Regeling vervallen per 11-08-2017

Gedragscode voor politieke ambtsdragers

Geldend van 20-04-2011 t/m 10-08-2017

Intitulé

Gedragscode voor politieke ambtsdragers

De raad van de gemeente Bronckhorst;

gelezen het voorstel van het college van b en w van 25 januari 2011;

gelet op de bespreking van de raadscommissie Beleidsontwikkeling van 10 maart 2011;

overwegende dat het wettelijk voorgeschreven is dat voor politieke ambtsdragers (de leden van de raad, de wethouders en de burgemeester) een gedragscode wordt vastgesteld;

dat het wenselijk is dat deze gedragscode ook van toepassing is op commissieleden niet zijnde raadsleden;

dat een gedragscode nuttig is als leidraad voor het handelen of nalaten, maar dat vooral de gezindheid en attitude ten aanzien van gewenst en ongewenst gedrag van politieke ambts­dragers van belang is;

dat de op 11 juli 2006 door het college van b en w vastgestelde nota integriteit niet is vast­gesteld door de gemeenteraad;

dat de modelverordening VNG aangepast is naar aanleiding van landelijk opgedane erva­ringen zoals verwerkt in het model van o.a. de VNG;

gelet op de artikelen 15 lid 3, 41c lid 2 en 69 lid 2 van de Gemeentewet;

besluit:

De gedragscode voor politieke ambtsdragers vast te stellen.

I.        vast te stellen de volgende kernbegrippen voor politiek- bestuurlijk handelen:

1.         Dienstbaarheid

Het handelen van een politieke ambtsdrager is altijd en volledig gericht op het belang van de gemeente en van de organisaties en burgers die daar onderdeel van uit maken.

2.         Functionaliteit

Het handelen van een politieke ambtsdrager heeft een herkenbaar verband met de functie die hij in het (openbaar) bestuur vervult.

3.         Onafhankelijkheid

Het handelen van een politieke ambtsdrager wordt gekenmerkt door onpartijdigheid; dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen, en dat ook iedere schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden.

4.         Openheid

Het handelen van een politieke ambtsdrager is transparant, zodat optimale verant­woording mogelijk is en controlerende organen volledig inzicht hebben in het handelen van de politieke ambtsdrager en zijn beweegredenen.

5.         Betrouwbaarheid

Op een politieke ambtsdrager moet men kunnen rekenen. Hij houdt zich aan zijn afspra­ken. Kennis en informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt wendt hij aan voor het doel waarvoor die zijn gegeven.

6.         Zorgvuldigheid

Het handelen van een politieke ambtsdrager is zodanig dat alle organisaties en burgers op gelijke wijze en met respect worden bejegend en dat belangen van partijen op correc­te wijze worden afgewogen.

 

II.      de onder I. genoemde kernbegrippen zijn toetssteen voor de volgende gedragsafspraken:

 

GEDRAGSCODE POLITIEK - BESTUURLIJKE INTEGRITEIT

ALGEMENE BEPALINGEN.

  • 1.

    Onder een politieke ambtsdrager wordt verstaan een lid van de gemeente­raad, een commissielid niet zijnde lid van de gemeenteraad, inclusief de voor­zitter van de gemeenteraad, een lid van het college.

  • 2.

    In gevallen waarin de gedragscode niet voorziet of waarbij de toepassing niet eenduidig is, vindt bespreking plaats in het college en/of de gemeenteraad.

  • 3.

    De gedragscode is openbaar en op toegankelijke wijze te raadplegen.

  • 4.

    Politieke ambtsdragers ontvangen bij hun aantreden een exemplaar van de gedragscode.

  • 5.

    Een politieke ambtsdrager is aanspreekbaar op de naleving van deze gedragscode.

 

BELANGENVERSTRENGELING EN NEVENFUNCTIES

  • 1.

    Een politieke ambtsdrager doet opgave van zijn financiële belangen. De opgave is open­baar en door derden te raadplegen.

  • 2.

