Regeling vervallen per 16-01-2019

Verordening raadscommissies Cromstrijen

Geldend van 01-05-2015 t/m 15-01-2019

Intitulé

Verordening raadscommissies Cromstrijen

Hoofdstuk 1 – Algemene bepalingen

ARTIKEL 1.

Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    griffier: griffier van de raad en van de raadscommissies of diens plaatsvervanger;

  • 2.

    commissielid: lid van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • 3.

    commissievoorzitter: voorzitter van een raadscommissie of diens plaatsvervanger.

 

ARTIKEL 2

Instelling raadscommissies

 

  • 1.

    De raad stelt raadscommissies in.

  • 2.

    De commissies worden als regel ingesteld voor een periode, gelijk aan de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    In het instellingsbesluit van elke commissie moet in ieder geval worden geregeld:

    • 1.

      welk soort commissie het betreft;

    • 2.

      wie leden of plaatsvervangende leden zijn.

  • 4.

    Tussentijds opheffen en opnieuw instellen van een of meer commissies is mogelijk teneinde de samenstelling daarvan in overeenstemming te brengen met de gewijzigde politieke samenstelling van de raad.

 

ARTIKEL 3

Taak, bevoegdheid en werkwijze

 

  • 1.

    Elke commissie heeft tot taak op de aan haar toegewezen beleidsterreinen de raad van advies te dienen ter voorbereiding van de besluitvorming in de gemeenteraad.

  • 2.

    De commissie adviseert over zaken. Advisering over personen beperkt zich tot procedurele en/of zakelijke aspecten; stemming over het doen van keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen vindt niet plaats.

  • 3.

    Indien een onderwerp meerdere raadscommissies aangaat, wordt het onderwerp in de afzonderlijke raadscommissies besproken, tenzij agendacommissie beslist  dat een gezamenlijke vergadering van de raadscommissies wordt belegd of de raadscommissie die het onderwerp het meest aangaat, het onderwerp behandelt.

  • 4.

    Indien een gezamenlijke vergadering van raadscommissies wordt belegd, vervult de voorzitter van de raadscommissie die het onderwerp het meest aangaat, de taken van de voorzitter.

 

ARTIKEL 4

Samenstelling

 

  • 1.

    Elke commissie waaraan de taak als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet is opgedragen bestaat, buiten de voorzitter, uit een evenwichtige vertegenwoordiging van de in de raad vertegenwoordigende fracties.

  • 2.

    De commissieleden worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd. Artikel 6 van het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Cromstrijen 2015 is van overeenkomstige toepassing.

  • 3.

    Behalve raadsleden kunnen op voordracht van een raadsfractie, ook andere ingezetenen van de gemeente tot lid van een commissie worden benoemd, mits zij stonden vermeld op de kandidatenlijst voor de laatstgehouden gemeenteraadsverkiezingen Cromstrijen. De artikelen 10, 11, 12, 13, 14 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een lid van een raadscommissie.

  • 4.

    Per fractie mag elk commissielid (waaronder ook de niet-raadsleden) in alle raadscommissies als plaatsvervanger optreden.

 

ARTIKEL 5

Zittingsduur

 

  • 1.

    De leden worden benoemd voor de zittingsperiode van de raad tenzij het in artikel 2, lid 3, bedoelde geval zich voordoet.

  • 2.

    Een commissielid houdt op lid te zijn als niet meer voldaan wordt aan de in artikel 4, derde lid gestelde eisen.

  • 3.

    Een lid kan te allen tijde ontslag nemen door een schriftelijke mededeling daarvan aan de raad te doen.

  • 4.

    De vervulling van tussentijds opengevallen plaatsen, geschiedt zoveel mogelijk binnen twee maanden.

  • 5.

    Het lid blijft bij ontslagneming in functie totdat zijn opvolger diens benoeming heeft aangenomen, tenzij het lid, dat ontslag heeft gevraagd, inmiddels niet meer in de gemeente Cromstrijen woonachtig is.

  • 6.

    Elk lid – ook degene, die tussentijds tot lid van de commissie is benoemd – treedt af op het tijdstip, waarop een nieuwe raad aantreedt.

  • 7.

    De raad kan een commissielid ontslaan op voorstel van de fractie die het lid voor benoeming heeft voorgedragen..

  • 8.

    De raad kan de voorzitter van de raadscommissies ontslaan.

 

ARTIKEL 6

Voorzitter

 

  • 1.

    De raad benoemt voor elke commissie een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 2.

    De voorzitter en plaatsvervangend voorzitter moet een raadslid zijn.

  • 3.

    De voorzitter is belast met:

    • 1.

      het leiden van vergaderingen;

    • 2.

      bij het handhaven van de orde;

    • 3.

      het verlenen van het woord en het formuleren van de conclusies.

  • 4.

    De voorzitter is geen lid van de commissie.

