Verordening op de vertrouwenscommissie

Geldend van 29-05-2018 t/m heden

Intitulé

Verordening op de vertrouwenscommissie

De raad van de gemeente Bunschoten

gelezen het voorstel van het Presidium d.d. 26 april 2018;

gelet op artikel 61, artikel 61a, 61c, 82, 86 en 147 van de Gemeentewet en de Circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van 29 september 2017;

besluit:

vast te stellen de

Verordening op de vertrouwenscommissie

HOOFDSTUK A: ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel A.1 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit de fractievoorzitters van de in de raad vertegenwoordigde politieke groeperingen.

  • 2. De fractievoorzitter van de grootste fractie in de raad treedt op als voorzitter van de commissie.

  • 3. Er worden geen plaatsvervangende leden en er wordt geen plaatsvervangend griffier aangewezen.

Artikel A.2 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De raadsgriffier is secretaris van de commissie en geeft uit dien hoofde ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 2. De gemeentesecretaris kan worden benoemd als plaatsvervangend secretaris van de commissie voor het geval de raadsgriffier onverhoopt verhinderd is.

Artikel A.3 Vergaderingen

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste 3 leden dit noodzakelijk acht(en). De commissie vergadert slechts indien meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 2. De voorzitter bepaalt de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering. De voorzitter roept de volgende personen tot de vergadering op:

    • a.

      de leden van de commissie;

    • b.

      de burgemeester, voor zover met hem een gesprek plaats heeft.

  • 3. De in het tweede lid bedoelde oproeping geschiedt ten minste 4 dagen voorafgaand aan de vergadering. Indien bijzondere omstandigheden een spoedige bijeenkomst van de commissie vergen kan van de in de eerste volzin van dit lid bedoelde termijn worden afgeweken.

Artikel A.4 Stemming

De commissie besluit over de vaststelling van een concept aanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Indien de stemmen staken, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan is de stem van de voorzitter beslissend. Een minderheidsstandpunt wordt opgenomen in het verslag.

Artikel A.5 Verslag

  • 1. De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris van de Koning.

    Het verslag van bevindingen dat de commissie uitbrengt aan de raad en de commissaris van de Koning bevat in ieder geval:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • b.

      een concept aanbeveling met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie.

Artikel A.6 Geheimhouding

  • 1. Op alle informatie van de commissie rust ingevolge de wet de verplichting tot geheimhouding, welke zich uitstrekt tot eenieder die van de informatie kennis draagt.

  • 2. De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge de wet besloten. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.

  • 3. Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “geheim” door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “geheim” gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet er op toe dat de vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd.

  • 4. Aan degenen die geen lid zijn van de commissie wordt ingevolge de wet geen informatie verstrekt omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek.

  • 5. De geheimhoudingsplicht blijft ingevolge de wet ook in het geval de commissie wordt ontbonden van kracht.

Artikel A.7 Archivering

  • 1. De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na afronding van de herbenoeming en de klankbordgesprekken alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als "geheim", en worden geplaatst in de daartoe aangewezen archiefruimte.

  • 2. De voorzitter en de griffier van de commissie dragen er zorg voor dat op het in het eerste lid bedoelde tijdstip alle archiefbescheiden die de commissie heeft opgemaakt worden overgebracht naar het archief en op de voorgeschreven wijze worden gearchiveerd.

HOOFDSTUK B: BEPALINGEN INZAKE DE HERBENOEMING

Artikel B.1 Adviseur

  • 1. De gemeenteraad kan één of meer wethouders als adviseur toevoegen aan de commissie.

  • 2. De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie. Artikel A.3, tweede lid, is van overeenkomstige toepassing.

Artikel B.2 Informatie over en gesprek met de burgemeester

  • 1. De commissie maakt vooraf aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning kenbaar op basis van welke informatiebronnen zij zich een oordeel zal vormen over het functioneren van de burgemeester. Daarbij baseert zij zich in ieder geval op de profielschets en de wettelijke taken van de burgemeester.

  • 2. Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad, de commissaris van de Koning en de burgemeester te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt dat bij het verslag van bevindingen wordt gevoegd.

Artikel B.3 Bijzondere bepaling inzake verslaglegging

  • 1. Het in artikel A.5 bedoelde verslag van bevindingen wordt in ieder geval vergezeld van een conceptaanbeveling inzake de herbenoeming.

  • 2. Indien ter zake van het functioneren van de burgemeester afspraken zijn gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, worden deze expliciet in het verslag van bevindingen vermeld.

Artikel B.4 Ontbinding

Lopende een procedure tot herbenoeming is ontbinding van de commissie uitsluitend mogelijk met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de burgemeester bij Koninklijk besluit is herbenoemd.

HOOFDSTUK C: BEPALINGEN INZAKE DE KLANKBORDGESPREKKEN

Artikel C.1 Aantal

  • 1. De commissie houdt jaarlijks met de burgemeester een klankbordgesprek over het functioneren.

  • 2. Indien de commissie dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar maakt, houdt de commissie tussentijds een klankbordgesprek.

Artikel C.2 Voorbereiding en inhoud

  • 1. De commissie maakt voorafgaand aan de klankbordgesprekken aan de burgemeester kenbaar bij wie zij informatie zal inwinnen over het functioneren van de burgemeester.

  • 2. De commissie beschouwt het functioneren van de burgemeester in elk geval aan de hand van de profielschets en aan de wettelijke taken van de burgemeester. Tevens betrekt de commissie hierbij het verslag van en de afspraken uit het vorige klankbordgesprek.

Artikel C.3 Bijzondere bepalingen inzake het verslag

  • 1. Alvorens het verslag vast te stellen, krijgt de burgemeester de gelegenheid te reageren op het concept.

  • 2. Het verslag wordt getekend door alle leden van de commissie die deelnemen aan het gesprek.

  • 3. Raadsleden kunnen het verslag onder geheimhouding inzien ten behoeve van een herbenoeming. Het verslag wordt niet openbaar gemaakt. Een afschrift van het verslag wordt gezonden aan de commissaris van de Koning.

HOOFDSTUK D: SLOTBEPALINGEN

Artikel D.1 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel D.2 Ontbinding en wijziging van de samenstelling van de commissie

  • 1. De commissie blijft in stand zolang zij niet wordt ontbonden, doch uiterlijk gedurende de raadsperiode 2018-2022.

  • 2. De samenstelling van de commissie kan, indien nodig, tussentijds worden aangepast.

Artikel D.3 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Bunschoten van 17 mei 2018

De griffier

Drs. E. Hoogstraten

de voorzitter

M. van de Groep