Regeling vervallen per 25-12-2018

Reglement behandeling bezwaarschriften Commissie Sociaal Domein 2017

Geldend van 12-05-2017 t/m 24-12-2018

Intitulé

Reglement behandeling bezwaarschriften Commissie Sociaal Domein 2017

Artikel 1 Definities

  • 1.

    College: College van burgemeester en wethouders van Breda;

  • 2.

    Commissie: Commissie Sociaal Domein;

  • 3.

    Voorzitter: voorzitter van een kamer;

  • 4.

    Secretaris: ambtelijk secretaris van de Commissie;

  • 5.

    Directeur: directeur of, namens deze, het hoofd van de afdeling waar het ambtelijk secretariaat is ondergebracht;

  • 6.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • 7.

    Besluit Jeugdwet: Schriftelijke beslissing die is gebaseerd op de Jeugdwet en daarop gebaseerde verordening;

  • 8.

    Bezwaarschrift: een bezwaarschrift als bedoeld in de hoofdstukken 6 en 7 van de Awb, en gericht tegen een besluit op basis van de Wmo, sociale zekerheids- en participatieregelingen, Wgs, Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, Participatiewet, Jeugdwet, en de op deze wetten gebaseerde gemeentelijke verordeningen en regelingen;

  • 9.

    Bezwaarmaker: degene die tegen een besluit een bezwaarschrift heeft ingediend, en wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken;

  • 10.

    Wgs: Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

  • 11.

    Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning, voor zover betrekking op huishoudelijke verzorging, woonvoorzieningen, voorziening rolstoelen en vervoersvoorzieningen;

  • 12.

    Wmo2015: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, gericht op het ondersteunen van de zelfredzaamheid en participatie van personen met maatwerkvoorzieningen huishoudelijke verzorging, woonvoorzieningen, rolstoelvoorzieningen, vervoersvoorzieningen, sportvoorzieningen, begeleiding, dagbesteding en kortdurend verblijf, en het bieden van beschermd wonen en opvang voor ingezetenen van de gemeente Breda;

  • 13.

    WWB: Wet Werk en Bijstand;

  • 14.

    BBZ: Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004;

  • 15.

    IOAW: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

  • 16.

    IOAZ: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

  • 17.

    Sociale zekerheidsregelingen: regelingen die door de gemeente worden uitgevoerd en ten doel hebben een inkomen en/of ondersteuning te bieden;

  • 18.

    Participatieregelingen: regelingen die ondersteuning bieden bij deelname op de arbeidsmarkt;

  • 19.

    Participatiewet: Wet waarin de WWB, de Wet op de sociale werkvoorziening en een deel van de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten zijn samengevoegd met als doel meer mensen aan het werk te helpen;

  • 20.

    Reglement: Reglement behandeling bezwaarschriften Commissie Sociaal Domein 2017.

Artikel 2 Commissie

  • 1. De Commissie adviseert het College bij het nemen van beslissingen op bezwaarschriften in het kader van de Wmo2015, Participatiewet, Wgs, BBZ, IOAW en IOAZ en Jeugdwet.

  • 2. De Commissie is gerechtigd tot:

    • -

      het horen van een bezwaarmaker en/of zijn gemachtigde en een gemachtigde van het College;

    • -

      het geven van advies over het instellen van hoger beroep;

    • -

      het adviseren op verzoeken tot betaling van een dwangsom bij een niet tijdige beslissing.

  • 3. De Commissie voert de werkzaamheden, als bedoeld in de vorige leden, uit met inachtneming van wat daarover in de Awb, de betreffende wetten, gemeentelijke verordeningen, regelingen en dit Reglement is bepaald.

  • 4. Het College benoemt op voorstel van de directeur de leden van de Commissie. De leden worden door het College geschorst en ontslagen.

  • 5. De directeur geeft binnen drie maanden na het ontstaan van een vacature een voorstel tot invulling daarvan.

  • 6. De leden van de Commissie dienen:

    • -

      geen raadslid of lid van een raadscommissie te zijn;

    • -

      niet werkzaam te zijn onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Breda;

    • -

      voldoende kennis en affiniteit te hebben met de te behandelen wetgeving;

    • -

      een verklaring omtrent gedrag te overleggen.

Artikel 3 Samenstelling kamers

  • 1. De Commissie is voor de advisering van de beslissing op bezwaarschriften ingedeeld in twee kamers: de kamer Zorg en Participatie en de kamer Jeugd.

