Regeling vervallen per 27-10-2016

Regeling WMO-adviesraad Capelle aan den IJssel 2010

Geldend van 20-01-2011 t/m 26-10-2016

Intitulé

Regeling WMO-adviesraad Capelle aan den IJssel 2010

Het College van burgemeester en wethouders van Capelle aan den IJssel;

Overwegende dat het wenselijk is ten behoeve van de beleidsontwikkeling en uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning te beschikken over een adviesorgaan en dat artikel 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning bepaalt dat alvorens een voordracht tot vaststelling door de gemeenteraad wordt gedaan, het college van burgemeester en wethouders over het ontwerpplan advies vraagt aan de gezamenlijke vertegenwoordigers van de kant van vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning;

Gelet op artikel 84 van de gemeentewet;

Besluit:

de regeling Wmo-adviesraad Capelle aan den IJssel 2006 in te trekken en de navolgende regeling vast te stellen:

Regeling WMO-adviesraad Capelle aan den IJssel 2010

Titel 1. Algemeen

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1.

    Wmo : Wet maatschappelijke ondersteuning;

  • 2.

    Wmo-adviesraad : het adviesorgaan van het college van burgemeester en

    wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel

    op het gebied van de Wmo;

  • 3.

    Raad : de gemeenteraad;

  • 4.

    College : het college van burgemeester en wethouders;

  • 5.

    Belangenvertegenwoordiging : het vertegenwoordigen van de belangen, het doorvertalen

van benodigdheden en/of obstakels van de doelgroepen

van de negen Wmo-prestatievelden.

Titel 2. De Wmo-adviesraad

Artikel 2. Commissie

Ingesteld wordt een commissie van advies aan het college als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet, zijnde de Wmo-adviesraad.

Artikel 3. Samenstelling van de Wmo-adviesraad

  • 1. De Wmo-adviesraad bestaat uit maximaal 12 stemgerechtigde leden;

  • 2. De leden vormen gezamenlijk een representatieve afspiegeling van de verschillende doelgroepen van de Wmo-prestatievelden;

  • 3. De Wmo-adviesraad wordt geleid door een onafhankelijk voorzitter, die geen lid is van of werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur van de gemeente;

Artikel 4. Doelstelling, bevoegdheden en werkwijze

  • 1.

    De Wmo-adviesraad heeft als taak gevraagd en ongevraagd een advies te geven aan het college, over de volgende prestatievelden van de Wmo.

    • a.

      Het bevorderen van sociale samenhang en leefbaarheid in dorpen, wijken en buurten;

    • b.

      Op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen met problemen met het opgroeien en ondersteuning van ouders met problemen met opvoeden;

    • c.

      Het geven van informatie, advies en cliëntondersteuning;

    • d.

      Het ondersteunen van mantelzorgers en vrijwilligers;

    • e.

      Het bevorderen van de deelname aan het maatschappelijke verkeer en het bevorderen van het zelfstandig functioneren van mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem;

    • f.

      Het verlenen van voorzieningen aan mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem ten behoeve van het behoud van hun zelfstandig functioneren of hun deelname aan het maatschappelijk verkeer;

    • g.

      Maatschappelijke opvang, vrouwenopvang en huiselijk geweld;

    • h.

      OGGZ, de openbare geestelijke gezondheidszorg;

    • i.

      Ambulante verslavingszorg.

  • 2.

    a. Het College draagt er zorg voor dat alle stukken met betrekking tot de Wmo die (terbesluitvorming) worden voorgelegd aan de commissie en/of de gemeenteraad, binnen een redelijke termijn voorafgaand aan de besluitvorming, ter advies worden voorgelegd aan de Wmo-adviesraad.

    b.Voorafgaand aan een kalenderjaar zal voor de Wmo-adviesraad een overzicht wordenopgesteld van alle bestuurlijke behandelvoorstellen waarop de Wmo-adviesraad gevraagd en ongevraagd advies kan uitbrengen.

  • 3.

    Ten aanzien van de in het eerste lid bedoelde adviezen geldt:

    • a.

      Adviesaanvragen vanuit het College worden volgens een vast format aangeleverd bij de ambtelijk secretaris, die deze doorgeleidt naar de Wmo-adviesraad;

    • b.

      Adviezen van de adviesraad worden uiterlijk twee weken voor de ambtelijke aanleverdatum bij het bureau gemeentesecretaris aangeleverd;

    • c.

      Adviezen van de Wmo-adviesraad worden aangeleverd bij de ambtelijk secretaris, die de adviezen doorgeleidt naar het College;

    • d.

