Regeling vervallen per 31-12-2013

Verordening op de inheffing en de invordering van leges 2013

Geldend van 17-01-2013 t/m 30-12-2013

Intitulé

Verordening op de inheffing en de invordering van leges 2013

De raad van de gemeente Bunnik;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders 9 oktober 2012;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h , en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440);

gezien het advies van 9 oktober 2012;

besluit vast te stellen de verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2013 (Legesverordening 2013).

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht ;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht , voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d.

    de stukken en inlichtingen, waarvan de kosteloze afgifte of verstrekking bij enig wettelijk voorschrift aan de gemeentebesturen is opgelegd;

  • e.

    het verrichten van diensten of activiteiten als bedoeld in de tarieventabel behorende bij de legesverordening voor zover de activiteit of dienst wordt verricht in opdracht van gemeentelijke ambtenaren en ten behoeve van de uitoefening van hun functie dan wel in opdracht van de gemeente als rechtspersoon zelf;

  • f.

    het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in:

    • -

      onderdelen 3.6.1 tot met 3.6.3 inzake het brandveilig gebruik van een inrichting als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandveiligheidsverordening;

    • -

      onderdelen 3.2.1 tot en met 3.2.1.4 en 3.8.1 inzake vergunningen op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening;

    • -

      onderdeel 1.16.3 inzake vergunningen op grond van de Wet op de Kansspelen;

van de bij deze verordening behorende tarieventabel, indien deze aanvraag een vergunning betreft voor een algemeen nut beogende instelling of plaatselijke non-profitinstelling, die zich blijkens haar statuten de uitoefening ten doel stelt van activiteiten van maatschappelijke, sociale of culturele aard en waarbij de activiteiten in hoofdzaak worden verricht door vrijwilligers.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 4. Bij betaling in contant geld worden verschuldigde bedragen normaal afgerond op € 0,05 nauwkeurig (tot en met € 0,02 naar beneden en € 0,03 en hoger naar boven).

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen veertien dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Hardheidsclausule

Indien door bijzondere omstandigheden de strikte toepassing van deze verordening naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders zou leiden tot een niet gerechtvaardigde uitkomst, kan het college van burgemeester en wethouders afwijken van het bepaalde in deze verordening door te besluiten, geheel of gedeeltelijk, geen leges te heffen.

Artikel 13 Overgangsrecht

De "Legesverordening 2012” en de “Tarieventabel 2012” behorende bij de Legesverordening 2012 van 15 december 2011 met ingang van de in artikel 14, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 14 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013.

Artikel 15 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Legesverordening 2013”.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 13 december 2012

De griffier de Voorzitter

Titel 1 Algemene dienstverlening

1,0255

Hoofdstuk 1 - Burgerlijke stand

2013

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap:

1.1.1.1

van maandag tot en met vrijdag dagelijks van 09:00 uur tot 17:00 uur, behoudens op de tijden welke zijn aangewezen voor kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie, bij voltrekking in het gemeentehuis te Odijk

€ 385,10

1.1.1.2

op zaterdag, zondag of daarmee gelijkgestelde dag bij voltrekking in het gemeentehuis te Odijk

€ 605,80

1.1.1.3

in een bijzonder huis krachtens artikel 64, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, dagelijks van 09:00 uur tot 17:00 uur

€ 385,10

1.1.1.4

Indien de voltrekking of registratie als bedoeld onder 1.1.1.1, 1.1.1.2 en 1.1.1.3 plaatsvindt na 17:00 uur worden boven het onder 1.1.1.1, 1.1.1.2 en 1.1.1.3 vermelde bedrag leges geheven van

€ 125,10

1.1.1.5

Indien de voltrekking of registratie als bedoeld onder 1.1.1.1, 1.1.1.2 en 1.1.1.4 op een andere locatie dan het gemeentehuis te Odijk plaats vindt, worden boven het onder 1.1.1.1, 1.1.1.2 en 1.1.1.4 vermelde bedrag leges geheven van

€ 190,85

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk:

1.1.2.1

van maandag tot en met vrijdag van 09:00 uur tot 17:00 uur, behoudens de tijden welke zijn aangewezen voor kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie, indien daarbij geen gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte

€ 13,10

1.1.2.2

Indien wel gebruik wordt gemaakt van de trouwzaal, zijn de tarieven genoemd onder 1.1.1, 1.1.1.4 en 1.1.1.5 van toepassing.

