Regeling vervallen per 30-10-2020

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de auditcommissie Verordening op de auditcommissie gemeente Breda

Geldend van 16-03-2018 t/m 29-10-2020

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de auditcommissie Verordening op de auditcommissie gemeente Breda

Verordening op de auditcommissie gemeente Breda

Artikel 1: Instelling en begripsbepalingen.

  • 1. Ingesteld wordt een commissie van advies aan de raad genaamd de auditcommissie

  • 2. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      de commissie: de auditcommissie;

    • b.

      de raad: de gemeenteraad;

    • c.

      burgerraadsleden: de personen, niet zijnde raadsleden, die namens de fractie kunnen deelnemen aan beeld- en oordeelsvormende sessies en die tevens kunnen worden benoemd tot lid van de auditcommissie;

    • d.

      het college: het college van burgemeester en wethouders;

    • e.

      de accountant: de in de Verordening op de accountantscontrole gemeente Breda bedoelde accountant die belast is met de controle van de in artikel 197 van de gemeentewet bedoelde jaarrekening;

    • f.

      de voorzitter: de voorzitter van de auditcommissie;

    • g.

      de secretaris: de secretaris van de commissie.

Artikel 2: Doel

  • 1. De commissie heeft als doel: “een positieve bijdrage te leveren aan het functioneren van de raad door haar politiek neutraal te adviseren over de in artikel 3 van deze verordening genoemde taken”;

  • 2. De commissie treedt daarbij niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college;

Artikel 3: Taken

De commissie is belast met de volgende taken:

  • 1.

    Relatie met de accountant.

    • 1.

      Selectie en voordracht voor benoeming van de externe accountant;

    • 2.

      Tussentijdse bespreking van het functioneren van de externe accountant;

    • 3.

      Coördineren en doorgeleiden van aangedragen onderzoeksonderwerpen ten behoeve van de interim controle door de externe accountant;

    • 4.

      Bespreken controleplanning en bespreken voortgang controleplanning;

    • 5.

      Zich laten informeren over controlebevindingen, managementletters en controleverklaringen van de externe Accountant;

    • 6.

      In overleg met delegatie (namens) college bespreking meerwerk externe accountant.

  • 2.

    Relatie met de rekenkamer

    • 1.

      Voordracht potentiële kandidaten rekenkamer;

    • 2.

      Coördineren en doorgeleiden van aangedragen suggesties voor onderzoeksonderwerpen Rekenkamer;

    • 3.

      Bespreking planning en voortgang (voorgenomen) onderzoeken;

    • 4.

      Zich laten informeren over de inhoud van de onderzoeksrapporten.

  • 3.

    Cyclische producten (voorjaarsnota, begroting, bestuursrapportages, jaarrekening)

    • 1.

      Continu verbeteren inhoud en werkwijze cyclische producten;

    • 2.

      Doen van voorstellen voor planning en behandelwijze van de cyclische producten;

    • 3.

      Opstellen pré-advies bij jaarrekening;

    • 4.

      Op verzoek (van één of meerdere leden van de commissie) het in een beeldvormende sessie uitnodigen van (een vertegenwoordiging van) het college voor inhoudelijke nadere toelichting over specifieke onderwerpen op het gebied van de cyclische producten.

  • 4.

    (Financiële) bedrijfsvoering gemeentelijk apparaat.

    • 1.

      Zich laten informeren over het beleid aangaande reserves en voorzieningen;

    • 2.

      Zich laten informeren over de stand van zaken en ontwikkelingen risicomanagement;

    • 3.

      Zich laten informeren over de resultaten van uitgevoerde interne controles;

    • 4.

      Bespreken kwaliteit van bestuurlijke voorstellen;

    • 5.

      Zich laten informeren over de kwaliteit van informatiebeveiliging en IT-beleid:

    • 6.

      Bespreken geplande en/of uitgevoerde 213a onderzoeken.

  • 5.

    Monitoring.

    • 1.

      Zich laten informeren over verbeteracties die voortkomen uit accountantscontrole en managementletter;

    • 2.

      Zich laten informeren over verbeteracties die voortkomen uit rekenkamerrapporten;

    • 3.

      Zich laten informeren over de rapportage ombudsman;

    • 4.

      Zich laten informeren over ontvangen en afgehandelde klachten.

Artikel 4. Bevoegdheden

  • 1. De commissie is bevoegd aan de raad over de in artikel 3 genoemde taken voorstellen uit te brengen voorzien van een advies over door de raad te nemen besluiten;

  • 2. In het kader van de uitoefening van haar in artikel 3 bedoelde taken is de commissie bevoegd informatie in te winnen bij en te overleggen met

    • -

      het college;

    • -

      de rekenkamer;

    • -

      de accountant.

  • 3. De commissie kan advies inwinnen bij een extern deskundige.

Artikel 5: Samenstelling.

  • 1. Alle fracties mogen maximaal 1 één lid afvaardigen in de auditcommissie m.u.v. de fractie die de voorzitter levert. Deze fractie mag maximaal 2 leden afvaardigen in de commissie , waarvan er één de rol van voorzitter vervult;

  • 2. Alle fracties mogen een plaatsvervangend lid aanwijzen;

  • 3. De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter;

  • 4. De leden mogen raadslid dan wel burgerraadslid zijn. De voorzitter dient raadslid te zijn;

  • 5. De commissie kan verzoeken interne en externe adviseurs de vergaderingen van de commissie bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie;

  • 6. Als interne en externe adviseurs worden in ieder geval aangemerkt: de portefeuillehouder Middelen, de concerncontroller, de accountant en de voorzitter en/of secretaris van de rekenkamer, een raadsadviseur

  • 7. Het secretariaat van de commissie wordt verzorgd door de raadsadviseur.

Artikel 6: Voorzitter.

  • 1. De auditcommissie wijst uit haar midden een voorzitter en plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 2. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen en het bewaken van het doel van de commissie. De voorzitter word daarbij ondersteund door de secretaris van de commissie.

Artikel 7: Vergadering en verslaglegging.

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls de voorzitter dit nodig oordeelt of ten minste twee leden onder opgave van redenen dit aan de voorzitter vragen.

  • 2. De vergaderingen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 3. De adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 4. Van iedere vergadering wordt een samenvattend verslag gemaakt onder verantwoordelijkheid van de secretaris. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie en ter kennis gebracht van raad en college.

  • 5. Niet openbare verslagen worden vertrouwelijk ter kennis gebracht aan de raad.

Artikel 8: Informeren raad.

  • 1. De commissie informeert de raad over afspraken met de accountant en/of andere adviserende leden en beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren over bevindingen aangaande haar werkzaamheden.

  • 2. Op verzoek van de raad geeft de voorzitter van de commissie een toelichting aan de gemeenteraad. Vertrouwelijke mededelingen worden in een besloten vergadering gedaan.

Artikel 9: Citeertitel

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als de “Verordening op de auditcommissie gemeente Breda”.

Artikel 10: Inwerkingtreding.

  • 1. Deze verordening treedt in werking op 26 januari 2018.

Ondertekening

Voorzitter,

Griffier,