Verordening regelende het werkgeverschap en de organisatie van de griffie van de gemeente Cranendonck

Geldend van 03-04-2014 t/m heden

Intitulé

Verordening regelende het werkgeverschap en de organisatie van de griffie van de gemeente Cranendonck

DE RAAD VAN DE GEMEENTE CRANENDONCK

Gezien het voorstel van het Presidium van de gemeente Cranendonck d.d. 5 februari 2014

Gezien de circulaire van het College voor Arbeidszaken van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten d.d. 5 juli 2011, kenmerk ECCVA/U201101293, CvA/LOGA 11/10, Lbr, 11/044;

Gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

B E S L U I T

  • ·

    Een werkgeverscommissie in te stellen;

  • ·

    aan deze commissie de bevoegdheden te delegeren die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, 107a, tweede lid, 107d, eerste lid en 107 e, eerste lid van de Gemeentewet, behoudens het vaststellen en wijzigen van de arbeidsvoorwaardenregelingen;

  • ·

    In verband hiermee het raadsbesluit d.d. 1 juni 2004 inhoudende het mandateren van een deel van zijn werkgeversbevoegdheden ten aanzien van de griffier en de medewerkers van de griffie aan de algemeen directeur/gemeentesecretaris in te trekken;

  • ·

    Vast te stellen de navolgende verordening regelende het werkgeverschap en de organisatie van de griffie van de gemeente Cranendonck.

A Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze instructie wordt verstaan onder:

College: het college van burgemeester en wethouders;

Griffie: de organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de

raad, bestaande uit de griffier en de onder zijn

verantwoordelijkheid functionerende ambtenaren;

Griffier: de op grond van artikel 107 Gemeentewet door de raad

benoemde functionaris;

Werkgeverscommissie: de door de raad op grond van artikel 83 van de Gemeentewet

ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie van de

raad is gedelegeerd;

B de werkgeverscommissie

Artikel 2 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd;

  • 2. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 3. De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 3 Samenstelling werkgeverscommissie

1.De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, bij voorkeur de plaatsvervangend

voorzitter van de raad, en twee andere leden uit de raad, bij voorkeur afkomstig uit de coalitie en de oppositie;

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4.

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de

vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als

informant.

Artikel 4 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 5 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde,

draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de algemeen directeur/gemeentesecretaris afspraken over ondersteuning.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 7 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De

besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief

vastgesteld.

Artikel 8 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden;

  • 2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd;

  • 3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 9 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de

voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 10 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

C De organisatie van de griffie

Artikel 11 Bevoegd gezag

De raad is het bevoegd gezag ten aanzien van de griffier en de griffiemedewerkers.

Artikel 12 Organisatiedoelstelling en formatie

  • 1. De griffie heeft als doel inhoud te geven aan artikel 107a lid 1 van de Gemeentewet, in de breedste betekenis van het woord;

  • 2. De griffie bestaat uit:

    • a.

      de griffier;

    • b.

      de plaatsvervanger van de griffier zoals bedoeld in artikel 107d lid 1.

  • 3. De raad stelt op voorstel van de werkgeverscommissie, bedoeld in artikel 2, de personele formatie van de griffie vast.

Artikel 13 Ondermandatering aan de griffier

  • 1. Besluiten over de toepassing en uitvoering van lokale arbeidsvoorwaarden ten aanzien van griffiemedewerkers bedoeld in artikel 11, lid 2, onder b en volgende, met uitzondering van hoofdstuk 8 CAR-UWO (ontslag), behoudens ontslag op verzoek, worden genomen door de griffier, waartoe de werkgeverscommissie deze bevoegdheden ondermandateert;

  • 2. De in het eerste lid genoemde besluiten worden namens de raad ondertekend door de griffier;

  • 3. Besluiten over de toepassing en uitvoering van lokale arbeidsvoorwaarden ten aanzien van de griffier worden genomen door de werkgeverscommissie;

  • 4. De in het derde lid genoemde besluiten worden namens de raad ondertekend door de voorzitter van de werkgeverscommissie.

Artikel 14 Aansturing van de griffier

  • 1. De werkgeverscommissie is verantwoordelijk voor de aansturing van de griffier;

  • 2. De raad stelt op voorstel van de werkgeverscommissie een instructie voor de griffier vast, zoals bedoeld in artikel 107a van de Gemeentewet;

  • 3. De griffier handelt naar zijn instructie;

  • 4. De griffier legt verantwoording af aan de werkgeverscommissie over het functioneren van de griffie.

