Verordening Adviesraad sociaal domein gemeente Bunnik

Geldend van 21-01-2017 t/m heden

Intitulé

Verordening Adviesraad sociaal domein gemeente Bunnik

Aanhef

De raad van de gemeente Bunnik,

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 1 november 2016

Gelet op artikelen 84 en 149 van de Gemeentewet, artikel 47 van de Participatiewet, artikel 2.1.3, derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning, artikel 20 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Bunnik 2015, artikel 2.10 van de Jeugdwet, en artikel 15 van de Verordening Jeugdhulp gemeente Bunnik 2015

Besluit vast te stellen de verordening: Verordening Adviesraad sociaal domein gemeente Bunnik.

Artikel 1 Begrippen

  • a.

    Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015

  • b.

    Adviesraad Sociaal Domein: onafhankelijk adviesorgaan voor het sociaal domein in de gemeente Bunnik.

  • c.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bunnik

Artikel 2 Reikwijdte

Er is een Adviesraad Sociaal Domein in de gemeente Bunnik. De adviesraad geeft vorm aan burgerparticipatie bij het gemeentelijk beleid voor het sociaal domein en richt zich daarbij met name op de gemeentelijke beleidsvelden die specifiek gericht zijn op mensen in kwetsbare situaties. Deze verordening is van toepassing op de organisatie van de adviesraad.

Artikel 3 Doelstelling

De adviesraad stelt zich tot doel om met haar adviezen een bijdrage te leveren aan burgerparticipatie. De adviesraad richt zich daarbij met name op:

  • a.

    Het bevorderen van zelfredzaamheid, eigen kracht en participatie van belanghebbenden.

  • b.

    Het verbeteren van de kwaliteit van gemeentelijk beleid en de uitvoering daarvan binnen het sociaal domein.

  • c.

    Het bevorderen van overleg tussen en samenwerking van organisaties die in of door de gemeente te maken hebben met de Wmo, Jeugdwet, Participatiewet en Leerlingenvervoer.

  • d.

    Het bewerkstelligen van de wettelijk voorgeschreven cliëntparticipatie, zoals vermeld in de Wmo, Jeugdwet en de Participatiewet.

Artikel 4 Taken

  • 1.

    De adviesraad heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren en te informeren over alle aangelegenheden die betrekking hebben op het terrein van het sociaal domein, met name op de volgende vier hoofddomeinen:

    • i.

      Zorg en maatschappelijke ondersteuning

    • ii.

      Werk en inkomen

    • iii.

      Jeugd.

  • 2.

    De adviesraad is alert op ontwikkelingen en knelpunten in het gemeentelijk sociaal domein en geeft die signalen door aan de gemeente.

  • 3.

    De adviesraad heeft tot taak te adviseren op collectief niveau. De adviesraad is niet bevoegd te adviseren over individuele klachten, bezwaren en andere zaken voor zover die op individuele cliënten betrekking hebben. Wel kunnen n.a.v. individuele kwesties door de adviesraad in algemene zin vragen gesteld worden over het beleid.

Artikel 5 Samenstelling adviesraad

  • 1.

    De adviesraad bestaat uit een voorzitter, een secretaris en maximaal 10 overige leden.

  • 2.

    In de adviesraad hebben zitting inwoners van Bunnik met kennis van en affiniteit met het sociaal domein.

  • 3.

    De leden van de adviesraad bekleden geen vertegenwoordigende functie namens een politieke partij in de gemeente Bunnik, zijn geen lid van het college of de raad en zijn geen ambtenaar van de gemeente Bunnik.

  • 4.

    De leden van de adviesraad nemen deel op persoonlijke titel.

  • 5.

    De penningmeester en leden van de adviesraad worden benoemd door het college op voordracht van een sollicitatiecommissie, bestaande uit de voorzitter en twee leden van de adviesraad.

  • 6.

    De voorzitter van de adviesraad wordt benoemd door het college op voordracht van een sollicitatiecommissie, bestaande uit twee leden van de adviesraad en een door het college aan te wijzen vertegenwoordiger van de gemeente.

  • 7.

    De zittingsduur bedraagt drie jaar en leden zijn herbenoembaar voor een periode van drie jaar..

