Regeling vervallen per 03-07-2018

Verordening commissie bezwaarschriften Castricum 2012

Geldend van 22-11-2012 t/m 02-07-2018

Intitulé

Verordening commissie bezwaarschriften Castricum 2012

De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Castricum;

ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 4 september 2012;

gelet op artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 149 van de Gemeentewet;

gezien het advies van de raadscarrousel van 4 oktober 2012;

besluiten vast te stellen de volgende:

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. de commissie: de commissie bezwaarschriften;

b. de wet: de Algemene wet bestuursrecht;

c. het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Castricum;

d. de raad: de gemeenteraad van de gemeente Castricum.

Artikel 2 Inleidende bepaling commissie

  • 1 Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.

  • 2 De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen:

    a. besluiten die betrekking hebben op een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken;

    b. besluiten die betrekking hebben op rechtspositionele aangelegenheden van ambtenaren in dienst van de gemeente Castricum;

    c. besluiten betreffende de subsidieverlening maatschappelijke begeleiding van vluchtelingen en generaal pardonners.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1 De commissie is onderverdeeld in twee kamers:

    a. kamer II is belast met de behandeling van bezwaarschriften op het gebied van sociale zaken, welzijn, burgerzaken en onderwijs en sport.

    b. kamer I is belast met de behandeling van de overige bezwaarschriften met uitzondering van hetgeen bepaald in artikel 2 lid 2.

  • 2 In overleg met de voorzitters van beide kamers kan uit oogpunt van efficiënte bedrijfsvoering van de voornoemde indeling worden afgeweken.

  • 3 Elke kamer bestaat uit een voorzitter en tenminste twee leden.

  • 4 De voorzitters en de (plaatsvervangende) leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 5 De leden van de commissie kunnen elkaar onderling vervangen.

  • 6 De voorzitters kunnen elkaar onderling vervangen. Tevens kunnen de leden van de commissie optreden als plaatsvervangend voorzitter.

  • 7 De voorzitters en de (plaatsvervangende) leden zijn niet tevens ambtenaar van de gemeente Castricum dan wel lid van een gemeentelijk bestuursorgaan van de gemeente Castricum.

Artikel 3a Vergoedingen

De voorzitters en de (plaatsvervangende) leden ontvangen per vergadering een door het college vast te stellen vergoeding.

Artikel 4 Secretaris

  • 1 De secretarissen van de commissie en haar kamers zijn door het college aangewezen personen.

  • 2 Het college wijst tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1 De voorzitters en de leden van de kamers treden af op de dag van het aftreden van de raad.

  • 2 De voorzitters en de leden van de kamers kunnen op ieder moment ontslag nemen.

  • 3 De aftredende voorzitters en de aftredende leden blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift

  • 1 Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2 Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie gesteld.

Artikel 7 Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de wet worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:

- a. artikel 2:1, tweede lid;

- b. artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn;

- c. artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;

- d. artikel 7:4, tweede lid;

- e. artikel 7:6, vierde lid.

Artikel 8 Verstrekking stukken

Het bestuursorgaan dat het primaire besluit heeft genomen overlegt de commissie alle op het bezwaarschrift betrekking hebbende stukken.

Artikel 9 Vooronderzoek

  • 1 De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2 De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissieleden bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

Artikel 10 Hoorzitting

  • 1 De voorzitter bepaalt plaats, datum en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het bestuursorgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2 De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de wet.

  • 3 Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het bestuursorgaan.

Artikel 11 Uitnodiging zitting

  • 1 De voorzitter nodigt de belanghebbenden en het bestuursorgaan tenminste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2 Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het bestuursorgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3 De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het bestuursorgaan meegedeeld.

  • 4 De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 12 Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist dat de meerderheid van het aantal leden, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.

Artikel 13 Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitters en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

Artikel 14 Openbaarheid zitting

  • 1 De zitting van de commissie is openbaar.

  • 2 De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 3 Een zitting vindt slechts achter gesloten deuren plaats indien er gewichtige redenen zijn die zich tegen de openbaarheid van de zitting verzetten.

Artikel 15 Schriftelijke verslaglegging

  • 1 Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de wet vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2 Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3 Indien de zitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4 Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5 Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 16 Nader onderzoek

  • 1 Indien na afloop van de zitting, maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden of hierom verzoeken bij het verwerend orgaan.

  • 2 De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het bestuursorgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3 De leden van de commissie, het bestuursorgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist omtrent een dergelijk verzoek.

