Regeling vervallen per 15-11-2019

Verordening afvalstoffenheffing Bunschoten 2019

Geldend van 19-12-2018 t/m 14-11-2019

Intitulé

Verordening afvalstoffenheffing Bunschoten 2019

De raad van de gemeente Bunschoten;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 30 oktober 2018, nr. 1134676;

gelet op artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;

besluit:

vast te stellen de:

“Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2019”

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • 1. GBLT: het openbaar lichaam Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus – Tricijn te Zwolle.

  • 2. Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder ‘gebruik maken’;

    gebruik maken in de zin van artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.

Artikel 2 Belastbaar feit

  • 1. Onder de naam ‘afvalstoffenheffing’ wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.

  • 2. De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik maken van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

  • 3. De afvalstoffenheffing bestaat uit:

    • a.

      een vast bedrag per jaar;

    • b.

      vermeerderd met een gedifferentieerd bedrag per keer dat afvalstoffen ter inzameling worden aangeboden.

  • 4. De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt tevens geheven voor het achterlaten van grove huishoudelijke afvalstoffen op een daartoe van gemeentewege beschikbaar gestelde plaats.

Artikel 3 Belastingplicht

De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief

De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

Artikel 5 Belastingjaar

Met betrekking tot de belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 6 Wijze van heffing

  • 1. De belasting bedoeld in hoofdstuk 1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel wordt geheven bij wege van aanslag, met dien verstande dat de voor de belasting in hoofdstuk 1.2 en 1.2.1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel geldt dat per belastbaar feit een afzonderlijke aanslag kan worden opgelegd.

  • 2. De belasting bedoeld in hoofdstuk 2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel wordt geheven door middel van een mondelinge dan wel een schriftelijke gedagtekende kennisgeving. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel onder toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekend gemaakt.

Artikel 7 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang

  • 1. De belasting als bedoeld in hoofdstuk 1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.

  • 2. De belasting als bedoeld in hoofdstuk 2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel is verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening.

  • 3. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt is de belasting als bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel verschuldigd voor zoveel driehonderd vijfenzestigste deel van de voor dat belastingjaar verschuldigde belasting als er in dat belastingjaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle etmalen overblijven.

  • 4. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel driehonderd vijfenzestigste deel van de voor dat belastingjaar verschuldigde belasting als bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel als er in dat belastingjaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle etmalen overblijven, tenzij blijkt dat het bedrag van de ontheffing minder bedraagt dan € 5,00.

  • 5. Het derde en vierde lid van dit artikel zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar een ander perceel in feitelijk gebruik neemt en van hetzelfde inzamelmiddel gebruik blijft maken.

  • 6. Indien de belastingplicht eindigt na dagtekening van het aanslagbiljet, kan de belastingplichtige een aanvraag tot ontheffing indienen bij de ambtenaar belast met de heffing.

  • 7. De belasting wordt niet geheven, indien het totale belastingbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, minder dan € 1,00 bedraagt.

Artikel 8 Vrijstellingen

Wegens het niet nakomen van de inzamelplicht wordt geen afvalstoffenheffing geheven van de gebruikers van de recreatiewoningen, die zijn gelegen op één van de onderstaande bungalow-/recreatieparken:

  • -

    Bungalowpark Wijdland, Westdijk 36, 3752 AE Bunschoten-Spakenburg;

  • -

    Bungalowpark Eemland, Westdijk 40, 3752 AE Bunschoten-Spakenburg.

Artikel 9 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, lid 1 van de Invorderingswet 1990 moeten de aanslagen bedoeld in hoofdstuk 1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel worden betaald in één termijn, die vervalt twee maanden na dagtekening van het aanslagbiljet.

  • 2. Belastingaanslagen waarvoor de belastingschuldige een machtiging heeft afgegeven om deze af te schrijven door middel van automatische incasso, dienen te worden betaald in zoveel gelijke maandelijkse termijnen als er na de dagtekening van het aanslagbiljet nog in het desbetreffende kalenderjaar volle dan wel gedeeltelijke kalendermaanden resteren, met dien verstande dat het aantal maandelijkse termijnen niet minder dan zes bedraagt. Voor de overige aanslagen geldt onverkort de in lid 1 van dit artikel neergelegde hoofdregel.

  • 3. Op de in lid 2 van dit artikel genoemde betalingsregeling geldt als restrictie dat het bedrag per afschrijving op het totaal bedrag van het desbetreffende aanslagbiljet niet minder dan € 1,00 bedraagt.

  • 4. In afwijking van artikel 9, lid 1 van de Invorderingswet 1990 moeten de aanslagen bedoeld in hoofdstuk 2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel welke bij wege van gedagtekende kennisgeving worden geheven moet worden betaald:

    • a.

      ingeval van uitreiking van de kennisgeving:

      op het tijdstip van de uitreiking;

    • b.

      ingeval van toezending van de kennisgeving:

      binnen één maand na dagtekening van de kennisgeving.

  • 5. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in dit artikel gestelde termijnen.

Artikel 10 Kwijtschelding

Van de geheven afvalstoffenheffing is alleen kwijtschelding mogelijk voor het tarief zoals vermeld in artikel 1.1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel. Voor alle andere belastingen is geen kwijtschelding mogelijk.