  • 8.

    Een lid van de adviesraad kan zijn lidmaatschap tussentijds met een tijdige schriftelijke kennisgeving beëindigen

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1.

    De adviesraad komt zoveel als nodig bijeen voor overleg.

  • 2.

    De vergaderingen van de adviesraad zijn openbaar.

  • 3.

    De adviesraad kan in uitzonderlijke gevallen besluiten om een gesloten vergadering te houden.

  • 4.

    De voorzitter stelt in samenwerking met de secretaris de agenda op.

  • 5.

    De adviesraad kan, al naar gelang de behoefte, de verantwoordelijk wethouder of een inhoudelijk deskundig medewerker van de gemeente uitnodigen voor de vergadering van de adviesraad.

  • 6.

    Op verzoek van de adviesraad kunnen deskundigen worden uitgenodigd om een vergadering bij te wonen met het oog op de behandeling van een bepaald onderwerp.

  • 7.

    De adviesraad kan werkgroepen instellen rond bepaalde onderwerpen of consultaties organiseren c.q. raadplegingen.

  • 8.

    Ten minste twee keer per jaar –en verder zo vaak als partijen dat wenselijk vinden- vindt een overleg plaats tussen de verantwoordelijk wethouder en de voorzitter van de adviesraad.

  • 9.

    De leden van de adviesraad hebben een geheimhoudingsplicht m.b.t. informatie van het gemeentebestuur (waaronder concepten van voorgenomen beleid) die nog niet in de publiciteit is gebracht.

Artikel 7 Werkwijze/ Uitvoering advisering

  • 1.

    Het college betrekt de adviesraad in een zo vroeg mogelijk stadium bij de totstandkoming van beleid en regelingen in het sociaal domein.

  • 2.

    Het college verstrekt de adviesraad tijdig de informatie die nodig is om haar taak uit te oefenen, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat. Het betreft alle informatie die nodig is om beleid en uitvoering te begrijpen en om te kunnen reageren op plannen voor ontwikkelingen en wijzigingen.

  • 3.

    De adviesraad brengt binnen vier weken na ontvangst van een adviesaanvraag schriftelijk advies uit aan het college, tenzij in overleg met het college anders is besloten.

  • 4.

    Het advies van de adviesraad wordt bij voorkeur bij meerderheid van stemmen genomen. Minderheidsstandpunten kunnen apart worden vermeld.

  • 5.

    Als het college besluit van een advies van de adviesraad af te wijken, wordt dit schriftelijk gemotiveerd aan de adviesraad medegedeeld. In haar motivering onderbouwt het college welke punten uit het advies om welke redenen niet worden overgenomen.

  • 6.

    Alle adviezen van de adviesraad worden onverkort ter kennisname aan de gemeenteraad verstrekt.

Artikel 8 Faciliteiten

  • 1.

    Het college stelt jaarlijks een budget beschikbaar voor uitgaven die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taken van de adviesraad. Daarnaast stelt het college de Adviesraad ondersteuning in de vorm van een secretaris of de vergoeding van de kosten daarvan ter beschikking.

  • 2.

    Op verzoek van de Adviesraad kan het college faciliteiten beschikbaar stellen die noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van de Adviesraad.

Artikel 9 Overgangsregeling zittende leden WMO-raad

  • 1.

    De leden die na inwerkingtreding van deze Verordening zitting hebben in het Wmo-beraad worden, zonder nieuwe benoeming, automatisch lid van de adviesraad sociaal domein zoals bedoeld in deze verordening.

  • 2.

    De verstreken periode van benoeming in het Wmo-beraad van de zittende leden zoals bedoeld in het eerste lid van dit artikel, wordt meegenomen na de inwerkingtreding van deze verordening.

Artikel 10 Intrekking oude verordening

De Verordening Wmo-beraad gemeente Bunnik, vastgesteld op 12 juli 2007 en in werking getreden op 2 augustus 2007, wordt ingetrokken.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking in het elektronisch gemeenteblad van de gemeente Bunnik.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening adviesraad sociaal domein gemeente Bunnik.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 15 december 2016

De griffier,

……………………,

De burgemeester,

…………….