1.1.3

Wanneer voor het voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap de hulp wordt ingeroepen van gemeentepersoneel als getuige bedraagt het tarief daarvoor per getuige

€ 27,50

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.4.1

een trouwboekje of partnerschapsboekje of duplicaat daarvan in een normale uitvoering

€ 13,10

1.1.4.2

een trouwboekje of partnerschapsboekje of duplicaat daarvan in een luxe uitvoering

€ 29,05

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een lijst waarop zijn vermeld:

1.1.5.1

alle op één dag, in één week of in één maand geborenen en overledenen, voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elk op die lijst vermelde aangifte

€ 5,55

1.1.5.2

alle op één dag, in één week of in één maand ondertrouwde en gehuwde paren of geregistreerde partners, voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elk op die lijst vermeld paar

€ 5,55

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van lijsten als bedoeld in 1.1.5.1 en 1.1.5.2:

1.1.6.2

voor de periode van drie maanden

€ 25,70

1.1.6.3

voor de periode van zes maanden

€ 44,90

1.1.6.4

voor de periode van één jaar

€ 84,25

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het op aanvraag doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 23,00

1.1.8

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

1.1.9

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap:

1.1.9.1

door een eenmalige benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente als trouwambtenaar optreedt

€ 205,95

1.1.9.2

Door een eenmalige benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die niet in een andere gemeente als trouwambtenaar optreedt

€ 412,00

Hoofdstuk 2 - Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.2.1.1

het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 50,35

1.2.1.2

het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€ 50,35

1.2.1.3

het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 50,35

1.2.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse indentiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet:

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien nog niet heeft bereikt

€ 31,85

1.2.2.2

in andere gevallen dan bedoeld in subonderdeel 1.2.2.1

€ 41,90

1.2.3

De tarieven genoemd in de subonderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 en in onderdeel 1.2.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 46,60

1.2.4

Indien het de vervanging betreft van een vermist reisdocument of een Nederlandse identiteitskaart worden de in dit hoofdstuk onder 1.2.1.1, 1.2.1.2, 1.2.1.3, 1.2.2.2 vermelde leges verhoogd met

€ 33,65

Hoofdstuk 3 - Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs:

€ 40,85

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt:

1.3.2.1

bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 34,35

1.3.2.4

bij een aanvraag in verband met (beschadiging of) vermissing van een eerder afgegeven rijbewijs vermeerderd met

€ 33,45

Hoofdstuk 4 - Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 11,50

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.2.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 172,30

1.4.2.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 694,15

1.4.2.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

€ 1.044,55

1.4.2.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

€ 4.352,30

1.4.2.2.5

voor 10.000 verstrekkingen

€ 6.990,15

1.4.2.3

tot het afsluiten van een abonnement op het wekelijks verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente, gedurende de periode van één jaar

€ 810,80

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 8,75

1.4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.4.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 278,20

1.4.4.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 1.044,55

1.4.4.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

€ 1.562,90

1.4.4.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

€ 6.523,20

1.4.4.2.5

voor 10.000 verstrekkingen

€ 10.394,60

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadminstratie persoonsgegevens

€ 2,25

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 23,00

Hoofdstuk 5 - Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 5,45

Hoofdstuk 6 - Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bericht als bedoeld in de artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,85

Hoofdstuk 7 - Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een afschrift van de programmabegroting en meerjarenbegroting indien deze tenminste 8 maanden voor aanvang van het betreffende begrotingsjaar schriftelijk bij het college van burgemeester en wethouders is aangevraagd

€ 23,30

1.7.1.2

in alle andere gevallen

€ 46,50

1.7.1.3

een afschrift van de programmarekening en het jaarverslag

€ 46,50

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.2.1

tot het verstrekken van:

1.7.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina

€ 0,40

1.7.2.1.2

een afschrift van de stukken, behorende bij de agenda van een raadsvergadering, uitgezonderd begrotingen en rekeningen, per pagina

€ 0,40

1.7.2.1.3

een afschrift van het verslag van een openbare voorronde van het Open Huis, per pagina

€ 0,40

1.7.2.1.4

een afschrift van de stukken, behorende bij de agenda van een openbare voorronde van het Open Huis, uitgezonderd begrotingen en rekeningen, per pagina

€ 0,40

1.7.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar voor:

