Regeling vervallen per 01-01-2024

Reclamebeleid gemeente Cuijk 2016

Geldend van 10-06-2016 t/m 31-12-2023

Intitulé

Reclamebeleid gemeente Cuijk 2016

Reclamebeleid gemeente Cuijk 2016

Inleiding

Reclame kent vele vormen. Reclame hoort in het straatbeeld thuis en kan bijdragen aan de verlevendiging van het straatbeeld, maar het kan ook een bron van irritatie zijn. Daarnaast is het vanuit economisch opzicht belangrijk voor het bedrijfsleven.

Doel

De gemeente Cuijk kent tot op heden geen integraal reclamebeleid. Er is echter een duidelijke maatschappelijke wens om meer rust in het landschappelijke en stedelijke beeld. De wildgroei aan borden, doeken en andere uitingen is ongewenst. De gemeente Cuijk wil ondernemers en organisaties wel de mogelijkheid blijven bieden om reclame te maken of evenementen aan te kondigen. Daarnaast kent de gemeente ook de ambitie om de regelgeving voor ondernemers te verminderen.

Voorliggend beleid zorgt voor duidelijkheid. De gemeente heeft immers vanuit haar taak om te zorgen voor orde en (verkeers)veiligheid en als wegbeheerder op verschillende manieren te maken met reclame. In deze nota onderscheiden we twee soorten van reclame:

  • 1.

    (Handels)reclame op/aan/bij/in een onroerende zaak; het betreft reclame-uitingen die een directe relatie hebben met de betreffende onroerende zaak.

  • 1.

    Reclameobjecten; het betreft reclame op objecten (onroerende/roerende zaken) vaak in de openbare ruimte en in beperkte mate op een eigen perceel die geen relatie hebben met de zaak of het perceel.

Definities

De regelgeving op het gebied van reclame is divers. Het is dus zaak om het begrip reclame in de openbare ruimte goed af te bakenen. Hieronder volgen daarom enkele definities.

Reclame

Iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder (organisatie of een persoon niet zijnde een consument) of geheel of deels ten behoeve van deze, al dan niet met behulp van derden. Onder reclame wordt mede verstaan het vragen van diensten.

Reclameobject

Het betreft reclame in/op objecten (onroerende/roerende zaken) vaak in de openbare ruimte en in beperkte mate op een eigen perceel die geen relatie hebben met de zaak of het perceel.

Commerciële of handelsreclame

Iedere openbare aanprijzing van goederen of diensten met een winstoogmerk.

Niet commerciële of ideële reclame

Openbare aanprijzing zonder handelsbelang, maar met een ideëel, maatschappelijk of politiek belang.

Openbare ruimte

Een voor het publiek toegankelijke plaats, waaronder begrepen de weg

Hoofdroutes

De wegen die door de gemeenteraad gedefinieerd zijn als stroomweg, gebiedsontsluitingsweg of wijkontsluitingsweg.

Leeswijzer

Hoofdstuk twee bevat de huidige regelgeving voor de in paragraaf 1.1 genoemde vormen van reclame zowel landelijke regelgeving als ook de lokale regels. Hoofdstuk 3 bevat het nieuwe beleid voor handelsreclame op /bij onroerende zaak. Hoofdstuk 4 beschrijft het nieuwe beleid voor reclameobjecten.

2.Huidige regelgeving  

2.1 Inleiding

Dit hoofdstuk beschrijft de regelgeving die geldend is op het moment van schrijven van deze nota (januari 2016). Hierbij wordt onderscheid gemaakt naar Landelijke regelgeving en lokale regelgeving.

2.2 Landelijke regelgeving

Grondwet

In artikel 7 van de Grondwet is de vrijheid van meningsuiting geregeld. Het artikel luidt als volgt: Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

Artikel 7 van de Grondwet geeft daarmee een belangrijke afbakening voor deze nota. Daarbij is het volgende van belang. De drukpersvrijheid is niet van toepassing op het maken handelsreclame. Jurisprudentie wijst uit dat ideële reclame niet mag worden verboden, maar dat er wel regels mogen worden gesteld ter bescherming van welstand, verkeersveiligheid en overlast voor derden. Ook kan inmenging gerechtvaardigd worden geacht in het belang van de openbare veiligheid.