  • 2. De kamers bestaan elk in ieder geval uit vijf leden en maximaal uit zeven leden.

  • 3. De voorzitters van de kamers worden door het College benoemd. De vervanging van de voorzitter wordt door de kamer geregeld.

Artikel 4 Secretariaat

  • 1. De directeur wijst ambtelijk secretarissen aan die de Commissie bij haar werkzaamheden ondersteunen.

  • 2. De secretaris bepaalt, voor zover nodig in overleg met de voorzitter van de kamers, welke kamer het ontvangen bezwaarschrift gaat behandelen.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1. De leden van de Commissie worden voor een periode van vier jaar benoemd. Na afloop van deze periode kunnen zij eenmaal voor een periode van twee jaar worden herbenoemd.

  • 2. Indien de kwalitatieve voortgang van de werkzaamheden van de Commissie dit vereist, kan worden afgeweken van de periode van twee jaar als bedoeld in het eerste lid van dit artikel.

  • 3. De leden van de Commissie kunnen op ieder moment schriftelijk ontslag nemen.

  • 4. Het College kan een lid van de Commissie, anders dan op eigen verzoek, ontslag verlenen als dit lid opgehouden heeft het vertrouwen van het College te bezitten.

Artikel 6 Verplichtingen

  • 1. De leden van de Commissie zijn, in het belang van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, verplicht tot geheimhouding van de aangelegenheden die de individuele burger betreffen. Deze verplichting is ook van toepassing na beëindiging van het lidmaatschap van de Commissie.

  • 2. De leden van de Commissie nemen niet deel aan de voorbereiding van de beslissing op het bezwaarschrift indien zij daarbij, direct of indirect, een persoonlijk belang hebben en daarmee hun onpartijdigheid in het geding kan komen.

  • 3. Een lid van een Commissie mag niet optreden:

    • a.

      als advocaat, procureur of adviseur in geschillen voor de gemeente Breda dan wel voor de wederpartij van de gemeente Breda;

    • b.

      als gemachtigde in geschillen voor de wederpartij van de gemeente Breda.

  • 4. Vertrouwelijke stukken die aan de leden van de Commissie voor de uitoefening van hun taken worden toegezonden, worden na gebruik aan de secretaris gegeven. De secretaris draagt zorg voor de vernietiging van deze stukken.

  • 5. Bij schending van de geheimhoudingsplicht, als bedoeld in het eerste lid van dit artikel, schorst het College dit lid van de Commissie. Het College stelt het lid van de Commissie in de gelegenheid te worden gehoord. Vervolgens besluit het College het lid van de Commissie een schriftelijke waarschuwing te geven of te ontslaan.

  • 6. Een lid van de Commissie dat een verboden handeling verricht, zoals vermeld in het derde lid van dit artikel, houdt van rechtswege op lid van de Commissie te zijn.

  • 7. De bevoegdheden die onderstaande artikelen uit de Awb aan een bestuursorgaan toekent en die betrekking hebben op toepassing van dit Reglement, worden uitgeoefend door de secretaris van de Commissie:

    • -

      artikel 6:17: indien iemand zich laat vertegenwoordigen, zendt het orgaan dat bevoegd is op het bezwaar te beslissen de op de zaak betrekking hebbende stukken in ieder geval aan de gemachtigde;

    • -

      artikel 7:4, tweede lid: het bestuursorgaan legt het bezwaarschrift en alle verder op de zaak betrekking hebbende stukken voorafgaand aan het horen gedurende ten minste een week voor de bezwaarmaker ter inzage. Aan deze verplichting wordt voldaan door bij de uitnodiging van de hoorzitting alle relevante stukken van het bezwaar te voegen.

Artikel 7 Ontvangst bezwaarschrift

  • 1. Het bezwaarschrift met de daarbij behorende stukken wordt door het College onverwijld in handen van de Commissie gesteld.

  • 2. Op het bezwaarschrift wordt onder zorg van de secretaris de datum van ontvangst aangetekend en wordt het bezwaarschrift in behandeling genomen.

  • 3. Het College is verplicht aan de Commissie alle stukken te overleggen die betrekking hebben op het bezwaarschrift.