1.7.2.2.1

de verslagen van de raadsvergaderingen

€ 36,80

1.7.2.2.2

de verslagen van de raadsvergaderingen, indien afgehaald

€ 9,90

1.7.2.2.3

de vergaderstukken van de openbare voorrondes van het Open Huis en de raadsvergadering (inclusief verslagen van de raadsvergadering, exclusief de gemeentebegroting en gemeenterekening zoals bedoeld onder 1.7.1.1 en 1.7.1.3)

€ 118,95

1.7.2.2.4

de vergaderstukken van de openbare voorrondes van het Open Huis en de raadsvergadering (inclusief verslagen van de raadsvergadering, exclusief de gemeentebegroting en gemeenterekening zoals bedoeld onder 1.7.1.1 en 1.7.1.3), indien afgehaald

€ 29,70

1.7.3

Voor het verstrekken van de onder titel 1.7.2.2.2 en 1.7.2.2.4 genoemde stukken via e-mail worden de tarieven verlaagd met 25%.

Hoofdstuk 8 - Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.8.1.1

een kopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of bouwplan per bladzijde:

1.8.1.1.1

-in formaat A4 of kleiner in zwart/wit

€ 0,40

1.8.1.1.2

-in formaat A3 in zwart/wit

€ 0,65

1.8.1.1.3

-in formaat A4 of kleiner in kleur

€ 0,75

1.8.1.1.4

-in formaat A3 in kleur

€ 1,35

1.8.1.1.5

-in formaat > A3 tot een grootte ≥ A1 in zwart/wit

€ 7,25

1.8.1.1.6

-in formaat > A1 tot een grootte ≥ A0 in zwart/wit

€ 9,25

1.8.1.1.7

-in formaat > A0 in zwart/wit

€ 11,10

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of een uittreksel uit:

1.8.2.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

€ 7,45

1.8.2.2

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

€ 7,45

1.8.2.3

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

€ 16,30

1.8.2.4

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

€ 16,30

1.8.2.5

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 16,30

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:

1.8.3.1

het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres

€ 7,45

1.8.3.2

het relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie

€ 7,45

1.8.3.3

het adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat

€ 7,45

Hoofdstuk 9 - Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

voor het verkrijgen een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05

1.9.2

tot het verstrekken van een bewijs van in leven zijn

€ 11,50

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 8,65

1.9.4

tot het waarmerken van documenten

€ 8,65

Hoofdstuk 10 - Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, door een ambtenaar van de gemeente, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 16,30

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk per pagina:

1.10.2.1.1

-in formaat A4 of kleiner in zwart/wit

€ 0,40

1.10.2.1.2

-in formaat A3 in zwart/wit

€ 0,65

1.10.2.1.3

-in formaat A4 of kleiner in kleur

€ 0,75

1.10.2.1.4

-in formaat A3 in kleur

€ 1,35

1.10.2.1.5

-in formaat > A3 tot een grootte ≥ A1 in zwart/wit

€ 7,25

1.10.2.1.6

-in formaat > A1 tot een grootte ≥ A0 in zwart/wit

€ 9,25

1.10.2.1.7

-in formaat > A0 in zwart/wit

€ 11,10

1.10.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 15,05

Hoofdstuk 11 - Huisvestingswet

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.11.1

het verlenen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet

€ 44,90

1.11.2

het inschrijven in een register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswet voor een periode van één jaar

€ 30,00

1.11.3

het verlengen van een inschrijving in het register van woningzoekenden als bedoeld onder 1.11.2

€ 9,00

1.11.4

het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet

€ 358,95

1.11.5

het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet

€ 358,95

1.11.6

het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet.

€ 358,95

1.11.7.1

Voor het verkrijgen van een medische indicatie voor een urgentie voor woningzoekenden, op grond van artikel 2.5.1. lid 2 onder B van de Huisvestingsverordening Bestuur Regio Utrecht, worden de werkelijke kosten verbonden aan het daarvoor uit te voeren medisch onderzoek, voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag, aan de aanvrager meegedeeld.

1.11.7.2

Indien een mededeling van kosten als bedoeld onder 1.11.7.1 heeft plaats gevonden, wordt een aanvraag voor het verkrijgen van een medische indicatie voor een urgentie voor woningzoekenden zonder tegenbericht in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de mededeling van de kosten heeft plaats gevonden.

1.11.7.3

Bij de toepassing van 1.11.7.1 kunnen verschillende tarieven gelden voor keuring op locatie bij de daartoe aangewezen keuringsinstantie, voor huisbezoek, voor herkeuring bij bezwaar. Daarnaast kan een tarief in rekening worden gebracht indien aanvrager niet verschijnt voor de (her)keuring.

1.11.7.4

Indien de medische indicatie als bedoeld in onderdeel 1.11.7.1 wordt toegekend, wordt aan de aanvrager het betaalde bedrag terugbetaald.

Hoofdstuk 12 - Leegstandswet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1

tot het verkrijgen van een leegstandsvergunning als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet.

€ 157,35

1.12.2

tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandswet

€ 77,00

Hoofdstuk 13 - Gemeentegarantie

1.13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een wijzigingsbesluit van de gemeentegarantie ten behoeve van een omzetting van de financieringsvorm, het wijzigen of oversluiten van de lening bij een andere financier, dan wel het verlenen van ontslag uit (hoofdelijke) aansprakelijkheid bij vertrek van één van de contractpartijen.

€ 85,00

Hoofdstuk 14 - Marktstandplaatsen

Geregeld via aparte verordening; niet in deze tarieventabel.

Hoofdstuk 15 - Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1

voor een ontheffing of een gewijzigde ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 70,00

1.15.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 70,00

1.15.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

€ 70,00

Hoofdstuk 16 - Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de Kansspelen:

1.16.1.1

voor een periode van maximaal twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 56,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat

€ 56,50

1.16.1.3

en voor iedere volgende kansspelautomaat

€ 34,00

1.16.1.4

voor een periode van langer dan 4 jaar voor één kansspelautomaat

€ 226,50

1.16.1.5

voor een periode van langer dan 4 jaar voor twee of meer kansspelautomaten

-voor de eerste kansspelautomaat

€ 226,50

-en voor iedere volgende kansspelautomaat

€ 136,00

1.16.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning met een prijzenpakket van maximaal € 4.500,-):

€ 26,10

Hoofdstuk 17 - Telecommunicatie

1.17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet of van een vergelijkbare melding m.b.t. andere kabels en leidingen voor stroom, water, gas en andere voorzieningen

€ 226,90

1.17.1.3

Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, wordt het tarief genoemd onder 1.17.1 verhoogd met

€ 75,90

1.17.1.5

Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel of leiding plaatsvindt, wordt het tarief genoemd 1.17.1 verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.17.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 18 - Verkeer en vervoer

1.18

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.18.1

het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 50,95

1.18.2

het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 50,95

1.18.3.1

tot het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) waarbij eerst een keuring moet plaatsvinden

€ 171,85

1.18.3.2

tot het vernieuwen van een gehandicaptenparkeerkaart indien geen keuring of medisch advies hoeft te worden ingewonnen (bij verlies en/of bij progressieve of stabiele ziekte of gebrek) als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

€ 59,25

1.18.3.3

voor het wijzigen van een kenteken op de gehandicaptenparkeerkaart

€ 15,50

1.18.4

tot het verkrijgen van een concessie als bedoeld in artikel 5 van de Wet personenvervoer 2000

€ 50,95

Hoofdstuk 19 - Diversen

1.19.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.19.2.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,95

1.19.2.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per bladzijde:

1.19.2.2.1

-in formaat A4 of kleiner in zwart/wit

€ 0,40

1.19.2.2.2

-in formaat A3 in zwart/wit

€ 0,65

1.19.2.2.3

-in formaat A4 of kleiner in kleur

€ 0,75

1.19.2.2.4

-in formaat A3 in kleur

€ 1,40

1.19.2.2.5

-in formaat > A3 tot een grootte ≥ A1 in zwart/wit

€ 7,30

1.19.2.2.6

-in formaat > A1 tot een grootte ≥ A0 in zwart/wit

€ 9,30

1.19.2.2.7

-in formaat > A0 in zwart/wit

€ 11,15

1.19.2.4

een beschikking op aanvraag, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 15,50

1.19.2.5

stukken of uittreksels, die op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,95

1.19.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een container voor de afvoer van huishoudelijke afvalstoffen bij vermissing of diefstal

€ 56,35

1.19.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

1.19.4.1

een aanvraag tot verkrijgen van een vergunning voor het aansluiten van een perceel op de gemeentelijke riolering, per aan te sluiten perceel

€ 503,35

1.19.4.2

Het in 19.4.1 genoemde bedrag wordt verhoogd met het bedrag van per meter aan te sluiten rioolbuis in de openbare grond, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.19.4.3

Indien een begroting als bedoeld in 19.4.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de eerstvolgende werkdag na de dag waarop het bedrag vermeld in de begroting bij de gemeente is ontvangen.

