Regeling vervallen per 01-01-2020

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Brunssum houdende regels omtrent de heffing en invordering van afvalstoffenheffing Verordening afvalstoffenheffing gemeente Brunssum 2019

Geldend van 20-12-2018 t/m 31-12-2019

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Brunssum houdende regels omtrent de heffing en invordering van afvalstoffenheffing Verordening afvalstoffenheffing gemeente Brunssum 2019

De Raad van de gemeente Brunssum gemeentebladnummer 2018/74;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 6 november 2018, afdeling Financiën en control;

gelet op het bepaalde in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;

Besluit vast te stellen:

"VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN AFVALSTOFFENHEFFING GEMEENTE BRUNSSUM 2019"

(Verordening afvalstoffenheffing gemeente Brunssum 2019)

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder ‘gebruik maken’: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer.

Artikel 2 Aard van de belasting en belastbaar feit

  • 1. Onder de naam ‘afvalstoffenheffing’ wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.

  • 2. De afvalstoffenheffing bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik maken van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Artikel 3 Belastingplicht

De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente, naar de omstandigheden beoordeeld, al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarieven

De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

Artikel 5 Reductie heffing medisch afval

  • 1. De belastingplichtige als bedoeld in artikel 3 komt in aanmerking voor vermindering van de belasting als bedoeld in hoofdstuk 1, leden 2, 3 en 4 van de in artikel 4 bedoelde tarieventabel, indien de belastingplichtige als gevolg van chronische ziekte of handicap dan wel chronische ziekte of handicap van personen die behoren tot zijn of haar huishouden, extra afval moet aanbieden aan de gemeentelijke inzameldienst.

  • 2. De in het eerste lid bedoelde vermindering bedraagt 60 % van de totaal verschuldigde belasting als gevolg van het aantal aangeboden ledigingen, met een maximum van € 60,00 per belastingjaar.

  • 3. De belastingplichtige die in aanmerking wil komen voor vermindering op grond van het eerste lid, dient uiterlijk binnen 6 maanden na dagtekening van de opgelegde belasting, zoals bedoeld in het eerste lid, een daartoe strekkend verzoek in te dienen bij de heffingsambtenaar. Bij dit verzoek dient een schriftelijke verklaring van de huisarts of medisch specialist te worden overgelegd, waaruit blijkt dat als gevolg van een chronische ziekte of handicap extra afval wordt aangeboden.

  • 4. De berekening van de vermindering als bedoeld in het eerste en tweede lid vindt plaats na afloop van het betreffende belastingjaar.

  • 5. Er wordt slechts één vermindering per huishouden verleend.

Artikel 6 Belastingjaar

Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 7 Wijze van heffing

  • 1. De belasting bedoeld in hoofdstuk 1 van de tarieventabel wordt geheven bij wege van aanslag.

  • 2. De belasting bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel wordt geheven door middel van een mondelinge dan wel een schriftelijke gedagtekende kennisgeving. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 8 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang

  • 1. De belasting bedoeld in hoofdstuk 1, lid 1 van de tarieventabel is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.

  • 2. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting bedoeld in hoofdstuk 1, lid 1 van de tarieventabel verschuldigd, voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 3. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting bedoeld in hoofdstuk 1, lid 1 als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven, tenzij het bedrag van de ontheffing minder bedraagt dan € 10,00.

  • 4. Het tweede en het derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar van een ander perceel gebruik maakt.

  • 5. De belasting bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel is verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening.

  • 6. Belastingbedragen van minder dan € 10,00 worden niet geheven. Voor de toepassing van de vorige volzin wordt het totaal van op een aanslagbiljet verenigde verschuldigde bedragen ‘afvalstoffenheffing’ of andere heffingen aangemerkt als één belastingbedrag.

Artikel 9 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de aanslagen als volgt worden betaald:

    • a.

      Bij niet automatische incasso:

      in twee gelijke termijnen waarvan de eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede termijn één maand later.

    • b.

      Bij automatische incasso:

      in zoveel gelijke termijnen als er na de maand van dagtekening van het aanslagbiljet nog niet geëindigde maanden in het kalenderjaar overblijven, met dien verstande dat het aantal termijnen tenminste vier en maximaal tien bedraagt.

  • 2. In afwijking van het eerste lid, onder b, geldt dat de aanslagen moeten worden betaald in twee gelijke betaaltermijnen, ingeval het totaalbedrag van de op een aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar een aanslag bevat, het bedrag van deze aanslag hoger is dan € 20.000,00. De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede termijn een maand later.

  • 3. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de afvalstoffenheffing.

Artikel 11 Overgangsrecht

De ‘Verordening afvalstoffenheffing 2018’ van 12 december 2017, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2019.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening afvalstoffenheffing gemeente Brunssum 2019’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 11 december 2018

De Raad voornoemd,

voorzitter.

griffier.

Bijlage 1: Tarieventabel

behorende bij de ‘Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing 2019’

Algemeen

De bedragen genoemd in deze tabel zijn inclusief omzetbelasting indien deze verschuldigd is.

Hoofdstuk 1 Maatstaven en jaarlijkse tarieven afvalstoffenheffing

1.

 

De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar:

160,30

2.

