Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening op de heffing en invordering van leges 2011

Geldend van 23-12-2010 t/m 31-12-2011

De raad van de gemeente Capelle aan den IJssel;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende:

Verordening op de heffing en invordering van leges.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    "dag": de periode van 00.00 tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    "week": een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    "maand": het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag van die kalendermaand;

  • d.

    "jaar": het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot en met de laatste

    dag van dat

    kalenderjaar;

  • e.

    "kalenderjaar": de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven terzake van het genot van door het gemeentebestuur

verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbijbehorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    attestaties de vita strekkende tot het ontvangen van pensioenen of lijfrenten of andere periodieke

    uitkeringen ten laste van een publiekrechtelijk lichaam of een bij de wet ingesteld pensioenfonds;

  • b.

    stukken afgegeven, of diensten verricht in het persoonlijk belang van personen die door een verklaring van de burgemeester van hun woon- of verblijfplaats van hun onvermogen doen blijken, onverminderd

    hetgeen hieromtrent is bepaald in deze verordening;

  • c.

    stukken, opgaven en inlichtingen, onderzoeken en dergelijke die volgens wettelijke

voorschriften

kosteloos worden verstrekt of verricht;

  • d.

    beschikkingen op verzoek- en bezwaarschriften inzake plaatselijke belastingen;

  • e.

    beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissing op een verzoek om subsidie uit de gemeentekas.

Artikel 5 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overige in dit artikel bepaalde.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wijze van een mondelinge dan wel gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval

de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

  • 1.

    a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel ingeval van toezending daarvan, uiterlijk op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van de kennisgeving is vermeld.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde

termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering en Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming

persoonsgegevens);

  • 6.

    onderdeel 1.9.1. (verklaring omtrent het gedrag);

  • 7.

    hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Legesverordening 2011.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    De "2e Legesverordening 2010” van 3 juni 2010, wordt ingetrokken met ingang

    van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande

    dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich vóór die datum hebben

    voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag volgende op die van bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voorzover terzake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 5.

    De “legesverordening 2010” van 14 december 2009, is ingetrokken met ingang van 1 oktober 2010, maar blijft van toepassing voor belastbare feiten waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 13 december 2010,

de griffier, de voorzitter,

Tabel behorende bij de Legesverordening 2011

Tarieven 2011

Indeling

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9

Overige Publiekszaken

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

Hoofdstuk 12

Leegstandswet

Hoofdstuk 13

Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14

Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16

Kansspelen

Hoofdstuk 17

Kinderopvang

Hoofdstuk 18

Telecommunicatie

Hoofdstuk 19

Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20

Diversen

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4

Vermindering

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8

Bestemmingswijzigingen zonder activiteit

Hoofdstuk 9

Sloopmelding

Hoofdstuk 10

In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4

Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5

Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6

Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

Het voltrekken van een huwelijk op andere tijd en wijze dan op grond van artikel 4 van de wet van 23 april 1879 (Stb. Nr. 72) voor kosteloze huwelijksvoltrekking is bepaald

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in het gemeentehuis aan de Rivierweg 111 op:

1.1.1.1

maandag en donderdag tussen 10.00 en 17.00 uur

435,--

1.1.1.2

dinsdag, woensdag en vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur

435,--

1.1.1.3

zaterdag tussen 9.00 en 12.00 uur

677,--

1.1.2

Gereserveerd

1.1.2.1

Gereserveerd

1.1.2.2

Gereserveerd

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het BW :

1.1.3.1

maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 20.00 uur

337,--

1.1.3.2

zaterdag tussen 9.00 en 20.00 uur en zondag tussen 12.00 en 20.00 uur

362,--

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

59,--

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.5.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

11,50

1.1.5.2

een trouwboekje of partnerschapboekje in kunstleer

23,--

1.1.5.3

een trouwboekje of partnerschapboekje in leer

34,50

1.1.6

Gereserveerd

1.1.6.1

Gereserveerd

1.1.6.2

Gereserveerd

1.1.7

Gereserveerd

1.1.7.1

Gereserveerd

1.1.7.2

Gereserveerd

1.1.7.3

Gereserveerd

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

12,70

1.1.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

1.1.10

Wanneer de gemeente – in uitzonderlijke gevallen- zorg draagt voor de aanwezigheid van één of twee getuigen is per getuige een bedrag verschuldigd van

51,--

1.1.11

Het tarief bedraagt voor het benoemen van een persoon in de functie van buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor het voltrekken van een huwelijk

125,--

1.1.12

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een Laissez-passer voor een overleden persoon

8,50

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

*€

52,10

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

*€

58,20

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

*€

52,10

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

*€

9,20

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

*€

21.50

1.2.1.6

Gereserveerd

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot veertien jaar

*€

9,20

1.2.1.8

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

*€

43,85

1.2.2

de tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

*€

45,--

1.2.3

het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend

1.2.4

het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

*€

21,40

1.2.5

de tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij vermissing van een document anders dan door inbraak in eigen woning vermeerderd met een bedrag van

25,--

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

1.3.1

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

38,50

1.3.1.1

het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1. wordt bij vermissing van het rijbewijs anders dan door inbraak in eigen woning vermeerderd met een bedrag van

19,25

1.3.2

het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

*€

33,50

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

8,50

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.2.2.1

voor 25 verstrekkingen

5,65

1.4.2.2.2

voor 100 verstrekkingen

5,20

1.4.2.2.3

voor 500 verstrekkingen

4,14

1.4.2.2.4

voor 1.000 verstrekkingen

3,64

1.4.2.2.5

voor 5.000 verstrekkingen

3,00

1.4.2.2.6

voor 10.000 verstrekkingen

2,42

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

12,25

1.4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende van één jaar:

1.4.4.2.1

voor 25 verstrekkingen

5,65

1.4.4.2.2

voor 100 verstrekkingen

5,20

1.4.4.2.3

voor 500 verstrekkingen

4,14

1.4.4.2.4

voor 1.000 verstrekkingen

3,64

1.4.4.2.5

voor 5.000 verstrekkingen

3,00

1.4.4.2.6

voor 10.000 verstrekkingen

2,42

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

*€

2,27

1.4.6

het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

12,70

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

0,--

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikelen 35 en 39 van de Wet bescherming persoonsgegevens

*€

4,50

1.6.1.1

Gereserveerd

1.6.1.1.1

Gereserveerd

1.6.1.1.2

Gereserveerd

1.6.1.2

Gereserveerd

1.6.1.3

Gereserveerd

1.6.2

Gereserveerd

1.6.3

Gereserveerd

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een afschrift van de programmabegroting van de gemeente

15,--

1.7.1.2

een afschrift van de productenraming van de gemeentebegroting

15,--

1.7.1.3

een afschrift van de bijlagen bij de gemeentebegroting

15,--

1.7.1.4

een afschrift van het welzijnsjaarprogramma

10,--

1.7.1.5

een afschrift van het welzijnsjaarprogramma en de programmabegroting

20,--

1.7.1.6

een totaalpakket van de onder 1.7.1.1 tot en met 1.7.1.5 genoemde stukken

50,--

1.7.1.7

een afschrift van de gemeenterekening (jaarrekening)

20,--

1.7.1.8

een afschrift van de productenrekening

20,--

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.2.1

tot het verstrekken van:

1.7.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina

0,10

1.7.2.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina

0,10

1.7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.2.2.1

Gereserveerd

1.7.2.2.2

Gereserveerd

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.3.1

tot het verstrekken van:

1.7.3.1.1

een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina

0,10

1.7.3.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina

0,10

1.7.3.2.

Tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.3.2.1

Gereserveerd

1.7.3.2.2

Gereserveerd

1.7.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.4.1

Gereserveerd

1.7.4.2

Gereserveerd

1.7.5.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van een verordening, nota of rapport, alsmede aanvullingen daarop, waarvan het aantal bedrukte bladzijden bedraagt:

1.7.5.1

1 tot en met 20

7,50

1.7.5.2

voor elke volgende geheel of gedeeltelijk bedrukte bladzijde

0,10

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

1.8.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

0,10

1.8.1.1.2

in formaat A3

0,20

1.8.1.2

tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

1.8.1.2.1

per ongekleurde lichtdruk

9,--

1.8.1.2.2

per gekleurde lichtdruk

18,--

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.8.2.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

12,70

1.8.2.2

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

12,70

1.8.2.3

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

12,70

1.8.2.4

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

12,70

1.8.2.5

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingen-registratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

12,70

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:

1.8.3.1

het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres

0,05

1.8.3.2

het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie

0,07

1.8.3.3

het gemeentelijke adressen- en coördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat

0,06

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

*€

30,05

1.9.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

8,50

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

8,50

1.9.4

tot het verkrijgen van een internationaal uittreksel uit het persoonsregister

12,70

1.9.5

tot het verkrijgen van een bewijs van opneming in het persoons- of verblijfsregister

8,50

1.9.6

tot het ter legalisering zenden van stukken naar een andere gemeente in Nederland, in het persoonlijk belang van de aanvrager

12,70

1.9.7

tot het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap

8,50

1.9.8

tot het afgeven van verlof tot uitstel van begraven of cremeren

12,70

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

12,70

1.10.2

Gereserveerd

1.10.2.1

Gereserveerd

1.10.2.2

Gereserveerd

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1

Gereserveerd

1.11.2

Gereserveerd

1.11.3

Gereserveerd

1.11.4

Gereserveerd

1.11.5

Gereserveerd

1.11.6

Gereserveerd

1.11.7

tot het verkrijgen van een urgentieverklaring ( ¹)regionaal vastgesteld )

¹)€

45,--

1.11.8

indien de verklaring als bedoeld in 1.11.7 op medische gronden wordt aangevraagd, wordt genoemd bedrag voor medische keuring verhoogd met

36,50

Hoofdstuk 12

Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

51,--

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

51,--

Hoofdstuk 13

Gemeentegarantie

1.13

Gereserveerd

Hoofdstuk 14

Marktstandplaatsen

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

1.14.1

een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 2.1 van de Verordening op de warenmarkten voor de gemeente Capelle a/d IJssel 2006

51,--

1.14.2

Gereserveerd

1.14.3

Gereserveerd

1.14.4

Gereserveerd

1.14.5

Gereserveerd

1.14.6

Gereserveerd

1.14.7

Gereserveerd

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

35,--

1.15.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

23,50

1.15.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

23,50

1.15.4

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het hebben van een terras ten behoeve van het uitoefenen van een horecabedrijf

93,--

Hoofdstuk 16

Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen ( tarieven Speelautomaten besluit 2000 ) :

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

*€

56,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste speelautomaat

*€

56,50

en voor iedere volgende kansspelautomaat

*€

34,--

1.16.1.3

voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van 5 jaar of voor onbepaalde tijd

*€

226,50

1.16.1.4

voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van 5 jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat

*€

226,50

en voor iedere volgende kansspelautomaat

*€

136,--

1.16.2

Gereserveerd

1.16.3

Gereserveerd

Hoofdstuk 17

Kinderopvang

1.17

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.17.1

een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel

8,50

1.17.2

inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per verstrekking

8,50

Hoofdstuk 18

Telecommunicatie

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

64,--

1.18.1.1

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, gesloten verhardingen, bermen, groenstroken en dergelijke voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het onder 1.18.1 genoemde bedrag vermeerderd met een bedrag van € 0,59 per strekkende meter sleuf met een minimum van

