Beleidsregel verplaatsbeleid Oude Haven

Geldend van 21-03-2013 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel verplaatsbeleid Oude Haven

Inleiding

De Zuiderzeehaven is naar verwachting per 1 april 2014 operationeel. Dat betekent dat er weer een vervolgstap gezet kan worden in ons streven naar een museumhaven in de Oude Haven. Conform het ligplaatsenbeleid is daar een verplaats- en/of uitsterfbeleid van toepassing. Kortweg houdt dit in dat als eigenaren van schepen die niet voldoen aan de criteria zoals genoemd in de wachtlijsten 1 en 2 (botters en authentiek) hun ligplaats verliezen als zij hun schip verkopen (uitsterfbeleid). Daarnaast is de essentie dat als er een nieuwe haven is gerealiseerd zij geen nieuwe ligplaats aangeboden krijgen in de Oude Haven, maar een ligplaats in de nieuwe Zuiderzeehaven (verplaatsbeleid). In deze notitie wordt aangeven hoe wij invulling geven aan het verplaatsbeleid.

Claim bij de watersportvereniging

In het contract met de Eendracht hebben wij een claim neergelegd voor maximaal 20 ligplaatsen voor ligplaatshouders die wij actief willen verplaatsen uit de Oude haven naar één van de havens van de Eendracht. De Eendracht is nu gestart met de invulling van de verhuur van de Zuiderzeehaven. In dit verband hebben zij ons verzocht duidelijkheid te geven over deze claim. Wij hebben hen beloofd die duidelijk voor 1 april 2013 te geven. Zij hebben dan nog een jaar om de plaatsen te verhuren. Een alleszins redelijke termijn. Gevolg is wel dat wij snel invulling moeten geven aan het verplaatsbeleid.

Juridische context

In de vigerende Havenverordening Spakenburg is voor de Oude Haven tot aan en met inbegrip van de havenmonding in artikel 4, lid 1 een algemeen verbod opgenomen tot het innemen van een ligplaats met een vaartuig. In lid 2 en lid 3 van artikel 4 van de Havenverordening Spakenburg is verder opgenomen dat burgemeester en wethouders ontheffing kunnen verlenen van het algemene verbod tot het innemen van een ligplaats.

Met betrekking tot het verlenen van ontheffing van het algemene verbod heeft het college beleidsregels vastgesteld met het Ligplaatsenbeleid Oude Haven. Het doel van dit beleid is het behoud en de versterking van het historisch beeld van de Oude Haven en het tot stand brengen van een museumhaven. Voor ligplaatsontheffingen die niet voldoen aan de uitgangspunten zoals beschreven in artikel 2 van het Ligplaatsenbeleid wordt zo mogelijk een verplaats- en/of uitsterfbeleid gevoerd. Een verplaatsbeleid kan pas worden opgezet als er alternatieven voorhanden zijn (bijvoorbeeld uitbreiding van de totale ligplaatsencapaciteit). Een uitsterfbeleid wordt bijvoorbeeld gevoerd bij verkoop van een schip (zie artikel 13 van het ligplaatsenbeleid: “Bij verkoop van een schip vervalt de ligplaats”).

Met de komende in gebruik name van de Zuiderzeehaven komt er ligplaatsencapaciteit vrij. Het moment dus om concreet invulling te geven aan het verplaatsbeleid.

Prudent beleid

In eerdere overleggen met de verantwoordelijk wethouder, de heer B. Koops, is afgesproken dat wij een prudent beleid voorstaan ten aanzien van deze verplichte verplaatsing. Ook ingegeven door de ontwikkeling dat er nagenoeg geen wachtlijsten meer zijn in de categorieën 1 en 2 (botters en authentieke schepen). In de interviews met de stakeholders van de Oude Haven is de invulling hiervan onder andere besproken.

Gebleken is dat er een breed draagvlak is voor rond en platbodems die passend zijn in het historisch beeld van de haven. Dit is direct ook een eerste aanzet voor een herindeling van de wachtlijsten. Verwezen wordt ook naar een stamboek waarin dergelijke schepen zijn ingeschreven. Het begrip ‘passend in het historisch beeld van de Oude Haven’ zou door een kleine deskundige commissie beoordeeld kunnen worden.

