Regeling vervallen per 01-01-2021

Beleidsregel opbouwen op aanbouwen

Geldend van 20-03-2001 t/m 31-12-2020

Intitulé

Beleidsregel opbouwen op aanbouwen

Inleiding

In het voorjaar van 2000 is door uw college een besluit genomen over het bouwbeleid ten aanzien van het uitbreiden van woningen. Daarbij heeft uw college ook besloten om niet langer medewerking te verlenen aan het plaatsen van een opbouw op een aanbouw (bijv. garage) naast de woning (zie bijlage).

Het afgelopen jaar zijn verschillende van dergelijke bouwplan ingediend (al dan niet in de schetsfase), en heeft dit

besluit tot verschillende bezoeken op het spreekuur geleid. De portefeuillehouder heeft daarom om een heroverweging van het beleid gevraagd.

Vooroverleg

Op vrijdag 2 maart jl. is met een aantal medewerkers van Bouwen en Wonen en de portefeuillehouder nagedacht over de wenselijkheid van een beleidsherziening. Uiteindelijk is besloten om uw besluit van 7 maart 2000 aan te passen en opbouwen op aanbouwen middels een vrijstelling ex artikel 19 lid 3 WRO onder een aantal voorwaarden mogelijk te maken.

Argumenten

1.1 sturing door uw college mogelijk

Omdat is afgesproken dat de vrijstelling ex artikel 19 WRO in dergelijke gevallen alleen kan worden verleend wanneer uw college is gehoord, is sturing mogelijk. Het verlenen van een vergunning onder vrijstelling is een bevoegdheid van uw college en geen verplichting! In de herziening van de verschillende bestemmingsplannen zal t.z.t. het onder dit voorstel opgenomen artikel worden meegenomen. Door de Provinciale Utrechtse Welstandscommissie moet worden gewaakt over het derde lid; de ondergeschiktheid.

1.2 planschade

Omdat slechts medewerking via een vrijstelling ex artikel 19 lid 3 WRO verleend kan worden, kan dit zoals bij iedere artikel 19-procedure een grondslag vormen voor het indienen van een plaschadeclaim ex artikel 49 WRO.

Over hoe hiermee om te gaan volgt een apart voorstel.

2.1 aandacht aan publicatie van deze beleidswijziging

Omdat het beleid binnen een jaar wijzigt, is het van belang om extra aandacht te besteden aan de wijze waarop uw besluit wordt gepubliceerd. In het afgelopen jaar is de beleidslijn strikt gehanteerd. Dit betekent dat een aantal bouwplannen (al dan niet in de pre-adviesfase) is afgewezen of gewijzigd is uitgevoerd. De gemeente kan niet aansprakelijk worden gesteld voor deze beleidswijziging. Wanneer beleidswijziging plaatsvindt conform de Algemene Wet Bestuursrecht (met publicatie etc.) is dit juridisch mogelijk. Toch is het gewenst om de nodige zorg te besteden aan de publicatie.

Kanttekening

Het is moeilijk om dit soort bouwmogelijkheden in regels te gieten. Termen als ondergeschikt en kleinschalig zijn subjectief en voor de aanvrager niet duidelijk. Gevolg is dat de voorschriften van het bestemmingsplan ingewikkelder worden. Daarnaast kun je je afvragen of deze grens voor sommige burgers opnieuw te beperkt blijkt te zijn. Daarnaast is in het verleden bezwaar gemaakt tegen sommige van dergelijke bouwplannen. Deze

bezwaren hadden betrekking op de massaliteit en schaduwwerking. In een enkel geval was er twijfel of de constructie de opbouw kon dragen. Daarnaast bleek de Provinciaal Utrechtse Welstandscommissie moeite te hebben met het verlenen van een positief advies.

Ondertekening

13 maart 2001,
Bertus Cornelissen

Bijlagen:

A voorbeeld van een bouwplan

B foto's, aangedragen door aanvrager

C collegebesluit 7 maart 2000

Voorgesteld artikel:

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd vrijstelling te verlenen voor een goothoogte van naast de woning gelegen aanbouwen van ten hoogste de hoogte van de eerste verdieping van de betreffende woning, met dien verstande dat:

  • 1)

    de afstand tot de voorgevelrooilijn minimaal 3 meter bedraagt;

  • 2)

    geen afbreuk wordt gedaan aan de stedenbouwkundige situatie van de omgeving;

  • 3)

    de aanbouw qua uiterlijke verschijning ondergeschikt blijft aan het hoofdgebouw.

Dit artikel zal bij de herziening van de bestemmingsplannen worden opgenomen.