28,--

1.18.1.2

indien het betreft werkzaamheden waarbij sprake is van het bijleggen van een tracé wordt in afwijking van het voorgaande het onder 1.18.1 genoemde bedrag vermeerderd met een bedrag van € 0,12 per strekkende meter sleuf met een minimum van

28,--

1.18.1.3

Gereserveerd

1.18.1.4

Gereserveerd

1.18.1.5

Gereserveerd

1.18.2

Gereserveerd

Hoofdstuk 19

Verkeer en Vervoer

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

*€

31,--

1.19.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

*€

31,--

1.19.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

52,--

1.19.4

tot het verkrijgen van een ontheffing van het verbod tot het parkeren van een voertuig als bedoeld in artikel V 2.3,lid 2 van de APV voor een periode van vier dagen

9,--

1.19.5

tot het verkrijgen van een ontheffing van het verbod tot het parkeren van een motorvoertuig op plaatsen waar een verbod tot lang parkeren geldt

27,--

Hoofdstuk 20

Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.20.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor het plaatsen van een bord, doek, scherm of dergelijk voorwerp tot reclame of aankondiging dienend, per vergunning (voor maximaal een periode van vier weken)

54,--

1.20.1.2

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een vergunning voor het plaatsen van een bouw- of makelaarsbord voor de periode van maximaal drie maanden met een oppervlakte tot:

1.20.1.2.1

vijf vierkante meter

242,--

1.20.1.2.2

voor elke tien volle vierkante meter of gedeelte daarvan wordt het onder 1.20.1.2.1 genoemde tarief verhoogd met een bedrag van

252,50

1.20.1.2.3

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een vergunning, voor onbepaalde tijd, tot het plaatsen van aankondigingen dienend tot reclameanders dan bedoeld onder 1.20.1.2.1 en 1.20.1.2.2

134,50

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.2.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

12,70

1.20.2.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.20.2.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

0,10

1.20.2.2.2

per 10 of meer pagina’s op papier van A4-formaat

0,05

1.20.2.2.3

per pagina op papier in kleur van A4-formaat

1,--

1.20.2.2.4

per 10 of meer pagina’s op papier in kleur van A4-formaat

0,50

1.20.2.2.5

per pagina op papier van A3-formaat

0,20

1.20.2.2.6

per pagina op papier in kleur van A3-formaat

3,--

1.20.2.2.7

per pagina op papier van A2-formaat

5,--

1.20.2.2.8

per pagina op papier van A1-formaat

7,--

1.20.2.2.9

per pagina op papier van A0-formaat

9,--

1.20.2.2.10

voor het verzenden van een faxbericht per pagina:

1.20.2.2.10.1

formaat A4 binnen Nederland

1,25

1.20.2.2.10.2

formaat A4 binnen Europa

1,50

1.20.2.2.10.3

formaat A4 buiten Europa

3,--

1.20.2.3

Gereserveerd

1.20.2.4

een (gunstige) beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

51,--

1.20.2.5

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

12,70

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijving

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

Aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onderaanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

Bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

Sloopkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt dit hoofdstuk onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

in deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/ beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

0,--

2.2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning 10% van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 10.000.000,--bedragen 1,54%van de bouwkosten, met een minimum van € 100,--;

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 10.000.000,-- tot € 20.000.000,-- bedragen 1,34% van de bouwkosten;

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten € 20.000.000,-- of meer bedragen 1,14% van de bouwkosten, met een maximum van € 400.000,--

Extra welstandstoets

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is verhoogd met:

100,--

Verplicht advies

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies zoals hierna genoemd moet worden beoordeeld:

2.3.1.3.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

50,--

2.3.1.3.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

50,--

2.3.1.4

Gereserveerd

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteiten:

110% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

Beoordeling aanvullende gegevens

2.3.1.6

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

0,--

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.2.1

0,1% van de aanlegkosten met een minimumtarief van € 50,-- indien de aanlegkosten niet meer dan € 100.000,-- bedragen;

2.3.2.2

0,15% van de aanlegkosten indien de aanlegkosten meer dan

€ 100.000,-- en minder dan € 500.000,-- bedragen;

2.3.2.3

0,2% van de aanlegkosten indien de aanlegkosten meer dan € 500.000,-- en met een maximum van € 1.500,--

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

0,5% van de bouwkosten met een minimum van € 250,--;

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

0,5% van de bouwkosten met een minimum van € 250,--;

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking/projectbesluit)wordt het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag verhoogd met:

2.3.3.3.1

0,5% van de bouwkosten met een minimum van € 250,--, indien de bouwkosten niet meer dan € 100.000,-- bedragen;

2.3.3.3.2.

0,6% van de bouwkosten indien de bouwkosten meer dan € 100.000,-- en minder dan € 500.000,-- bedragen;

2.3.3.3.3

0,7% van de bouwkosten indien de bouwkosten meer dan € 500.000,-- bedragen, met een maximum van € 10.000,--

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

105% van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

105% van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

105% van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

105% van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

105% van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag.

