Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening behandeling bezwaarschriften 2006

Geldend van 01-06-2006 t/m 31-12-2011

Intitulé

Verordening behandeling bezwaarschriften 2006

De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Capelle aan den IJssel; ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft; gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet; gezien het advies van de Cliëntenraad Sociale zaken

besluiten :

  • I.

    de Verordening bezwaar- en beroepschriften 2002 in te trekken per 1 juni 2006

  • II.

    de navolgende verordening vast te stellen:

Verordening behandeling bezwaarschriften 2006

HOOFDSTUK 1 BEGRIPSBEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • b.

    commissie: vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften (als bedoeld in artikel 7:13 Algemene wet bestuursrecht).

  • c.

    ambtelijk horen: bezwaarde wordt gehoord door een ambtenaar van de taakgroep Juridische zaken, waarna deze ambtenaar advies uitbrengt aan het verwerend orgaan over de te nemen beslissing op bezwaar.

HOOFDSTUK 2 DE COMMISSIE

Artikel 2 Bevoegdheid commissie

Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.

De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten:

  • a.

    op grond van een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken;

  • b.

    die door het verwerende bestuursorgaan zijn aangewezen voor ambtelijk horen.

Artikel 3 Splitsing in kamers

  • 1.

    De commissie is gesplitst in drie kamers, te weten de Sociale kamer, de Personeelkamer en de Algemene kamer van welke:

    a. De Sociale kamer is belast met de behandeling van en het adviseren over bezwaarschriften betreffende de sociale zekerheid ;

    b. De Personeelskamer is belast met de behandeling van en het adviseren over bezwaarschriften met betrekking tot de rechtspositie van werknemers en voormalig werknemers van de gemeente Capelle aan den IJssel.

    c. De Algemene kamer is belast met de behandeling van en advisering over bezwaarschriften welke niet worden behandeld in de Sociale kamer of de Personeelkamer.

  • 2.

    Elke kamer heeft een voorzitter en meerdere leden.

Artikel 4 Benoeming van de voorzitters en leden

  • 1.

    De voorzitters en leden van de commissie worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen. De centrales van het overheidspersoneel, zoals vertegenwoordigd in het Georganiseerd Overleg, dragen een lid voor aan het college ter benoeming in de Personeelkamer.

  • 2.

    De voorzitters en de leden van de commissie maken geen deel uit van of zijn werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente.

  • 3.

    De voorzitters en leden kunnen als plaatsvervangend voorzitter dan wel als plaatsvervangend lid in een andere kamer optreden.

Artikel 5 Samenstelling kamers

  • 1. Elke kamer bestaat uit tenminste een voorzitter, een plaatsvervangend voorzitter en een lid.

  • 2. Elke kamer regelt de vervanging van de voorzitter.

  • 3. Op de plaatsvervangende voorzitters van de kamers zijn de bepalingen van deze verordening, die betrekking hebben op de voorzitter, van overeenkomstige toepassing.

Artikel 6 Secretaris

De secretaris van de commissie is een door het college aangewezen ambtenaar. Het college wijst een of meer ambtenaren als secretaris aan.

Artikel 7 Zittingsduur

  • 1. De voorzitters en de leden van de commissie treden af op de dag van het aftreden van de raad. De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen.

  • 2. Indien een voorzitter of lid van de commissie niet meer voldoet aan het vereiste als genoemd in artikel 4, tweede lid, wordt het lidmaatschap per directe ingang beëindigd.

  • 3. Aftredende voorzitters en aftredende leden van de commissie blijven, in beginsel, hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 8 Presentiegelden

De voorzitters en de leden van de commissie ontvangen voor hun werkzaamheden een vergoeding welke door het college wordt vastgesteld.

HOOFDSTUK 2 PROCEDURE

Artikel 9 Ingediend bezwaarschrift

Artikel 9 Ingediend bezwaarschrift

  • 1. Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2. Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de secretaris gesteld.

Artikel 10 Uitoefening bevoegdheden

1. De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Algemene wet bestuurrecht (Awb) worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de secretaris:

  • a.

    artikel 2:1, tweede lid;

  • b.

    artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn;

  • c.

    artikel 6:17, voorzover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;

  • d.

    artikel 7:4, tweede lid;

2. De bevoegdheid ingevolge artikel 7:6, vierde lid van de Awb wordt voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter.

Artikel 11 Vooronderzoek

  • 1. De voorzitter is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2. De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen of laten inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

Artikel 12 Hoorzitting

  • 1. De secretaris bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbende(n) en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2. De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Awb.

  • 3. Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbende(n) en het verwerend orgaan.

Artikel 13 Uitnodiging zitting

  • 1. De secretaris nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan tenminste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2. De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden afwijking toe te staan van de termijn die genoemd is in het eerste lid.

Artikel 14 Quorum

Artikel 14 Quorum Voor het houden van een zitting is vereist dat de meerderheid van het aantal leden, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.

Artikel 15 Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 16 Openbaarheid zitting

  • 1.

    De hoorzittingen van de Algemene kamer zijn in beginsel openbaar, de hoorzittingen van de Sociale Kamer en de Personeelkamer zijn niet openbaar.

  • 2.

    De deuren van de Algemene Kamer kunnen worden gesloten indien de voorzitter of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 3.

    Indien de Algemene Kamer vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.

  • 4.

    De Algemene Kamer kan besluiten ten aanzien van bepaalde categorieën van bezwaarschriften de zittingen achter gesloten deuren te houden.

Artikel 17 Schriftelijke verslaglegging

  • 1. Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2. Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3. Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4. Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 18 Nader onderzoek

  • 1. Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden of laten houden.

  • 2. In geval de uit dit nader onderzoek verkregen informatie van aanmerkelijk belang kan zijn voor de te nemen beslissing op bezwaar wordt deze informatie in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3. De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op dit verzoek.

  • 4. Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, voor zover relevant, van overeenkomstige toepassing.

Artikel 19 Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    a. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

    b. Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 3.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 4.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

  • 5.

    Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 17 en de eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

HOOFDSTUK 4 ALTERNATIEVE GESCHILLENOPLOSSING

Artikel 21 Alternatieve geschillenoplossing

Indien zowel de indiener van het bezwaarschrift, als het bestuursorgaan daartoe de wens te kennen geven, wordt de bezwaarschriftprocedure opgeschort, in afwachting van de behandeling van het onderliggende conflict door middel van alternatieve geschillenoplossing.

HOOFDSTUK 5 OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 23 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 juni 2006.

Artikel 24 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening behandeling bezwaarschriften 2006.

De commissie kan worden aangehaald als: commissie bezwaarschriften.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 29 mei 2006
De griffier, de voorzitter,
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 4 april 2006
De secretaris de burgemeester,
Vastgesteld door de burgemeester op 4 april 2006 de burgemeester,