Regeling vervallen per 01-01-2020

Werktijdenregeling gemeente Bunschoten

Geldend van 01-01-2014 t/m 31-12-2019

Intitulé

Werktijdenregeling gemeente Bunschoten

De regeling algemene bepalingen betreffende de werktijden van het personeel van de gemeente Bunschoten

(Begripsomschrijvingen)

Artikel 1

 

 

Arbeidsduur : art. 1:1, lid 1, e van de CAR)

De vooraf vastgestelde omvang van het aantal uren in een bepaalde periode waarin door de ambtenaar arbeid moet worden verricht.

Arbeidsduur per dag: (art. 1:1, lid 1, f van de CAR)

De arbeidsduur zoals die voor een ambtenaar voor een bepaalde dag is vastgesteld.

Arbeidsduur per jaar: (art. 1:1, lid 1, j

De naar jaarbasis herleide formele arbeidsduur per week, gecorrigeerd voor feestdagen.

Toelichting Naast de feestdagen genoemd in artikel 4:2:1 van de Uitwerkingsovereenkomst is onze organisatie gesloten op Goede Vrijdag en 5 mei. Het aantal arbeidsuren per jaar is derhalve: 365,25 x 5/7 =260, 89 dagen. Feestdagen: Nieuwjaarsdag (5/7), 2e paasdag (7/7), Koninginnedag (5/7), Hemelvaartsdag (7/7), 2e Pinksterdag (7/7), de Kerstdagen (10/7), Goede Vrijdag (7/7) en 5 mei (5/7). Totaal: 7 4/7 dag= 7,57. Dus 260.89 minus 7,57 = 253,3 x 7.2 = 1823,80 uur.

Werkdag: (art 1:1, lid 1, m van de CAR)

Een dag waarop de ambtenaar arbeid moet verrichten.

Bedrijfstijd:

De tijd waarbinnen de dienstverlening wordt gegarandeerd;

Werktijd: (art. 1:1, lid 1, n van de CAR)

De periode tussen vastgestelde tijdstippen gedurende welke door de ambtenaar arbeid moet worden verricht.

Minimale bezetting:

De minimale personeelsbezetting van een afdeling/taakveld die wordt vastgelegd in het bezettingsoverzicht (bijlage 1);

Brugdag:

Een door de directie aangewezen dag waarop de bestuursdienst gesloten is.

Bijzondere regeling:

De regeling voor de medewerker waarvoor een werkrooster is vastgesteld.

Standaardregeling:

De regeling voor de medewerker die zelf regelruimte heeft om de werktijden in overleg met de afdelingsmanager bepalen.

Hoofdstuk 1 Bijzondere regeling

  • 1. Voor de volgende medewerkers geldt een bijzondere regeling:

    • • De busbegeleidster

    • • De marktmeester

    • • De medewerkers van de buitendienst

  • 2. Voor de medewerkers genoemd in het voorgaande lid stelt de afdelingsmanager het rooster vast.

  • 3. Eventueel extra ingeroosterde uren worden toegevoegd aan het verlof.

Hoofdstuk 2 Standaardregeling

Voor alle andere medewerkers geldt de standaardregeling. De artikelen hieronder betreffen de standaardregeling.

Hoofdstuk 3 Werktijden

  • 1. De medewerker en de manager bepalen in overleg de werktijden en de locatie waar de werkzaamheden worden uitgevoerd.

  • 2. Uitgangspunt voor de afspraken over de werktijden:

    • a. De werkgever kan van de werknemer verlangen dat hij of zij op bepaalde momenten aanwezig is;

    • b. Bij de invulling wordt rekening gehouden met de bezetting van de afdeling;

  • 3. Bij het afspreken van de werktijden wordt rekening gehouden met de uitgangspunten van deze regeling;

  • 4. Wanneer een ambtenaar en een manager er niet in slagen om de werktijden in overeenstemming vast te stellen, stelt het college, wanneer het dienstbelang daarom vraagt eenzijdig de werktijden vast met afweging van alle betrokken belangen. In dit geval geldt de bijzondere regeling.

  • 5. Manager en medewerker overleggen twee keer per jaar over de werktijden en de planning van de werkzaamheden.

Hoofdstuk 4 Randvoorwaarden

  • 1. Tijdens de openingstijden van het gemeentehuis geldt een minimale bezetting;

  • 2. Voor ICT geldt een dagelijkse minimale bezetting van 8.00 uur tot 17.00 uur plus een beschikbaarheid van 07.00 uur tot 22.00 uur op werkdagen en op zaterdag van 10.00 uur tot 14.00 uur.

  • 3. Voor de bodes en archief geldt een dagelijkse minimale bezetting van 9.00 uur tot 17.00 uur en voor de avonduren is een roorster opgesteld.

  • 4. De medewerkers van de servicdesk; zorgen voor een minimale bezetting tijdens de openingsuren.

  • 5. Medewerkers werken tijdens het dagvenster (7.00 uur en 22.00 uur)

  • 6. De werkzaamheden kunnen tijdens het dagvenster in het gemeentehuis worden uitgevoerd. Wanneer een medewerker na 18.30 uur nog werkzaamheden verricht wordt dit voor 17.00 uur gemeld bij de bode, zodat er afspraken over de afsluiting van het gemeentehuis kunnen worden gemaakt.

