Regeling vervallen per 10-12-2014

Verordening Auditcommissie gemeente Bronckhorst 2011

Geldend van 26-05-2011 t/m 09-12-2014

Intitulé

Verordening Auditcommissie gemeente Bronckhorst 2011

Raadsbesluit

Behorende bij raadsvoorstel met bummer: 110526/17

De raad van de gemeente Bronckhorst;

gelezen het voorstel van het college van b en w van 15 februari 2011;

gelet op de bespreking van de raadscommissie Beleidsontikkeling van 14 april 2011;

gelet op artikel 213 van de Gemeentewet;

gelet op artikel 4, lid 3 van de Controleverordening gemeente Bronckhorst 2005;

BESLUIT

  • 1.

    in te trekken de Verordening Auditcommissie gemeente Bronckhorst, vastgesteld op 19 oktober 2006;

  • 2.

    vast te stellen de Verordening Auditcommissie gemeente Bronckhorst 2011.

Artikel 1 Instelling

Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de Auditcommissie gemeente Bronckhorst.

Artikel 2 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. commissie: de Auditcommissie;

b. lid: lid van de Auditcommissie;

c. voorzitter: voorzitter van de Auditcommissie;

d. accountant: de door de raad aangewezen accountant;

e. rekenkamercommissie: de gezamenlijke Rekenkamercommissie van de gemeenten Berkelland, Bronckhorst, Lochem en Montferland.

Artikel 3 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De commissie stemt de onderzoeksplannen af die worden opgesteld in het kader van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid.

  • 2.

    De commissie stemt jaarlijks, voorafgaand aan de controle van de accountant, de specifieke invulling van de controleopdracht aan de accountant af.

Artikel 4 Leden van de Auditcommissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit vier raadsleden, de portefeuillehouder, een directielid, het hoofd van de afdeling Ontwikkeling (cluster Financiën) en de controller.

  • 2.

    De commissie nodigt voor de afstemming van de onderzoeksplannen een lid van de rekenkamercommissie uit.

  • 3.

    De accountant treedt permanent op als extern adviseur van de commissie.

Artikel 5 Benoeming en ontslag

  • 1.

    De raad benoemt de leden die namens de raad in de commissie zitting hebben.

  • 2.

    De zittingsperiode van de raadsleden in de commissie eindigt wanneer zij ophouden lid te zijn van de raad en in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    De raad kan een raadslid als commissielid ontslaan.

  • 4.

    Een raadslid kan altijd als lid van de commissie ontslag nemen.

Artikel 6 Voorzitter en secretariaat

  • 1.

    De commissie kiest uit de in de commissie zitting hebbende raadsleden een voorzitter en een plaatsvervangende voorzitter.

  • 2.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeen roepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming.

  • 3.

    De griffie levert de ambtelijke ondersteuning en verzorgt het secretariaat.

Artikel 7 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: "Verordening Auditcommissie gemeente Bronckhorst 2011'.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking onmiddelijk na de bekendmaking er van.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Bronckhorst in zijn openbare vergadering van 26 mei 2011,

de griffier, de voorzitter,

 

 G.J. Mugge H.A.J. Aalderink