Daarnaast zijn de meeste stakeholders voorstander om het uitsterfbeleid voort te zetten voor personen die al meer dan 20 jaar een ligplaats hebben en ouder zijn dan bijvoorbeeld 70 jaar.

Ergo: geeft die gezien hun hoge leeftijd en langdurige aanwezigheid in de Oude Haven de vrije keus.

Criteria

Voorgesteld wordt om het verplaatsingbeleid in te vullen door te werken met twee criteria.

  • 1.

    Ligplaatshouder die op 1 april 2014 70 jaar of ouder is of wordt en al meer dan 20 jaar in de Oude Haven een ligplaats inneemt met zijn schip of

  • 2.

    Ligplaatshouder waarvan het schip als ‘passend is in het historisch beeld van de Oude Haven’ kan worden aangemerkt.

Ligplaatshouders die enkel voldoen aan het eerste criteria krijgen de vrije keus om of in de Oude Haven te blijven liggen of te verhuizen naar één van de havens van de Eendracht. Als ze er voor kiezen om in de Oude Haven te blijven liggen blijft het bestaande Ligplaatsenbeleid Oude Haven van kracht. Onder andere dat ze bij verkoop van hun schip hun ligplaats verliezen. Dit criteria is objectief te beoordelen.

Ligplaatshouders die voldoen aan het tweede criteria kunnen in de Oude Haven blijven liggen. Voor de beoordeling of een schip ‘passend is in het historisch beeld van de Oude Haven’ stel ik voor een ad hoc beoordelingscommissie samen te stellen bestaande uit enkele deskundigen die een relatie hebben met de Oude Haven.

Beoordelingscommissie

Voorgestelde samenstelling:

  • -

    Vincent de Kieviet (beleidsmedewerker cultuur en historisch erfgoed, voorzitter)

  • -

    Arie ter Beek (Stichting Erfgoed)

  • -

    Christiaan Bos (Bruine Vloot)

Uitvoering

De ligplaatshouders die voor verplaatsing in aanmerking komen zijn weergegeven in bijgevoegde lijst. Daaruit is objectief te herleiden welke schepen voldoen aan criteria 1. Deze ligplaatshouders krijgen de vrije keus om te blijven liggen in de Oude Haven of te verplaatsen naar de Zuiderzeehaven. Daarnaast wordt aan de beoordelingscommissie voorgelegd of de betreffende schepen passend zijn in het historisch beeld van de Oude Haven. Indien dit niet het geval is zal aan deze ligplaatshouders vanaf 1 april 2014 geen ontheffing meer gegeven worden van het verbod om een ligplaats in te nemen in de Oude Haven. Wel zal aan hen een alternatief in een van de havens van de Eendracht worden aangeboden. Voor de ligplaatshouders waar van het schip wel passend is in het historisch beeld van de Oude Haven veranderd er feitelijk niets. Ze mogen gewoon in de Oude Haven blijven liggen.

Ontwikkeling

De wachtlijst met botters en authentieke schepen is nagenoeg leeg. De personen die er nog opstaan hebben niet direct de beschikking over een schip.

Het kan natuurlijk ook niet zo zijn dat wij een haven hebben met leegstand. Dat komt het beeld ook niet ten goede en kost direct ook geld. Tijdens de gesprekken met de stakeholders is ook dit onderwerp besproken. Nagenoeg een ieder is het er over eens dat als er sprake is van leegstand er ruimte moet zijn voor schepen die ingeschreven zijn in het register rond en platbodems, met een voorrangspositie voor schepen die het meest passen binnen het historisch beeld van de Oude haven.

Momenteel worden voorbereidingen getroffen om de Havenverordening Spakenburg te vervangen door een Verordening Museumhaven Spakenburg. Daarbij zal ook dit aspect worden meegenomen.

Communicatie

Direct na een besluit wordt de beleidsregel ter uitvoering van het verplaatsbeleid in samenvatting bekend gemaakt op de gemeentepagina van de Bunschoter.