Voor dit beleid betekent artikel 7 van de Grondwet dat voldoende locaties moeten worden geboden om “vrij te plakken”.

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Indien een reclame-uiting een bouwwerk is, is op basis van artikel 2.10. eerste lid onder a van de algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) een omgevingsgunning benodigd.

 

2.3 Lokale regelgeving

APV ten aanzien van (Handels)reclame onroerende zaak

De regel APV art. 4.16:

De APV bepaalt momenteel dat het zonder vergunning verboden is om handelsreclame te plaatsen op of aan een pand die van de weg zichtbaar is. Een vergunning kan worden geweigerd in het kader van welstand, verkeersveiligheid, overlast of indien het geen verband heeft met de onroerende zaak. Het college kan categorieën en voorwaarden aanwijzen waarvoor dit verbod niet geldt. Dit kan in beleidsregels.

 

Alle handelsreclame is daarmee altijd vergunningplichtig. Dit betekent dat iedere ondernemer die reclame wil aanbrengen aan zijn pand hier een vergunning voor nodig heeft. Dat betekent dat volgens deze regel iedere aanvraag dien te worden getoetst door welstand. En bijna iedere aanvraag kent ook een Wabo-component omdat er sprake is van een bouwwerk of een constructie om een reclame-uiting te bevestigen aan een bouwwerk.

 

Welstandsnota

In de welstandnota zijn criteria opgenomen die betrekking hebben op reclameobjecten. Dit geldt voor objecten waarvoor een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen nodig is, en voor de activiteit reclame welke is geregeld in de in de APV (art. 4.16). De welstandsnota gaat uit van verschillende criteria voor verschillende gebieden en is daarmee gemeente dekkend.

  • 1.

    Woongebieden (W-gebieden muv winkelcentra)

  • 1.

    Winkelgebieden

  • 1.

    Bedrijventerrein

  • 1.

    Sportterreinen

  • 1.

    Buitengebied

  • 1.

    Agrarisch

  • 1.

    Niet-agrarisch

  • 1.

    Overgangsgebieden en verbindingsassen

Binnen ieder gebied zijn verschillende criteria opgenomen waaraan een reclame uitging moet voldoen wil het de kritische toets van welstand doorstaan.

APV ten aanzien van Reclameobjecten

De regel APV art.2.10:

Volgens Art. 2.10 van de APV is het verboden om zonder vergunning van het college een weg te gebruiken in strijd met de bestemming. Het maken van reclame valt onder dit verbod. Het ‘bevoegd gezag’ kan regels stellen voor reclame waarmee het bijvoorbeeld mogelijk wordt om vergunningsvrij objecten te plaatsen.

   

3. Beleid (Handels)reclame op/aan/bij/in een onroerende zaak  

In dit hoofdstuk wordt het nieuwe beleid ten aanzien van (handels)reclame beschreven op/aan/bij/in een onroerende zaak beschreven. Het betreft hier reclame-uitingen die een directe relatie hebben met de betreffende onroerende zaak.

3.1 Algemene uitgangspunten reclamebeleid

In algemene zin wil de gemeente Cuijk in het kader van het reclamebeleid zorgdragen voor:

  • -

    behoud dan wel verbetering van de kwaliteit van de woon- en leefomgeving;

  • -

    zorgdragen voor verkeersveiligheid;

  • -

    het tegengaan van overlast;

  • -

    mogelijkheden bieden aan verenigingen, stichtingen, instellingen, ondernemers, e.d. om reclame te maken;

  • -

    vermindering van regelgeving.