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

250,--

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

500,--

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

1.000,--

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

1.000,--

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

500,--

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

750,--

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

1.000,--

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

1.000,--

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

zie Titel 3, Hoofdstuk 6

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of op grond van de Monumentenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

0,--

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

50,--

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of Monumentenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

1% van de sloopkosten met een minimum van:

92,50

en een maximum van:

1.000,--

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

2.3.7.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

2.3.7.1.2

in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, 1% van de sloopkosten, met een minimum van:

100,--

en een maximum van:

1.000,--

2.3.7.2

Gereserveerd

2.3.7.3

Asbesthoudende materialen

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

55,--

Aanleg of veranderen weg

2.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.2.2 van de Algemene plaatselijke verordening 2006 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

55,--

2.3.9

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.2.2. van de Algemene plaatselijke verordening 2006 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

55,--

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2 van de bomenverordening 2006 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

36,--

2.2.11

Gereserveerd

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

50,--

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

50,--

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief:

50,--

2.3.14

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

50,--

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

50,--

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

50,--

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

2.3.16.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.23, derde lid, van de Wabo:

het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.16.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.17

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.17.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

250,--

2.3.17.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 3.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 4

Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

2% van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

3% van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten:

5% van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan 75% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan, maar voor het verlenen van de vergunning 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 1 jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voorbouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50%van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 50,-- wordt niet teruggegeven.

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

0,--

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

64,--

Hoofdstuk 8

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

250,--

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

250,--

Hoofdstuk 9

Sloopmelding

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

0,--

Hoofdstuk 10

In deze titel niet benoemde beschikking

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

51,--

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

285,--

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

54,--

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

54,--

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.3.2 van de Algemene plaatselijke verordening 2006 (evenementenvergunning), indien het betreft:

3.2.1.1

een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel voor de periode van:

-één dag

215,--

-voor elke volgende dag € 46,50 per dag met een maximum van € 270,--

3.2.1.2

een herdenkingsplechtigheid

0,--

3.2.1.3

een braderie

208,--

3.2.1.4

een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg

208,--

3.2.1.5

een klein evenement dat niet voldoet aan de eisen bedoeld in artikel 2.3.1 van de Algemene plaatselijke verordening 2006

0,--

3.2.2

Gereserveerd

3.2.3

Gereserveerd

3.2.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning tot het op of aan de openbare weg venten en opkopen, per vergunning, voor een periode van:

3.2.4.1

-één dag

23,50

3.2.4.2

-voor elke volgende dag € 1,-- per dag met een maximum van € 63,--

3.2.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning tot het innemen van een standplaats per vergunning voor deperiode van:

3.2.5.1

-één dag

23,50

3.2.5.2

-maximaal één week

47,--

3.2.5.3

-maximaal één jaar

186,--

3.2.5.4

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlengen van een vergunning tot het innemen van een standplaats als bedoeld onder 3.2.5.3 voor de periode van maximaal één jaar

93,--

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.3.1

Een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.2.1, lid 1, van de Algemene plaatselijke verordening 2006, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 8.3.2

3.3.1.1

Gereserveerd

3.3.1.2

Gereserveerd

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.4.2 lid 2, van de Algemene plaatselijke verordening 2006:

3.3.2.1

Gereserveerd

3.3.2.2

Gereserveerd

Hoofdstuk 4

Splitsingsvergunning woonruimte

3.4

Gereserveerd

Hoofdstuk 5

Leefmilieuverordening

3.5

Gereserveerd

Hoofdstuk 6

Brandbeveiligingsverordening (tarief regionaal vastgesteld)

3.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2 lid 1, van de Brandbeveiligingsverordening, met dien verstande dat dit bedrag wordt verhoogd voor een inrichting met een oppervlakte tussen:

244,45

< 100 m² met

155,74

100 – 500 m² per m² met

1,66

500 – 2000 m² met een bedrag van € 547,53 plus een bedrag per m²

0,57

2000 – 5000 m² met een bedrag van € 1.353,68 plus een bedrag per m²

0,15

5000 – 50.000 m² met een bedrag van € 1.894,50 plus een bedrag per m²

0,04

> 50.000 m² met een bedrag van € 2.975,23 plus een bedrag per m²

0,03

3.6.2

het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het erkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2 lid 1, van de Brandbeveiligings-verordening waarvoor al eerder een vergunning is afgegeven en deze vergunning is door het college van burgemeester en wethouders ingetrokken, wordt berekend volgens de onder 3.6.1. vermelde tarieven

3.6.3

het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, afwijkend van dan wel aanvullend op een eerder afgegeven vergunning als bedoeld in artikel 2 lid 1, van de brandbeveiligingsverordening, wordt voor wat betreft het gewijzigde dan wel aanvullende gedeelte berekend volgens de onder 3.6.1. vermelde tarieven

3.6.4

het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2 lid 1, van de Brandbeveiligingsverordening met een geldigheidsduur van één maand

198,37

3.6.5

het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een toestemming, dan wel ontheffing als omschreven in een vergunning dan wel veiligheidsverklaring, ingediend na de in de vergunning, toestemming dan wel verklaring genoemde termijn

198,37

Hoofdstuk 7

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

51,--

Vastgesteld in de openbare vergadering van 13 december 2010,

de griffier, de voorzitter,

BIJLAGE IV

Titel 1 Algemene dienstverlening

De in deze titel genoemde tarieven zijn berekend op basis van de gecalculeerde directe, overhead (incl ICT) en huisvestingskosten. Voor de directe kosten wordt uitgegaan van een uurloon van een gemiddeld uurloon, zijnde de gemiddelde loonkosten van salarisschaal 5 tot en met 9, tenzij anders aangegeven. Voorts is voor indirecte- en huisvestingskosten een berekening gemaakt van de geraamde kosten, welke worden doorberekend als opslagen op het uurloon.

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.8Het verrichten van een naspeuring per kwartier

-salariskosten per uur

35,35

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per 15 minuten

50,75

x 0,25

=

12,70

afgerond

1.1.10Het zorg dragen voor een getuige

-salariskosten per uur

35,35

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten bedragen

50,75

x 1

=

51,--

afgerond

1.1.11Het benoemen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

-salariskosten per uur

35,35

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten bedragen

50,75

x 2,5

=

125,--

afgerond

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1 tot en met 1.2.4 Maximum tarief door het Rijk vastgesteld.