    Bij privaat - publieke samenwerkingsrelaties voorkomt de politieke ambts­drager (de schijn van) bevoordeling in strijd met eerlijke concurrentieverhou­dingen.

  • 3.

    Een oud - politieke ambtsdrager wordt het eerste jaar na de beëindiging van zijn ambtstermijn uitgesloten van het tegen beloning verrichten van werkzaam­heden voor de gemeente.

  • 4.

    Indien de onafhankelijke oordeelsvorming van een politieke ambtsdrager over een onderwerp in het geding kan zijn, geeft hij de besluitvorming daarover aan in hoeverre het onderwerp hem persoonlijk raakt.

  • 5.

    Een politieke ambtsdrager die familie- of vriendschapsbetrekkingen of anders­zins persoonlijke betrekkingen heeft met een aanbieder van diensten aan de ge­meente, onthoudt zich van deelname aan de besluitvorming over de betref­fende opdracht.

  • 6.

    Een politieke ambtsdrager neemt van een aanbieder van diensten aan de gemeente geen geschenken, faciliteiten of diensten aan die zijn onafhankelijke positie ten opzichte van de aanbieder kan beïnvloeden.

  • 7.

    Een politieke ambtsdrager vervult geen nevenfuncties die een structureel risico vormen voor een integere invulling van de politieke functie.

  • 8.

    Een politiek ambtsdrager geeft ten behoeve van de openbaarmaking van zijn nevenfuncties in zijn hoedangheid nevenfuncties aan voor welke organisatie de functies worden verricht, wat het tijdsbeslag is en of de functies bezoldigd zijn.

  • 9.

    Een politieke ambtsdrager behoudt geen inkomsten uit een nevenfunctie in zijn hoedanigheid (tenzij dat op grond van de wet geheel of gedeeltelijk is toegestaan). De inkomsten komen ten goede aan de kas van de gemeente.

 

INFORMATIE

  • 1.

    Een politieke ambtsdrager gaat zorgvuldig en correct om met informatie waarover hij uit hoofde van zijn ambt beschikt. Hij zorgt er voor dat stukken met vertrouwelijke of geheime gegevens veilig worden opgeborgen en dat computerbestanden beveiligd zijn.

  • 2.

    Een politieke ambtsdrager houdt geen informatie achter.

  • 3.

    Een politieke ambtsdrager verstrekt geen informatie die geheim of vertrouwe­lijk is.

  • 4.

    Een politieke ambtsdrager maakt niet ten eigen bate of van zijn persoonlijke betrekkingen gebruik van de in uitoefening van het ambt verkregen informatie.

  • 5.

    Een politieke ambtsdrager gaat verantwoord om met de e-mail en internet­faciliteiten van de gemeente.

 

GESCHENKEN, DIENSTEN EN UITNODIGINGEN

  • 1.

    Een politieke ambtsdrager accepteert geen geschenken, faciliteiten of dien­sten indien zijn onafhankelijke positie daardoor kan worden beïnvloed. In onderhandelingssituaties weigert hij door betrokken relaties aangeboden geschenken of andere voordelen.

  • 2.

    Geschenken en giften die een politieke ambtsdrager uit hoofde van zijn func­tie ontvangt worden gemeld en geregistreerd.

  • 3.

    Geschenken en giften die een politieke ambtsdrager uit hoofde van zijn func­tie ontvangt en die een geschatte waarde van meer dan € 50 vertegenwoordi­gen zijn eigendom van de gemeente. Er wordt een gemeen­te­lijke bestemming voor gezocht. Geschenken en giften die een waarde van € 50 of minder vertegenwoordigen kunnen worden behouden.

  • 4.

    Geschenken en giften worden niet op het huisadres ontvangen. Indien dit toch is gebeurd, meldt een politieke ambtsdrager dit in het bestuursorgaan waar­van hij deel uitmaakt, waarna een besluit over de bestemming van het ge­schenk of de gift wordt genomen.

  • 5.