1.19.4.4

Indien de werkelijke aansluitkosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting als bedoeld in 19.4.1 geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

1.19.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring als bedoeld in artikel 56F, lid 1, of lid 2 van de Pachtwet (verklaring omtrent bestemming grond in bestemmingsplan)

€ 38,80

1.19.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een toegangspasje voor de toegang tot de milieustraat op de gemeentewerf bij vermissing of diefstal

€ 25,00

Hoofdstuk 20 - Lozingenbesluit bodembescherming

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.20.1.1

tot het verstrekken van een ontheffing van het verbod tot een omvangrijke lozing van huishoudelijk afvalwater in de bodem als bedoeld in artikel 14, tweede lid Lozingenbesluit bodembescherming

€ 247,85

1.20.1.2

tot het verstrekken van een ontheffing van het verbod tot een lozing van koelwater in de bodem als bedoeld in artikel 24, tweede lid Lozingenbesluit bodembescherming

€ 225,40

1.20.1.3

tot het verstrekken van een ontheffing van het verbod tot een lozing van overige vloeistoffen in de bodem als bedoeld in artikel 25, tweede lid Lozingenbesluit bodembescherming

€ 225,40

1.20.1.4

tot het opleggen van een gedoogplicht aan rechthebbende als bedoeld in artikel 27, eerste lid van het Lozingenbesluit bodembescherming juncto artikel 43, derde lid van de Wet bodembescherming

€ 185,95

1.20.2

De in 1.20.1.1 t/m 1.20.1.4 genoemde bedragen worden verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.20.3

Indien een begroting als bedoeld in 1.20.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag zonder tegenbericht in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

1.20.4

Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

1.20.5

Indien een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing of het opleggen van een gedoogplicht als in dit hoofdstuk bedoeld:

1.20.5.1

niet-ontvankelijk wordt verklaard, wordt op aanvraag teruggaaf van 75% van de geheven leges verleend;

1.20.5.2

wordt ingetrokken voor het moment van bekendmaken van het ontwerpbesluit, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend;

1.20.5.3

wordt ingetrokken na het moment bedoeld in 1.20.5.2 doch voor het moment van bekendmaken van het besluit, wordt op aanvraag teruggaaf van 20% van de geheven leges verleend.

Hoofdstuk 21 - Beoordelen bodemsanering

1.21.1

Beoordeling bodemsanering

Het tarief bedraagt voor de beoordeling van de resultaten van een saneringsplan:

Bij saneringskosten tot € 100.000,-:

1.21.1.1

voor beoordeling nader saneringsonderzoek

€ 290,70

1.21.1.2

voor beoordeling saneringsplan

€ 290,70

Bij saneringskosten tussen € 100.000,- en € 500.000,--

1.21.1.2

voor beoordeling nader saneringsonderzoek

€ 569,90

1.21.1.2

voor beoordeling saneringsplan

€ 569,90

Bij saneringskosten hoger dan € 500.000,-

1.21.1.3

voor beoordeling nader saneringsonderzoek

€ 1.128,05

1.21.1.3

voor beoordeling saneringsplan

€ 1.128,05

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 - Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft.

2.1.1.2

bouwkosten:

Welke worden berekend conform de Beleidsregels normatieve kosten voor de activiteit bouwen 2010. Ingeval dit beleid met normatieve kosten niet in de aangevraagde activiteit voorziet, betreft definitie bouwkosten als volgt: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

2.1.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag: de gemeente heeft de aanvraag in behandeling genomen, na ontvangst van die aanvraag.