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1 Het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs op basis van een gemiddelde tijdsbesteding van 35 minuten

-personeelskosten 35 minuten à € 34,04 per uur

=

19,86

-indirecte en huisvestingskosten 35 minuten à € 15,40 per uur

=

8,98

-Rijksleges

9,50

totale kosten

38,50

afgerond

1.3.1.1 De verhoging van het tarief als gevolg van vermissing is gebaseerd op 50% van het voor het afgeven van een rijbewijs berekende tarief.

1.3.2 Het tarief dat door het Rijk wordt berekend bij een spoedlevering

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de GBA

1.4.2. Het verstrekken van gegevens

-salariskosten per uur

35,35

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten bij een behandeltijd van 10 minuten

50,75

x 0,166

=

8,50

afgerond

1.4.2.2.1 tot en met 1.4.2.2.6 Voor bulkverstrekkingen wordt een forfaitair tarief berekend.

1.4.4.1Het verrichten van een naspeuring

-salariskosten per uur

35,35

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten bij een behandeltijd van 15 minuten

50,75

x 0,25

=

12,70

afgerond

1.4.4.2.1 tot en met 1.4.4.2.6 Voor bulkverstrekkingen wordt een forfaitair tarief berekend. De tarieven zijn trendmatig verhoogd.

1.4.5. Het tarief is door het Rijk vastgesteld.

1.4.6 Het doornemen van GBA gegevens

-salariskosten per uur

35,35

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten bij een behandeltijd per 15 minuten

50,75

x 0,25

=

12,70

afgerond

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5Informatie uit het kiesregister wordt gratis verstrekt.

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6 Het tarief is door het Rijk vastgesteld.

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1 tot en met 1.7.1.10 Voor deze documenten wordt een vast bedrag berekend.

1.7.2 tot en met 1.7.5.2 Voor een afschrift van de genoemde documenten worden de kopiekosten berekend. Door de digitale beschikbaarstelling is een abonnement niet als product beschikbaar. De tarieven zijn niet trendmatig verhoogd.

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1 tot en met 1.8.1.2.2 Voor genoemde kopieën worden de kopiekosten berekend.

1.8.2 tot en met 1.8.2.5 Voor het verrichten van deze werkzaamheden wordt uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van een kwart uur

-salariskosten per uur

35,35

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten bij een behandeltijd van 15 minuten

50,75

x 0,25

=

12,70

afgerond

1.8.3 tot en met 1.8.3.3 Uitgangspunt is de bestede tijd voor het samenstellen en koppelen van bestanden waarbij het tarief een forfaitair karakter heeft.

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9.1 Het tarief is door het Rijk vastgesteld.

1.9.2, 1.9.3 1.9.5 en 1.9.7 Voor het verrichten van deze werkzaamheden wordt uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van 10 minuten

-salariskosten per uur

35,35

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten bij een behandeltijd van 10 minuten

50,75

x 0,166

=

8,50

afgerond

1.9.4, 1.9.6 en 1.9.8 Voor het verrichten van deze werkzaamheden wordt uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van een kwart uur

-salariskosten per uur

35,35

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten bij een behandeltijd van 15 minuten

50,75

x 0,25

=

12,70

afgerond

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1 Het verrichten van een naspeuring per kwartier

-salariskosten per uur

35,35

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per 15 minuten

50,75

x 0,25

=

12,70

afgerond

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11.7 Het tarief is in regionaal verband vastgesteld.

1.11.8 De kosten voor medische keuring zijn gebaseerd op een doorberekening. Het tarief is trendmatig verhoogd.

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12.1en 1.12.2 Voor het verrichten van deze werkzaamheden wordt uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van een uur

-salariskosten per uur

35,35

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per beschikking

50,75

x 1

=

51,--

afgerond

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

1.14.1 Voor het inschrijven voor een dagplaats op de weekmarkt wordt uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van een uur

-salariskosten per uur

35,35

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per inschrijving

50,75

x 1

=

51,--

afgerond

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15.1 Voor het verrichten van deze werkzaamheden wordt uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van driekwart een uur

-salariskosten per uur

31,19

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per ontheffing

46,59

x 0,75

=

35,--

afgerond

1.15.2 en 1.15.3 Voor het verrichten van deze werkzaamheden wordt uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van een half uur

-salariskosten per uur

31,19

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per overschrijving/wijziging

46,59

x 0,5

=

23,50

afgerond

1.15.4 Voor het verrichten van deze werkzaamheden wordt uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van twee uur

-salariskosten per uur

31,19

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per vergunning

46,59

x 2

=

93,--

afgerond

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1.1 tot en met 1.16.1.4 De tarievenzijn door het Rijk vastgesteld.

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

1.17.1en 1.17.2 Voor het verstrekken van gegevens

-salariskosten per uur

35,35

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten bij een behandeltijd van 10 minuten

50,75

x 0,166

=

8,50

afgerond

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

5.18.1 Voor het verlenen van een instemming als bedoeld in artikel 5.2., derde lid van Telecommunicatiewet wordt uitgegaan van een tijdbesteding van één uur

-salariskosten per uur

48,--

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per beschikking

64,--

afgerond

De kosten voor de tracébepaling zijn sterk afhankelijk van de lengte van het te ontwerpen tracé.

In grote lijnen zijn de tracés in drie categorieën onder te verdelen. Hierna zijn de kosten aan de hand van de praktijk per lengte van het tracé berekend. Op basis van het daaruit voortvloeiende gemiddelde is er een vast bedrag per aanvraag bepaald, en tevens een variabel legesbedrag dat gebaseerd is op de lengte en de aard van het uit te voeren werk.