 

Onverminderd het bepaalde in het eerste lid bedraagt de belasting per lediging van:

 
 
 

a.

een mini-container, bestemd voor GFT-afval met een inhoud van 140 liter

Gratis

 

b.

een mini-container, bestemd voor GFT-afval met een inhoud van 240 liter

Gratis

 

c.

een citybin, bestemd voor GFT-afval met een inhoud van 20 liter

Gratis

 

d.

een mini-container, bestemd voor rest-afval met een inhoud van 140 liter

6,45

 

e.

een mini-container, bestemd voor rest-afval met een inhoud van 240 liter

8,75

3.

 

Onverminderd het bepaalde in het eerste lid bedraagt de belasting voor percelen die voor de afvalverwijdering zijn aangewezen op het ondergrondse inzamelsysteem per aanbieding:

 
 

a.

een inwerptrommel van 60 liter

1,60

b.

een inwerptrommel van 30 liter

0,80

4.

 

Onverminderd het bepaalde in het eerste lid bedraagt de belasting voor percelen

 
 
 
 

die voor de afvalverwijdering zijn aangewezen op zakken per aanbieding van een

 

gekenmerkte vuilniszak

1,60

5.

a.

Onverminderd het bepaalde in het eerste lid bedraagt de belasting voor de aanbieding van een zak voor verpakkingsmateriaal: plastic, metaal en drankkartons

 

Gratis

b.

Onverminderd het bepaalde in het eerste lid bedraagt de belasting voor de aanbieding van de BEST zak

Gratis

6.

 

Onverminderd het bepaalde in de leden 1 t/m 5 bedraagt het tarief voor:

 
 
 

a.

 het in gebruik hebben van een extra restafval container of meer dan twee GFT containers per container per jaar of een gedeelte daarvan

10,00

b.

het op aanvraag omwisselen van één of meer containers, per keer

25,00

 

c.

het op aanvraag leveren van één of meer extra containers per keer

25,00

7.

 

In afwijking van het bepaalde in het zesde lid, onderdelen b. en c. kan:

 
 
 

a.

een nieuw ingezetene van de gemeente, die als belastingplichtige wordt aangemerkt, gedurende een periode van zes maanden nadat de belastingplicht is ontstaan, kosteloos éénmaal van containervolume wisselen;

 
 
 

b.

de belastingplichtige, die binnen de gemeente verhuist gedurende een periode van zes maanden nadat de verhuizing heeft plaatsgevonden, kosteloos éénmaal van containervolume wisselen.

 
 

Hoofdstuk 2 Maatstaven en overige tarieven afvalstoffenheffing

  • 1.

    Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1 bedraagt de belasting voor het achterlaten van de volgende (grove) huishoudelijke afvalstoffen op een daartoe van gemeentewege ter beschikking gestelde plaats:

    a.

    Papier en karton

    gratis

    b.

    Glas

    gratis

    c.

    Klein chemisch afval

    gratis

    d.

    Vet en (motor) olie maximaal volume 20 liter

    gratis

    e.

    Metaal

    gratis

    f.

    Textiel

    gratis

    g.

    Kringloopgoederen (mits verkoopbaar)

    gratis

    h.

    Best-tassen

    gratis

    i.

    Elektrische apparaten

    gratis

    j.

    Asbesthoudend afval

    gratis

    k.

    Auto- of motorband zonder velg (max. 20 inch, 4 stuks)

    gratis

    l.

    Tuinafval

    gratis

    m.

    Snoeiafval/kerstbomen

    gratis

    n.

    Gips (geen cel- of gasbeton)

    gratis

    o.

    PMD-afval (plastic, metaal, drankenkartons)

    gratis

    p.

    Harde kunststoffen

    gratis

    q.

    Gasflessen en gastanks (explosie veilig aangeleverd)

    gratis

    r.

    Piepschuim/tempex (alleen wit)

    gratis

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1 bedraagt de belasting voor het achterlaten van de volgende (grove) huishoudelijke afvalstoffen op een daartoe van gemeentewege ter beschikking gestelde plaats:

    a.

    Grof huisvuil per m3(minimum 0,25 m3 bedraagt € 6,25)

    € 25,00

    aa.

    De 1e t/m 2e aanbieding van grof huisvuil is gratis

     

    b.

    Rest + GFT-afval (per 50 liter)

    € 1,25

    c.

    Hout kwaliteit A,B,C (eerste twee keer gratis)

    € 15,00

    d.

    Auto- of motorband met velg, per stuk (maximaal 4 stuks)

    €  1,60

    f.

    Bestelwagenband > 20” per stuk (maximaal 4 stuks)

    € 3,50

    g.

    Vrachtwagenband, per stuk (maximaal 2 stuks)

    € 15,00

    h.

    Tractorband, per stuk (maximaal 2 stuks)

    € 22,00

    h.

    Schone grond, per m3

    € 10,00

    i.

    Vervuilde grond, per m3

    € 90,00

    j.

    Schoon puin, per m3

    € 10,00

    k.

    Vervuild puin, per m3

    € 90,00

    l.

    Dakleer per m3

    € 25,00

    *) In verband met de doelstelling in het afval inzamelplan de aanbiedingen van de inwoners van Brunssum gedurende de periode van het afvalbeheersplan voor de gehele resterende periode, tot en met 2020 , te handhaven naar 2 maal gratis aanbieden op het milieupark te Brunssum.

  • 3.

    Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1 bedraagt de belasting voor het van gemeentewege ophalen van grove huishoudelijke afvalstoffen en houtafval aan huis:

    per keer maximaal 1m3: € 35,00

Hoofdstuk 3 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze tarieventabel treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van haar bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2019.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 11 december 2018

De voorzitter, De griffier,