3.2 Afschaffen reclame vergunning voor handelsreclame

Zoals in hoofdstuk twee is beschreven kent de gemeente Cuijk een verbod op het maken van handelsreclame zonder vergunning. Daarnaast dient een vergunningsaanvraag te voldoen aan de criteria zoals vermeld in de welstandsnota. Deze zijn grotendeels kwalitatief van aard en geven met name aan wat niet mag. Nu dient iedere reclame-uiting door welstand te worden beoordeeld. Met het oog op de efficiëntie en vermindering van regelgeving wordt nu besloten om:

Te bepalen dat het verbod voor handelsreclame op/aan/bij/in een onroerende zaak niet geldt:

  • -

    Indien de handelsreclame op zichzelf en in verband met de omgeving voldoet aan redelijke eisen van welstand;

  • -

    Indien de handelsreclame op geen enkele manier negatief van invloed is op de verkeersveiligheid;

  • -

    Indien de handelsreclame op geen enkele manier overlast voor gebruikers van de in de nabijheid gelegen onroerende zaak veroorzaakt;

  • -

    Indien de reclame een direct verband heeft met de onroerende zaak waarop, –aan, -bij of –in zij wordt aangebracht.

De regel APV art. 4.16 dient dan te worden aangepast zodat het niet meer nodig is om een vergunning te verlenen om handelsreclame te plaatsen op of aan een pand die van de weg zichtbaar is.

Alle reclame wordt daarmee niet meer vergunningplichtig voor het element reclame. Wel blijft de Wabo-component indien er sprake is van een bouwwerk of een constructie om een reclame-uiting te bevestigen aan een bouwwerk.

3.3 In strijd met welstand / beeldkwaliteit

Burgemeester en wethouders kunnen de eigenaar van een bouwwerk dat ‘in ernstige mate in strijd is met redelijke eisen van welstand’ aanschrijven om die strijdigheid op te heffen. Criteria hiervoor zijn in de welstandsnota opgenomen en zijn van toepassing op het gehele grondgebied van de gemeente Cuijk. Deze excessenregeling is niet bedoeld om de plaatsing van het bouwwerk tegen te gaan, maar om storende buitensporigheden in de verschijningsvorm van het bouwwerk te kunnen opheffen, ook als hiervoor geen omgevingsvergunning nodig is.

3.4 Omgevingsvergunning

Wanneer de reclameobjecten bouwwerken zijn of als wordt gesproken van verandering van het bouwwerken waaraan reclame wordt aangebracht zal een omgevingsvergunning noodzakelijk zijn. Bij de toetsing van de omgevingsvergunning zal het element welstand / beeldkwaliteit nog altijd worden getoetst op basis van een welstandsnota en eventueel een beeldkwaliteitplan. Daarnaast zullen ook andere zaken meewegen, zoals verkeerveiligheid en overlast voor de omgeving. Een reclamevergunning is niet meer noodzakelijk, omdat deze vrijgesteld is op het moment dat het voldoet aan de criteria zoals omschreven in paragraaf 3.2. van deze beleidsnotitie.

 

3.5 Beeldkwaliteitplan

Reclame-uitingen die een directe relatie hebben met de onroerende zaak komen veel voor in gebieden waar veel bedrijvigheid gevestigd is. In Cuijk betreft dit met name het centrum en de bedrijventerreinen. Hier is het van belang dat de gemeente, samen met de belanghebbenden, een beeld verkrijgt van wat wenselijk is voor de beeldkwaliteit wat betreft reclame. Dit dient een leidraad te zijn voor ondernemers bij het ontwerpen en aanbrengen van reclame. Daarnaast is het een toetsingsinstrument voor vergunningverlening bij het afgeven van een omgevingsvergunning. Voor het centrum en enkele bedrijventerreinen is reeds een beeldkwaliteitplan vastgesteld. Daar waar wenselijk en noodzakelijk kan een (nieuw)beeldkwaliteitplan worden opgesteld.

