Regeling vervallen per 01-04-2012

Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester

Geldend van 19-05-2011 t/m 31-03-2012

Intitulé

Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester

DE RAAD VAN DE GEMEENTE CRANENDONCK

Gezien het voorstel van het Presidium van de gemeenteraad van de gemeente Cranendonck,

gelet op het bepaalde in de artikelen 61 e.v. juncto 86 Gemeentewet;

gezien de Circulaire procedureregels benoeming burgemeester van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

B E S L U I T

vast te stellen de Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    de minister: de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    de commissaris: de Commissaris van de Koningin in de provincie Noord-Brabant;

  • c.

    de commissie: de vertrouwenscommissie;

  • d.

    de secretaris: de secretaris van de commissie

Artikel 2 Instelling en taak

  • 1. De raad stelt uit zijn midden een commissie samen die belast is met de beoordeling van kandidaten voor het ambt van burgemeester van de gemeente Cranendonck.

  • 2. De commissie heeft tot taak de geschiktheid van kandidaten voor het ambt van burgemeester van de gemeente Cranendonck te beoordelen en daarover schriftelijk en gemotiveerd verslag uit te brengen aan de raad en aan de commissaris; het verslag wordt voorzien van een conceptaanbeveling van twee personen.

  • 3. De commissie voert daartoe gesprekken met de kandidaten die door de commissaris in beginsel geschikt worden geacht voor de benoeming en met eventuele andere op de lijst van sollicitanten voorkomende kandidaten.

  • 4. Indien de commissie ook andere kandidaten, die niet behoren tot de selectie van de commissaris, wil beoordelen, stelt zij de commissaris hiervan onverwijld in kennis.

  • 5. Indien de commissie besluit een door de commissaris geselecteerde kandidaat niet te ontvangen, stelt zij de commissaris en de kandidaat hiervan onverwijld in kennis.

  • 6. De commissie verschaft zich slechts door tussenkomst van de commissaris de door haar benodigde geachte informatie over de kandidaten.

  • 7. De commissie brengt haar in lid 2 bedoelde bevindingen uit op basis van de namen en eventuele verdere gegevens die de commissaris haar verstrekt en op basis van mondelinge en schriftelijke informatie die de door haar ontvangen kandidaten haar geven, zulks na afweging van een en ander.

  • 8. Bij de beoordeling van de kandidaten laten de leden van de commissie zich leiden door de profielschets, zoals deze is vastgesteld door de raad.

Artikel 3 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit vijf raadsleden, van elke fractie één.

  • 2.

    De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3.

    Plaatsvervangende leden worden niet aangewezen. Het lidmaatschap is persoonlijk.

  • 4.

    Vervanging van een lid door de raad is mogelijk tot het moment dat de commissie de namen van de kandidaten van de commissaris heeft ontvangen. Nadat namen van kandidaten zijn ontvangen, wordt een vacature in de commissie niet meer ingevuld.

  • 5.

    De griffier fungeert als secretaris van de commissie en verleent, waar nodig, ambtelijke bijstand.

    Bij afwezigheid van de griffier wordt diens taak waargenomen door diens plaatsvervanger.

  • 6.

    Vanuit het college van burgemeester en wethouders wordt een wethouder in de gelegenheid gesteld aan de beraadslagingen van de commissie deel te nemen als adviseur; maar is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

  • 7.

    De gemeentesecretaris verleent vanuit zijn specifieke verantwoordelijkheid ondersteuning aan de commissie. Hij heeft geen advies- of stemrecht.

  • 8.

    Het lidmaatschap van de commissie vervalt bij het verlies van het raadslidmaatschap. In dat geval blijft het bepaalde in artikel 5 van deze verordening van overeenkomstige toepassing.

Artikel 4 Vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 2. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 3. De voorzitter doet van elke vergadering ten minste 24 uur van tevoren aankondiging aan de leden van de commissie.

  • 4. De commissie vergadert niet indien niet een meerderheid van het aantal leden aanwezig is.

