Regeling vervallen per 01-01-2021

Organisatieverordening en managementstatuut van de Gemeenschappelijke Regeling ISHW

Geldend van 01-01-2014 t/m 31-12-2020

Intitulé

Organisatieverordening en managementstatuut van de Gemeenschappelijke Regeling ISHW

Het Algemeen Bestuur van ICT-samenwerking Hoeksche Waard (ISHW),

besluit:

vast te stellen:

Organisatieverordening en managementstatuut van de Gemeenschappelijke Regeling ISHW waarin de werkwijze, verantwoordelijkheden, taken en bevoegdheden van de voorzitter van het regioMT en de manager zijn vastgelegd conform artikelen 13 en 15 GR ISHW.

Hoofdstuk I Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    GR ISHW: Het openbaar lichaam Gemeenschappelijke Regeling ICT-samenwerking Hoeksche Waardvan de gemeenten Binnenmaas, Cromstrijen, Korendijk, Oud-Beijerland en Strijen. als bedoeld in artikel 2 van de GR ISHW;

  • b.

    voorzitter: de voorzitter van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur als bedoeld in artikel 11 van de GR ISHW;

  • c.

    RegioMT: Regionaal Managementteam ISHW, als bedoeld in artikel 15 van de GR ISHW.

  • d.

    voorzitter regioMT: voorzitter van het regionaal Managementteam ISHW als bedoeld in artikel 15, lid 2, van de GR ISHW.;

  • e.

    commissies: de door het algemeen bestuur of het dagelijks bestuur overeenkomstig het bepaalde in artikel 14 van de GR ISHW ingestelde commissies;

  • f.

    ICT: Informatie- en communicatietechnologie;

  • g.

    ambtelijke organisatie: het personeel dat op basis van een ambtelijke aanstelling dan wel een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht werkzaam is bij ISHW;

  • h.

    manager: de manager als bedoeld in artikel 12 van de GR ISHW.

Hoofdstuk II taken en verantwoordelijkheden, werkwijze en bevoegdheden

Artikel 2 Beheer en leiding

  • 1.

    Met inachtneming van de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van het dagelijks bestuur berust de dagelijkse leiding van de ambtelijke organisatie bij de manager.

  • 2.

    De voorzitter van het regioMT oefent krachtens mandaat, bedoeld in artikel 9, lid 2, van de GR ISHW, de bevoegdheden uit van dagelijks bestuur, omschreven in artikel 10 van de GR en is uit dien hoofde ook aanspreekpunt voor de manager. Waar in deze verordening verder wordt gesproken over de bevoegdheden van het dagelijks bestuur moet daarvoor de facto worden gelezen: de aan de voorzitter van het regioMT gemandateerde bevoegdheden van het dagelijks bestuur.

  • 3.

    In een afzonderlijk vast te stellen regeling worden de bevoegdheden vastgelegd die conform artikel 13, lid 2, van de GR ISHW door de voorzitter van het regioMT, aan de manager worden ondergemandateerd.

Artikel 3 voorzitter van het regioMT

  • 1.

    Het voorzitterschap van het regioMT wordt door de gemeentesecretarissen bij toerbeurt vervuld, in alfabetische volgorde van de namen van de deelnemende gemeenten en telkens binnen één raadsperiode, overeenkomstig een door het regioMT op te stellen en vast te stellen rooster.

  • 2.

    Elke voorzitter vervult het voorzitterschap gedurende een termijn van 1/5 van de raadsperiode;

  • 3.

    De plaatsvervanger van de voorzitter is degene die in de volgende periode als voorzitter optreedt.

Artikel 4 De manager

  • 1.

    Met inachtneming van de verantwoordelijkheid van het dagelijks bestuur is de manager verantwoordelijk voor:

    • a.

      de kwaliteit, de kwantiteit en de integraliteit van diensten en producten;

    • b.

      het management van de ambtelijke organisatie;

    • c.

      de planning en control;

    • d.

      de advisering en ondersteuning van het algemeen en dagelijks bestuur en het RegioMT, alsmede hun respectieve voorzitters met betrekking tot de aangelegenheden van de GR ISHW.

    • e.

      de ambtelijke vertegenwoordiging van de dienst naar buiten.

  • 2.

    De manager zorgt voor regelmatig werkoverleg met de medewerkers.

  • 3.

    De manager kan, na schriftelijke toestemming van de voorzitter van het regioMT, een of meer van de aan hem gemandateerde bevoegdheden ondermandateren aan een medewerker.

  • 4.

    De plaatsvervanger van de manager wordt aangewezen door het dagelijks bestuur op voordracht van de manager.

Artikel 5 Benoeming en vervanging

  • 1.

    De manager wordt door het algemeen bestuur benoemd, het regioMT gehoord.

  • 2.

    De overige ambtenaren in dienst van de GR ISHW alsmede de medewerkers die op basis van een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht in dienst zijn van de GR ISHW worden conform het bepaalde in artikel 18 van de GR ISHW, benoemd, geschorst en ontslagen door het dagelijks bestuur, de manager gehoord.

  • 3.

    De manager wordt bij afwezigheid vervangen door de in artikel 4 lid 4 genoemde plaatsvervanger.

Artikel 6 Verantwoording en rapportage

De manager legt door middel van een managementrapportage ten minste tweemaal per jaar verantwoording af aan het dagelijks bestuur over het gevoerde management. Het dagelijks bestuur stelt de eisen vast waaraan de managementrapportage moet voldoen en bepaalt de tijdstippen waarop de managementrapportage moet worden aangeboden.

Hoofdstuk III slotbepalingen

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking en heeft terugwerkende kracht tot 1 januari 2014.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als Organisatieverordening en managementstatuut ISHW.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het Algemeen Bestuur voornoemd
in hun vergadering van 13 januari 2014
de voorzitter, de secretaris,
K. Tigelaar W. van Ravestijn Organogram