Besluit van de rekenkamercommissie van de gemeente Brunssum houdende regels omtrent het reglement Reglement van orde Rekenkamercommissie gemeente Brunssum 2019

Geldend van 01-01-2019 t/m heden

Intitulé

Besluit van de rekenkamercommissie van de gemeente Brunssum houdende regels omtrent het reglement Reglement van orde Rekenkamercommissie gemeente Brunssum 2019

In de verordening op de gemeentelijke rekenkamerfunctie, vastgesteld bij raadsbesluit nr. 91versie 2 d.d. 11-12-2018 is aangegeven dat de rekenkamer een reglement van orde opstelt voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden (artikel 8). Het onderhavige reglement voorziet hierin. Daarnaast heeft de rekenkamer in dit reglement bepalingen opgenomen omtrent het stemrecht en het gedrag van haar leden.

Reglement van orde, Rekenkamercommissie Brunssum 2019

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement van orde wordt verstaan onder:

  • a.

    (Rekenkamer)commissie: de commissie zoals ingesteld door de gemeenteraad van Brunssum bij de Verordening rekenkamercommissie Brunssum;

  • b.

    voorzitter: de externe voorzitter van de rekenkamercommissie;

  • c.

    leden: door de raad benoemde leden van de rekenkamercommissie, te weten drie gemeenteraadsleden van de gemeente Brunssum plus de externe voorzitter.

  • d.

    Externe onderzoekers: personen die door de Rekenkamercommissie zijn ingehuurd voor onderzoek/advies.

Artikel 2 Vergaderfrequentie

  • a. De rekenkamercommissie vergadert zo vaak als de meerderheid van de commissie dit nodig acht of indien de voorzitter dit nodig acht.

  • b. Vóór het einde van het jaar stelt de commissie op voorstel van de voorzitter een vergaderschema vast.

  • c. De commissie vergadert in beslotenheid.

  • d. De commissie kan een of meerdere toehoorders bij de vergaderingen uitnodigen.

  • e. De commissie kan (openbare) informatieve vergaderingen beleggen.

Artikel 3 Oproep en agenda

  • a. De voorzitter stelt de voorlopige agenda op van een vergadering van de rekenkamercommissie.

  • b. De voorzitter zorgt ervoor dat oproep (onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de vergadering), de agenda en bijbehorende stukken uiterlijk een week voorafgaand aan de vergadering aan de leden worden toegezonden.

  • c. De voorzitter kan, indien hij dit noodzakelijk acht, besluiten om binnen de in artikel 3, lid b genoemde termijn een aanvullende agenda en/of aanvullende stukken aan de leden te zenden.

  • d. De rekenkamercommissie stelt aan het begin van de vergadering de agenda definitief vast, waarbij de commissie op verzoek van een lid agendapunten kan toevoegen of afvoeren of de volgorde van behandeling kan wijzigen.

Artikel 4 Quorum en besluitvorming

  • a. De Rekenkamercommissie vergadert slechts indien tenminste drie leden aanwezig zijn, waaronder in ieder geval de externe voorzitter.

  • b. De Rekenkamercommissie besluit bij meerderheid van stemmen. Als de stemmen staken is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

  • c. Indien een van de leden daarom vraagt, kan een (schriftelijke) stemming worden gehouden. Indien over personen wordt gestemd, gebeurt dit altijd schriftelijk. Indien de stemmen staken, heeft de voorzitter de doorslaggevende stem.

  • d. Bij afwezigheid kan een lid de voorzitter machtigen namens hem te stemmen.

Artikel 5 Verslaglegging

  • a. De voorzitter draagt zorg voor het verslag van de vergadering.

  • b. Dit verslag bevat tenminste:

    • de namen van aan- en afwezigen;

    • een weergave van zaken die aan de orde zijn geweest met daarbij een zeer beknopte beschrijving van de bespreking ervan;

    • een formulering van door de Rekenkamercommissie genomen besluiten.

  • c. Stemverhoudingen en/of stemverklaringen worden alleen vermeld als een lid dat verzoekt.

  • d. Het verslag wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

Artikel 6 Gedragscode

  • a. In geval van mogelijke belangenverstrengeling zal het betreffende lid zich niet met het onderzoek bezighouden en niet deelnemen aan de betreffende beraadslagingen.

  • b. De voorzitter is het aanspreekpunt van de rekenkamercommissie voor derden.

  • c. Buiten rekenkamerverband onthouden commissieleden zich van uitspraken over het onderwerp van lopend onderzoek.

  • d. De commissie gaat zorgvuldig om met de haar ter beschikking gestelde informatie. Als haar vertrouwelijke dan wel geheime informatie wordt verstrekt, maakt zij daarvan uitsluitend gebruik voor zover het belang van het onderzoek dat rechtvaardigt.

Artikel 7 Onderzoekers

  • a. De rekenkamercommissie is bevoegd om, binnen haar budgettaire kaders, onderzoekers (tijdelijk) aan te trekken ter ondersteuning bij uitvoering van haar onderzoek.

  • b. Om de onderzoeken van de rekenkamercommissie naar behoren te kunnen uitvoeren, zijn de stukken die onder oplegging van geheimhouding van de rekenkamercommissie ter beschikking worden gesteld, ook beschikbaar voor de door de rekenkamercommissie aangewezen onderzoekers.

  • c. Onderzoekers hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot informatie en zijn alleen verantwoording verschuldigd aan de rekenkamercommissie.

Artikel 8 Slotbepalingen

  • a. Dit reglement treedt op 1 januari 2019 in werking en treedt in de plaats van het vorige Reglement van Orde.

  • b. Op de werkzaamheden van de Rekenkamercommissie zijn naast de bepalingen in dit reglement de bepalingen in de Verordening rekenkamercommissie Brunssum 2019 vastgesteld op 11 december 2018, gemeenteblad 2018/91 (versie 2) van toepassing.

  • c. In die gevallen waarin dit reglement of de in artikel 8, lid b genoemde verordening niet voorzien, of bij twijfel omtrent uitleg of toepassing van dit reglement of genoemde verordening, besluit de Rekenkamercommissie op voorstel van de voorzitter.

  • d. Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement van Orde Rekenkamercommissie Brunssum 2019.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van de Rekenkamercommissie van de gemeente Brunssum op 6 november 2018.

Namens de Rekenkamercommissie,

de voorzitter,

E.J.M. Lemmens.