Artikel 15 Financiën

  • 1. De raad stelt jaarlijks in de Programmabegroting de financiële middelen van de griffie vast;

  • 2. De griffier is budgethouder voor de budgetten van de raad en de griffie, met uitzondering van de salarissen en vergoedingen van de raad, de vaste vervangers en die van de griffier.

Artikel 16 Beheer

De griffier kan dienstverleningsovereenkomsten afsluiten met het college of de algemeen directeur/gemeentesecretaris voor het gebruik van bestaande ondersteunende faciliteiten van de organisatie van het college, op het gebied van personeel, informatie, juridische zaken, organisatie, financiën, automatisering en huisvesting.

Artikel 17 Privaatrechtelijke beslissingen

Indien er sprake is van een privaatrechtelijke overeenkomst ten behoeve van de raad dan is de griffier namens de raad de functionaris aan wie het college en de burgemeester respectievelijk het aangaan en het ondertekenen van die overeenkomst kunnen mandateren.

D De arbeidsvoorwaarden van het personeel van de griffie

Artikel 18 Arbeidsvoorwaarden van de griffier en de griffiemedewerkers

  • 1. Voor de griffier en de medewerkers van de griffie zijn de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector gemeenten (CAR), de Uitwerkingsovereenkomst (UWO), de lokale arbeidsvoorwaarden en arbeidsvoorwaardenregelingen overeenkomstig van toepassing zoals deze door het college voor zijn personeel zijn of zullen worden vastgesteld, behoudens de bij deze verordening of enig ander besluit van de raad gestelde uitzonderingen;

  • 2. Voordat het college besluit over wijziging van de lokale arbeidsvoorwaardenregelingen, wordt de werkgeverscommissie in de gelegenheid gesteld daarover advies uit te brengen;

  • 3. Indien de werkgeverscommissie dit noodzakelijk acht, wordt in een in artikel 2 bedoelde regeling een griffiespecifieke paragraaf opgenomen.

Artikel 19 Functiewaardering en functieboek

  • 1. De werkgeverscommissie stelt een functiebeschrijving- en waardering vast voor de in artikel 11 lid 2 genoemde functies vast;

  • 2. Hierbij maakt de werkgeverscommissie gebruik van de methodiek van beschrijven en waarderen zoals deze door het college voor zijn personeel wordt gehanteerd.

Artikel 20 Medezeggenschap

  • 1. Voor onderwerpen waarover overleg met vakbonden als bedoeld in hoofdstuk 12 CAR plaatsvindt, sluit de raad zich voor wat betreft de griffie aan bij de reguliere Commissie voor Georganiseerd Overleg.

  • 2. De griffie kan worden beschouwd als zelfstandige onderneming in de zin van artikel 1 lid 1c van de Wet op de ondernemingsraden (WOR). De griffie is echter qua omvang te klein is om een zelfstandige ondernemingsraad (OR), door raad en college ten behoeve van de medezeggenschap van het personeel van het college en het personeel van de griffie een gemeenschappelijke ondernemingsraad (GOR) in te stellen.

  • 3. De algemeen directeur/gemeentesecretaris is gemandateerd om als bestuurder in de zin van de Wor te opereren bij het overleg met de gemeenschappelijke ondernemingsraad

  • 4. Over aangelegenheden die in hoofdzaak op de griffier en de griffiemedewerkers betrekking hebben ,worden slechts voorstellen en aanvragen aan GO en/of GOR voorgelegd die instemming hebben van de werkgeverscommissie.

  • 5. De werkgeverscommissie kan bij zeer bijzondere griffiespecifieke onderwerpen afwijken van de in de vorige leden omschreven werkwijze en de medezeggenschap voor een dergelijke situatie afzonderlijk regelen.

Artikel 21 Personeelsbeoordeling en functioneringsgesprekken

  • 1.

    De personeelsbeoordeling van de griffier vindt plaats door de werkgeverscommissie.

  • 2.

    De functioneringsgesprekken met de griffier worden gevoerd door de werkgeverscommissie. Een of meerdere fractievoorzitters kunnen aanwezig zijn.

  • 3.

    De personeelsbeoordeling van de griffiemedewerkers vindt plaats door de griffier.

  • 4.

    De functioneringsgesprekken van de griffiemedewerkers worden gevoerd door de griffier.

  • 5.

    Op de handelingen bedoeld in de vorige leden is de door het college voor zijn personeel gehanteerde regeling en methodiek van overeenkomstige toepassing.

E Overige bepalingen

Artikel 22 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op het voorstel van de voorzitter.

Artikel 23 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking

Artikel 24 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Griffieverordening Cranendonck’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Cranendonck
in de openbare vergadering d.d. 11 maart 2014.
DE RAAD VOORNOEMD,
De griffier,
Griffier
De voorzitter,
Burgemeester