Hoofdstuk 2 - Vooroverleg / beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo 2:12, lid 1, onder a, onder 1 vergunbaar is of Wro mogelijk is (voorbereiding op een projectbesluit/ wijzing bestemmingsplan incl. indien gewenst standpunt raad en college)

€ 1.230,60

2.2.1.2

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning, indien deze betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, en indien van toepassing artikel 2.12, lid 1, onder a, onder 1 en 2 van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.2.1.2.1

indien de bouwkosten niet meer bedragen dan € 30.000

€ 158,45

2.2.1.2.2

indien de bouwkosten € 30.000 of meer bedragen

€ 369,75

2.2.1.2.3

Verplicht advies agrarische commissie

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.2.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 684,00

2.2.1.2.4

Onderzoekskosten

Het in onderdeel 2.2.1.1 genoemde bedrag wordt verhoogd met de kosten voor het tot stand brengen van de (partiële, wijzigen of uit te werken) bestemmingsplan (kosten beoordelen en/of opstellen ruimtelijke onderbouwing). Hiervoor wordt aan de aanvrager opgaaf van de begrote kosten gedaan. De aanvrager kan gedurende 5 werkdagen na het overleggen van de begrote kosten zijn aanvraag kosteloos intrekken.

2.2.1.2.5

Welstandstoets

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.2.1 bedraagt het tarief van de advieskosten voor het toetsen aan welstandsnota en/of beeldkwaliteitsplannen door de welstandscommissie volgens de op dat moment geldende tarieven van Welstand en Monumenten Midden Nederland (WMMN).

Hoofdstuk 3 - Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 186,-, vermeerderd met 2,7% van de bouwkosten

2.3.1.2

Welstandstoets

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief van de advieskosten voor het toetsen aan welstandsnota en/of beeldkwaliteitsplannen door de welstandscommissie volgens de op dat moment geldende tarievenstructuur van Welstand en Monumenten Midden Nederland (WMMN).

2.3.1.3

Verplicht advies agrarische commissie

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 684,00

2.3.1.4

Reserveren

2.3.1.5

Reserveren

2.3.1.6

Beoordeling constructieberekeningen en tekeningen

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief indien de ingediende constructieberekeningen en tekeningen moeten worden gecontroleerd:

2.3.1.6.1

met een bouwsom < € 30.000,-

€ 188,55

2.3.1.6.2

met een bouwsom van € 30.000,- tot € 150.000,-

€ 369,00

2.3.1.6.3

met een bouwsom van € 150.000,- tot € 500.000,-

€ 553,45

2.3.1.6.4

met een bouwsom van € 500.000,- of meer

€ 737,60

2.3.1.7

Beoordeling geluidsonderzoeken

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief indien de ingediende geluidsonderzoeken moeten worden gecontroleerd:

€ 360,50

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief, berekend overeenkomstig de tarieven vermeld in onderdeel 2.3.1 (bouwactiviteiten). Voor bouwkosten zoals genoemd in onderdeel 2.1.1.2 wordt aanlegkosten zoals genoemd in onderdeel 2.1.1.1 gelezen.

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

2.3.3.1.1

conform vastgesteld beleid

€ 369,75

2.3.3.1.2

in afwijking van vastgesteld beleid

€ 528,25

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

2.3.3.2.1

conform vastgesteld beleid

€ 369,75

2.3.3.2.2

in afwijking van vastgesteld beleid

€ 528,25

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 7.500,-, vermeerderd met 2,7% van de bouwkosten van het op grond van onderdeel 2.3.1 verschuldigde bedrag

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 369,75

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 528,25

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 528,25

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 528,25

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 528,25

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

2.3.4.1.1

conform vastgesteld beleid

€ 528,25

2.3.4.1.2

in afwijking van vastgesteld beleid

€ 686,65

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

2.3.4.2.1

conform vastgesteld beleid

€ 528,25

2.3.4.2.2

in afwijking van vastgesteld beleid

€ 686,65

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 15.000,00

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 528,25

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 686,65

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 686,65

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 686,65

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 686,65

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo bedraagt het tarief:

€ 217,10

vermeerderd met:

voor een inrichting met een vloeroppervlakte van:

2.3.5.1.1

0 tot 100 m²

€ 426,30

2.3.5.1.2

100 tot 500 m²

€ 983,75

2.3.5.1.3

500 tot 2.000 m²

€ 1.541,40

2.3.5.1.4

2.000 tot 5.000 m²

€ 2.098,95

2.3.5.1.5

5.000 tot 15.000 m²

€ 3.214,10

2.3.5.1.6

15.000 tot 25.000 m²

€ 3.702,00

2.3.5.1.7

25.000 tot 50.000 m²

€ 4.259,60

2.3.5.1.8

50.000 tot meer m²

€ 5.305,05

2.3.5.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van de volgens artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo of conform voorgaande regelingen afgegeven vergunning, wanneer het aantal m2 vloeroppervlak van de oorspronkelijke vergunning niet wordt overschreden:

€ 217,10

2.3.5.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot uitbreiding van de volgens artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo of conform voorgaande regelingen afgegeven vergunning, waarbij alleen leges worden berekend conform 2.3.5.1.1 tot en met 2.3.5.1.8 over het aantal m2 van de uitbreiding. Eventuele wijzigingen worden om niet meegenomen.