  • 4. Het bezwaarschrift wordt door de secretaris ter kennis gebracht van degene die, namens het College, het bestreden besluit heeft genomen waartegen het bezwaarschrift is gericht. Onderzocht dient te worden of het bezwaarschrift, bijvoorbeeld door inzet van mediationvaardigheden, op een informele wijze kan worden afgedaan.

  • 5. Indien de inzet van mediationvaardigheden niet leidt tot een resultaat waarmee partijen kunnen instemmen, dan wordt het bezwaarschrift verder in behandeling genomen.

Artikel 8 Onderzoek bezwaarschrift

  • 1. De Commissie is in het kader van de voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen, of door de secretaris te laten inwinnen.

  • 2. Voor zover de inlichtingen als in het eerste lid bedoeld worden ingewonnen bij het College, verstrekt het College deze onverwijld.

  • 3. De Commissie is bevoegd externe adviezen in te winnen als dit noodzakelijk is voor de uitvoering van haar taken. De Commissie gaat hiertoe over nadat haar is gebleken dat deze informatie niet door de gemeentelijke organisatie kan worden gegeven.

  • 4. De Commissie of secretaris kan uit eigen beweging bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen, zo nodig, uitnodigen in een hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan anders dan gebruikelijke advieskosten zijn verbonden, is vooraf overleg met het College.

  • 5. De Commissie beslist over het toepassen van artikel 7:4, zesde lid Awb, over artikel 7:5, tweede lid Awb, en over de bevoegdheid tot het afzien van horen van belanghebbenden als bedoeld in artikel 7:3 Awb.

  • 6. De voorzitter van de kamer doet mededeling aan de bezwaarmaker en de gemachtigde van het College als hij afziet van horen, als bedoeld in het vijfde lid van dit artikel.

Artikel 9 Herstel van verzuim

  • 1. Indien het bezwaarschrift niet is gemotiveerd of niet is ondertekend dan wijst de Commissie bezwaarmaker op dit verzuim, en stelt hem in de gelegenheid dit verzuim binnen een daartoe gestelde termijn te herstellen.

  • 2. Indien in het bezwaarschrift wordt gesteld dat het is ingediend namens of mede namens een andere persoon en daarbij geen schriftelijke machtiging van die persoon is overgelegd, dan wijst de Commissie bezwaarmaker op dit verzuim en stelt hem in de gelegenheid dit verzuim binnen een daartoe gestelde termijn te herstellen.

  • 3. Het tweede lid is niet van toepassing voor zover de gemachtigde als advocaat of procureur is ingeschreven.

Artikel 10 Vergadering

  • 1. Onder verantwoordelijkheid van de voorzitter van de kamer worden vergaderingen belegd.

  • 2. De voorzitter, of namens hem de secretaris, roept de leden van de kamer schriftelijk op onder gelijktijdige toezending van de agenda en de van belang zijnde stukken.

  • 3. De kamer komt in vergadering bijeen indien de voorzitter dit nodig oordeelt, of op verzoek van drie leden van de kamer.

Artikel 11 Hoorzitting

  • 1. De Commissie bepaalt plaats en tijdstip van de hoorzitting, waarin bezwaarmaker en de gemachtigde van het College in de gelegenheid worden gesteld zich door de Commissie te doen horen.

  • 2. Degene die namens bezwaarmaker ter zitting het woord wenst te voeren moet een schriftelijke en door deze ondertekende machtiging overleggen, tenzij hij als advocaat of procureur is ingeschreven of de belanghebbende zelf met hem verschijnt.

  • 3. De beslissing tot het afzonderlijk horen in de gevallen als bedoeld in artikel 7:6, tweede lid, van de Awb wordt genomen door de voorzitter van de betreffende kamer. De voorzitter beslist tevens of ter uitvoering van de in artikel 7:6, vierde lid van de Awb gegeven bevoegdheid, toepassing van het derde lid achterwege blijft.

Artikel 12 Uitnodiging hoorzitting

  • 1. De secretaris stelt bezwaarmaker en het College minimaal veertien dagen voor de hoorzitting, schriftelijk in de gelegenheid om zich tijdens de hoorzitting te doen horen.

  • 2. De voorzitter van de kamer is bevoegd afwijking toe te staan van de termijn als genoemd in het eerste lid.

  • 3. Bij de uitnodiging voor de hoorzitting voegt de secretaris alle op het bestreden besluit betrekking hebbende stukken.