 

4. Reclameobjecten  

4.1 Inleiding

Dit hoofdstuk gaat over nieuw beleid ten aanzien van reclameobjecten (met name in de openbare ruimte), het betreft objecten met en zonder contract. De gemeente geeft als eigenaar en beheerder van de openbare buitenruimte derden de mogelijkheid reclame aan te brengen op gemeentelijke objecten of op gemeentelijke grond. Hierbij kan het gaan om objecten geplaatst, onderhouden en geëxploiteerd door initiatiefnemers waarvoor de gemeente een vergoeding ontvangt voor het gebruik van de openbare ruimte. De gemeente heeft voor verschillende typen reeds contracten met exploitanten. Het college is bevoegd om deze aan te gaan en zal altijd doen in het licht van dit reclamebeleid. Uitgangspunt van deze beleidsnota is om zoveel mogelijk in contractvorm te regelen.

 

Typen reclameobjecten met contract:

  • -

    Lichtmastreclames;

  • -

    Abris en europanels;

  • -

    Billboards/vitrines;

  • -

    Stadsplattegronden;

  • -

    Infostopzuil;

  • -

    Stadsklokken

  • -

    Reclameobjecten op rotondes

  • -

    Reclamemast langs de A-73

  • -

    Route verwijzingssysteem; (geen reclame)

 

Typen reclameobjecten op dit moment zonder contract:

  • -

    Sandwichborden/Driehoeksborden

  • -

    Spandoeken

  • -

    Frames

  • -

    Digitale schermen

  • -

    Vrije plakplaatsen (geen vergunning noodzakelijk)

 

Omwille van de zorg voor de kwaliteit van de woon- en leefomgeving is het goed dat de gemeente aan deze reclames beperkingen stelt naar soort, plaats en vorm. Voor zover er sprake is van het aanbrengen van reclame op contractbasis zal bij het vernieuwen van de contracten de hierna genoemde criteria als voorwaarden worden opgenomen. Al geplaatste reclame die in strijd is met onderstaande regels, zal op termijn verwijderd worden. Kwaliteit van de omgeving, overzicht en verkeersveiligheid staan voorop.

 

Voor de plaatsing van reclameobjecten in de openbare ruimte is altijd een vergunning noodzakelijk op grond van artikel 2.10 van de APV (met uitzondering van vrije plakplaatsen). Wanneer een type reclame wordt aangevraagd welke niet is opgenomen in deze nota en/of de welstandsnota beoordeelt het college de aanvraag in de geest van de nota. 

 

4.2 Algemene uitgangspunten reclameobjecten:

  • -

    Aanblik objecten: De geplaatste objecten dienen te allen tijde een verzorgde aanblik te leveren en in deugdelijke staat van onderhoud te verkeren. Eenvormigheid en kwaliteit zijn belangrijk om de buitenruimte te vrijwaren van een bordenwirwar.

  • -

    Aansprakelijkheid: De gemeente Cuijk kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor schade die voortvloeit uit het plaatsen of geplaatst houden, dan wel verwijderen van de objecten. Elke schade die voortvloeit uit het plaatsen, geplaatst houden of verwijderen van de objecten komt ten laste van de rechthebbende.

  • -

    Aanbrengen: Obstakels, in welke vorm dan ook, dienen duidelijk te worden gemarkeerd en zodanig geplaatst dat daardoor geen hinder, schade of overlast wordt veroorzaakt voor derden, noch dat de plaatsing daarvan op enigerlei wijze kan leiden tot gevaarlijke situaties. Wanneer objecten worden aangebracht aan lantaarnpalen of verkeersborden dient dit op zodanige wijze te geschieden dat daardoor de functie of zichtbaarheid van de lantaarns of verkeersborden niet beperkt of belemmerd wordt. Tevens dient geen schade te worden toegebracht aan de lak of verflaag van de lantaarnpalen of verkeersborden.

  • -

    Afstand tot ander bord: Het streven is om drukte in het openbare beeld te voorkomen. Hiervoor is het uitgangspunt dat borden niet te dicht bij elkaar worden geplaatst (richtafstand 25 meter).

