Regeling vervallen per 01-01-2018

Beleidsregels ‘Criteria verlenen medewerking start procedure (postzegel)bestemmingsplan of project-besluit’

Geldend van 04-02-2010 t/m 31-12-2017

Intitulé

Beleidsregels ‘Criteria verlenen medewerking start procedure (postzegel)bestemmingsplan of project-besluit’

De raad van de gemeente BurenOverwegende dat:het bevoegde bestuursorgaan conform de bedoeling van de wetgever als opgenomen in de Wet ruimtelijke ordening (Wro), zoals (gedeeltelijk) in werking getreden op 1 juli 2008, beleidsvrijheid heeft bij de keuze tot start van een bestemmingsplanprocedure of projectbesluit ingeval daartoe een aanvraag/verzoek wordt ingediend;de gemeente Buren ervoor kiest integrale bestemmingsplanherziening(en) op te stellen in plaats van (postzegel)bestemmingsplan(nen) of projectbesluit(en) voor bepaalde projecten of percelen;het gewenst is aan bijzondere, nader hieronder gedefinieerde en omschreven aanvragen/verzoeken, medewerking te verlenen vooruitlopende op een integrale herziening van het bestemmingsplan (of beheersverordening) als bedoeld in de Wro;het gewenst is om criteria vast te stellen ten behoeve van de afweging door het bevoegde bestuursorgaan óf en in welke gevallen medewerking kan worden verleend aan een aanvraag/verzoek tot start van een procedure voor een (postzegel)bestemmingsplan of projectbesluit als bedoeld in de Wro;ervoor gekozen wordt om een procedure voor een (post)zegelbestemmingsplan te starten;daarvoor gekozen is vanwege een drietal redenen, te weten:

  • 1.

    het bestemmingsplan, in de vorm van een plankaart met voorschriften een blijvend kader heeft, waardoor (meer) rechtszekerheid wordt gecreëerd voor alle relevante vormen van gebruik en bouwen van grond en opstallen en een projectbesluit “alleen” de realisering van een project mogelijk en het bestemmingsplan buiten toepassing wordt verklaard;

  • 2.

    het projectbesluit volgens de Wro moet worden gevolgd door een bestemmingsplan[1] (doorloop dubbele procedures) wat als onwenselijk wordt gezien, omdat dit extra capaciteit vereist;

  • 3.

    de beroepsprocedure bij een projectbesluit in twee instanties verloopt in tegenstelling tot de bestemmingsplanprocedure wat een aanzienlijke ongewenst extra belasting van de ambtelijke organisatie met zich mee kan brengen;

indien voldaan is aan alle vier de criteria als omschreven onder punt beslispunt 1 (en die daar nader zijn omschreven) van het onderstaande besluit, sprake is van een bijzondere aanvraag/verzoek zoals hierboven vermeld;de vier criteria cumulatief gesteld zijn en aan alle gestelde voorwaarden voldaan moet kunnen worden;de raad het wenselijk acht dat zij wordt geïnformeerd door het college van B&W over de start van de bestemmingsplanprocedure in de eerstvolgende raadsvergadering na besluitvorming door het college van B&W;in afwijking van het opstarten van de procedure tot de start van een (postzegel)bestemmingsplan gekozen kan worden voor het verlenen van medewerking aan het opstarten van de procedure inzake het projectbesluit, mits wordt voldaan aan één van de twee onder beslispunt 2 van het besluit nader omschreven criteria;aan één van deze twee criteria dient te worden voldaan, omdat in die gevallen sprake kan zijn van inpassing van het projectbesluit in het nog vast te stellen bestemmingsplan dat moet volgen op de vaststelling van het projectbesluit waardoor dit nauwelijks extra inspanning qua tijd en geld vergt (er is c.q. wordt dan al een bestemmingsplan opgesteld waardoor onderzoeken al zijn uitgevoerd, overleg is gepleegd etc.);de criteria aangemerkt worden als beleidsregels als bedoeld in artikel 1:3 van de Awb juncto artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;de criteria niet in de weg staan aan de beoordeling of iets ruimtelijk aanvaardbaar is of niet, omdat de vraag of iets ruimtelijk aanvaardbaar is wordt beoordeeld op basis van structuur- en beleidsplannen, een stedenbouwkundige en planologische afweging en op basis van wettelijke regels, zoals te verwoorden in een vereiste ruimtelijke onderbouwing behorende bij het ontwerpbestemmingsplan of ontwerp-projectbesluit;gelet op het bepaalde in artikel 3.1 Wro e.v. en artikel 3.10 Wro e.v. en de Algemene wet bestuursrecht;gelet op de bovengenoemde overwegingen;gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 8 december 2009:Besluit:vast te stellen: beleidsregels criteria voor verlenen medewerking start procedure voor een (postzegel)bestemmingsplan of projectbesluit.