  • 4 Op een nieuwe hoorzitting als bedoeld in het derde lid zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 17 Raadkamer en advies

  • 1 De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2 De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3 Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4 Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien de minderheid dat verlangt.

  • 5 Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 6 Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 18 Uitbrengen advies

Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 17 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

Artikel 19 Afschrift beslissing op bezwaarschrift

Het bestuursorgaan doet de commissie een afschrift toekomen van zijn beslissing op het bezwaarschrift.

Artikel 20 Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks verslag uit van haar werkzaamheden aan de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.

Artikel 21 Inwerkingtreding

  • 1 Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na publicatie.

  • 2 Op die datum vervalt de Verordening commissie bezwaarschriften Castricum 2007, vastgesteld in de raadsvergadering van 21 juni 2007.

  • 3 Bezwaarschriften waarover op datum van inwerkingtreding van deze verordening nog geen hoorzitting is gehouden, worden afgehandeld conform deze verordening.

Artikel 22 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening commissie bezwaarschriften Castricum 2012".

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Castricum in zijn vergadering van 8 november 2012.
de griffier,                      de voorzitter,
 
mr. V. Hornstra               drs. A. Mans
de burgemeester,
 
drs. A. Mans
burgemeester en wethouders van de gemeente Castricum,
de secretaris                     de burgemeester,
 
mr. C.A. Peters                  drs. A. Mans
 

Toelichting 1 Toelichting

Toelichting algemeen

Deze verordening geeft een uitwerking van de behandeling van bezwaarschriften door een adviescommissie. Om een volledig beeld te krijgen van de procedure die moet worden gevolgd bij de behandeling van een bezwaarschrift is het noodzakelijk om de bepalingen uit de Algemene wet bestuursrecht en de verordening naast elkaar te plaatsen.

Artikelsgewijze toelichting

In de aanhef van de regeling is bepaald dat de bestuursorganen van de gemeente, de raad, het college en de burgemeester, ieder voor zover het hun eigen bevoegdheid betreft, besluiten de verordening vast te stellen. Duidelijk is dat de raad de verordenende bevoegdheid heeft. Het college en de burgemeester hebben deze bevoegdheid niet, maar nemen hiermee het besluit tot het instellen van de commissie bezwaarschriften. Op deze manier is het mogelijk dat de bestuursorganen samen een en dezelfde commissie instellen om te adviseren op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester. De ondertekening gebeurt eveneens door de drie bestuursorganen.

Artikel 1. Begripsbepaling

In dit artikel zijn slechts die begripsbepalingen opgenomen die niet in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) voorkomen.

Artikel 2. Inleidende bepaling commissie

In de algemene toelichting is de keuze ver(ant)woord voor het horen en adviseren door een gemeentelijke commissie. Deze commissie wordt via deze inleidende bepaling als zodanig geïntroduceerd.

In het tweede lid worden bezwaarschriften uitgezonderd, waarover de commissie niet bevoegd is te adviseren. Het gaat hier om bezwaarschriften die betrekking hebben op een zo specifieke materie, op onderwerpen waarover zulke grote aantallen bezwaarschriften te verwachten zijn dat het wenselijk is daarvoor een andere methodiek van horen en adviseren te hanteren of waarover samenwerkingsafspraken zijn gemaakt met andere gemeenten.

De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen:

a. besluiten die betrekking hebben op een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken;

b. besluiten die betrekking hebben op rechtspositionele aangelegenheden van ambtenaren in dienst van de gemeente Castricum;

c. besluiten betreffende de subsidieverlening maatschappelijke begeleiding van vluchtelingen en generaal pardonners.

Sub a:

Bezwaarschriften gericht tegen besluiten die betrekking hebben op een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken worden door de afdeling Financiën behandeld.

Sub b:

Bezwaarschriften gericht tegen besluiten die betrekking hebben op rechtspositionele aangelegenheden van ambtenaren in dienst van de gemeente Castricum, worden behandeld door de afdeling Bedrijfsvoering, team P&O.

Sub c:

Bezwaarschriften gericht tegen besluiten betreffende de subsidieverlening maatschappelijke begeleiding van vluchtelingen en generaal pardonners worden behandeld door de commissie bezwaarschriften van de gemeente Heemskerk. Hierover zijn door het college samenwerkingsafspraken gemaakt, vastgesteld in de samenwerkingsovereenkomst inzake subsidieverlening maatschappelijke begeleiding van vluchtelingen en generaal pardonners.