    Aanbiedingen voor privé – werkzaamheden of kortingen op privé – goederen worden niet geaccepteerd.

  • 6.

    Een politieke ambtsdrager maakt in het bestuursorgaan waar hij deel van uit­maakt melding van uitnodigingen voor excursies en evenementen op kosten van derden.

 

BESTUURLIJKE UITGAVEN, ONKOSTEVERGOEDINGEN, BUITENLANDSEREIZEN EN VOORZIENINGEN

  • 1.

    Uitgaven worden uitsluitend vergoed als de hoogte en de functionaliteit ervan kunnen worden aangetoond. Een politieke ambtsdrager is terughoudend bij het in rekening brengen van uitgaven die zich op het grensvlak van privé en publiek bevinden. Gemaakte kosten worden binnen een maand gedeclareerd. Eventuele voorschotten worden voor zover mogelijk binnen een maand afgerekend.

  • 2.

    Een politieke ambtsdrager declareert geen kosten die al op andere wijze worden vergoed.

  • 3.

    In geval van twijfel over een declaratie of over het correct gebruik van een creditcard door een politieke ambtsdrager wordt dit voorgelegd aan de burgemeester en zo nodig aan het college voorgelegd. De gemeente­secre­taris draagt zorg voor aanvragen, verstrekken en intrekken van creditcards. Er wordt vastgelegd voor welk soort kosten de creditcard kan worden gebruikt. (deze bepaling ziet niet toe op een lid van de gemeenteraad of een com­mis­sielid niet zijnde lid van de gemeenteraad).

  • 4.

    Een politieke ambtsdrager die het voornemen heeft uit hoofde van zijn functie een buitenlandse reis te maken of is uitgenodigd voor een buitenlandse reis of werkbezoek op kosten van derden, heeft vooraf toestemming nodig van het bestuursorgaan waar hij deel van uitmaakt. Het gemeentelijk belang van de reis is doorslaggevend voor de besluitvorming. Indien het toestemming aan een politieke ambtsdrager betreft die deel uitmaakt van het college wordt de gemeenteraad van de besluitvorming in het college op de hoogte gesteld.

  • 5.

    Een politieke ambtsdrager meldt het voornemen tot een buitenlandse reis of een uitnodiging daartoe in het bestuursorgaan waarvan hij deel van uitmaakt en verschaft daarbij informatie over het doel van de reis, de bijbehorende beleidsoverwegingen, de samenstelling van het gezelschap, de geraamde kosten en de wijze waarop van de reis verslag wordt gedaan.

  • 6.

    Het ten laste van de gemeente meereizen van de partner van een politieke ambtsdrager naar en in het buitenland is uitsluitend toegestaan wanneer dit gebeurt op uitnodiging van de ontvangende partij en het belang van de gemeente daarmee gediend is. Het meereizen van de partner wordt bij de besluitvorming betrokken.

  • 7.

    Het anderszins meereizen naar en in het buitenland van derden op kosten van de gemeente is niet toegestaan. Het meereizen van derden op eigen kosten is toegestaan en wordt bij de besluitvorming betrokken.

  • 8.

    Het verlengen van een buitenlandse reis voor privé – doeleinden is toege­staan, mits dit is betrokken bij de besluitvorming. De extra reis- en verblijf­kosten komen volledig voor rekening van de politieke ambtsdrager.

  • 9.

    Gebruik van gemeentelijke eigendommen of - voorzieningen voor privé –doeleinden is niet toegestaan tenzij het betreft de bruikleen van een fax, mobiele telefoon en computer die mede voor privé – doeleinden kunnen worden gebruikt

    INWERKINGTREDING

    Deze gedragscode politiek - bestuurlijke integriteit treedt in werking op de dag volgende op die van bekendmaking". Bekendmaking moet plaatsvinden op de in Bronkhorst gebruikelijke wijze in Contact.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Bronckhorst in zijn openbare vergadering van 24 maart 2011,
de griffier, de voorzitter,
G.J. Mugge H.A.J. Aalderink