Hoofdstuk 1 Beleidsregels Criteria voor verlenen medewerking start procedure voor een (postzegel)bestemmingsplan of projectbesluit

Artikel 1

  • 1 Geen medewerking te verlenen aan de start van de procedure voor een (postzegel)bestemmingsplan voor een verzoek/aanvraag vooruitlopende op (een) integrale bestemmingsplanherziening, tenzij wordt voldaan aan de onderstaande vier criteria:

  • 1 Er sprake is van een groot maatschappelijk belang om de aanvraag/verzoek op korte termijn mogelijk te maken, waarbij getoetst wordt of deze betrekking heeft op de realisatie van;

    • a.

      voorzieningen op het gebied van het openbaar bestuur, onderwijs en dagelijkse levensbehoeften;

    • b.

      medische/sociale/culturele/recreatieve/toeristische voorzieningen;

    • c.

      starterswoningen, andere speciale woonvoorzieningen (waaronder mantelzorg), het VAB-beleid of reeds gedane toezeggingen tot medewerking aan verzoeken van particuliere woningbouw;

    • d.

      voorzieningen voor bedrijven die noodzakelijk zijn ten behoeve van de bedrijfsvoering waaronder bijvoorbeeld voorzieningen ten behoeve van het behoud van de werkgelegenheid;

    • e.

      voorzieningen die noodzakelijk zijn vanuit een milieuhygiënisch oogpunt, waaronder bijvoorbeeld de verbetering van het milieu;

    • f.

      voorzieningen die aanleiding geven voor een aanmerkelijke kwaliteitsverbetering van het buitengebied (het belang is dan ruimtelijk en wellicht ook milieuhygiënisch van aard).

  • 2 Er moet sprake zijn van een aantoonbare urgentie. Daarbij wordt getoetst of sprake is van een dreigend verlies van bestaande mogelijkheden waaronder bijvoorbeeld het vervallen van een subsidie of een verkregen toestemming c.q. recht.

  • 3 Er niet binnen een half jaar nadat de aanvraag/verzoek is ingediend een ontwerpbestemmingsplan ter inzage zal c.q. kan worden gelegd (dit is een ‘in-principe’standpunt waarvan in bepaalde gevallen afgeweken kan worden).

  • 4 Er voor het betreffende gebied waarop de aanvraag/verzoek betrekking heeft de afgelopen 5 jaar geen bestemmingsplan is herzien en in werking is getreden, tenzij naar de mening van het college sprake is van een onvoorziene omstandigheid die niet meegenomen had kunnen worden bij de procedure voor dat bestemmingsplan.

Artikel 2

  • 1 Medewerking kan worden verleend aan de start van de procedure voor een projectbesluit in plaats van een (postzegel)bestemmingsplan, mits voldaan wordt aan de vier criteria als genoemd onder beslispunt 1, en sprake is van:

  • 1 Een ‘groot’ project, waarvoor de kaders zijn vastgesteld en waarbij een deel van het project al van start kan gaan, vooruitlopend op de vaststelling van het integrale bestemmingsplan dat al in voorbereiding is of waarvan aannemelijk kan worden gemaakt dat binnen 1 jaar na vaststelling van het projectbesluit een ontwerp ter inzage kan worden gelegd, of;

  • 2 Verschillende samenhangende projecten, die het best in één bestemmingsplan gebundeld kunnen worden, waarvoor de kaders zijn vastgesteld en waarvan één of meer projectonderdelen al van start kan c.q. kunnen gaan (hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan provinciale inpassingsplannen).

Artikel 3

Te bepalen dat dit besluit in werking treedt op 4 februari 2010.