VERORDENING FRACTIEASSISTENTEN GEMEENTE BUNNIK 2019

Geldend van 25-07-2019 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2019

Intitulé

VERORDENING FRACTIEASSISTENTEN GEMEENTE BUNNIK 2019

De raad van de gemeente Bunnik;

Gelet op de artikel 33 derde lid van de Gemeentewet;

Besluit vast te stellen de Verordening fractieassistenten gemeente Bunnik

Hoofdstuk I Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    fractieassistent: persoon die werkzaamheden verricht voor één van de fracties uit de raad en door de betreffende fractie bij de griffier formeel is aangemeld als medewerker

  • b.

    seniorenconvent: de voorzitter van de raad en de fractievoorzitters van alle in de gemeenteraad vertegenwoordigde politieke groeperingen

Hoofdstuk II Benoeming en beëindiging

Artikel 2 Benoeming en beëindiging van de fractieassistent

  • 1.

    De raad kan ten behoeve van iedere politieke groepering of combinatie van zodanige politieke groepering maximaal twee fractieassistenten benoemen. De benoeming geschiedt op voordracht van de fractie.

  • 2.

    Een kandidaat fractieassistent dient te zijn vermeld op de kieslijst van de politieke groepering die de fractie vertegenwoordigt

  • 3.

    Ingeval op de kieslijst geen persoon als kandidaat fractieassistent beschikbaar is, kan van het bepaalde in het vorige lid worden afgeweken, mits deze persoon op basis van zijn geloofsbrieven door de raad als kandidaat fractieassistent wordt toegelaten.

  • 4.

    Een fractieassistent dient te voldoen aan de artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet, aan het Reglement van het Open Huis, alsmede aan de ‘Gedragscode bestuurlijke integriteit raadsleden en fractieassistenten niet zijnde raadslid gemeente Bunnik’.

  • 5.

    Met het eindigen van een zittingsperiode van de raad vervallen de benoemingen van alle fractieassistenten.

  • 6.

    Bij het voortijdig neerleggen van een fractieassistentschap kan de raad voor de resterende periode een nieuwe fractieassistent benoemen.

  • 7.

    De benoeming van de fractieassistent gaat vergezeld van een schriftelijke en ondertekende verklaring van de fractieassistent.

  • 8.

    Een fractieassistent kan zijn functie voortijdig neerleggen door middel van een schriftelijke en ondertekende mededeling aan de voorzitter van de raad.

Hoofdstuk III Rechten en plichten

Artikel 3 Rechten en plichten

  • 1.

    De fractieassistent ondersteunt het werk van de fractie en dient namens de fractie deel te nemen aan de activiteiten van het Open Huis.

  • 2.

    De fractieassistent heeft het recht tot inzage in alle aan de raad beschikbaar gestelde stukken.

  • 3.

    De fractieassistent heeft de plicht tot geheimhouding indien en voor zover deze verplichting voor raadsleden geldt. Hij neemt met betrekking tot de stukken die hij inziet en ten aanzien van zaken en personen dezelfde zorgvuldigheid in acht als van raadsleden wordt verwacht.

  • 4.

    Het seniorenconvent kan besluiten de fractieassistent de rechten die deze verordening en het Reglement van het Open Huis hem verleent, voorlopig te ontnemen, indien blijkt dat hij zich op welke manier en om welke reden dan ook niet houdt of heeft gehouden aan zijn plicht tot naleving van de Gemeentewet, deze verordening, de verklaring bedoeld in artikel 1 lid 7, het Reglement van het Open Huis of de Gedragscode bestuurlijke integriteit raadsleden en fractieassistenten.

  • 5.

    Het seniorenconvent hoort de betrokken fractieassistent alvorens een besluit ingevolge het vorige lid te nemen.

  • 6.

    Van het besluit ingevolge het vierde lid van dit artikel doet het seniorenconvent terstond gemotiveerd mededeling aan de raad.

  • 7.

    In de eerste raadsvergadering nadat de mededeling van het seniorenconvent als bedoeld in het zesde lid van dit artikel de raad heeft bereikt, beslist de raad definitief.

  • 8.

    De raad neemt ingevolge het vorige lid een van de volgende beslissingen:

  • a.

    De fractieassistent herkrijgt zijn rechten ingevolge deze verordening

  • b.

    De fractieassistent wordt tijdelijk zijn rechten ingevolge deze verordening ontnomen voor de duur van maximaal 1 jaar

  • c.

    De fractieassistent wordt tijdelijk zijn rechten ingevolge deze verordening voor de gehele raadsperiode ontnomen.

  • 9.

    De raad stelt de fractieassistent zo spoedig mogelijk schriftelijk en gemotiveerd van zijn besluit in kennis.

  • 10.

    Zolang de raad geen uitspraak heeft gedaan, blijft het in het vierde lid van dit artikel bedoelde besluit van kracht.

Artikel 4 Informatie- en communicatievoorzieningen

  • 1.

    Een fractieassistent tekent een bruikleenovereenkomst wanneer hem ten laste van de gemeente voor de duur van de uitoefening van zijn functie een tablet ter beschikking wordt gesteld bedoeld in artikel 3.3.2 Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers. Het college van burgemeester en wethouders stelt het model van de bruikleenovereenkomst vast.

  • 2.

    Een fractieassistent levert na beëindiging van zijn functie de ter beschikking gestelde informatie en communicatievoorzieningen in bij de gemeente.

Hoofdstuk IV Vergoeding

Artikel 5 Vergoeding voor de werkzaamheden

  • 1.

    Een fractieassistent heeft recht op een geldelijke vergoeding voor elke keer dat een Open Huis plaatsheeft.

  • 2.

    Het aantal malen dat het Open Huis plaatsheeft en waarvoor de vergoeding bedoeld in het eerste lid van dit artikel wordt uitgekeerd, wordt vastgesteld op 14 per jaar.

  • 3.

    Degene die gedurende een gedeelte van het kalenderjaar fractieassistent is geweest, ontvangt de vergoeding naar evenredigheid.

  • 4.

    De betaling wordt gestaakt zodra het fractieassistentschap is geëindigd.

  • 5.

    De betaling kan eveneens worden gestaakt als de fractieassistent niet meer voldoet aan de eisen en verplichtingen vermeld in de artikelen 8 en 9 van deze verordening.

Artikel 6 Hoogte van de vergoeding

  • 1.

    Voor de hoogte van de vergoeding wordt artikel 3.4.1. van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers gevolgd.

  • 2.

    De vergoeding wordt uitgekeerd in twee halfjaarlijkse termijnen in de maanden juni en december.

Hoofdstuk V Slotbepalingen

Artikel 7 Inwerkingtreding, citeertitel, intrekking verordening

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na haar bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2019.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening fractieassistenten gemeente Bunnik.

  • 3.

    De verordening Voorzieningen raadsleden en fractieassistenten 2012 wordt ingetrokken.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 27 juni 2019.

de griffier, de voorzitter,