 

 

 

 

ARTIKEL 7

Griffier

 

  • 1.

    Ter ondersteuning van iedere raadscommissie fungeert de griffier.

  • 2.

    De griffier is bij iedere vergadering aanwezig.

  • 3.

    De griffier kan op uitnodiging van de commissievoorzitter aan de beraadslagingen in vergaderingen deelnemen.

 

Hoofdstuk 2 – vergaderingen

Paragraaf 1 – voorbereidingen

ARTIKEL 8

Oproep en voorlopige agenda

  • 1.

    De commissievoorzitter verstrekt ten minste zeven dagen voor een vergadering aan de commissieleden een schriftelijke oproep en de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken.

  • 2.

    Als een aanvullende agenda als bedoeld in artikel 8, eerste lid, wordt vastgesteld, wordt deze met de daarbij behorende stukken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden verstrekt.

ARTIKEL 9

Aanvullende agenda; vaststellen agenda

1.In spoedeisende gevallen kan de commissievoorzitter nadat hij de schriftelijke oproep aan de leden ter beschikking heeft gesteld, een aanvullende voorlopige agenda opstellen. De daarbij behorende stukken worden openbaar gemaakt.

Als omtrent de inhoud van stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid onder berusting van de griffier en verleent deze de commissieleden op verzoek inzage.

Een agenda wordt bij aanvang van een vergadering door de raadscommissie vastgesteld.

ARTIKEL 10

Ter inzage leggen van stukken

  • 1.

    Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een voorlopige agenda dienen, worden gelijktijdig met het verstrekken van de schriftelijke oproep aan de leden op het gemeentehuis ter inzage gelegd en ter beschikking gesteld van het college. Als na het verstrekken van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raadscommissie en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.

  • 2.

    Stukken die digitaal beschikbaar zijn worden op de website van de gemeente geplaatst..

  • 3.

    Als omtrent stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste en tweede lid onder berusting van de griffier en verleent deze de commissieleden op verzoek inzage.

ARTIKEL 11

Openbare kennisgeving

Commissievergaderingen worden ten openbare kennis gebracht door aankondiging in een plaatselijk huis-aan-huisblad.

Paragraaf 2 – Ter vergadering

ARTIKEL 12

Presentielijst

  • 1.

    De griffier draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten van vergaderingen.

  • 2.

    Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekenen commissieleden de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de commissievoorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.

ARTIKEL 13

Opening vergadering en quorum

  • 1.

    Een vergadering wordt niet geopend voordat blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden vertegenwoordigd is.

  • 2.

    Als ingevolge het eerste lid de vergadering niet kan worden geopend, belegt de commissievoorzitter opnieuw een vergadering tegen een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de oproeping is gelegen.

  • 3.

    Op een vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing. Een raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, als blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden tegenwoordig is.

ARTIKEL 14

Audioverslag en besluitenlijst

1.De griffier draagt zorg voor audio-verslagen en besluitenlijsten van raadsvergaderingen. Een verslag bevat in ieder geval:

  • a.

    de namen van de voorzitter, de griffier, de wethouders en de raadsleden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

  • b.

    een aantekening van welke raadsleden afwezig waren;

  • c.

    een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

  • d.

    bij het desbetreffende agendapunt, de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 17 door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

De concept-besluitenlijst van de voorgaande vergadering wordt, zo mogelijk, aan de leden van de raad beschikbaar gesteld gelijktijdig met de oproep voor de raadsvergadering.

De leden van de raadscommissie, de voorzitter, de wethouders en de griffier hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien de besluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient tenminste 24 uur voor het vaststellen van de besluitenlijst in de betreffende vergadering bij de griffier te worden ingediend.

Bij het begin van de vergadering wordt, zoveel mogelijk, de besluitenlijst van de vorige vergadering vastgesteld.

De vastgestelde besluitenlijst wordt ondertekend door de commissievoorzitter en griffier.

Voor zover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt de besluitenlijst zo spoedig mogelijk na de commissievergadering openbaar gemaakt op de in de gemeente gebruikelijke wijze.

Als audio-verslagen en besluitenlijsten elektronisch beschikbaar zijn, worden ze op de website van de gemeente geplaatst.

ARTIKEL 15

Advies; geen stemmingen

  • 1.

    Wanneer de voorzitter vaststelt, dat een onderwerp of voorstel voldoende is besproken, sluit hij de beraadslaging, tenzij de commissie anders beslist

  • 2.

    Nadat de beraadslaging is gesloten, beslist de commissie of er een advies aan de raad wordt uitgebracht.

  • 3.

    Als een raadscommissie een advies uitbrengt, beslissen de leden op voorstel van de commissievoorzitter over de inhoud van het advies.

In een vergadering van de raadscommissie vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering van verzoeken over geheimhouding.

ARTIKEL 16

Spreektermijnen

  • 1.

