatst zonder een daaraan voorafgaande offerte van de dienstverlener, komt de overeenkomst tot stand op het moment, dat binnen 30 dagen na verzending van de order of opdracht een getekende orderbevestiging door Breda wordt ontvangen dan wel de zaken binnen deze termijn overeenkomstig de order worden geleverd.

  • 6. Door Breda voor de uitvoering van de overeenkomst (ook voorafgaande aan het aangaan ervan) ter beschikking gestelde of door Breda goedgekeurde bestekken, tekeningen, modellen, specificaties, instructies, keuringsvoorschriften e.d. - hoe ook genaamd en belichaamd - maken, tenzij schriftelijk anders overeengekomen, deel uit van de overeenkomst.

Artikel 5: Geldigheid prijzen

  • 1. De prijzen zijn vast en onveranderlijk tenzij de overeenkomst de omstandigheden vermeldt die tot prijsaanpassing kunnen leiden, alsmede de wijze bepaalt waarop de aanpassing plaatsvindt.

  • 2. De prijzen luiden in Euro’s, exclusief omzetbelasting.

  • 3. De prijzen omvatten alle kosten in verband met de nakoming door de dienstverlener van zijn verplichtingen, dus inclusief de kosten van reizen, transport, inklaring, verzekering, administratie, verpakking, opleiding, training, de in het derde lid van artikel 7 opgesomde bescheiden en materialen en dergelijke. Meer- en minderwerk worden door Breda slechts erkend indien dit schriftelijk is overeengekomen.

Artikel 6: Levering

  • 1. De dienstverlener zal de werkzaamheden, waaronder begrepen eventueel te leveren zaken, op het overeengekomen tijdstip dan wel binnen de overeengekomen termijn op de overeengekomen plaats vakkundig en adequaat tegen de afgesproken prijs en onder de overeengekomen voorwaarden verrichten.

  • 2. Indien de werkzaamheden niet op het overeengekomen tijdstip dan wel binnen de overeengekomen termijn op de overeengekomen plaats worden verricht, is de dienstverlener zonder ingebrekestelling in verzuim. In dat geval is hij verplicht hiervan terstond schriftelijk mededeling te doen aan Breda.

  • 3. De dienstverlener zal de werkzaamheden verrichten onder overlegging van verplichte en overeengekomen inspectie-, keuring-, controle- en garantiebewijzen.

Artikel 7: Kwaliteit te verrichten werkzaamheden en garantie

  • 1. Dienstverlener garandeert, dat de te verrichten werkzaamheden, inclusief de daarbij eventueel te leveren zaken, voldoen aan de overeengekomen eisen. De werkzaamheden beantwoorden niet aan de overeenkomst, indien zij niet worden uitgevoerd op die wijze die en niet van dien aard zijn als Breda op grond van de overeenkomst mocht verwachten.

  • 2. Voor zover geen nadere omschrijving van de aan de werkzaamheden te stellen eisen is gegeven, dienen zij in ieder geval van goede kwaliteit te zijn en tenminste aan alle relevante wettelijke bepalingen inzake kwaliteit, milieu, veiligheid en gezondheid en de gebruikelijke eisen van deugdelijkheid, doelmatigheid en afwerking te voldoen.

  • 3. Dienstverlener garandeert, dat de werkzaamheden geheel compleet worden uitgevoerd en het resultaat daarvan – indien van toepassing – voor gebruik gereed is. Hij zorgt ervoor, dat onder meer alle onderdelen, hulpmaterialen, hulpstukken, gereedschappen, reservedelen, gebruiksaanwijzingen, instructieboeken, tekeningen en dergelijke, die noodzakelijk zijn voor het nakomen van de overeenkomst, worden meegeleverd, ook indien zij niet met name worden genoemd.

  • 4. Indien Breda constateert, dat het resultaat van de verrichte diensten niet (geheel of gedeeltelijk) voldoet aan hetgeen de dienstverlener conform de leden 1 tot en met 3 van dit artikel heeft gegarandeerd, is dienstverlener zonder nadere ingebrekestelling in verzuim.

