Regeling vervallen per 01-01-2017

Reglement Burgerlijke Stand

Geldend van 01-01-2015 t/m 31-12-2016

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand

Burgemeester en wethouders van de gemeente Castricum,

gelet op het bepaalde in artikel 16, boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,

besluit

vast te stellen:

het reglement met bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1. Begripsbepaling;

Het reglement verstaat onder

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand (abs): een ambtenaar in dienst van de gemeente Castricum of van een andere gemeente, benoemd door burgemeester en wethouders;

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs): een persoon benoemd door burgemeester en wethouders van de gemeente Castricum;

  • e.

    gemeentehuis: het gemeentehuis van de gemeente Castricum en ook alle specifiek aangewezen locaties;

  • f.

    huwelijk: huwelijk, geregistreerd partnerschap, omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap en vice versa, flitshuwelijk en flitshuwelijk extra.

Artikel 2. Benoeming (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

  • 1. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente Castricum.

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente, die in de functie van ambtenaar van de burgerlijke stand werkzaam zijn.

  • 2. Het college kan tot (onbezoldigd) buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      leden van de raad, carrouselleden, burgemeester, wethouders en het gemeentelijk managementteam;

    • b.

      personen die dit schriftelijk verzocht hebben en bereid zijn regelmatig huwelijken te willen voltrekken, ongeacht het geslacht van de partners;

    • c.

      personen die de functie van ambtenaar van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in een andere gemeente vervullen, op verzoek van het bruidspaar.

Artikel 3. Benoemingsduur;

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode is maximaal het tijdvak waarin de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente Castricum of een andere gemeente.

  • 2. Raadsleden, carrouselleden en wethouders kunnen worden benoemd voor de periode van hun benoeming.

  • 3. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor de periode van vijf jaar benoemd, dan wel voor het eenmalig voltrekken van een huwelijk, zoals bedoeld in artikel 2 lid 2 onder c.

Artikel 4. Locatie;

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis, Raadhuisplein 1 te Castricum.

  • 2. Voor het voltrekken van een huwelijk zijn aangewezen:

    • a.

      het gemeentehuis;

    • b.

      Locaties waarvoor een gebruiksvergunning is afgegeven dan wel een gebruiksmelding is gedaan;

    • c.

      per collegebesluit vrij aan te wijzen locatie dat volgens de wet BAG een adresseerbaar object is.

  • 3. Kosteloze huwelijken worden alleen in het gemeentehuis voltrokken door een abs/babs van de gemeente Castricum.

  • 4. Bij een huwelijk met een babs van elders, is ook een abs van de gemeente aanwezig.

  • 5. Bijzondere locatie: De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 5. Bijzondere bepalingen;

Aan een huwelijkslocatie zoals bedoeld in artikel 4 lid 2 sub b en c worden de volgende eisen gesteld:

  • 1.

    De locatie staat een ordentelijk verloop van de voltrekking van het huwelijk en de eisen die de wet stelt aan de voltrekking niet in de weg.

  • 2.

    De locatie is openbaar toegankelijk.

  • 3.

    De locatie voldoet aan de eisen van openbare orde en veiligheid. De eigenaar van de locatie beschikt over de benodigde vergunningen.

  • 4.

    Bij een vrije locaties beoordeelt de brandweer de veiligheid van het gebouw.

  • 5.

    Het college wijst de betreffende locatie aan als gemeentehuis voor de duur van de voltrekking van het huwelijk/partnerschapregistratie.

  • 6.

    De gemeente is niet verantwoordelijk voor het beschikbaar zijn van de locatie.

Artikel 6. Weigeringsgronden;

Het college kan weigeren een locatie aan te wijzen als:

  • 1.

    wet- of regelgeving de aanwijzing belemmeren;

  • 2.

    een procedure loopt die het aanwijzen als locatie belemmert.

Artikel 7. Leges;

  • 1. Leges voor een huwelijk worden conform de geldende legesverordening geheven.

  • 2. Als een huwelijk binnen een maand voor de geplande datum wordt geannuleerd wegens een verschoonbare reden, dan worden geen leges in rekening gebracht.

    Er moet wel een bewijsstuk worden overgelegd.

Artikel 8. Leiding van de dienst;

De afdelingsmanager Dienstverlening is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 9. Openstelling;

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      van maandag, dinsdag donderdag en vrijdag van 09.00 uur tot 12.00 uur en woensdag van 12.00 tot 16.00 uur.

    • b.

      huwelijksvoltrekkingen kunnen plaatsvinden op maandag tot en met zondag van 09.00 tot 21.00 uur.

  • 2. Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, beperkt geopend zijn op door het college, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5. In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van de in het 1e lid aangegeven uren.

Artikel 10. kosteloze huwelijksvoltrekking;

Er wordt iedere woensdag om 09.15 uur en 09.45 uur in een vergaderkamer of spreekkamer van het gemeentehuis gelegenheid gegeven voor een kosteloze huwelijksvoltrekking met inachtneming van de volgende bepalingen:

  • 1.

    één van de aanstaanden moet ingeschreven zijn in de Basis Registratie Personen van de gemeente Castricum;

  • 2.

    maximaal 4 getuigen bij de voltrekking;

  • 3.

    naast de getuigen geen belangstellenden bij de voltrekking;

  • 4.

    het behelst alleen de wettelijke verplichting; geen foto’s, geen toespraken en geen babs van elders;

Artikel 11. “flitshuwelijk”;

  • 1. Een flitshuwelijk is een huwelijksvoltrekking onder dezelfde voorwaarden als het kosteloze huwelijk zoals bedoeld in artikel 10 met dien verstande dat dit huwelijk gesloten kan worden op elk moment van de week tijdens de openingsuren van het bureau Burgerlijke Stand en dat leges in rekening gebracht worden.

Artikel 12. “flitshuwelijk extra”;

  • 1. Een flitshuwelijk extra is een huwelijk onder dezelfde voorwaarden als het kosteloze huwelijk zoals bedoeld in artikel 10 met dien verstande dat dit huwelijk gesloten kan worden op elk moment van de week tijdens de openingsuren van het gemeentehuis en dat er leges in rekening gebracht worden en waarbij de faciliteiten ruimer zijn, te weten: op gebruik van raadszaal en trouwzaal na kan er een zaal gekozen worden, kan een gedicht worden voorgelezen, kunnen ringen worden gewisseld, kunnen foto’ worden gemaakt en mogen maximaal 10 personen aanwezig zijn naast het paar en de maximaal 4 getuigen.

Artikel 13. Slotbepalingen.

  • 1. Het reglement treedt in werking op 1 januari 2015.

  • 2. Het reglement burgerlijke stand, vastgesteld bij besluit van 17 december 2013, wordt ingetrokken.

  • 3. Het reglement kan worden aangehaald als Reglement Burgerlijke Stand.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op

23 september 2014.

de secretaris, mevrouw mr. C.A. Peters,
de burgemeester, de heer drs. A. Mans