    Beraadslaging over onderwerpen of voorstellen geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2.

    Een lid van de commissie neemt geen deel aan de beraadslaging over een aangelegenheid die hem rechtstreeks of middellijk persoonlijk aangaat of waarbij hij als gemachtigde is betrokken, alsook over de vaststelling of goedkeuring van de rekening van een lichaam waaraan hij rekenplichtig is of tot welk bestuur hij behoort.

  • 3.

    Spreektermijnen worden door de commissievoorzitter afgesloten.

  • 4.

    Commissieleden mogen in een termijn niet meer dan éénmaal het woord voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel.

ARTIKEL 17

Deelname aan de beraadslaging door anderen

Een raadscommissie kan op enig moment besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

ARTIKEL 18

Rondvraag

In alle vergaderingen van raadscommissies wordt gelegenheid gegeven voor een rondvraag. De behandeling van zaken in de rondvraag beperkt zich tot korte vragen en korte antwoorden.

ARTIKEL 19

Spreekrecht

Bij afzonderlijk besluit kan de raad regels stellen met betrekking tot de uitoefening van het spreekrecht tijdens openbare commissievergaderingen.

ARTIKEL 20

Handhaving orde en schorsing

  • 1.

    De commissievoorzitter zorgt voor de handhaving van de orde in de vergadering.

  • 2.

    Hij kan de raadscommissie voorstellen aan een commissielid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen.

  • 3.

    Hij kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en, als na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord, de vergadering sluiten.

  • 4.

    Hij roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven, kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.

ARTIKEL 21

Voorstellen van orde

Commissieleden kunnen tijdens een vergadering van de raadscommissie mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De raadscommissie beslist hier terstond over.

Paragraaf 3 – besloten vergaderingen

ARTIKEL 22

Openbaarheid

1.De vergaderingen van de commissie worden in het openbaar gehouden.

De deuren worden gesloten, wanneer tenminste een vijfde van het aantal leden dat de presentielijst heeft getekend daarom verzoekt of de voorzitter het nodig oordeelt. Zo nodig vindt ten behoeve van de berekening afronding naar boven plaats.

  • 3.

    De commissie beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

  • 4.

    Alle vergaderingen van een commissie kunnen worden bijgewoond door alle raadsleden.

ARTIKEL 23

Aanvulling op artikel 86 Gemeentewet

  • 1.

    Alle raadsleden – niet tevens commissielid zijnde – hebben inzage in de stukken als bedoeld in artikel 86 van de Gemeentewet; zij nemen daarbij de geheimhouding in acht. De inzage kan slechts worden geweigerd voor zover zij in strijd is met het openbaar belang. Degene, die de geheimhouding heeft opgelegd, beslist over de strijdigheid met het openbaar belang; bij twijfel wordt de burgemeester geraadpleegd.

  • 2.

    Het orgaan doet van haar besluit tot opheffing terstond mededeling aan de voorzitter van de commissie. De voorzitter van de commissie doet van de opheffing van de geheimhouding terstond mededeling aan de leden van de commissie.

ARTIKEL 24

Toepassing verordening op besloten vergaderingen

Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.

ARTIKEL 25

Audioverslag en besluitenlijst besloten vergadering

  • 1.

    De concept-besluitenlijst van besloten commissievergaderingen wordt niet verspreid, maar uitsluitend voor de commissie- en raadsleden ter inzage gelegd bij de griffier. Indien er een audioverslag is gemaakt van een besloten vergadering kunnen de commissie- en raadsleden deze afluisteren bij de griffier.

  • 2.

    De besluitenlijsten worden zo spoedig mogelijk in een besloten raadsvergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de commissie een besluit over het al dan niet openbaar maken van de besluitenlijst en het audioverslag, als er een verslag is gemaakt.

  • 3.

    De besluitenlijsten worden door de commissievoorzitter en de griffier ondertekend.

Paragraaf 4 – Toehoorders en pers

ARTIKEL 26

Toehoorders en pers

  • 1.

    Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen openbare vergaderingen uitsluitend bij op de voor hen bestemde plaatsen.

  • 2.

    Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is hen verboden.

  • 3.

    De commissievoorzitter is bevoegd, wanneer de orde in de vergadering op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.

ARTIKEL 27

Geluid- en beeldregistraties

Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de commissievoorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.

Hoofdstuk 4 – Slotbepalingen

ARTIKEL 28

Uitleg

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de raadscommissie op voorstel van de commissievoorzitter

ARTIKEL 29

Intrekken oude verordening

De Algemene verordening raadscommissies, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 11 mei 2010 wordt ingetrokken.

ARTIKEL 30

Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de derde dag na bekendmaking..

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening raadscommissies Cromstrijen.

Vastgesteld door de raad van gemeente Cromstrijen in zijn openbare vergadering gehouden op 31 maart 2015,

de griffier,

de voorzitter,