Kosten van een tracé tot 100 meter op basis van een tijdbesteding van 2 uur

-salariskosten per uur

48,--

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per beschikking

63,40

x 2

=

126,80

per meter

1,27

Kosten van een tracé tussen 100-1000 meter op basis van een tijdbesteding van 4,5 uur

-salariskosten per uur

48,--

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per beschikking

63,40

x 4

=

253,60

per meter

0,25

Kosten van een tracé tussen 1000-4000 meter op basis van een tijdbesteding van 16 uur

-salariskosten per uur

48,--

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per beschikking

63,40

x 16

=

1.014,--

per meter

0,25

1.18.1.1 Voor het ontwerpen van een tracé bedragen de kosten gemiddeld 1,27+0,25+ 0,25 / 3 = € 0,59.

1.18.1.2 Het beoordelen van de werkzaamheden binnen een bestaand tracé vergt slechts 20% van de normale tijdbesteding van een geheel nieuw tracé. Het tarief is becijferd op € 0,12 per strekkende meter.

Hoofdstuk 19 Verkeer en Vervoer

1.19.1 en 1.19.2 De tarievenzijn door het Rijk vastgesteld.

1.19.3Voor het verstrekken van een invalidenparkeerkaart wordt uitgegaan van een tijdsbesteding van driekwart uur

-salariskosten per uur

38,46

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

53,86

x 0,75

=

40,40

-kosten gewaarmerkte parkeerkaart

11,70

totale kosten per ontheffing

52,--

afgerond

1.19.4Voor het verstrekken van een parkeerontheffing voor een caravan wordt uitgegaan van een tijdsbesteding van driekwart uur van 10 minuten

-salariskosten per uur

38,46

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per ontheffing

53,86

x 0,166

=

9,--

afgerond

1.19.5Voor het verstrekken van een parkeerontheffing voor motorvoertuig wordt uitgegaan van een tijdsbesteding van driekwart uur van 30 minuten

-salariskosten per uur

38,46

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per ontheffing

53,86

x 0,50

=

27,--

afgerond

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1.1 Het afgeven van een beschikking voor het plaatsen van reclame op basis van een tijdsbesteding van één uur

-salariskosten per uur

38,46

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per beschikking

54,--

afgerond

1.20.1.2.1 Voorhet afgeven van een beschikking voor het plaatsen van een bouw- of makelaarsbord op basis van een tijdsbesteding van 4,5 uur

-salariskosten per uur

38,46

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per beschikking

53,86

x 4,5

=

242,--

afgerond

1.20.1.2.2 Voor elke tien volle vierkante meter of gedeelte daarvan wordt het onder 1.20.1.3.1 genoemde tarief verhoogd met een bedrag van € 252,50. Het tarief is trendmatig verhoogd.

1.20.1.2.3 Voorhet afgeven van een beschikking voor het plaatsen van een reclamebord anders dan een bouw- of makelaarsbord op basis van een tijdsbesteding van 2,5 uur

-salariskosten per uur

38,46

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per beschikking

53,86

x 2,5

=

134,50

afgerond

1.20.2.1 en 1.20.2.5 Voor het waarmerken van documenten of het verstrekken van overige uittreksels op basis van een tijdsbesteding van een kwart uur

-salariskosten per uur

35,35

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten bij een behandeltijd van 15 minuten

50,75

x 0,25

=

12,70

afgerond

1.20.2.2.1 tot en met 1.20.2.2.10.3 Voor een afschrift van de genoemde documenten worden de kopiekosten berekend.

1.20.2.4 Voor het afgeven van een gunstige beschikking voor zover niet elders benoemd op basis van een tijdsbesteding van een uur

-salariskosten per uur

35,35

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten bij een behandeltijd van 15 minuten

50,75

x 1

=

51,--

afgerond

De in deze Titel 1 opgenomen legesbedragen zijn gebaseerd op de producten zoals deze door de diverse afdeling aan burgers of bedrijven op aanvraag worden geleverd. Bij de doorberekening van de kosten van deze producten in de tarieven, komen alleen de (begrote) feitelijke kosten in aanmerking. Er bestaan drie vormen van kosten: directe kosten, indirecte kosten en overhead. Bij de toerekening van kosten worden uitsluitend de directe kosten en overhead toegerekend. Ten aanzien van indirecte kosten worden uitsluitend de kosten van eerste controle/toezicht doorberekend. De kosten die doorberekend worden zijn:

  • a.

    personeelskosten;

  • b.

    huisvestingskosten;

  • c.

    specifieke automatiseringskosten;

  • d.

    materiële kosten;

  • e.

    overhead.

Per betrokken afdeling zijn bovenstaande kosten geïnventariseerd en gerelateerd aan de totale inspanningen/kosten (bedrijfstijd) voor de te leveren producten afgezet tegen de geraamde legesopbrengst.

Als direct betrokken afdelingen in Titel 1 worden genoemd:

  • 1.

    Afdeling Publiekszaken;

  • 2.

    Unit Handhaving en vergunningen van de afdeling Stadsbeheer;

  • 3.

    Unit Beheer- en Ingenieursbureau van de afdeling Stadsbeheer;

  • 4.

    Unit Documentaire informatievoorziening van de afdeling Facilitaire Diensten.