Artikel 11 Nadere regels

  • 1. Het dagelijks bestuur van GBLT kan met betrekking tot de heffing en invordering van de afvalstoffenheffing in hoofdstuk 1 in de bij deze verordening behorende tarieventabel nadere regels geven.

  • 2. Het college van Burgemeester en Wethouders kan met betrekking tot de heffing en invordering van de afvalstoffenheffing in hoofdstuk 2 in de bij deze verordening behorende tarieventabel nadere regels geven.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De ‘Verordening afvalstoffenheffing Bunschoten 2018’ van 7 december 2017 wordt ingetrokken met ingang van de in lid 3 van dit artikel genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2019.

  • 4. De verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening afvalstoffenheffing Bunschoten 2019’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Bunschoten van 13 december 2018

de griffier,

E. Hoogstraten

de voorzitter,

M. v.d. Groep

Tarieventabel

behorende bij de “Verordening afvalstoffenheffing Bunschoten 2019”.

Hoofdstuk 1 Maatstaven en tarieven afvalstoffenheffing

1.1

De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar

€ 124,00

1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.1 bedraagt de belasting voor de afvalverwijdering van restafval middels (ondergrondse) verzamelcontainers, per aanbieding restafval

- van 60 liter

- van 40 liter

€ 1,62

€ 0,81

1.2.1

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.1 bedraagt de belasting voor de afvalverwijdering van restafval middels een mini-container van 240 liter,

per aanbieding

€ 6,48

Hoofdstuk 2 Achterlaten van grove huishoudelijke afvalstoffen op verzamelplaats

2.1

Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1 bedraagt het recht voor het achterlaten van grof huishoudelijke afvalstoffen, op een daartoe van gemeentewege beschikbaar gestelde plaats, indien het betreft:

a. puin (per 0,5 m3 of een gedeelte daarvan)

b. bouw/sloopafval (per 0,5 m3 of een gedeelte daarvan);

c. overig grof huishoudelijk afval (per 0,5 m3 of een gedeelte daarvan)

De tarieven worden verhoogd met administratiekosten, per factuur

€ 13,20

€ 39,60

€ 2,20

€ 10,00

Behoort bij raadsbesluit van 13 december 2018

De griffier van Bunschoten,

E. Hoogstraten

Toelichting behorende bij de “Verordening afvalstoffenheffing Bunschoten 2019”.

Nieuw afvalbeleid

Per 1 januari 2017 voert de raad van de gemeente Bunschoten een nieuw afvalbeleid in dat werkt volgens het concept “omgekeerd inzamelen”. Papier, GFT en PMD afval wordt afzonderlijk via een drietal minicontainers ingezameld. Ieder huishouden krijgt (in beginsel) de beschikking over deze set aan minicontainers. Voor het afvoeren van restafval zijn verspreid over de bebouwde kom op het grondgebied van de gemeente ondergrondse inzamelcontainers gepositioneerd. Hier kan ieder huishouden het restafval (geregistreerd) deponeren door middel van een milieupas, welke is gekoppeld aan het betreffende perceel. Voor het buitengebied blijft het afvoeren van restafval via 240 liter afvalcontainers de gebruikelijke handelswijze. Ook ontvangen zij een milieupas, zodat zij daarnaast ook de keuze hebben om bij één aangewezen ondergronds inzamelsysteem dit restafval af te voeren.

Afvalstoffenheffing

De afvalstoffenheffing wordt opgelegd in twee stappen. Het vastrecht afvalstoffenheffing (artikel 1.1 tarieventabel) worden opgelegd in de loop van het belastingjaar. Het variabele recht (diftar) voor het restafval wordt opgelegd na afloop van het kalenderjaar (artikel 1.2 en 1.2.1 tarieventabel). Dan is ook pas de hoogte van deze belasting vast te stellen. NB. de tariefverhouding tussen 60/40/240 liter restafval is in feite gebaseerd op het effectieve gebruik 40/20/160 liter.

Het afvalproces ROVA in combinatie met het proces aanslagoplegging GBLT

In- en uitschrijvingen in de basisregistratie personen (GBA) vormen het vertrekpunt voor blokkeringen en deblokkeringen voor het gebruik van de milieupas restafval inzamelsysteem en grondstofcontainers.

Ook vanuit de aanslagoplegging c.q. verminderingen op aanslagen wordt gewerkt volgens dit concept.

Privacy

De gemeente sluit met ROVA een beheerovereenkomst waarmee de privacy van verzamelde en bewerkte gegevens wordt gegarandeerd. Daarbij is GBLT bevoegd om de voor de belastingheffing benodigde gegevens te gebruiken.

Vrijstellingen

Voor de bungalowparken Wijdland en Eemland, gesitueerd op Westdijk 36 respectievelijk Westdijk 40 geldt een ontheffing van de verplichte inzameling afvalstoffenheffing. Deze recreatieondernemers hebben een eigen afval inzamelsysteem voor hun onderscheidene parken. Zie ook artikel 3 van de Afvalstoffenverordening.

Aanbiedstation

Het afvoeren van puin, bouw- en sloopafval en overig grof huishoudelijk afval, niet zijnde restafval,

dient in beginsel te worden betaald middels de stortpas. Deze kan men aanschaffen bij de centrale

balie op het gemeentehuis.

Behoort bij raadsbesluit van 13 december 2018

De griffier van Bunschoten,

E. Hoogstraten