  • 5. Breda kan er geen beroep meer op doen, dat de verrichte werkzaamheden niet aan de overeenkomst beantwoorden, indien zij de dienstverlener daarvan niet in kennis heeft gesteld binnen vier weken nadat zij dit heeft ontdekt.

  • 6. De dienstverlener is gehouden tot het op zijn kosten herstellen of vervangen van bij de uitvoering van de dienstverlening geleverde zaken, die binnen twee jaar buiten de schuld van Breda of derden niet of niet meer voldoen aan het bepaalde in het eerste lid van dit artikel en hetgeen dienstverlener met betrekking tot deze zaken conform dit artikel heeft gegarandeerd, een en ander onverminderd het recht van Breda op aanvullende schadevergoeding. In dit geval is dienstverlener gehouden om binnen tien werkdagen over te gaan tot herstel of vervanging, bij het verstrijken waarvan de dienstverlener zonder nadere ingebrekestelling in verzuim is. Bij gebreke van behoorlijke nakoming van deze herstelverplichting en / of nakoming daarvan binnen de gestelde termijn, zomede in spoedeisende gevallen, heeft Breda het recht voor rekening en risico van de dienstverlener het nodige te verrichten of door derden te doen verrichten. De dienstverlener wordt hiervan zo spoedig mogelijk in kennis gesteld.

  • 7. Indien de levering mede bestaat uit het er beschikking stellen van arbeidskrachten, voldoet de terbeschikkingstelling aan de wettelijke vereisten. De arbeidskrachten zullen voorts voldoen aan de overeengekomen of (indien terzake geen specifieke afspraken zijn gemaakt) aan de algemeen geldende eisen van bekwaamheid. De dienstverlener staat in voor de kwaliteit en de integriteit van degene, die namens de dienstverlener belast is met de uitvoering van de overeenkomst. Het overeengekomen aantal arbeidskrachten zal tijdens de overeengekomen periode voortdurend beschikbaar zijn.

  • 8. De garantietermijn wordt verlengd met de herstelperiode voor zover de levering gedurende deze periode niet kan worden gebruikt. Voor vervangende zaken vangt de garantieperiode opnieuw aan bij ingebruikname.

Artikel 8: Controle en keuring door Breda

  • 1. Breda is gerechtigd te allen tijde de door de dienstverlener verrichte werkzaamheden te keuren en te controleren.

  • 2. De dienstverlener zal kosteloos zijn medewerking verschaffen aan de controle c.q. de keuring. Zulks geldt evenzeer voor hercontroles e.d. De dienstverlener biedt daartoe de nodige hulp en faciliteiten.

  • 3. Indien bij de controle c.q. de keuring het resultaat van de verrichte werkzaamheden geheel of gedeeltelijk wordt afgekeurd, zal Breda dit per omgaande aan de dienstverlener schriftelijk melden. De dienstverlener zal binnen tien werkdagen zorgdragen voor herstel. Indien dedienstverlener van deze gelegenheid geen gebruik maakt dan wel er niet in slaagt naar behoren te leveren, is de dienstverlener zonder nadere ingebrekestelling in verzuim.

  • 4. Indien de verrichte werkzaamheden ongeacht de resultaten van enige keuring c.q. controle niet blijken te voldoen aan het bepaalde in artikel 7 is het bepaalde in de leden 3 en 5 van dit artikel van toepassing.

  • 5. Breda heeft het recht de diensten voor rekening van de dienstverlener (doen) verrichten door een derde, indien na overleg met de dienstverlener redelijkerwijs mag worden aangenomen, dat de dienstverlener niet, niet-tijdig of niet naar behoren voor herstel of vervanging kan of zal zorgdragen. Breda kan van dat overleg afzien, indien dringende omstandigheden, zulks ter beoordeling van Breda, Breda daartoe nopen.

  • 6. Indien overeengekomen wordt, dat de controle c.q. keuring door een onafhankelijke instantie plaatsvindt, is de uitslag daarvan bindend voor de dienstverlener en Breda. Zulks is van overeenkomstige toepassing bij herkeuring.

  • 7. Tussentijdse keuringen c.q. controles, of het ontbreken daarvan, houden geen aanvaarding in.