1.Afdeling Publiekszaken

Binnen de afdeling Publiekszaken wordt 53% procent van de bedrijfstijd van de unit Publiekszaken besteed aan producten en diensten zoals genoemd in Titel 1 van de tarieventabel:

a. Personeelskosten

salarisbudget voor 2011 bedraagt

1.102.545,--

p-budget

32.372,--

Uitzendkracht

66.903,--

Factor 0,53

636.964,--

b. Huisvestingskosten

-Puza 242 m2 ad € 326,-- per m2

78.892,--

c. Specifieke kosten

legeskosten Rijk:

-Paspoorten

210.891,--

-ID-kaarten

83.707,--

-Rijbewijzen

88.770,--

-verklaring omtrent gedrag

45.000,--

-vreemdelingenloket

32.740,--

461.108,--

d. overige materiele kosten

-overige materiele kosten

24.364,--

e. overhead

-indirecte lasten

81.108,--

Totale lasten

1.282.436,--

Geraamde legesopbrengsten 2011

1.290.000,--

Verschil

Positief

7.564,--

2.Unit Handhaving en vergunningen

Binnen de unit HHV wordt de bedrijfstijd van de taakgroep Bijzondere wetten besteed aan producten en diensten zoals genoemd in Titel 1 van de tarieventabel:

a. Personeelskosten

salarisbudget voor 2011 bedraagt

125.425,--

p-budget

3.441,--

Uitzendkracht

4.450,--

133.316,--

b. Huisvestingskosten

-TG BZW 50 m2 ad € 326,-- per m2

16.300,--

c. Specifieke kosten

-Doorbelastingen

14.806,--

d. overige materiele kosten

-overige materiele kosten

11.500,--

e. overhead

-indirecte lasten

0,--

Totale lasten

175.922,--

Geraamde legesopbrengsten 2011

34.000,--

Verschil

Negatief

141.922,--

3.Unit Beheer- en Ingenieursbureau

Binnen de unit BIB wordteen deel van de bedrijfstijd van het team Openbare ruimte besteed aan producten en diensten zoals genoemd in Titel 1 van de tarieventabel:

a. Personeelskosten

salarisbudget voor 2011 bedraagt

53.700,--

p-budget

1.586,--

Uitzendkracht

0,--

55.286,--

b. Huisvestingskosten

-5 m2 ad € 326,-- per m2

1.360,--

c. Specifieke kosten

-Doorbelastingen

0,--

d. overige materiele kosten

-Publicaties

0,--

-Kantoorartikelen

0,--

0,--

e. overhead

-indirecte lasten

7.458,--

Totale lasten

64.104,--

Geraamde legesopbrengsten 2011

50.000,--

Verschil

Negatief

14.104,--

4.Unit Documentaire informatievoorziening

Binnen de unit DIV wordt een deel van de bedrijfstijd van de taakgroep Archief besteed aan producten en diensten zoals genoemd in Titel 1 van de tarieventabel. Voor de berekening is uitgegaan van direct costing:

a. Personeelskosten

salarisbudget voor 2011 bedraagt

29.160,--

p-budget

1.997,--

uitzendkracht

0,--

31.157,--

b. Huisvestingskosten

-TG Archief 25 m2 ad € 326,-- per m2

8.150,--

c. Specifieke kosten

-doorbelastingen

0,--

0,--

d. overige materiele kosten

-publicaties

0,--

-kantoorartikelen

0,--

0,--

e. overhead

-indirecte lasten

0,--

Totale lasten

39.307,--

Geraamde legesopbrengsten 2011

7.992,--

Verschil

Negatief

31.315,--

Totale legesopbrengst 2011 Titel 1

Soort leges

Totaal baten

Totaal lasten

Percentage kostendekking

1.

Afdeling Publiekszaken

1.290.000,--

1.282.436,--

101%

2.

Unit Handhaving en vergunningen

34.000,--

175.921,--

19%

3.

Unit Beheer- en Ingenieursbureau

50.000,--

64.104,--

80%

4.

Unit Documentaire informatievoorziening

7.992,--

39.307,--

20%

Totaal legesverordening

1.381.992,--

1.561.768,--

88%

De in deze Titel 2 opgenomen legesbedragen zijn gebaseerd op de producten zoals deze door de diverse afdeling aan burgers of bedrijven op aanvraag worden geleverd. Bij de doorberekening van de kosten van deze producten in de tarieven, komen alleen de (begrote) feitelijke kosten in aanmerking. Er bestaan drie vormen van kosten: directe kosten, indirecte kosten en overhead. Bij de toerekening van kosten worden uitsluitend de directe kosten en overhead toegerekend. Ten aanzien van indirecte kosten worden uitsluitend de kosten van eerste controle/toezicht doorberekend. De kosten die doorberekend worden zijn:

  • a.

    personeelskosten;

  • b.

    huisvestingskosten;

  • c.

    specifieke automatiseringskosten;

  • d.

    materiële kosten;

  • e.

    overhead.

Per betrokken afdeling zijn bovenstaande kosten geïnventariseerd en gerelateerd aan de totale inspanningen/kosten (bedrijfstijd) voor de te leveren producten afgezet tegen de geraamde legesopbrengst.

Als direct betrokken afdelingen in Titel 1 worden genoemd:

  • 1.

    Unit Handhaving en vergunningen van de afdeling Stadsbeheer;

  • 2.

    Unit Vroms van de afdeling stadsontwikkeling.

De hierna te noemen kosten worden gegenereerd vanuit de producten zoals genoemd in de Hoofdstukken 1 tot en met 10 van Titel 2.

