Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR339834
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR339834/1
Regeling vervallen per 01-01-2021
Regeling flexibele werktijden
Geldend van 01-01-2014 t/m 31-12-2020 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2014
Intitulé
Regeling flexibele werktijdenHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bronckhorst;
gelet op artikel 4:2, eerste lid van de CAR;
gelet op de instemming van de Ondernemingsraad van 27 maart 2014
besluit:
vast te stellen de: Regeling Flexibele Werktijden.
Begripsbepalingen
Artikel 1
In deze regeling wordt verstaan onder:
Ambtenaar
De ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, sub a van de CAR-UWO.
Formele arbeidsduur
De volgens de aanstelling vastgestelde omvang van het aantal uren dat de ambtenaar in een bepaalde periode arbeid moet verrichten.
Feitelijke arbeidsduur
Het aantal uren dat de ambtenaar in een bepaalde periode arbeid heeft verricht.
Werktijd
De periode waarop door de medewerker arbeid wordt verricht.
Dagvenster
Van maandag tot en vrijdag tussen 07.00 en 22.00 uur.
Buitendagvenstervergoeding
Indien de ambtenaar buiten het dagvenster werkzaamheden moet verrichten (in kader van dienstbelang), dan komt de medewerker in aanmerking voor de buitendagvenstervergoeding zoals beschreven in artikel 3:8 CAR-UWO. De vergoeding bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten het dagvenster worden in tijd gecompenseerd. De ambtenaar maakt hierover afspraken met zijn leidinggevende.
De ambtenaar die een functie bekleedt waaraan een functieschaal 11 of hoger verbonden is heeft conform artikel 3:8, lid 3 CAR-UWO geen recht op buitendagvenstervergoeding.
Dienstverleningsprofiel gemeente Bronckhorst
Toegang voor de ambtenaar tot het gemeentehuis ligt binnen de werktijd tussen 07.00 en 18.00 uur.
Toepassingen
Artikel 2
-
1. De werktijdenregeling is van toepassing op alle medewerkers. De regeling bestaat uit een standaard- en een bijzondere regeling.
-
2. De standaardregeling geldt voor de medewerkers die zelf regelruimte hebben voor het bepalen van hun werktijden, zoals genoemd in hoofdstuk 4, paragraag 1 van de CAR UWO.
Met regelruimte wordt bedoeld dat de ambtenaar (enige) vrijheid heeft bij het bepalen van zijn werktijden. Ook werken in roosters kan vallen onder de standaardregeling als de medewerkers enige vrijheid van zelfroostering en enige zeggenschap hebben bij de inroostering.
-
3. De bijzondere regeling is van toepassing op ambtenaren die geen of heel geringe zeggenschap hebben over hun werktijden en welke eenzijdig door de werkgever worden vastgesteld. Dit geldt in de gemeente Bronckhorst voor de medewerkers van de cluster Uitvoering (inclusief team Service), bodes en medewerkers sportaccomodaties. De uitvoeringsregeling van de bijzondere regeling voor de genoemde medewerkers worden vermeld in bijlage A behorende bij deze regeling.
Uitzonderingen
Artikel 3
-
1. De directie kan bij afzonderlijk besluit individuele ambtenaren dan kan wel ambtenaren belast met bepaalde werkzaamheden, geheel of gedeelteijk, uitzonderen van de toepassing van deze regeling.
-
2. Binnen de bepalingen van deze regeling is de ambtenaar vrij zijn werktijd in te vullen. Onverlet deze vrijheid, blijft de ambtenaar verantwoordelijk voor de goede voortgang van zijn/haar werkzaamheden.
-
3. In bijzondere omstandigheden kan van deze regeling in overleg met het afdelingshoofd worden afgeweken.
Arbeidsduur
Artikel 4
-
1. De formele arbeidsduur voor de voltijder bedraagt 36 uur per week.
-
2. De feitelijke arbeidsduur per week kan afwijken van de formele arbeidsduur per week. Met inachtneming van de artikelen uit hoofdstuk 4 van de CAR UWO.
-
3. Voor de deeltijder bedraagt de formele arbeidsduur het bij de aanstelling overeengekomen aantal uren naar rato van een voltijd dienstverband.
-
4. Het afdelingshoofd left in overleg met de medewerker vast op welke dagen c.q. dagdelen medewerkers in beginsel formeel werkzaam zullen zijn.
Artikel 5
-
1. De feitelijke arbeidsduur bedraagt ten hoogste 11 uur per dag en per week 50 uren.
-
2. Na een feitelijke arbeidsduur van maximaal 5.5 uur moet de arbeid met een pauze worden onderbroken.
-
3. Als de feitelijke arbeidsduur tussen 5.5 en maximaal 8 bedraagt, moet tenminste eenmaal 0.5 uur worden gepauzeerd. Als de feitelijke arbeidsduur meer dan 10 uur bedraagt moet tenminste 0.75 uur worden gepauzeerd. De pauzetijden moet minimaal in 2 delen worden opgenomen.