      De adviezen worden ondertekend door de secretaris en de voorzitter van de Wmo-adviesraad;

    • e.

      Gevraagde en ongevraagde advisering van de Wmo-adviesraad is gericht aan het College;

    • f.

      Na vaststelling van een nota door het College, wordt binnen 2 weken gereageerd op het advies van de Wmo-adviesraad;

  • 4.

    De Wmo-adviesraad is niet bevoegd om:

    • a.

      Uitspraken te doen over individuele personen;

    • b.

      Uitspraken te doen over medewerkers van de gemeente;

    • c.

      Te adviseren over de verplichte uitvoering door de gemeentelijke organen van wettelijke voorschriften, voor zover bij deze uitvoering geen ruimte voor eigen gemeentelijk beleid is gelaten;

    • d.

      Te adviseren over de gemeentelijke bedrijfsvoering.

Artikel 5. Vergadering Wmo-adviesraad

  • 1.

    De vergaderingen van de Wmo-adviesraad zijn openbaar, tenzij de Wmo-adviesraad anders beslist;

  • 2.

    Er worden werkgroepen geformeerd waarin de adviezen worden voorbereid;

  • 3.

    Besluitvorming vindt in principe in de plenaire vergadering van de Wmo-adviesraad plaats;

  • 4.

    Indien een advies een spoedeisend karakter heeft, kan op incidentele basis een werkgroep gemandateerd worden om advies uit te brengen, buiten de plenaire vergadering om;

  • 5.

    Lid 2 tot en met 4 zal nader uitgewerkt worden in het huishoudelijk reglement van de Wmo-adviesraad.

Titel 3. Functies binnen Wmo-adviesraad

Artikel 6. Leden van de Wmo-adviesraad

  • 1. Leden van het adviesraad worden benoemd door het college;

  • 2. De zittingsduur bedraagt vier jaar, met een optie om éénmaal met vier jaar te verlengen;

  • 3. De adviesraad stelt een rooster van aftreden op in het huishoudelijke reglement, met dien verstande dat nooit meer dan tweederde van de zittende leden gelijktijdig kan aftreden;

  • 4. Het lidmaatschap eindigt:

    • a.

      wanneer het lid niet langer de belangen vertegenwoordigd van een doelgroep vanuit de negen prestatievelden van de Wmo;

    • b.

      op verzoek van het lid;

    • c.

      op verzoek van een 2/3de meerderheid van de adviesraad, wanneer deze naar de mening van de Wmo-adviesraad onvoldoende functioneert;

    • d.

      bij verhuizing uit de gemeente;

    • e.

      bij overlijden van het lid;

    • f.

      na afloop van de zittingsduur.

  • 6. Bij het aftreden van een lid wordt gezocht naar een lid dat bijdraagt aan een representatieve afspiegeling van de doelgroepen van de Wmo in de Wmo-adviesraad.

Artikel 7. Voorzitter, secretaris en ambtelijk secretaris

  • 1. De voorzitter van de Wmo-adviesraad wordt benoemd door het college op voorstel van de Wmo-adviesraad.

  • 2. De voorzitter wordt voor vier jaar benoemd, met een optie om éénmaal met vier jaar te verlengen;

  • 3. Het college kan, op voorstel van een 2/3de meerderheid van de adviesraad, gedurende de zittingsperiode besluiten de voorzitter uit diens functie te ontheffen, wanneer deze naar de mening van de Wmo-adviesraad onvoldoende functioneert. Een besluit tot ontheffing uit de functie vindt plaats nadat de voorzitter is gehoord door de verantwoordelijke portefeuillehouder.

  • 4. De ambtelijk secretaris, een ambtenaar van de gemeente, wordt voor maximaal acht uur per week aan de adviesraad toegewezen door het College op voordracht van het hoofd van de afdeling Welzijn en Educatie. De ambtelijk secretaris verzorgd de administratieve ondersteuning van de Wmo-adviesraad.

  • 5. De leden van de Wmo-adviesraad kiezen uit hun midden een secretaris.

Artikel 8. Taken voorzitter, secretaris en ambtelijk secretaris

  • 1.

    De taken van de voorzitter:

    • a.

      Accorderen van de concept-agenda;

    • b.

      het leiden van de vergadering;

    • c.

      namens de Wmo-adviesraad, samen met de secretaris, het uitbrengen van adviezen;

    • d.

      het vertegenwoordigen van de Wmo-adviesraad naar buiten.

  • 2.