Artikel 3. Samenstelling van de commissie

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 3a. Vergoedingen

Het college heeft in zijn vergadering van 27 april 2010 de hoogte van de vergoeding voor voorzitters en commissieleden vastgesteld op respectievelijk € 190,- en € 150,- per zitting.

Artikel 4. Secretaris

Hoewel in de Awb nergens over een secretaris wordt gesproken, is het gebruikelijk dat een commissie per kamer beschikt over een secretaris ter ondersteuning van de werkzaamheden.

Artikel 5. Zittingsduur

De zittingsduur van de commissie loopt gelijk met de zittingstermijn van de raad.

Een lid kan bij zijn ontslag zelf het tijdstip van ontslag bepalen. Het lid kan ook een later tijdstip kiezen om zodoende eventueel nog bij de afhandeling van lopende zaken betrokken te kunnen zijn. De bepaling van het derde lid is van orde. Een ontslagnemend lid kan niet gedwongen worden ook feitelijk de functie te blijven vervullen.

Artikel 6. Ingediend bezwaarschrift

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 7. Uitoefening bevoegdheden

Ingevolge artikel 7:13 Awb beslist de commissie over onder andere de toepassing van artikel 7:4, zesde lid, en 7:5, tweede lid. Dit uitdrukkelijke voorschrift maakt het niet mogelijk dat deze bevoegdheid door de voorzitter (of een ander lid) van de commissie wordt uitgeoefend. De hiervoor aangehaalde bepalingen zijn in dit artikel dan ook niet genoemd.

Artikel 8. Verstrekking stukken

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 9. Vooronderzoek

Het spreekt voor zich dat de voorzitter van de commissie er zorg voor dient te dragen dat al het noodzakelijke wordt gedaan om de behandeling van het bezwaarschrift voldoende voor te bereiden. Dat geldt zowel intern bij de gemeente - hij krijgt de bevoegdheid alle gewenste inlichtingen in te winnen - als extern. Zo moet het mogelijk zijn om met de bezwaarde in contact te treden om nadere informatie in te winnen.

Artikel 10. Hoorzitting

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 11. Uitnodiging zitting

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 12. Quorum

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 13. Niet-deelneming aan de behandeling

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 14. Openbaarheid zitting

Ingevolge artikel 7:5, tweede lid Awb besluit het bestuursorgaan, voorzover niet bij wettelijk voorschrift anders is bepaald, of het horen in het openbaar plaatsvindt. In artikel 7:13, vierde lid Awb wordt deze bevoegdheid aan de commissie toegekend.

In de onderhavige verordeningsbepaling is vastgelegd dat de hoorzitting in principe in het openbaar plaatsvindt. Uitzondering op deze regel blijft mogelijk, bijvoorbeeld indien bijzonder persoonlijke zaken van familiaire, medische of financiële aard of andere zaken met een vertrouwelijk karakter aan de orde komen.

Artikel 15. Schriftelijke verslaglegging

Artikel 7:7 Awb vereist zeer kort en bondig dat van het horen een verslag wordt gemaakt. De wijze waarop en de inhoudelijke vereisten aan het verslag worden niet door de Awb geregeld.

Artikel 16. Nader onderzoek

Een nader onderzoek kan feiten of omstandigheden aan het licht brengen die op het moment van de zitting nog niet bekend waren. Dit kan aanleiding zijn om belanghebbenden en het verwerend orgaan opnieuw te horen. De onderhavige bepaling voorziet in de mogelijkheid de commissie te verzoeken daartoe een nieuwe zitting te houden.

Artikel 17. Raadkamer en advies

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 18. Uitbrengen advies

Volgens artikel 7:13, zesde lid Awb maakt in de bezwaarschriftprocedure het verslag van de hoorzitting deel uit van het advies van de commissie en wordt het schriftelijk uitgebracht.

Artikel 19. Jaarverslag

De invulling van dit verslag is aan de commissie gelaten. Voor de hand ligt dat wordt aangegeven hoeveel bezwaarschriften zijn ingediend, hoeveel adviezen zijn uitgebracht, wat de adviezen inhielden of het bestuursorgaan contrair heeft besloten, in welke gevallen beroep is ingediend en wat de uitkomst van dit beroep is. Het jaarverslag is ook een instrument voor de commissie om aan de bestuursorganen adviezen te geven over de verbeterpunten op het gebied van juridische kwaliteit.

Artikel 21. Inwerkingtreding

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 22. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening commissie bezwaarschriften Castricum 2012.