Roostervrije (compensatie) uren
Artikel 6
-
1. De feitelijk meer gewerkte tijd dan de formele arbeidsduur mag worden gecompenseerd met vrije dagen of dagdelen.
-
2. Aan het einde van een kalenderjaar moeten de roostervrije uren in beginsel gecompenseerd zijn.
Begrenzing werktijd
Artikel 7
Met verwijzing naar het dienstverleningsprofiel (toegang tot het gemeentehuis) ligt de werktijd tussen 07.00 en 18.00 uur.
Beschikbaarheidstijd
Artikel 8
Het afdelingshoofd zorgt voor een adequate bezetting op:
- *
Maandag t/m donderdag van 08.30 tot 16.30 uur
- *
Vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur
- *
Donderdagavond tot 19.30 uur alleen voor de publieksbalie
- *
Telefonisch is het gemeentehuis van maandag tot en met woensdag bereikbaar van 08.30 tot 16.30 uur, donderdag van 08.30 tot 19.30 uur en vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur.
Fictieve werktijden
Artikel 9
Bij gehele of gedeeltelijke afwezigheid wegens vakantie, verlof, dienstreis, ziekte, cursus, lesbezoek, receptie, doktersbezoek, gelden als werktijd de volgende fictieve werktijden: voor ambtenaar die is ingeroosterd de vooraf vastgelegde, ingeroosterde tijd.
voor ambtenaren geldt het vooraf vastgelegde arbeidspatroon.
Het is nadrukkelijk de bedoeling, dat de ambtenaar afspraken voor doktersbezoek e.d. zoveel als enigszins mogelijk buiten werktijden maakt. (bezoek arts e.d. voor 09.00 uur en na 16.00 uur is in het ieder geval eigen tijd).
Werktijdregistratie
Artikel 10
-
1. De dagelijkse werktijd wordt vastgelegd met behulp van een tijdregistratiesysteem.
-
2. De registratie geschiedt door de ambtenaar persoonlijk.
-
3. Wanneer de registratie correctie behoeft, verzuim van registratie wordt hersteld dan wel registratie door middel van het registratiesysteem niet mogelijk was, moet bij de management assistent van de betrokken afdeling een opgave van juiste gewerkte tijd worden ingediend.
Overschrijven van uren aan het einde van het jaar
Artikel 11
-
1. Er kunnen maximaal 45 verlof en/of klokuren worden overgeschreven naar de verlofkaart van het volgende jaar. Voor deeltijders geldt dit naar rato.
-
2. Natieve saldi in de tijdregistratie groter dan 20 uur zijn niet toegestaan.
-
3. In overleg met het afdelingshoofd kan van lid 1 worden afgeweken.
Slotbepalingen
Artikel 12
In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, beslist de directie.
Artikel 13
De regeling flexibele werktijden vastgesteld op 26 oktober 2010 wordt ingetrokken.
Artikel 14
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2014.
Citeertitel: de regeling kan worden aangehaald als:
"Regeling flexibele werktijden"
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders
van de gemeente Bronckhorst,
de secretaris, de burgemeester,
A.H. van Hout H.A.J. Aalderink
Bijlage A
Uitvoeringsregeling bijzondere regeling (werktijden) gemeente Bronckhorst
Deze uitvoeringsregel bijzondere werktijdenregeling is van toepassing op medewerkers die geen of heel geringe zeggenschap hebben over hun werktijden en welke eenzijdig dor de werkgever worden vastgesteld. Dit geldt in de gemeente Bronckhorst voor de medewerkers van de cluster Uitvoering (inclusief team Service).
WerktijdenCluster Uitvoering gemeente Bronckhorst
Om een efficiënt werkend cluster Uitvoering te bewerkstelligen is het noodzakelijk dat de werktijden gesynchroniseerd gaan worden. Het is van belang om dezelfde aanvang - pauze en eindtijden te hanteren.
Door te kiezen voor dezelfde werktijden als branche genoten waar regelmatig mee samengewerkt moet worden (hoveniersbedrijven en aannemers g.w.w.) wordt voorkomen dat er onnodige wachttijden ontstaan.
De meest efficiënte werktijden zijn |
||
Maandag t/m vrijdag: |
aanvang koffiepauze middagpauze koffiepauze einde werktijd |
07.45 uur 09.30 uur tot 09.45 uur 12.00 uur tot 12.30 uur 14.30 uur tot 14.45 uur 16.30 uur. |
De ochtend koffiepauze in eigen tijd de middag koffiepauze in werkgevertijd.
Formele en feitelijke arbeidsduur cluster Uitvoering
Zoals uit de werktijden blijkt wordt er uitgegaan van 40 uur per week.
De 36-urige werkweek kan ingevuld worden door twee dagen per maand verplicht verlof op te nemen. Deze twee dagen dienen de eerste 5 werkdagen van de maand doorgegeven te worden aan het rayonhoofd.
Vergoedingen
Alle medewerkers die onder de bijzondere regeling vallen kunnen conform de CAR UWO aanspraak maken op de "oude vergoedingensystematiek" zijnde: overwerkvergoeding (art. 3:2:1 CAR UWO), de toelage onregelmatige dienst (artikel 3:3), beschikbaarheidsvergoeding (artikel 3:3:1 CAR UWO) en verschuivingsvergoeding (artikel 3:4).
Deze bijlage A maakt onderdeel uit van de Regeling flexibele werktijden gemeente Bronckhorst.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl