Regeling vervallen per 19-03-2020

Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie 2009

Geldend van 26-11-2009 t/m 18-03-2020

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie 2009

De Raad der Gemeente Brunssum;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 31-3-2009, Dienst/Cluster Griffie, nr. 2009/3168;

Overwegende,

  • -

    dat met ingang van 7 maart 2002 de Wet dualisering gemeentebestuur in werking is getreden;

  • -

    dat vanaf de inwerkingtreding van de Aanpassingswet (kamerstuknummer 28 243) binnen de gemeente Brunssum twee werkgevers, te weten de raad en het college bestaan;

  • -

    dat de griffier en de op de griffie werkzame ambtenaren onder het gezag van de raad ressorteren;

  • -

    dat naar de bedoeling van de wetgever hun gehele rechtspositie gelijk dient te zijn aan de rechtspositie van de ambtenaren die onder het college ressorteren

  • -

    dat de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector gemeenten (CAR) en de Uitwerkingsovereenkomst (UWO) van toepassing is op genoemd griffiepersoneel;

Te besluiten:

  • 1.

    In te trekken besluit Invulling griffiebureau gemeenteblad 2002 nr. 32

  • 2.

    In te trekken besluit Rechtspositie griffier en griffiemedewerkers gemeenteblad 2007 nr. 34 (versie 2)

  • 3.

    Artikel 5 lid 5 van het Presidiumreglement conform dit besluit aan te passen.

  • 4.

    Het college te mandateren tot de algemene uitvoering van de CAR-UWO, wat betreft de op de griffie werkzame ambtenaren.

  • 5.

    Vast te stellen de Organisatieverordening griffie Brunssum 2009

  • 6.

    Vast te stellen de Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie 2009

  • 7.

    Vast te stellen de Instructie voor de griffier van de Gemeente Brunssum 2009

  • 8.

    De bevoegdheden van de raad als werkgever van de raadsgriffie te delegeren aan een werkgeverscommissie raadsgriffie, met uitzondering van de bevoegdheden tot aanstelling, schorsing en ontslag van de raadsgriffier conform het bepaalde in de artikelen 83, 107 en 156 van de Gemeentewet.

  • 9.

    De werkgeverscommissie raadsgriffie bestaat uit:

    • a.

      Dhr. G.G. Luit (plaatsvervangend voorzitter van de raad);

    • b.

      Dhr. R. Wullschleger (fractievoorzitter grootste coalitiepartij);

    • c.

      Dhr. H.J. Janssen (fractievoorzitter grootste oppositiepartij).

Artikel 1 Samenstelling

  • 1. De werkgeverscommissie raadsgriffie bestaat uit de plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad en de twee fractievoorzitters, waarvan één van de grootste coalitie fractie en één van de grootste oppositie fractie, dan wel bij verhindering diens plaatsvervangers, welke bij aanvang van de zittingsperiode aantreden.

  • 2. Indien twee van de in lid 1 genoemde functie bij een en dezelfde persoon samenkomen, wordt de fractievoorzitter van de op één na grootste coalitie en/of oppositiepartij als lid aangewezen.

  • 3. De plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad treedt op als voorzitter van de commissie.

  • 4. De zittingsduur van de leden is gelijk aan de zittingsperiode van de raad.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie raadsgriffie

De werkgeverscommissie raadsgriffie heeft als taken:

  • 1.

    Het nemen van besluiten over de individuele rechtspositie van de raadsgriffier waaronder de functiebeschrijving en waardering, met uitzondering van de besluiten omtrent benoeming, schorsing en ontslag en de vaststelling van de instructie van de griffier zoals bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;

  • 2.

    Het doen van voorstellen aan de raad omtrent door de raad te nemen besluiten inzake benoeming, schorsing en ontslag en de instructie van de raadsgriffier;

  • 3.

    Het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de raadsgriffier;

  • 4.

    overige tot het werkgeverschap behorende taken ten aanzien van de raadsgriffier;

  • 5.

    Het benoemen, schorsen en ontslaan van de medewerkers van de griffie als bedoeld in artikel 107e, lid 2 van de Gemeentewet;

  • 6.

    De overige besluiten betreffende de individuele rechtspositie van de medewerkers van de griffie;

  • 7.

    Het voeren van functionerings- c.q. beoordelingsgesprekken met de medewerkers van de griffie;

  • 8.

    de bevoegdheden als bedoeld in lid 5, 6 en 7 van dit artikel worden, met uitzondering van de benoeming, schorsing en ontslag van de plaatsvervangend griffier, door de raadsgriffier in mandaat uitgeoefend.

  • 9.

    Het middels goedkeuring van het jaarverslag van de griffie, decharge verlenen aan de griffier.

Artikel 3 Vertrouwenscommissie

De werkgeverscommissie raadsgriffie heeft bovendien als taak:

  • 1.

    Het zijn van vertrouwenscommissie voor de medewerkers van de griffie niet zijnde de griffier.

  • 2.

    Medewerkers van de griffie kunnen op grond van de rechtspositie van de ambtelijke organisatie een beroep doen op de externe vertrouwenspersoon zoals deze door het college is aangesteld zodat zij integriteitkwesties en hun overige dilemma's en situaties in de werksituatie met een onafhankelijk persoon kunnen bespreken.

Artikel 4 Werkwijze werkgeverscommissie raadsgriffie

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in art. 1.

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3. De voorzitter van de commissie fungeert als eerste verantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

  • 4. De voorzitter is belast met de uitvoering van de besluiten van de commissie en ondertekent de stukken die van de commissie uitgaan.

  • 5. De werkgeverscommissie draagt zorg voor het opstellen van een concept verslag van elke vergadering.

  • 6. De besluitenlijst alsmede het concept verslag wordt in de eerstvolgende vergadering definitief vastgesteld.

  • 7. De raadsgriffier kan gevraagd en ongevraagd advies geven aan de werkgeverscommissie raadsgriffie.

  • 8. De voorzitter van de gemeenteraad kan gevraagd en ongevraagd advies geven aan de werkgeverscommissie raadsgriffie.

  • 9. De raadsgriffier van de gemeenteraad kan worden uitgenodigd om in de vergadering aanwezig te zijn en op te treden als adviseur van de commissie.

  • 10. De voorzitter van de gemeenteraad kan worden uitgenodigd om in de vergadering aanwezig te zijn en op te treden als adviseur van de commissie.

  • 11. Voor ondersteuning kan een beroep worden gedaan op de ambtelijke organisatie.

Artikel 5 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie raadsgriffie worden in het belang als bedoeld in artikel 10 lid 2 sub e of f van de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) in beslotenheid gehouden.

  • 2. Op de agenda, de stukken, het behandelde ter vergadering en het verslag wordt aan de leden en de voorzitter en de overige aanwezigen geheimhouding opgelegd.

  • 3. Indien een lid van de raad de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij dat verzoek indienen bij de voorzitter van de commissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als de inzage in strijd is met de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen.

Artikel 6 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter, één van beide leden of door de raadsgriffier nodig wordt geacht.

Artikel 7 Verantwoording en toezicht

De werkgeverscommissie brengt jaarlijks verslag uit aan de raad van de werkzaamheden en bevindingen van de werkgeverscommissie.

Artikel 8 Uitleg regeling

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de regeling beslist de werkgeverscommissie van de raad op voorstel van de voorzitter.

Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de eerstvolgende dag na de vaststelling door de raad.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening werkgeverschap griffie 2009".

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering
De raad voornoemd.
De voorzitter, De griffier,