Regeling vervallen per 29-12-2023

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Brunssum houdende regels omtrent de werkgeverscommissie raadsgriffie (Verordening werkgeverschap griffie 2020)

Geldend van 19-03-2020 t/m 28-12-2023

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Brunssum houdende regels omtrent de werkgeverscommissie raadsgriffie (Verordening werkgeverschap griffie 2020)

De raad van de gemeente Brunssum;

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  • 1.

    Gemeentewet, art. 83, art. 107 t/m 107e art. 149, art. 156

  • 2.

    Algemene wet bestuursrecht, afdeling 10.1.2;

gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie d.d. 4 februari 2020

gehoord de raadscommissie Algemeen Bestuurlijke Aangelegenheden d.d. 18 februari 2020

b e s l u i t :

  • -

    In te trekken: Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie 2009, nr. 47

  • -

    De volgende verordening vast te stellen en treedt in werking per 4 maart 2020 en werkt terug tot 1 januari 2020

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie 2020

Artikel 1 Samenstelling

  • 1. De werkgeverscommissie raadsgriffie bestaat uit de plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad en de twee fractievoorzitters, waarvan één van de grootste coalitie fractie en één van de grootste oppositie fractie, dan wel bij verhindering diens plaatsvervangers, welke bij aanvang van de zittingsperiode aantreden.

  • 2. Indien twee van de in lid 1 genoemde functie bij een en dezelfde persoon samenkomen, wordt de fractievoorzitter van de op één na grootste coalitie en/of oppositiepartij als lid aangewezen.

  • 3. De plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad treedt op als voorzitter van de commissie.

  • 4. De zittingsduur van de leden is gelijk aan de zittingsperiode van de raad.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie raadsgriffie

De werkgeverscommissie raadsgriffie oefent het werkgeverschap over de griffie uit en heeft als taken:

  • 1.

    Het aangaan, wijzigen en/of beëindigen van een arbeidsovereenkomst met de op de griffie werkzame ambtenaren;

  • 2.

    De vaststelling, wijziging en intrekking van het personeelshandboek geldend voor de op de griffie werkzame ambtenaren;

  • 3.

    Het als werkgever voeren van overleg met de vakbonden in het Lokaal Overleg (LO);

  • 4.

    De vaststelling van de instructie van de griffier zoals bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;

  • 5.

    Het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de raadsgriffier;

  • 6.

    De overige besluiten betreffende de individuele arbeidsvoorwaarden van de medewerkers van de griffie;

  • 7.

    Het voeren van functionerings- c.q. beoordelingsgesprekken met de medewerkers van de griffie;

  • 8.

    De bevoegdheden als bedoeld in lid 6 en 7 van dit artikel worden, in overleg met de werkgeverscommissie, door de raadsgriffier in mandaat uitgeoefend.

  • 9.

    Het middels goedkeuring van het jaarverslag van de griffie, decharge verlenen aan de griffier;

  • 10.

    Alle overige zaken die betrekking hebben op het werkgeverschap aangaande de raadsgriffier.

Artikel 3 Vertrouwenscommissie

De werkgeverscommissie raadsgriffie heeft bovendien als taak:

  • 1.

    Het zijn van vertrouwenscommissie voor de medewerkers van de griffie niet zijnde de griffier.

  • 2.

    Medewerkers van de griffie kunnen op grond van het personeelshandboek van de gemeente Brunssum een beroep doen op de externe vertrouwenspersoon zoals deze door het college is aangewezen zodat zij integriteitkwesties en hun overige dilemma's en situaties in de werksituatie met een onafhankelijk persoon kunnen bespreken.

Artikel 4 Werkwijze werkgeverscommissie raadsgriffie

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in art. 1.

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3. De voorzitter van de commissie fungeert als eerste verantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

  • 4. De voorzitter is belast met de uitvoering van de besluiten van de commissie en ondertekent de stukken die van de commissie uitgaan.

  • 5. De werkgeverscommissie draagt zorg voor het opstellen van een concept verslag van elke vergadering.

  • 6. De besluitenlijst alsmede het concept verslag wordt in de eerstvolgende vergadering definitief vastgesteld.

  • 7. De raadsgriffier kan gevraagd en ongevraagd advies geven aan de werkgeverscommissie raadsgriffie.

  • 8. De voorzitter van de gemeenteraad kan gevraagd en ongevraagd advies geven aan de werkgeverscommissie raadsgriffie.

  • 9. De raadsgriffier van de gemeenteraad kan worden uitgenodigd om in de vergadering aanwezig te zijn en op te treden als adviseur van de commissie.

  • 10. De voorzitter van de gemeenteraad kan worden uitgenodigd om in de vergadering aanwezig te zijn en op te treden als adviseur van de commissie.

  • 11. Voor ondersteuning kan een beroep worden gedaan op de ambtelijke organisatie.

Artikel 5 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie raadsgriffie worden in het belang als bedoeld in artikel 10 lid 2 sub e of f van de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) in beslotenheid gehouden.

  • 2. Op de agenda, de stukken, het behandelde ter vergadering en het verslag wordt aan de leden en de voorzitter en de overige aanwezigen geheimhouding opgelegd.

  • 3. Indien een lid van de raad de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij dat verzoek indienen bij de voorzitter van de commissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als de inzage in strijd is met de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen.

Artikel 6 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter, één van beide leden of door de raadsgriffier nodig wordt geacht.

Artikel 7 Verantwoording en toezicht

De werkgeverscommissie brengt jaarlijks verslag uit aan de raad van de werkzaamheden en bevindingen van de werkgeverscommissie.

Artikel 8 Hardheidsclausule

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de regeling beslist de werkgeverscommissie van de raad op voorstel van de voorzitter.

Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de eerstvolgende dag na de vaststelling door de raad.

  • 2. Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening werkgeverschap griffie 2020".

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering 3 maart 2020

De raad voornoemd.

De voorzitter,

De griffier,