    De taken van de secretaris:

    • a.

      het vervangen van de voorzitter bij diens afwezigheid;

    • b.

      verantwoordelijk voor de inhoud van het onderdeel van de Wmo-adviesraad op de gemeentelijke website;

    • c.

      namens de Wmo-adviesraad, samen met de voorzitter, het uitbrengen van adviezen;

    • d.

      het aanleveren van de adviezen van de Wmo-adviesraad aan de ambtelijk secretaris.

  • 3.

    De taken van de ambtelijk secretaris:

    • a.

      het mede opstellen en tijdig digitaal verzenden van de agenda en bijbehorende informatie;

    • b.

      het maken van een afsprakenlijst van de vergadering van Wmo-adviesraad;

    • c.

      het opstellen van het jaarverslag en het financiële jaarverslag (jaarlijks vóór 1 april);

    • d.

      Het beheren van de inkomende post en andere berichten, en het digitaal doorzetten hiervan naar de Wmo-adviesraad;

    • e.

      verzorgen van benodigde faciliteiten bij vergaderingen van de Wmo-adviesraad;

    • f.

      adviezen van de Wmo-adviesraad worden aangeleverd bij de ambtelijk secretaris, die de adviezen doorgeleidt naar het College.

Titel 4. Overlegstructuren

Artikel 9. Overleg

  • 1.

    Tenminste eenmaal per drie maanden vindt overleg plaats tussen de voorzitter en de secretaris van de Wmo-adviesraad en het (plaatsvervangend) hoofd van de afdeling Welzijn en Educatie of Publiekszaken, dan wel met een of meer door hem aangewezen ambtenaren belast met Wmo-beleid. De ambtelijk secretaris van de Wmo-adviesraad is bij dat overleg aanwezig en neemt het secretariaat op zich.

  • 2.

    Op verzoek van een van de in het eerste lid genoemde personen, kunnen anderen aan dit overleg deelnemen, tenzij een van de vaste deelnemers hier bezwaar tegen heeft.

  • 3.

    Zowel de voorzitter van de Wmo-adviesraad als het hoofd van de afdeling Welzijn en Educatie kunnen punten aandragen voor de agenda van dit overleg.

  • 4.

    Tenminste tweemaal per jaar vindt overleg plaats tussen de voorzitter en de secretaris van de Wmo-adviesraad en de portefeuillehouder.

Titel 5. Facilitering en financiën

Artikel 10. Faciliteiten

  • 1.

    De gemeente Capelle aan den IJssel stelt de volgende faciliteiten ter beschikking van het adviesorgaan:

  • a.

    een vergaderruimte met bijbehorende voorzieningen en gangbare consumpties

    (op verzoek);

  • b.

    de mogelijkheid gebruik te maken van kopieervoorzieningen, de telefoon en

    van de mogelijkheid om post te verzenden;

  • c.

    het College neemt jaarlijks een budget in de begroting op ten behoeve van de Wmo-adviesraad. Dit budget is voor de helft bestemd voor deskundigheidsbevordering en de helft is bedoeld als onkostenvergoeding voor de leden van de Wmo-adviesraad;

  • d.

    de onkostenvergoeding is gekoppeld aan de vergaderingen van de Wmo-adviesraad, met een maximum van tien vergaderingen per jaar. De vergoeding bestaat voor 1/3 deel uit een vast bedrag per vergaderingen, 2/3e deel is gekoppeld aan daadwerkelijke aanwezigheid bij de vergaderingen;

  • e.

    de voorzitter en de secretaris ontvangen voor de in de regeling genoemde taken een extra maandelijkse vergoeding, passend binnen het daarvoor beschikbarebudget van de Wmo-adviesraad, voor de onkostenvergoedingen;

  • f.

    de onkostenvergoeding zoals genoemd in lid 1c, 1d en 1e zijn met ingang van 1 januari 2010 van toepassing;

  • g.

    om aanspraak te kunnen maken op het budget voor de deskundigheidsbevordering dient de Wmo-adviesraad een voorstel op te maken, wat moet worden goedgekeurd door het afdelingshoofd van Publiekszaken, waaronder dit budget valt.

Titel 6. Slotbepalingen

Artikel 11. Citeertitel en inwerkingtreding

Deze regeling wordt aangehaald als “Regeling Wmo-adviesraad gemeente Capelle aan den IJssel 2010” en treedt in werking op de dag waarop zij door het college van burgemeester en wethouders is bekendgemaakt.

Capelle aan den IJssel, 14 december 2010

Burgemeester en wethouders,

De secretaris, de burgemeester,