Artikel 9: Acceptatie

De werkzaamheden worden als verricht c.q. geleverd beschouwd, indien Breda de resultaten daarvan blijkens een schriftelijke kennisgeving daarvan aan dienstverlener heeft geaccepteerd.

Artikel 10: Hulpmiddelen

  • 1. De door Breda aan de dienstverlener ter beschikking gestelde dan wel voor rekening van Breda door de dienstverlener aangeschafte of vervaardigde materialen, tekeningen, modellen, instructies, specificaties, programmatuur, gereedschappen en overige middelen die op enigerlei wijze voor de dienstverlener een ondersteunende functie hebben voor de te leveren diensten, blijven dan wel worden eigendom van Breda op het moment van aanschaffing of vervaardiging.

  • 2. De dienstverlener is verplicht de in het eerste lid van dit artikel bedoelde hulpmiddelen te merken als kenbaar eigendom van Breda, deze in goede staat te houden en voor rekening van de dienstverlener te verzekeren tegen alle risico's zolang de dienstverlener ten aanzien van die hulpmiddelen als houder voor Breda optreedt.

  • 3. De wijze van gebruik van de hulpmiddelen is geheel voor risico van de dienstverlener.

  • 4. De dienstverlener stelt de hulpmiddelen op eerste verzoek van Breda aan Breda ter beschikking doch uiterlijk op de datum van levering van de zaken waarop de hulpmiddelen be-trekking hebben.

  • 5. De dienstverlener mag de hulpmiddelen alleen gebruiken ten behoeve van en in het kader van de levering aan Breda, behoudens schriftelijk andersluidende toestemming van Breda.

  • 6. Verandering aan of afwijking van de door Breda ter beschikking gestelde of goedgekeurde hulpmiddelen is slechts toegestaan na voorafgaande schriftelijke toestemming van Breda.

Artikel 11: Tot de levering behorende informatiedragers en / of diensten

  • 1. Certificaten, attesten, montagevoorschriften, onderhouds- en bedieningsvoorschriften, tekeningen of andere documenten, of diensten zoals het geven van opleiding en training en alle andere diensten waarvan is overeengekomen dat zij meegeleverd dan wel uitgevoerd dienen te worden, maken deel uit van de levering.

  • 2. De dienstverlener dient ervoor zorg te dragen, dat al deze zaken op of vóór het tijdstip van levering als bedoeld in artikel 6 tijdig in het bezit van Breda zijn dan wel uitgevoerd zijn, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Bij het ontbreken van een of meerdere van deze zaken of diensten geldt de levering als niet volledig.

Artikel 12: Wijzigingen

  • 1. Breda is te allen tijde bevoegd in overleg met de dienstverlener de omvang en / of de hoedanigheid van de te verrichten werkzaamheden te wijzigen. Wijzigingen worden schriftelijk overeengekomen.

  • 2. Indien een wijziging naar het oordeel van de dienstverlener gevolgen heeft voor de overeengekomen vaste prijs en / of datum van de levering, is hij verplicht, alvorens aan de wijziging gevolg te geven, Breda hieromtrent zo spoedig mogelijk, uiterlijk binnen één week na de kennisgeving van de verlangde wijziging, schriftelijk te informeren. Indien deze gevolgen voor de prijs en / of levertijd naar het oordeel van Breda onredelijk zijn, zullen partijen hierover in overleg treden.

  • 3. De dienstverlener mag geen wijzigingen aanbrengen of uitvoeren zonder schriftelijke toestemming van Breda.

Artikel 13: Facturering en betaling

  • 1. De dienstverlener zal de door Breda op basis van de overeenkomst verschuldigde bedragen deugdelijk gespecificeerd aan Breda in rekening brengen. Facturering vindt plaats na acceptatie van de verrichte werkzaamheden. Partijen kunnen afspreken, dat betaling in termijnen zal plaatsvinden.

  • 2. De dienstverlener zal factu(u)r(en) aan Breda toezenden onder vermelding van datum, aantal en soort en andere door Breda schriftelijk aan hem kenbaar gemaakte gegevens.

  • 3. Breda zal de door haar op basis van de overeenkomst verschuldigde bedragen binnen 30 dagen na ontvangst van de betreffende factuur aan de dienstverlener betalen opvoorwaarde dat de diensten zijn verricht en Breda het resultaat van de werkzaamheden heeft geaccepteerd.