Artikel 13 Openbaarheid hoorzitting kamer Zorg en Participatie

  • 1. De hoorzitting is openbaar.

  • 2. In afwijking van het eerste lid worden de deuren gesloten als de voorzitter van de kamer of een van de aanwezige leden dit nodig oordeelt, of als bezwaarmaker en/of zijn gemachtigde of gemachtigde van het College dit verzoekt.

  • 3. Indien de kamer vervolgens beslist dat er gewichtige redenen zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, dan vindt de zitting met gesloten deuren plaats

Artikel 14 Openbaarheid hoorzitting kamer Jeugd

De hoorzitting is in verband met de bescherming van de belangen van de jeugdige niet openbaar.

Artikel 15 Hoorzitting

  • 1. De hoorzitting wordt gehouden door drie leden van de kamer: een voorzitter en twee leden. Deze twee leden rouleren maandelijks.

  • 2. De leden van de kamer nemen niet deel aan een hoorzitting indien zij de verwachting hebben dat hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Deze onpartijdigheid wordt in ieder geval geacht in het geding te zijn als er sprake is van bloed- en aanverwantschap tot en met de 3e graad.

  • 3. Voor het houden van een hoorzitting is vereist dat tenminste twee leden van de kamer aanwezig zijn. Indien dit niet het geval is dan wordt een nieuwe hoorzitting belegd.

  • 4. De secretaris faciliteert de kamer tijdens de hoorzitting en bewaakt het bezwaarproces. De secretaris is verantwoordelijk voor de verslaglegging van de hoorzitting.

  • 5. De hoorzitting wordt overdag gehouden in het Stadskantoor. De kamer bepaalt het tijdstip van de hoorzitting. De kamer kan besluiten hoorzittingen te houden in de avonduren op die dagen dat het Stadskantoor ’s avonds is opengesteld.

Artikel 16 Hoor- en wederhoor

  • 1. De Commissie nodigt voor het horen bezwaarmaker of zijn gemachtigde en een gemachtigde van het College uit.

  • 2. De voorzitter stelt na een korte toelichting van de bezwaarprocedure, de bezwaarmaker en/of zijn gemachtigde in de gelegenheid het standpunt mondeling toe te lichten. Deze mogelijkheid wordt daarna aan de gemachtigde van het College geboden. Partijen worden tijdens de hoorzitting, via de voorzitter, in de gelegenheid gesteld te reageren op elkaars standpunten.

Artikel 17 Verslag hoorzitting

  • 1. Het verslag van de hoorzitting, als bedoeld in artikel 7:7 van de Awb, vermeldt de namen van de aanwezigen.

  • 2. Het verslag houdt een korte vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat voor het overige tijdens de hoorzitting is voorgevallen.

  • 3. Indien is besloten de hoorzitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren te laten plaatsvinden, of indien de bezwaarmakers respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag daarvan melding.

  • 4. Het verslag verwijst naar de stukken die tijdens de hoorzitting zijn overgelegd. Deze stukken worden aan het verslag gehecht.

Artikel 18 Nader onderzoek en opnieuw horen

  • 1. De kamer kan de secretaris opdragen een nader onderzoek in te stellen naar feiten of omstandigheden die tijdens, en na het horen naar voren zijn gekomen, en die voor de advisering van de beslissing op het bezwaarschrift van belang kunnen zijn.

  • 2. De kamer stelt bezwaarmaker en het College in de gelegenheid te reageren op de resultaten van het onderzoek, zoals bedoeld in het voorgaande lid.

  • 3. De kamer kan op verzoek, of op eigen initiatief, een nieuwe hoorzitting beleggen waarbij ook de resultaten van het onderzoek worden besproken. Op deze nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen van dit Reglement van overeenkomstige toepassing.

Artikel 19 Advies op bezwaarschrift

  • 1. De leden van de kamer die de hoorzitting hebben gehouden, vergaderen na de hoorzitting achter gesloten deuren over het door haar aan het College uit te brengen advies.

  • 2. De leden van de kamer, die de hoorzitting hebben gehouden, houden de behandeling van het bezwaarschrift aan, als zij van oordeel zijn dat zij geen advies kunnen uitbrengen zonder overleg met de overige leden van de kamer. Het overleg met de andere leden van de kamer vindt plaats op een wijze die de voorzitter in het individuele geval geschikt acht en waardoor de termijn van uitstel zo beperkt mogelijk is.