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument of het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht

€ 119,10

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

2.3.7.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

€ 275,05

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 158,45

2.3.8.1

Het in onderdeel 2.3.8 genoemde bedrag wordt verhoogd met de kosten voor het realiseren van het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg. Hiervoor wordt aan de aanvrager opgaaf van de begrote kosten gedaan. De aanvrager kan gedurende 5 werkdagen na het overleggen van de begrote kosten zijn aanvraag kosteloos intrekken.

2.3.9

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 158,45

2.3.9.1

Het in onderdeel 2.3.9 genoemde bedrag wordt verhoogd met de kosten voor het realiseren van het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg. Hiervoor wordt aan de aanvrager opgaaf van de begrote kosten gedaan. De aanvrager kan gedurende 5 werkdagen na het overleggen van de begrote kosten zijn aanvraag kosteloos intrekken.

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Bomenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 158,45

2.3.11

Opslag van roerende zaken

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€ 158,45

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 158,45

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 369,75

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 369,75

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief:

€ 369,75

2.3.13.1

Reclame

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op of aan een onroerende zaak handelsreclame te maken of te voeren met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder h en/of i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 158,45

2.3.14

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 158,45

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 158,45

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

€ 158,45

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.14.2.3

als het een gemeentelijke verordening betreft, bedraagt het tarief voor administratieve handelingen, wijziging tenaamstelling etc.:

€ 158,45

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 270,35

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 721,00

2.3.17

Advies

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning:

€ 369,75

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.18.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 528,25

2.3.18.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 528,25

Hoofdstuk 4 - Vermindering (reserveren)

Hoofdstuk 5 - Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg-, monument of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

90% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 25% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 25% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.4

Teruggaaf als gevolg van het niet compleetverklaring (4:5 Awb) van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 niet compleet verklaard, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 75% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies, beoordeling, verklaring van geen bedenkingen of andere ophoging

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4.1 tot en met 2.3.4.4, 2.3.5, 2.3.7.1, 2.3.11.1, 2.3.11.2, 2.3.12.1, 2.3.12.2, 2.3.13, 2.3.16.1, 2.3.16.2, 2.3.17, 2.3.18.1 en 2.3.18.2 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 - Intrekking omgevingsvergunning

2.6.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning op verzoek van de aanvrager voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg-, monumenten- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op verzoek van de aanvrager conform 2.33, tweede lid, onder b Wabo bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is. De teruggaaf bedraagt 10% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.6.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 10% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

Geen teruggaaf legesdeel advies, beoordeling, verklaring van geen bedenkingen of andere ophoging

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4.1 tot en met 2.3.4.4, 2.3.5, 2.3.7.1, 2.3.11.1, 2.3.11.2, 2.3.12.1, 2.3.12.2, 2.3.13, 2.3.16.1, 2.3.16.2, 2.3.17, 2.3.18.1 en 2.3.18.2 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 7 - Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 186,00

Hoofdstuk 8 - Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening (zoals een partiële herziening)

€ 7.500,00

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening (wijzigen)

€ 4.200,00

2.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder b, van de Wet ruimtelijke ordening (uitwerken)

€ 4.200,00

2.8.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een voorbereidingsbesluit als bedoeld in artikel 3.7 van de Wet ruimtelijke ordening

€ 1.140,00

2.8.5

Het in onderdeel 2.8.1, 2.8.2 of 2.8.3 genoemde bedrag wordt verhoogd met de kosten voor het tot stand brengen van de (partiële, wijzigen of uit te werken) bestemmingsplan (kosten beoordelen en/of opstellen ruimtelijke onderbouwing). Hiervoor wordt aan de aanvrager opgaaf van de begrote kosten gedaan. De aanvrager kan gedurende 5 werkdagen na het overleggen van de begrote kosten zijn aanvraag kosteloos intrekken.

