Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR636410
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR636410/1
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de raadsgriffier (Instructie raadsgriffier 2019)
Geldend van 24-01-2020 t/m heden
Intitulé
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de raadsgriffier (Instructie raadsgriffier 2019)De raad van de gemeente Breda;
- -
gezien het voorstel van de werkgeverscommissie en met overname van de daarin vermelde overwegingen;
- -
gelet op artikel 147 van de Gemeentewet;
- -
gelet op de artikelen 107a en 107b van de Gemeentewet;
besluit
vast te stellen de navolgende Instructie voor de griffier:
Paragraaf 1 Begripsomschrijving
Artikel 1
In deze instructie wordt verstaan onder:
- -
griffier: de griffier als bedoeld in artikel 100 van de gemeentewet
- -
presidium: het presidium als bedoeld in artikel 5 van de Spelregels Bredaas beRaad 2019.
Paragraaf 2 Benoeming en vervanging
Artikel 2
-
1. De griffier wordt benoemd, geschorst en ontslagen door de raad.
-
2. Het presidium dient voor de benoeming van de griffier een aanbeveling in van zo mogelijk twee personen.
-
3. Tot het doen van een aanbeveling wordt niet overgegaan dan nadat de medewerkers van de griffie bij de selectie zijn betrokken.
Artikel 3
Bij afwezigheid of ontstentenis van de griffier wordt hij in al zijn taken vervangen door een, op voordracht van de griffier, door de raad aangewezen griffieambtenaar, aan te duiden als plaatsvervangend griffier.
Paragraaf 3 Bevoegdheid en taken
Artikel 4
De griffier vormt de verbinding tussen de raad(sleden) en de griffie, de secretaris en diens gemeentelijke organisatie, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.
Artikel 5
De griffier is belast met de leiding van de griffie.
Artikel 6
De griffier heeft de volgende taken:
- -
Hij staat de raad en de door de raad ingestelde commissies en andere gremia bij de uitoefening van hun taak terzijde;
- -
Hij ondersteunt de voorzitter van de raad en de voorzitters van sessies bij de uitoefening van hun taken;
- -
Hij mede-ondertekent de van de raad uitgaande stukken;
- -
Hij is griffier van de adviescommissies aan de raad;
- -
Hij is aanwezig bij de vergaderingen van het presidium.
Artikel 7
De bijstand van de raad(sleden) omvat o.m.:
- -
De zorg voor een doelmatige ondersteuning bij de uitoefening van hun taak;
- -
Het gevraagd en ongevraagd verstrekken van informatie of advies aan de raad(sleden) en de door de raad ingestelde gremia of commissies in alle zaken die de taken van de raad betreffen;
- -
Het verlenen van technische bijstand aan de leden van de raad bij in de Spelregels Bredaas beRaad voorziene initiatieven van leden van de raad;
- -
Het in brede zin ondersteunen van de raad in het opbouwen en onderhouden van verbindingen met de inwoners en organisaties in de gemeente
- -
Het bemiddelen bij verzoeken om ambtelijke bijstand van de raad of individuele raadsleden.
Artikel 8
Als toetser van het beleid zal de griffier:
- -
De aan de raad voorgelegde voorstellen aan de door de raad vastgestelde kaders en richtlijnen toetsen;
- -
Nagaan of in de voorstellen aan alle voor de raad relevante aspecten voldoende aandacht is besteed;
- -
Nadere actie ondernemen als de hiervoor bedoelde toetsing daar aanleiding toe geeft;
- -
Een correcte en voortvarende uitvoering van de besluiten van de raad bewaken;
- -
Zorgen voor het op eenduidige wijze aan de raad verschaffen van informatie door de gemeentelijke organisatie, om de raad in staat te stellen zijn kaderstellende en controlerende taken te vervullen.
Artikel 9
Voor het voldoen aan verzoeken om feitelijke informatie of voor gespecialiseerde assistentie kan de griffier via de gemeentesecretaris een beroep doen op de gemeentelijke organisatie. De spelregels hieromtrent worden opgeschreven in de Spelregels Bredaas beRaad.
Paragraaf 4 Slotbepalingen
Artikel 10
In alle gevallen waarin deze instructie niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de werkgeverscommissie van de raad.
Artikel 11
Deze instructie treedt in werking op de dag dat zij wordt vastgesteld.
Artikel 12
Deze instructie kan worden aangehaald als Instructie raadsgriffier 2019.
Ondertekening
Aldus besloten in zijn vergadering van 19 december 2019
Raadsvoorzitter
raadsgriffier
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl