Regeling vervallen per 14-08-2013

Mandaatbesluit

Geldend van 13-06-2012 t/m 13-08-2013

Intitulé

Mandaatbesluit

BESLUIT MANDAAT, VOLMACHT EN MACHTIGING

 

Burgemeester en wethouders van Bronckhorst en de burgemeester van Bronckhorst ieder voor zover het hun, dan wel zijn bevoegdheden betreft;

 

gelet op afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht, de Gemeentewet, alsmede op de betreffende bepalingen in bijzondere wetten;

 

BESLUITEN:

I  De bevoegdheden die het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester bij of krachtens wettelijk voorschrift of delegatie toekomen

vermeld in het bij dit mandaatbesluit behorende overzicht (de mandateringslijst), met inbegrip van de ondertekening van stukken, in naam en onder verantwoordelijkheid van het ter zake bevoegde bestuursorgaan op te dragen (te mandateren) aan de gemeentesecretaris/directeur de afdelingshoofden.

II  Ten aanzien van de bevoegdheden als vermeld onder I de volgende voorschriften vast te stellen.

 

Voor toepassing van dit mandaatbesluit wordt onder mandaat tevens begrepen het op grond van volmacht dan wel machtiging verrichten van respectievelijk privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen alsmede het nemen van besluiten anders dan bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 1         Begripsomschrijving

In dit besluit wordt verstaan onder:

Mandaat: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht.

Volmacht: de toestemming tot het verrichten van privaatrechtelijke    rechtshandelingen als bedoeld in artikel 10:12 van de Algemene wet             bestuursrecht. 

Machtiging: de toestemming tot het verrichten van handelingen die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn als bedoeld in artikel 10:12 Algemene wet bestuursrecht.

Delegatie: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 10:13 van de Algemene wet bestuursrecht.

Wettelijk voorschift: wettelijk voorschrift, zoals dit luidt op de dag waarop dit besluit in werking treedt of zoals dit wettelijk voorschrift na wijziging zal komen te luiden.

Portefeuillehouder: het lid van het college dat in het bijzonder belast is met de zorg voor één of meer onderdelen van het gemeentelijk bestuur, zoals aan het college opgedragen.   

Afdelingen: de afdelingen van de gemeente Bronckhorst, zijnde de afdelingen:

Dienstverlening;

Ontwikkeling;

Beheer;

Cluster: Een afdeling bestaat uit clusters:

de afdeling Dienstverlening bestaat uit de clusters:

1a. Belastingen/WOZ, Financiële administratie, Personeelsadministratie, Vergunningen, Omgeving;

1b. Juridische zaken, Communicatie, Participatie, Financiële administratie participatie, Secretariaat;

1c. Burgerzaken, Klantadvies, Documentaire informatievoorziening, Facilitair, Informatisering en Automatisering;

de afdeling Ontwikkeling bestaat uit de clusters:

2a. Kabinet en bestuurssecretariaat, Personeel en organisatie, Strategie, Zorgen en leren;

2b. Financiën en interne controle; Wonen en werken, Planning en control Ontspannen;

de afdeling Beheer bestaat uit de clusters:

3. Civiel, Geo-informatie, Groen en afval, Vastgoedbeheer, Toezicht en handhaving, Service, Sport, Uitvoering;

Artikel 2  Mandaatverlening aan de gemeentesecretaris/directeur

  • 1.

    De gemeentesecretaris/directeur is bevoegd tot uitoefening van al de bevoegdheden als vermeld in de mandateringslijst met uitzondering van de door het college rechtstreeks gemandateerde bevoegdheden aan externen, zoals beschreven in bijlage 4.

  • 2.

    De gemeentesecretaris/directeur is bevoegd tot het benoemen van de afdelingshoofden en de voor een taakveld beleidsmatige 1e medewerkers.

  • 3.

    De gemeentesecretaris/directeur is bevoegd tot het nemen van besluiten op grond van artikel 3, eerste lid van de indelingsregeling.  

Artikel 3  Mandaatverlening aan de afdelingshoofden

  • 1.

    Het afdelingshoofd is ten aanzien van de mandateringslijst bevoegd, tenzij anders is bepaald, tot uitoefening van de bevoegdheden als vermeld in bijlage A alsmede van de bevoegdheden vermeld in de bijlage voor de betreffende clusters

  • 2.

    De organisatie bestaat uit drie afdelingen: Dienstverlening, Ontwikkeling en Beheer.  De afdelingen zijn onderverdeeld in clusters.

    • a.

      De uitoefening van de in bijlage 1a (afdeling Dienstverlening) van dit besluit beschreven bevoegdheden wordt opgedragen aan het afdelingshoofd van de clusters: Belastingen/WOZ, Financiële administratie, Personeelsadministratie, Vergunningen, Omgeving;

    • b.

      De uitoefening van de in bijlage 1b (afdeling Dienstverlening) van dit besluit beschreven bevoegdheden wordt opgedragen aan het afdelingshoofd van de clusters: Juridische zaken, Communicatie, Participatie, Financiële administratie participatie, Secretariaat;

    • c.

      De uitoefening van de in bijlage 1c (afdeling Dienstverlening) van dit besluit beschreven bevoegdheden wordt opgedragen aan het afdelingshoofd van de clusters: Burgerzaken, Klantadvies, Documentaire informatievoorziening, Facilitair, Informatisering en Automatisering;

    • d.

      De uitoefening van de in bijlage 2a (afdeling Ontwikkeling) wordt opgedragen aan het afdelingshoofd van de clusters: Kabinet en bestuurssecretariaat, Personeel en organisatie, Strategie, Zorgen en leren;

    • e.

      De uitoefening van de in bijlage 2b (afdeling Ontwikkeling) van dit besluit beschreven bevoegdheden wordt opgedragen aan het afdelingshoofd van de clusters: Financiën en interne controle; Wonen en werken, Planning en control Ontspannen;

    • f.

      De uitoefening van de in bijlage 3 (afdeling Beheer) van dit besluit beschreven bevoegdheden wordt opgedragen aan het afdelingshoofd van de clusters: Civiel, Geo-informatie, Groen en afval, Vastgoedbeheer, Toezicht en handhaving, Service, Sport, Uitvoering;

 

Artikel 4  Ondermandaatverlening door de afdelingshoofden

  • 1.

    Het afdelingshoofd is gerechtigd de aan hem gemandateerde bevoegdheden geheel of gedeeltelijk onder te mandateren aan de onder hem werkzame medewerkers. Hij kan de betreffende medewerkers daartoe instructies geven.

  • 2.

    De ondergemandateerde bevoegdheden als bedoeld in het tweede lid worden door het afdelingshoofd vastgelegd in een ondermandaatbesluit. Dit besluit bevat een overzicht van al de door het afdelingshoofd verleende ondermandaten onder vermelding van de medewerkers die tot de uitoefening van de desbetreffende ondermandaten bevoegd zijn. De door het afdelingshoofd gemandateerde medewerkers zijn niet gerechtigd tot het verlenen van ondermandaat.

  • 3.

    Het ondermandateren van bevoegdheden als bedoeld in de voorafgaande leden geschiedt schriftelijk.

Artikel 5  Mandaatverlening aan externen

De uitoefening van de in bijlage 4 van de mandateringslijst beschreven bevoegdheden die het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester bij of krachtens wettelijk voorschrift of delegatie toekomen wordt opgedragen aan de genoemde externen.

Artikel 6   Vervanging

  • 1.

    Het mandaat wordt uitgeoefend door degene die de functie van afdelingshoofd heeft. Bij diens afwezigheid wordt hij vervangen door degene die binnen de organisatie als diens vervanger is aangewezen.

  • 2.

    Bij afwezigheid van het afdelingshoofd danwel diens vervanger wordt hij vervangen door degene die het ondermandaat heeft verleend.

Artikel 7  Clausulering van het mandaat

  • 1.

    Bij de uitoefening van de bevoegdheden als bedoeld in dit besluit wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wettelijk voorschrift, beleidsregels, circulaire, aanwijzingen van Rijks- en provinciale- en gemeentelijke wetgevers of bestuursorganen in acht genomen.

  • 2.

    De uitoefening van bevoegdheden wordt door het college dan wel de burgemeester uitgevoerd indien mandaat leidt tot besluiten:

          - die strijdig zijn met bestaand beleid, richtlijnen en voorschriften;

          - die afwijken van een uitgebracht extern advies of waarbij sprake is

  • van tegenstrijdige interne adviezen.

Artikel 8  Bevoegdheden en budget

  • 1.

    Bij de uitoefening van de bevoegdheden als bedoeld in dit besluit, die financiële consequenties hebben dient de begroting van het desbetreffende jaar of de meerjarenbegroting van de gemeente Bronckhorst daarin te voorzien.

  • 2.

    Voor zover het uitoefenen van bevoegdheden inkomsten dan wel uitgaven voor de gemeente tot gevolg heeft dan is daarop– naast het besluit mandaat, machtiging en volmacht – de budgetregeling van toepassing. 

 

Artikel 9  Wat wordt verstaan onder ‘uitvoering’ van bevoegdheden

  • 1.

    Onder de uitvoering van de in dit mandaatbesluit genoemde bevoegdheden wordt tevens verstaan:

    • -

      het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen;

    • -

      het voeren van correspondentie;

    • -

      het verstrekken van informatie.

  • 2.

    Onder uitvoering van de in de mandateringslijst genoemde wetten, Algemene Maatregelen van Bestuur, verordeningen of andere regelingen, daaronder begrepen de eventueel op die wetten, Algemene Maatregelen van Bestuur, verordeningen of andere regelingen aangebrachte wijzigingen, wordt verstaan:

    • a.

      het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht;   

    • b.

      het verrichten van andere handelingen dan onder a bedoeld waarvan de uitoefening op grond van de desbetreffende regelgeving is opgedragen aan bestuursorganen zoals het versturen van kennisgevingen, het aanvragen.

  • 3.

    Voor zover niet anders is bepaald wordt niet als uitvoering beschouwd: het vaststellen van plannen, beleid, beleidsregels en nadere regels.

Artikel 10  Wat wordt verstaan onder het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten

Onder het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten als vermeld in de mandateringslijst wordt ook verstaan de bevoegdheid tot het verrichten van de al de daarmee samenhangende voorbereidingshandelingen waaronder het vragen van offertes en het doen van aanbestedingen alsmede de bevoegdheid tot uitvoering en opzegging van de gesloten overeenkomst en alle andere bevoegdheden die het Burgerlijk Wetboek met betrekking tot overeenkomsten aan een partij toekent.

Artikel 11       Ondertekening   

De uitgaande stukken worden als volgt ondertekend:

namens burgemeester en wethouders van de gemeente Bronckhorst,

naam van de medewerker,

afdeling

cluster

handtekening

 

of

           

namens de burgemeester van de gemeente Bronckhorst,

           

naam van de medewerker,

afdeling

cluster

 

handtekening

 

Artikel 12  Intrekking voorafgaande regeling en Inwerkingtreding

  • 1.

    In te trekken het besluit mandaat, volmacht en machtiging, vastgesteld bij besluit van 20 december 2011.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.

 

Artikel 13       Citeertitel

Dit besluit kan aangehaald worden als: ‘Mandaatbesluit ’.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Bronckhorst op 5 juni 2012 en aldus vastgesteld door de burgemeester van Bronckhorst op 5 juni 2012

 

 

Burgemeester en wethouders van Bronckhorst,

de secretaris,                                                            de burgemeester,

 

 

A.H. van Hout                                                            H.A.J. Aalderink

                       

Burgemeester van Bronckhorst,

 

 

H.A.J. Aalderink

-------------------------------------------------------------------------------------

De burgemeester van Bronckhorst;

 

gelet op artikel 171 lid 2 van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

 

BESLUIT:

 

IV    Volmacht te verlenen tot het vertegenwoordigen van de gemeente buiten rechte ter uitvoering van besluiten waartoe door de raad, door of namens het college van burgemeester en wethouders of door of namens de burgmeester is besloten, aan

            1.         de navolgende functionarissen

                        a. de gemeentesecretaris

                        b. elk afdelingshoofd

                        c. de griffier

  • 2.  de functionarissen, voor zover niet onder 1 genoemd, die krachtens door het college van burgemeester en wethouders of door de burgmeester genomen mandaatbesluiten als mandatarissen bevoegd zijn tot het uitoefenen van bevoegdheden, indien en voor zover de vertegenwoordiging buiten rechte voortvloeit uit deze uitoefening van bevoegdheden;

een en ander voor zover niet in andere, bijzondere besluiten van de burgemeester volmacht is gegeven tot vertegenwoordiging buiten rechte door anderen dan de onder 1 en 2 genoemden.

 

Aldus vastgesteld door de burgemeester op 5 juni 2012

 

Burgemeester van Bronckhorst,

 

 

H.A.J. Aalderink

Bijlage A: Bevoegdheden die de gehele organisatie betreffen

Bijlage 1a Afdeling Dienstverlening (Belastingen/WOZ, Financiele administratie, Personeelsadministratie, Vergunningen, Omgeving)

Bijlage 1b Afdeling Dienstverlening (Juridische Zaken, Communicatie, Participatie, Financiele administratie participatie, Secretariaat)

Bijlage 1c Afdeling Dienstverlening (Burgerzaken, Klantadvies, Documentaire informatievoorziening, Facilitair, Informatisering en Automatisering)

Bijlage 2a Afdeling Ontwikkeling (Kabinet en bestuurssecretariaat, Personeel en organisatie, Strategie, Zorgen en leren)

Bijlage 2b Afdeling Ontwikkeling (Financien en interne controle, Wonen en werken, Planning en control, Ontspannen)

Bijlage 3 Afdeling Beheer (Civiel, Geo-informatie, Groen en afval, Vastgoedbeheer, Toezicht en handhaving, Service, Sport, Uitvoering)

Bijlage 4 Mandaat aan externen

Ondermandaat Afdeling Beheer

Ondermandaat Afdeling Dienstverlening

Ondermandaat Afdeling Ontwikkeling