  • 7. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van telewerken gelden de afspraken van de regeling telewerken.

  • 8. Wanneer het dienstbelang erom vraagt kan van een medewerker gevraagd worden om op andere momenten dan vooraf afgesproken te komen werken. Als het gaat om tijden binnen het dagvenster geldt hiervoor dat de uren op een ander moment worden gecompenseerd. De medewerker ontvangt in deze situatie geen buitendagvenstervergoeding.

Hoofdstuk 5 Registratie

  • 1. De daadwerkelijk gewerkte uren worden geregistreerd in het kloksysteem

  • 2. De medewerker is zelf verantwoordelijk voor een juiste klok-registratie (in- en uitklokken)

  • 3. Aan het eind van de kerstvakantie mogen van het kloksaldo maximaal 10 uur worden meegenomen naar het volgende jaar

  • 4. Aan het eind van de kerstvakantie mag van het verlof maximaal 90 uur (deeltijders naar rato) worden meegenomen naar het volgende jaar.

  • 5. Aan het eind van de kerstvakantie worden niet gewerkte uren verrekend met het verlof.

  • 6. Bij verlof, buitengewoon verlof en ziekteverlof worden de vooraf afgesproken uren gecorrigeerd;

Hoofdstuk 6 Studie

  • 1. Een medewerker die een studie/seminar o.i.d. volgt mag deze uren beschouwen als werkuren;

  • 2. Dit geldt niet voor de huiswerkuren. Hierover dient de medewerker met de manager in het kader van pop afspraken te maken.

  • 3. Bij diensttijd buiten kantoor worden gecompenseerd en geregistreerd de uren die zijn "gemaakt" met een maximum van 9 uur.

Hoofdstuk 7 Overig

  • 1. Wanneer een medewerker valt onder de standaardregeling dient het bezoek van dokter, (tand)arts, fysiotherapeut, specialist e.d. in eigen tijd te worden ingepland.

  • 2. De vrijdag na hemelvaart is een brugdag.

  • 3. De directie kan in overleg met de OR nog maximaal drie brugdagen aanwijzen.

  • 4. Bij brugdagen vindt geen verlofcompensatie door de werkgever plaats.

Deze regeling wordt aangehaald als de werktijdenregeling gemeente Bunschoten en treedt in werking vanaf 1 januari 2014.

Ondertekening

Bunschoten,
Burgemeester en wethouders
drs J.F.H. Jennekens M. van de Groep
secretaris/directeur burgemeester

Regeling minimale bezetting

A. tijdens de openingstijd

Maandag

08.30 - 12.15 uur

 

Dinsdag

08.30 - 12.15 uur

 

Woensdag

08.30 - 12.15 uur

13.30 - 19.00 uur *

Donderdag

08.30 - 12.15 uur

 

Vrijdag

08.30 - 12.15 uur

 

* De avondopenstelling geldt voor publiekszaken en de receptie van het gemeentehuis.

Afdeling Middelen

- financiën

1

- belasting

1

- interne zaken

2 (1 archief, 1 bode)

Afdeling Samenleving

- publiekszaken

2

- welzijn, onderwijs, sport en recreatie

1

Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Veiligheid

- ruimtelijke ordening

1

- bouwen/milieu

1

Afdeling Openbare Ruimte

- Binnendienst

1

- Buitendienst

1 ploeg civiel (2 personen)

1 ploeg groen (2 personen)

1 persoon begraafplaatsen

1 persoon aansturing

Stafafdeling Bestuur- en mangement ondersteuning

- Communicatie

1

- ICT

1

B. Extra minimale bezetting ondersteunende diensten tijdens werktijd

Maandag tot en met vrijdag van 7.00 uur tot 18.30 uur

Receptie

Iedere ochtend bezet vanaf 08.15 uur.

maandagmiddag tot 17.30 uur

dinsdagmiddag tot 17.00 uur

woensdagmiddag tot 19.00 uur

donderdagmiddag tot 17.00 uur

vrijdag tot 12.00 uur

Bode

maandag, dinsdag en donderdag tot 17.00 uur

vrijdag tot 16.00 uur

onderling rooster voor de avonduren

Archief

maandag, dinsdag en donderdag tot 16.00 uur

woensdag tot 17.00 uur

vrijdag tot 15.00 uur

BMO

Communicatie is bereikbaar via mobiele telefoon

Systeembeheer op maandag tot en met donderdag van 8.00 uur tot 17.00 uur en beschikbaar van 0700 tot 22.00 uur en zaterdag van 10.00 tot en met 14.00 uur.

Systeembeheer op vrijdag van 8.00 uur tot 15.00 uur

Systeembeheer is buiten deze uren bereikbaar via mobiele telefoon.

Snel Herstel

Altijd bereikbaar, bezetting waargenomen door buitendienst of (indien nodig) door binnendienst. Voor korte periodes (minder dan 4 uur) wordt teruggevallen op receptie gemeentehuis.