  • 3. De secretaris stelt de partijen van dit uitstel op de hoogte. Indien mogelijk geeft de voorzitter aan wanneer het advies aan het College zal worden uitgebracht.

  • 4. De kamer beslist bij meerderheid van stemmen over het aan het College uit te brengen advies. De voorzitter van de kamer beslist indien de stemmen staken. Van minderheidsstandpunten wordt in het advies melding gemaakt als dit wordt verzocht.

  • 5. Het advies van de kamer is gemotiveerd en omvat een voorstel aan het College over de te nemen beslissing op het bezwaarschrift. Het advies wordt door of namens de voorzitter van de kamer ondertekend.

Artikel 20 Openbaarmaking van gegevens

De kamer beslist op verzoeken tot openbaarmaking van documenten die zich onder haar beheer bevinden. De beslissing wordt, namens de voorzitter van de kamer, door de secretaris ondertekend.

Artikel 21 Uitbrengen van het advies

  • 1. Het advies van de Commissie voor de te nemen beslissing op bezwaar wordt schriftelijk aan het College uitgebracht en bevat een verslag van het horen.

  • 2. Indien naar het oordeel van de voorzitter van de kamer de termijn, die in de wettelijke regeling voor de afhandeling van het bezwaarschrift is gesteld, niet toereikend is voor het uitbrengen van een advies door de kamer en het nemen van een beslissing door het College, dan verzoekt hij het College tijdig de beslissing te verdagen.

  • 3. Het College stuurt een afschrift van het besluit tot verdaging aan de kamer.

Artikel 22 Beslissing op het bezwaarschrift

  • 1. Het College stuurt een afschrift van haar beslissing op het bezwaarschrift aan de Commissie.

  • 2. Indien de beslissing op het bezwaarschrift afwijkt van het advies van de Commissie, dan wordt in de beslissing de reden voor die afwijking vermeld, en wordt het advies met de beschikking meegezonden.

Artikel 23 Uitspraken beroepsinstanties

De uitspraken van de Rechtbank, de Voorzieningenrechter en de Centrale Raad van Beroep worden ter kennis van de Commissie gebracht.

Artikel 24 Verantwoording

  • 1. De Commissie is over de uitoefening van haar bevoegdheden verantwoording schuldig aan het College. Zij brengt daartoe minimaal eenmaal per jaar schriftelijk verslag uit.

  • 2. Het College kan, in overleg met de Commissie, nadere regels vaststellen over de vorm waarin en de frequentie waarmee het verslag, als bedoeld in het eerste lid van dit artikel, wordt gegeven.

Artikel 25 Toezicht

  • 1. Het College oefent toezicht uit op de werkzaamheden van de Commissie.

  • 2. De Commissie verstrekt op verzoek van het College alle inlichtingen die voor een goede uitoefening van dit toezicht noodzakelijk zijn.

Artikel 26 Wijziging of intrekking van het Reglement

  • 1. Het College vraagt voordat een besluit tot wijziging of intrekking van dit Reglement wordt genomen advies aan de Commissie.

  • 2. De Commissie is verplicht binnen een maand, na het in het eerste lid bedoelde verzoek, advies uit te brengen, dan wel mee te delen dat geen advies wordt gegeven.

Artikel 27 Vergoeding Commissie

De leden van de Commissie ontvangen voor het bijwonen van vergaderingen een door het College vast te stellen vergoeding.

Artikel 28 Slotbepaling

  • 1. De Commissie treft een passende voorziening voor die gevallen waarin dit Reglement voor haar werkwijze niet voorziet.

  • 2. In alle overige gevallen waarin het Reglement niet voorziet beslist het College nadat de Commissie daarover heeft geadviseerd.

Artikel 29 Intrekking en inwerkingtreding

  • 1. Het Reglement behandeling bezwaarschriften Commissie Sociaal Domein, vastgesteld op 10 februari 2015, wordt ingetrokken. Dit reglement wordt ingetrokken per de datum waarop het Reglement behandeling bezwaarschriften Commissie Sociaal Domein 2017 in werking treedt.

  • 2. Het Reglement behandeling bezwaarschriften Commissie Sociaal Domein 2017 treedt in werking met ingang van de eerste dag na bekendmaking van dit Reglement.

Ondertekening

Breda,
Burgemeester,
Secretaris,