  • 5. Van de vergaderingen wordt een besluitenlijst opgesteld, die niet openbaar wordt gemaakt.

  • 6. De commissie kan gebruikmaken van externe deskundige ondersteuning in de voorbereiding op de sollicitatieprocedure.

  • 7. De commissie kan gebruikmaken van externe deskundige ondersteuning voor de beoordeling van kandidaten ten aanzien van persoons- en bestuursstijlkenmerken.

Artikel 5 Geheimhouding

  • 1. De leden van de commissie met inbegrip van de voorzitter, de secretaris en de adviseurs van de commissie hebben volstrekte geheimhoudingplicht omtrent hetgeen direct of indirect als lid, voorzitter, secretaris of adviseur van de commissie, aan hen mondeling of schriftelijk ter kennis is gebracht.

  • 2. De commissie legt in elke vergadering overeenkomstig het bepaalde in artikel 61c van de Gemeentewet geheimhouding op omtrent de inhoud van de stukken en omtrent het verhandelde tijdens de vergadering.

  • 3. De voorzitter ziet er op toe dat aan het gestelde in het eerste en tweede lid wordt voldaan.

  • 4. De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in stukken noch informatie over de stukken en over het behandelde in haar vergadering aan raadsleden die geen zitting hebben in de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 2, lid 2.

  • 5. Noch de commissie, noch de gemeenteraad zal de geheimhouding waartoe het tweede lid oproept, opheffen.

  • 6. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1. Het verslag en de bijbehorende concept-aanbeveling, bedoeld in artikel 2, wordt vastgesteld bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen, waarbij ieder lid van de commissie één stem heeft; de commissie streeft naar unanimiteit bij de besluitvorming.

  • 2. Het gevoel van de minderheid wordt desgewenst in het verslag gemeld.

  • 3. Bij staking van stemmen over de uit te brengen opvattingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering dan worden geen opvattingen van de commissie, maar de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis van de raad en de commissaris gebracht.

Artikel 7 Contactpersoon

  • 1. De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 2. Alle stukken bestemd voor de commissie worden gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privé-adres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van ontbinding van de commissie.

  • 3. Alle stukken die van de commissie uitgaan worden door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privé-adres van de secretaris verzonden.

Artikel 8 Gesprekken met de kandidaten

  • 1. De voorzitter nodigt namens de commissie de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie.

  • 2. plaatsen en tijdstippen voor gesprekken worden zodanig gekozen, dat voorkomen wordt, dat kandidaten hierdoor bekend worden of rondom het onderhoud met de commissie met elkaar in contact komen.

Artikel 9 Ontbinding commissie

De commissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop aan de raad is bekend gemaakt dat in de benoeming is voorzien.

Artikel 10 Archivering van stukken

  • 1. De voorzitter van de commissie draagt er samen met de secretaris zorg voor, dat op het in het eerste lid bedoelde tijdstip alle archiefbescheiden die de commissie heeft opgemaakt, op last van burgemeester en wethouders onverwijld in verzegelde enveloppen en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar de krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats; hij draagt er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de navolgende leden van dit artikel.

  • 2. Van de in het eerste lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt; in deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, eerste lid, sub a. en c. van de Archiefwet gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor de periode van 75 jaar.

  • 3. De originele bescheiden die de commissie heeft ontvangen van de commissaris of van de kandidaten worden onmiddellijk aan dezen teruggezonden.

  • 4. Alle overige bescheiden van de commissie en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.

Artikel 11 Onvoorziene omstandigheden

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van haar bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening vervalt op de dag waarop de burgemeester is benoemd, behoudens het gestelde over de geheimhouding in artikel 5.

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Cranendonck
in de openbare vergadering d.d. 3 mei 2011 .
DE RAAD VOORNOEMD,
De griffier,
Mr. P.J.F. Bemelmans
De voorzitter,
B.P. Meinema