  • 4. Indien Breda de betreffende factuur zonder geldige reden niet na het verstrijken van de termijn als bedoeld in het derde lid van onderhavig artikel heeft voldaan, is zij van rechtswege een rentevergoeding over het aan de dienstverlener toekomende bedrag verschuldigd, berekend op jaarbasis, gelijk aan de wettelijke rente. Op deze rentevergoeding zal de dien-stverlener geen aanspraak kunnen maken, indien de betreffende factuur niet de gegevens als bedoeld in het tweede lid van dit artikel bevat.

  • 5. Breda is te allen tijde gerechtigd door de dienstverlener verzonden facturen door een door Breda aan te wijzen register-accountant op inhoudelijke juistheid te doen controleren.

    De dienstverlener zal de betrokken register-accountant inzage van boeken en bescheiden verlenen en alle gegevens en informatie verstrekken, welke deze verlangt. De controle zal vertrouwelijk zijn en zich niet verder uitstrekken dan voor het verifiëren van de facturen is vereist. De register-accountant zal zijn rapportage zo spoedig mogelijk aan beide partijen uitbrengen.

  • 6. Breda is gerechtigd de betaling op te schorten gedurende de periode van het accountantsonderzoek. Van deze bevoegdheid zal Breda uitsluitend gebruik maken, indien bij Breda redelijke twijfel bestaat omtrent de juistheid van de betreffende facturen en uitsluitend voor het betwiste deel van de factuur.

    De kosten van het accountants-onderzoek komen voor rekening van Breda, tenzij uit het onderzoek blijkt dat de factuur niet geheel juist was.

  • 7. Overschrijding van (een) betalingstermijn(en) door Breda of niet-betaling door Breda van (een) fact(u)ur(en) op grond van vermoede inhoudelijke onjuistheid van die fact(u)ur(en) of van ondeugdelijkheid van de gefactureerde prestaties geeft de dienstverlener niet het recht zijn prestaties op te schorten c.q. te beëindigen op voorwaarde, dat de vermoede onjuistheid of ondeugdelijkheid door Breda schriftelijk wordt bevestigd vóór afloop van de betrokken betalingstermijn.

Artikel 14: Aansprakelijkheid

  • 1. De dienstverlener is jegens Breda aansprakelijk voor de directe en indirecte schade die Breda lijdt in verband met de uitvoering door de dienstverlener van de verplichtingen uit de overeenkomst, schade als gevolg van ondeugdelijkheid van het geleverde daaronder medebegrepen.

  • 2. De dienstverlener is jegens Breda aansprakelijk voor de directe en indirecte schade die Breda lijdt in verband met een toerekenbare tekortkoming in de uitvoering van de verplichtingen uit overeenkomst.

  • 3. De dienstverlener vrijwaart Breda voor aanspraken van derden, daaronder begrepen personeel van Breda of door Breda ingeschakelde derden, in verband met uitvoering door de dienstverlener van de verplichtingen uit de overeenkomst, schade als gevolg van ondeugdelijkheid van het geleverde daaronder medebegrepen.

Artikel 15: Verzekeringen

  • 1. De dienstverlener zal zich tegen de aansprakelijkheid als bedoeld in artikel 14 adequaat verzekeren en verzekerd houden.

  • 2. De dienstverlener verleent Breda desgewenst inzage in de polis.

Artikel 16: Algemene verplichting Breda

De gemeente is verplicht dienstverlener toegang tot die locaties te geven waar de werkzaamheden worden verricht teneinde het voor dienstverlener mogelijk te maken om de verplichtingen die voor haar uit deze overeenkomst voortvloeien te kunnen nakomen.

Artikel 17: Algemene verplichtingen dienstverlener

  • 1. Dienstverlener is verplicht de aanwijzingen, die door of namens de gemeente worden gegeven en die vallen binnen de uitvoering van de overeenkomst, stipt en onverwijld op te volgen.

  • 2. Dienstverlener is verplicht de bedrijfsveiligheidsvoorschriften en alle reglementen die van toepassing zijn binnen de gemeentelijke organisatie stipt en onverwijld op te volgen.