1.Unit Handhaving en vergunningen

Binnen de unit HHV zijn onderstaande kosten gerelateerd aan producten en diensten zoals genoemd in Titel 2 van de tarieventabel:

a. Personeelskosten

salarisbudget voor 2011 bedraagt

530.630,--

p-budget

12.825,--

uitzendkracht

0,--

overige salarislasten

41.376,--

584.831,--

b. Huisvestingskosten

-TG B&W 222 m2 ad € 326,-- per m2

72.372,--

c. Specifieke kosten

-doorbelastingen

148.063,--

-brandweer

0,--

148.063,--

d. overige materiele kosten

-overige materiele kosten

78.897,--

e. overhead

-indirecte lasten

64.628,--

Totale lasten

948.791,--

Geraamde legesopbrengsten 2011

480.000,--

Verschil

Negatief

468.791,--

2.Unit Vroms

Binnen de unit Vroms worden aan de in het hoofdstuk 7 en 8 genoemde leges geen verdere kosten toegerekend. Het kostenverhaal vindt in voorkomende gevallen plaats op basis van een overeenkomst.

Totale legesopbrengst 2011 Titel 2

Soort leges

Totaal baten

Totaal lasten

Percentage kostendekking

1.

Unit Handhaving en vergunningen

480.000,--

948,791,--

51%

Totaal legesverordening

480.000,--

948.791,--

51%

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1 Voor het verlenen van een van een drank en horecavergunning op basis van een tijdsbesteding van vier en een half uur

-salariskosten per uur

48,--

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per vergunning

63,40

x 4,5

=

285,--

afgerond

3.1.2 Voor het in behandeling nemen van een melding op basis van een tijdsbesteding van een uur

-salariskosten per uur

38,46

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per vergunning

53,86

x 1

=

54,--

afgerond

3.1.3 Voor het in behandeling nemen van een melding op basis van een tijdsbesteding van een uur

-salariskosten per uur

38,46

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per vergunning

53,86

x 1

=

54,--

afgerond

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1.1, 3.2.1.3 en 3.2.1.4 Voor het verlenen van een vergunning voor het houden van een grootschalig evenement op basis van een tijdsbesteding van vier uur

-salariskosten per uur

38,46

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per vergunning

53,86

x 4

=

215,--

afgerond

Voor het verlenen van een vergunning voor elke volgende dag op basis van een tijdsbesteding van een uur

-salariskosten per uur

31,19

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per vergunning

46,59

x 1

=

46,50

afgerond

3.2.1.5Voor het verlenen van een vergunning voor het houden van een grootschalig evenement (gratis)

3.2.4Voor het afgeven van een ventvergunning op basis van een tijdsbesteding van een half uur

-salariskosten per uur

31,19

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per vergunning

46,59

x 0,50

=

23,50

afgerond

3.2.5.1Voor het afgeven van een standplaatsvergunning op basis van een tijdsbesteding van een half uur

-salariskosten per uur

31,19

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per vergunning

46,59

x 0,50

=

23,50

afgerond

3.2.5.2Voor het afgeven van een standplaatsvergunning voor een seizoen op basis van tijdsbesteding van een uur

-salariskosten per uur

31,19

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per vergunning

46,59

x 1

=

47,--

afgerond

3.2.5.3 Voor het afgeven van een standplaatsvergunning voor een jaar op basis van tijdsbesteding van vier uur

-salariskosten per uur

31,19

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per vergunning

46,59

x 4

=

186,--

afgerond

3.2.5.3 Voor het verlengen van een standplaatsvergunning voor een jaar op basis van tijdsbesteding van twee uur

-salariskosten per uur

31,19

-overhead

11,21

-huisvestingskosten

4,19

totale kosten per vergunning

46,59

x 2

=

93,--

afgerond

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6.1 tot en met 3.6.5 De tarieven worden in regionaal verband vastgesteld

De in deze Titel 3 opgenomen legesbedragen zijn gebaseerd op de producten zoals deze door de diverse afdeling aan burgers of bedrijven op aanvraag worden geleverd. Bij de doorberekening van de kosten van deze producten in de tarieven, komen alleen de (begrote) feitelijke kosten in aanmerking. Er bestaan drie vormen van kosten: directe kosten, indirecte kosten en overhead. Bij de toerekening van kosten worden uitsluitend de directe kosten en overhead toegerekend. Ten aanzien van indirecte kosten worden uitsluitend de kosten van eerste controle/toezicht doorberekend. De kosten die doorberekend worden zijn:

  • a.

    personeelskosten;

  • b.

    huisvestingskosten;

  • c.

    specifieke automatiseringskosten;

  • d.

    materiële kosten;

  • e.

    overhead.

Per betrokken afdeling zijn bovenstaande kosten geïnventariseerd en gerelateerd aan de totale inspanningen/kosten (bedrijfstijd) voor de te leveren producten afgezet tegen de geraamde legesopbrengst.

Als direct betrokken afdelingen in Titel 3 worden genoemd de Unit Handhaving en vergunningen van de afdeling Stadsbeheer.

Unit Handhaving en vergunningen

Binnen de unit HHV zijn onderstaande kosten gerelateerd aan producten en diensten zoals genoemd in Titel 3 van de tarieventabel:

a. Personeelskosten

salarisbudget voor 2011 bedraagt

125.425,--

p-budget

3.441,--

uitzendkracht

0,--

overige salarislasten

4.450,--

133.316,--

b. Huisvestingskosten

-TG BZW 50 m2 ad € 326,-- per m2

16.300,--

c. Specifieke kosten

-doorbelastingen

14.806,--

d. overige materiele kosten

-overige materiele kosten

11.500,--

e. overhead

-indirecte lasten

0,--

Totale lasten

175.922,--

Geraamde legesopbrengsten 2011

25.000,--

Verschil

Negatief

150.922,--

Soort leges

Totaal baten

Totaal lasten

Percentage kostendekking

1.

Unit Handhaving en vergunningen

25.000,--

150.922,--

14%

Vastgesteld in de openbare vergadering van 13 december 2010,

de griffier, de voorzitter,