Hoofdstuk 9 - Vervallen

Hoofdstuk 10 - Vervallen

Hoofdstuk 11 - In deze titel niet benoemde beschikking

2.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 158,45

Titel 3 Dienstverlening Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 - Horeca

3.1

Het tarief bedraagt voor van het in behandeling nemen van:

3.1.1.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet (primaire vergunning horeca/ slijterij)

€ 358,95

3.1.1.2

een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet (wijzing van de inrichting)

€ 153,85

3.1.1.3

een melding als bedoeld in artikel 30a, eerste lid van de Drank- en Horecawet

€ 153,85

3.1.1.4

een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, vierde lid van de Drank- en Horecawet

€ 77,10

3.1.1.5

een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet (o.a. alcohol tijdens evenement)

€ 77,10

Hoofdstuk 2 - Organiseren evenementen

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening:

3.2.1.1

kleine evenementen, gericht op wijkniveau, waarvan het aantal bezoekers –indicatief– niet meer dan 100 zal bedragen

€ 28,15

3.2.1.2

middelgrote evenementen, gericht op lokaal niveau waarvan het aantal bezoekers naar verwachting tussen 100 en 500 zal bedragen

€ 87,10

3.2.1.3

grote evenementen, mede gericht op bezoekers van buiten de gemeente Bunnik met mogelijk meer dan 500 bezoekers

€ 290,60

3.2.1.4

voor de in het kader van een raamvergunning verleende jaarlijkse nadere invulling verleend op grond van het evenementenbeleid

€ 29,05

Hoofdstuk 3 - Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.3.1

tot het verlenen van een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:4, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening:

3.3.1.1

voor een seksinrichting

€ 1.215,00

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

€ 887,85

Hoofdstuk 4 - Splitsingsvergunning woonruimte

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet

€ 114,75

Hoofdstuk 5 - Leefmilieuverordening - Reserveren

Hoofdstuk 6 - Brandbeveiligingsverordening

3.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening

€ 217,10

vermeerderd met:

voor een inrichting met een vloeroppervlakte van:

3.6.1.1

0 tot 100 m²

€ 217,10

3.6.1.2

100 tot 500 m²

€ 286,85

3.6.1.3

500 tot 2.000 m²

€ 426,20

3.6.1.4

2.000 tot 5.000 m²

€ 565,60

3.6.1.5

5.000 tot 15.000 m²

€ 705,00

3.6.1.6

15.000 tot 25.000 m²

€ 844,40

3.6.1.7

25.000 tot 50.000 m²

€ 983,75

3.6.1.8

50.000 tot meer m²

€ 1.123,15

3.6.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van de volgens artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening afgegeven vergunning, wanneer het aantal m2 vloeroppervlak van de oorspronkelijke vergunning niet wordt overschreden:

€ 217,10

3.6.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot uitbreiding van de volgens artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening afgegeven vergunning, waarbij alleen leges worden berekend conform 3.6.1.1 tot en met 3.6.1.8 over het aantal m2 van de uitbreiding. Eventuele wijzigingen worden om niet meegenomen.

Hoofdstuk 7 - In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 158,45

Hoofdstuk 8 - Overige vergunningen

3.8.1

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2:10, vijfde lid, van de Algemene plaatselijke verordening:

109,85

3.8.2

Standplaatsvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

3.8.2.1

een aanvraag tot afgifte van een vergunning voor het innemen van een standplaats als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 112,10

3.8.4

Overige vergunningen

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

3.8.4.1

een ontheffing voor het aanbieden e.d. van geschreven of gedrukte stukken of afbeeldingen als bedoeld in artikel 2:3 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 56,35

3.8.4.2

een vergunning voor het inzamelen van geld of goederen als bedoeld in artikel 5:13 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 17,90

3.8.4.3

een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt e.d. als bedoeld in artikel 5:23 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 29,05

3.8.4.4

een ontheffing voor het verbranden van afval als bedoeld in artikel 5:34 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 29,05

3.8.5

Niet genoemde vergunning of ontheffing

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van overige hiervoor niet genoemde vergunningen, beschikkingen en ontheffingen verleend op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening of andere bijzondere wetten

€ 31,70

3.8.6

Exploitatievergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

3.8.6.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 358,95

3.8.6.2

een aanvraag tot het wijzigen van een vergunning ingevolge artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 153,85

3.8.6.3

een aanvraag tot het verkrijgen van een vrijstelling als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 77,10

Behorende bij raadsbesluit van 13 december 2012 , nr. 12-xxx

De griffier van Bunnik,