Regeling vervallen per 01-08-2016

Overige besluit van algemene strekking van de burgemeester van de gemeente Breda houdende bevoegdheid ingrijpen verstoringen van de openbare orde Veiligheidsrisicogebied Aanwijzing veiligheidsgebied Slingerweg

Geldend van 07-07-2016 t/m 31-07-2016

Intitulé

Aanwijzing veiligheidsgebied Slingerweg

De burgemeester van de gemeente Breda,

Gelet op artikel 2.78 Algemene Plaatselijke Verordening Breda 2014;

Overwegend:

  • 1

    dat de gemeenteraad van Breda op basis van artikel 151b gemeentewet de burgemeester in artikel 2.78 van de Algemene Plaatselijke Verordening Breda 2014 de bevoegdheid heeft verleend om bij verstoringen van de openbare orde door de aanwezigheid van wapens, dan wel bij ernstige vrees voor het ontstaan daarvan, een gebied, met inbegrip van de daarin gelegen voor publiek openstaande gebouwen en de daarbij behorende erven, aan te wijzen als veiligheidsrisicogebied;

  • 2

    dat in een door de burgemeester aangewezen veiligheidsrisicogebied de officier van justitie de bevoegdheden, bedoeld in de artikelen 50, derde lid, 51, derde lid en 52, derde lid, van de Wet wapens en munitie kan toepassen;

  • 3

    dat een veiligheidsrisicogebied wordt gekenmerkt door een hoog risico op geweldsdelicten en dreigingen met (vuurwapens en het daarbij gaat om een gebied dat naar bestemming of vast gebruik voor iedereen toegankelijk is;

  • 4

    dat daarbij gedacht kan worden aan gebieden waar zich personen ophouden die bij voortduring in drugs handelen en/of drugs gebruiken;

  • 5

    dat aan de Slingerweg te Breda de doorstroomvoorziening voor dak- en thuislozen (DSV) is gelegen, waarbinnen zich een gebruikersruimte voor alcohol- en drugsverslaafden bevindt hetgeen personen aantrekt die zich schuldig maken aan alcohol- en drugsoverlast in de directe omgeving van de DSV;

  • 6

    dat uit een proces-verbaal van bevindingen van het team Weerijs van de politie blijkt dat er in de periode van april 2015 tot en met mei 2016 tevens incidenten plaatsvinden zoals eenvoudige en zware mishandeling, overlast van prostitutie, straatroof en een enkele poging tot doodslag waarbij in totaal 26 personen geregistreerd werden als verdachte; van deze 26 personen stonden er 20 personen geregistreerd stonden als meerpleger/veelpleger of zeer actieve veelpleger;

  • 7

    dat in genoemde periode de politie tevens wapens heeft aangetroffen;

  • 8

    uit dit proces-verbaal blijkt tevens dat in het betreffende gebied in 2015 11 maal proces-verbaal werd opgemaakt tegen daklozen en dat er twee drugdealers werden aangehouden;

  • 9

    dat uit de Veiligheidsmonitor 2015 opnieuw blijkt dat de drugshandel nauw verweven is met de georganiseerde criminaliteit en vaak gepaard gaat met grof geweld en wapengebruik;

  • 10

    dat onder de populatie die gebruik maakt van de DSV zich ook kwetsbare personen bevinden die gebruik maken van het hulpaanbod in de DSV en die door de aanwezigheid van personen die in dat gebied genoemde delicten plegen en overlast veroorzaken, daardoor in een onveilige situatie worden gebracht, hetgeen de toegang tot de hulpverlening in de DSV belemmert;

  • 11

    dat de gemeente Breda samen met partners waaronder politie, justitie en Stichting Maatschappelijke Ontwikkeling een convenant “VAST” hebben getekend om door middel van gezamenlijke inspanning de veiligheid in en rond het stationsgebied, waaronder de Slingerweg, te waarborgen en in dit verband de nodige maatregelen zijn genomen en dat in dat verband beëindiging van de drugsoverlast en de daarmee samenhangende criminaliteit dringend gewenst is;

  • 12

    dat door cumulatie van genoemde strafbare feiten en de daarmee gepaard gaande overlast in het gebied rond de DSV aan de Slingerweg dusdanige vormen heeft aangenomen dat van ernstige vrees voor ernstige ordeverstoringen van de openbare orde en de openbare veiligheid moet worden gesproken; dat deze ernstige verstoringen bestaan uit geweld tussen personen die zich daar ophouden, tegen bezoekers van dat gebied dan wel geweld tegen de politie, toezichthouders of hulpverleners waarbij de vrees aanwezig is dat daarbij gebruikt wordt gemaakt van wapens;

  • 13

    dat in het driehoeksoverleg, als bedoeld in artikel 14 Politiewet, op 12 mei 2016 de burgemeester met de officier van justitie overleg heeft gevoerd en daarbij in gezamenlijkheid is geoordeeld dat de drugshandel en drugsoverlast en de daarmee samenhangende criminaliteit en overlast dient te worden beëindigd door gerichte inzet van extra toezicht en handhaving;

  • 14

    dat er rekening mee moet worden gehouden dat tijdens deze inzet blijkt dat er sprake is van een ernstige vrees voor ordeverstoringen als gevolg van de aanwezigheid van drugs en steek- en of slagwapens en om die reden de officier van justitie de bevoegdheden, als bedoeld in de artikelen 50, derde lid en 52, derde lid van de Wet wapens en munitie kan toepassen;

  • 15

    dat gelet op het feit dat nu reeds op grond van de voornoemde feiten en omstandigheden de omgeving van de DSV te kwalificeren is als veiligheidsrisicogebied;

 

Besluit:

  • 1.

    het volgende gebied aan te wijzen als gebied, waarop de bepalingen van artikel 2.78 APV Breda 2014 van toepassing is:

  • 2.

    het gebied dat wordt begrensd door en met inbegrip van Etnastraat, Markkade tussen Etnastraat en spoorwegviaduct, Gieterijstraat, Smederijstraat en het deel van de Slingerweg tussen Smederijstraat en Etnastraat;

  • 3.

    Deze aanwijzing geldt op alle dagen in de periode van 1 juli tot 1 augustus 2016;

  • 4.

    Deze aanwijzing treedt in werking één dag na bekendmaking.

  • 5.

    Deze aanwijzing kan worden aangehaald als “aanwijzing veiligheidsgebied Slingerweg”.

Ondertekening

Breda, 21 juni 2016
De burgemeester van Breda,
P. Depla