Verordening vertrouwenscommissie vacature burgemeester Breda 2014

Geldend van 23-09-2014 t/m heden

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie vacature burgemeester Breda 2014

De raad van de gemeente Breda

Gelet op de artikelen 61, 61c en 82 van de Gemeentewet, artikel 15 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

Gelet op de circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, kenmerk 2012-0000404807, inzake de procedureregels benoeming burgemeester;

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    De minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    De commissaris: de commissaris van de Koning;

  • c.

    De commissie: de vertrouwenscommissie.

Artikel 2 Taak en werkwijze van de commissie

  • 1. De commissie heeft tot taak de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden en daartoe de geselecteerde kandidaten te beoordelen;

  • 2. De commissie brengt over haar bevindingen schriftelijk verslag uit aan de commissaris en de raad;

  • 3. Het verslag aan de raad wordt voorzien van een conceptaanbeveling van twee personen;

  • 4. De commissie brengt haar in lid 2 bedoelde verslag uit op basis van de door de commissaris verstrekte informatie over de kandidaten en op basis van de informatie ontleend aan het gesprek met de door haar ontvangen kandidaten, na weging van een en ander;

  • 5. Bij haar werkzaamheden neemt de commissie het gestelde in de circulaire van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, kenmerk 2012-0000404807, in acht.

Artikel 3 Geheimhouding

  • 1. De leden van de commissie hebben op grond van artikel 61c Gemeentewet volstrekte geheimhoudingsplicht omtrent hetgeen direct of indirect aan hen als lid van de commissie ter kennis is gekomen;

  • 2. De vergaderingen van de commissie zijn besloten, de stukken van de commissie zijn geheim, hetgeen op die stukken wordt vermeld;

  • 3. De (fungerend) voorzitter van de commissie wijst bij elke vergadering op de geheimhoudingsplicht;

  • 4. Aan raadsleden die geen zitting (meer) hebben in de commissie en aan anderen wordt geen informatie betreffende de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek verstrekt, behoudens het bepaalde in artikel 11 van deze verordening;

  • 5. Deze geheimhoudingplicht geldt zowel tijdens het bestaan van de commissie als na ontbinding van de commissie, e.e.a. in samenhang met artikel 11, lid 2 van deze verordening;

  • 6. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op diegene(n) die met de ambtelijke bijstand van de commissie is belast en de adviseur(s) van de commissie;

  • 7. De geheimhouding brengt met zich mee dat door de commissie, anders dan door tussenkomst van de commissaris, geen inlichtingen -schriftelijk of mondeling- kunnen worden ingewonnen over de kandidaten en dat elk overleg met derden is uitgesloten.

Artikel 4 Verslag

  • 1. Het schriftelijke verslag over de werkzaamheden van de commissie aan de raad en de commissaris, bedoeld in artikel 2 lid 2, wordt bij meerderheid van stemmen vastgesteld;

  • 2. Het verslag bevat in ieder geval:

    • a.

      Een weergave van de manier waarop de commissie haar taken heeft vervuld;

    • b.

      Een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie met de volgorde van plaatsing van de kandidaten op de aanbeveling;

  • 3. In dit verslag kunnen leden van de commissie van minderheidsstandpunten blijk geven;

  • 4. Bij staking van stemmen over dit uit te brengen verslag, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering;

  • 5. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden in het verslag de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis van de commissaris en de raad gebracht;

  • 6. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 5 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit zes leden, te benoemen door en uit de raad, te weten

    • a.

      Mevrouw H. van Maanen - voorzitter vertrouwenscommissie

    • b.

      De heer B. Adank - lid

    • c.

      De heer P.J.L.M. de Beer - lid

    • d.

      De heer S.A.A. Maes - lid

    • e.

      De heer P.J. Elbertse - lid

    • f.

      De heer H. van der Velde - lid

  • 2. De commissie kent geen plaatsvervangende leden;

  • 3. Als adviseur worden aan de commissie toegevoegd:

    • a.

      De heer B. van den Berg, wethouder - adviseur,

    • b.

      De heer S. Akinci, wethouder - adviseur;

  • 4. De adviseurs zijn geen lid van de commissie en hebben geen stemrecht;

  • 5. De adviseurs worden uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten;

  • 2. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten;

  • 3. De commissie vergadert niet als behalve de voorzitter niet tenminste drie leden aanwezig zijn;

  • 4. De voorzitter bepaalt dag, plaats en tijdstip van de vergadering en doet van elke vergadering ten minste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden en adviseurs van de commissie;

  • 5. Ieder lid van de commissie heeft één stem.

Artikel 7 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De raadsgriffier dhr. P.Piket verleent ambtelijke bijstand aan en fungeert als secretaris van de commissie, daarin ondersteund door mw. M. Hertogh, raadsadviseur;

  • 2. De griffier en raadsadviseur zijn geen lid van de commissie en hebben geen stemrecht in de commissie.

Artikel 8 Contactpersoon/ woordvoerder

  • 1. De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon en woordvoerder naar buiten;

  • 2. Alle stukken bestemd voor de commissie worden gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privé-adres van de griffier en aldaar bewaard tot aan het moment van archivering;

  • 3. Alle stukken die van de commissie uitgaan worden door de voorzitter en de griffier ondertekend en vanaf het privé-adres van de griffier verzonden.

Artikel 9 Gesprekken met kandidaten

  • 1. De voorzitter en/ of de griffier nodigt, in opdracht van de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie.

  • 2. De plaats en het tijdstip van een gesprek worden zodanig gekozen dat wordt voorkomen dat de kandidaten hierdoor aan anderen bekend raken of tijdens het bezoek aan de commissie met elkaar in contact komen.

Artikel 10 Ontbinding commissie

De commissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister is gevolgd door een Koninklijk Besluit waardoor in de vacature van burgemeester is voorzien.

Artikel 11 Archivering van stukken

  • 1. De voorzitter en de griffier dragen er zorg voor dat op het in artikel 10 bedoelde tijdstip alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als ‘geheim’ worden overgebracht naar de krachtens de Archiefwet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats. Zij dragen er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de volgende leden van dit artikel;

  • 2. Van de in het eerste lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3. Alle overige bescheiden van de commissie en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.

Artikel 12 Onvoorziene omstandigheden

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, kenmerk 2012-0000404807 niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking daags na bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 15 september 2014.
Plv. raadsvoorzitter
Griffier