Artikel 18: Industriële en intellectuele eigendom

  • 1. De dienstverlener staat ervoor in, dat het gebruik door Breda, doorverkoop daaronder begrepen, van de door de dienstverlener geleverde zaken of van de door hem ten behoeve van Breda gekochte of vervaardigde hulpmiddelen geen inbreuk zal maken of enig intellectueel eigendomsrecht of overig recht van derden. Voor zover op de te leveren zaken en / of hulpmiddelen een (intellectuele eigendoms)recht van derden rust, draagt de dienstverlener er zorg voor, dat Breda het gebruiksrecht verkrijgt zonder dat daarmee voor Breda buiten de overeengekomen koopprijs extra kosten gemoeid zijn. Breda heeft het recht op kosten van de dienstverlener het gebruiksrecht rechtstreeks met de desbetreffende derde(n) overeen te komen.

  • 2. Indien blijkt dat het gebruik door Breda als in het eerste lid bedoeld inbreuk maakt of dreigt te maken op een (intellectueel eigendoms)recht van derden, heeft de dienstverlener de verplichting tot:

    • a.

      ofwel vervanging van de betrokken zaken of hulpmiddelen door gelijkwaardige zaken die geen inbreuk maken op rechten van derden;

    • b.

      ofwel verkrijging van een gebruiksrecht voor de betrokken zaken of hulpmiddelen;

    • c.

      ofwel wijziging van de betrokken zaken of hulpmiddelen zodanig dat de inbreuk wordt opgeheven.

  • 3. De dienstverlener vrijwaart Breda tegen aanspraken op vergoeding of boeten die voortvloeien uit enigerlei inbreuk op (intellectuele eigendoms)rechten van derden en hij vergoedt Breda alle schade die het gevolg is van enige inbreuk.

Artikel 19: Geheimhouding

De dienstverlener garandeert geheimhouding van alle informatie die op enigerlei wijze verband houdt met deze algemene voorwaarden en alle overeenkomsten en opdrachten die daarop gebaseerd zijn. Hij zal daaromtrent niets openbaar maken zonder daaraan voorafgaande, schriftelijke toestemming van Breda

Artikel 20: Overdracht van rechten en plichten

  • 1. De dienstverlener is niet gerechtigd de rechten en verplichtingen uit deze algemene voorwaarden en de daarop gebaseerde overeenkomst zonder schriftelijke toestemming van Breda aan een derde over te dragen.

  • 2. Indien de dienstverlener bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik wil maken van de diensten van derden, zal hij daartoe slechts bevoegd zijn na daartoe verkregen schriftelijke toestemming van Breda. De door Breda gegeven toestemming laat onverlet de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van de dienstverlener voor de nakoming van de krachtens deze overeenkomst op hem rustende verplichtingen en de krachtens de belasting- en sociale verzekeringswetgeving op hem als werkgever rustende verplichtingen.

Artikel 21: Tekortkoming

  • 1. Bij een toerekenbare tekortkoming van dienstverlener is deze zonder nadere ingebrekestelling in verzuim.

  • 2. Onverminderd het recht op schadevergoeding en de overige wettelijke rechten voortvloeiend uit een toerekenbare tekortkoming zoals nakoming en ontbinding, is Breda gerechtigd tot het innen van een onmiddellijk opeisbare boete van 10% per dag vanaf de dag van het verzuim, met een maximum van 100% van het door Breda in verband met de levering te betalen bedrag.

  • 3. De wettelijke rente over bedragen die Breda heeft vooruitbetaald zullen worden verrekend met te betalen facturen over de periode van verzuim.

Artikel 22: Overmacht

  • 1. Indien één der partijen gedurende een periode van meer dan 14 dagen ten gevolge van overmacht niet kan nakomen c.q. tekortschiet aan zijn verplichtingen op grond van deze overeenkomst te voldoen, heeft de andere partij het recht de overeenkomst door middel van een aangetekend schrijven met onmiddellijke ingang buiten rechte tem ontbinden, zonder dat daardoor enig recht op schadevergoeding zal ontstaan.

  • 2. Onder overmacht wordt in ieder geval niet verstaan: gebrek aan personeel, ziekte van personeel, stakingen die niet veroorzaakt zijn door een landelijk CAO-conflict, defecte voertuigen, wanprestatie van een door de dienstverlener ingeschakelde derde, liquiditeits- c.q. solvabiliteitsproblemen aan de zijde van de dienstverlener.

Artikel 23: Orde, veiligheid en milieu

De dienstverlener en zijn werknemers evenals door hem ingeschakelde derden zijn gehouden wettelijke en gemeentelijke veiligheids-, gezondheids- en milieuvoorschriften in acht te nemen. Een exemplaar van de gemeentelijke voorschriften – voor zover aanwezig - wordt op aanvraag van de dienstverlener kosteloos door Breda ter beschikking gesteld.

Artikel 24: Ontbinding

  • 1. Breda heeft het recht om zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst eenzijdig de overeenkomst met de dienstverlener geheel of gedeeltelijk te ontbinden, ingeval:

    • a.

      Van onder andere faillissement van dienstverlener, surseance van betaling van dienstverlener en in geval van stillegging, intrekking van eventuele vergunningen e.d., beslag op (een deel van) de bedrijfseigendommen of zaken bestemd voor de uitvoering van de overeenkomst, liquidatie of overname of enige daarmee vergelijkbare toestand van het bedrijf van dienstverlener.

    • b.

      Door dienstverlener of een van zijn ondergeschikten of vertegenwoordigers enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een persoon, die deel uitmaakt van Breda of aan een van haar ondergeschikten of vertegenwoordigers.

    • c.

      Naar de mening van Breda bij niet tijdige of niet behoorlijke levering de levering naar haar aard of bestemming niet mogelijk of zinvol meer is. Een en ander laat onverlet het recht van Breda op vergoeding door de dienstverlener van schaden, kosten en interessen.

    • d.

      De dienstverlener in verzuim is en dit verzuim langer dan 10 werkdagen duurt.

    • e.

      De dienstverlener bij een rechterlijke beslissing die kracht van gewijde heeft is of wordt veroordeeld voor een delict dat de beroepsmoraliteit in het gedrang brengt, zulks naar het oordeel van Breda.

    • f.

      De dienstverlener niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan of niet voldoet ten aanzien van de betaling van de sociale verzekeringsbijdragen overeenkomstig de nationale wetgeving.

    • g.

      De dienstverlener niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan of niet voldoet ten aanzien van de betaling van zijn belastingen overeenkomstig de nationale wetgeving.

    • h.

      De dienstverlener in de uitoefening van zijn beroep een ernstige fout heeft begaan of begaat, zulks naar het oordeel van Breda.

  • 2. Ontbinding geschiedt door middel van een aangetekende brief of deurwaardersexploit aan dienstverlener.

  • 3. Het bepaalde in dit artikel laat de rechten van Breda op nakoming van de overeenkomst of vergoeding van schadevergoeding, kosten en interessen onverlet.

Artikel 25: Geschillen

  • 1. Geschillen die uit deze algemene voorwaarden of de daarop gebaseerde overeenkomsten voortvloeien worden beslecht door de bevoegde rechter te Breda.

  • 2. Een geschil is aanwezig, indien één van beide partijen zulks onder opgave van redenen schriftelijk bij aangetekende brief stelt.

Artikel 26: Slotbepalingen

  • 1. De algemene leverings- en betalingsvoorwaarden van de dienstverlener dan wel andere algemeen of bijzondere voorwaarden zijn niet van toepassing en worden uitdrukkelijk verworpen.

  • 2. Kennisgevingen die partijen op grond van de op deze algemene voorwaarden gebaseerde overeenkomst aan elkaar zullen doen, vinden schriftelijk plaats.

  • 3. Mondelinge mededelingen, toezeggingen of afspraken hebben geen rechtskracht, tenzij deze schriftelijk zijn bevestigd.

  • 4. Op deze algemene voorwaarden en de daarop gebaseerde overeenkomsten is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

Ondertekening

Aldus vastgesteld te Breda op 10 pagina’s tekst in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders, d.d. 14 juni 2005
, burgemeester, , waarnemend secretaris,
P.A.M.C. van der Velden A.K. van der Zee