  • -

    Verkeersveiligheid: Er wordt geen toestemming verleend voor het plaatsen van objecten binnen 5 meter van bochten, kruisingen en splitsingen, alsmede overige plaatsen die verkeersgevaarlijke situaties kunnen opleveren.

  • -

    Niet boven rijbaan: Het object wordt niet boven of op de rijbaan aangebracht, maar boven of op de zijberm of middenberm of boven of op het trottoir. Dit dient op zodanige wijze te geschieden dat daardoor de verkeersfunctie van de berm of trottoir niet beperkt of belemmerd wordt. Alleen voor spandoeken kan een uitzondering worden gemaakt als wordt aangetoond dat plaatsing boven de rijbaan geen hinder veroorzaakt.

  • -

    Locatie: Plaatsing in principe alleen langs de doorgaande hoofdroutes, OV-routes en/of op het stationsgebied.

  • -

    Goedkeuring gemeente: De locaties dienen vooraf bekend te zijn gemaakt bij de gemeente en te zijn goedgekeurd.

  • -

    Verplaatsing door gemeente: De gemeente houdt zich het recht voor om objecten te verplaatsen in het kader van verkeersveiligheid, werkzaamheden of andere onvoorziene omstandigheden.

 

4.3 Verbod in APV

Volgens Art. 2.10 van de APV is het verboden om zonder vergunning van het college een weg te gebruiken in strijd met de bestemming. Het maken van reclame valt onder dit verbod. Het ‘bevoegd gezag’ kan regels stellen voor reclame waarmee het bijvoorbeeld mogelijk wordt om vergunningsvrij objecten te plaatsen.

Omdat de regel geen uitspraken doet over reclame-uitingen zichtbaar vanaf de openbare weg, wordt voorgesteld om de regel aan te passen zodat het verboden is om zonder voorafgaande vergunning van het college, voorwerpen op of aan de openbare weg te plaatsen, of zichtbaar vanaf de openbare weg, in strijd met de publieke functie van de weg voor zover het reclame-uitingen betreft die geen directe relatie hebben met de betreffende onroerende zaak. Er zal terughoudend met vergunningaanvragen moeten worden omgegaan. De aanvraag dient in ieder geval te voldoen aan bovenstaande criteria.

Deze regel biedt de grondslag voor handhaving.

4.4   Typen met contract:

Om reclame-uitingen beheersbaar te houden sluit de gemeente Cuijk contracten af met exploitant(en) die zorg dragen voor de uitvoering . Bij de aanbesteding /contractvorming worden de locaties, de wijze van uitvoering en de aantallen vastgelegd. Met het aangaan van deze contracten sluit de gemeente Cuijk vergunningverlening van deze type reclameobjecten voor andere locaties binnen de gemeente uit. Het college is bevoegd om contracten aan te gaan / dan wel te beëindigen en houdt daarbij rekening met de uitgangspunten van deze reclamenota. Het gaat om de volgende zaken:

Lichtmastreclames

Onder lichtmastreclame verstaan we (on)verlichte reclamebakken die aan lantaarnpalen worden bevestigd. Het gaat voornamelijk om uitingen langs de hoofdroutes. Meestal verwijzen deze borden naar een in de omgeving van het bord gevestigd bedrijf. De gemeente Cuijk zet dit type reclameobject door middel van een contract in de markt en ontvangt daarvoor een vergoeding.

Abri’s en europanels

Abri’s zijn haltes ten behoeve van het openbaar vervoer. In deze abri’s kan reclame worden aangebracht in een panel. Europanels zijn losse panelen met daarin een reclame-uiting. Er wordt meestal geadverteerd door landelijke opererende bedrijven. De gemeente Cuijk zet dit type reclameobject door middel van een contract in de markt en ontvangt daarvoor een vergoeding.

Billboards/vitrines

Billboards/vitrines zijn buitenreclameborden met een formaat van 8m2. Zij worden geplaatst als vrijstaande reclame langs de openbare weg. Deze reclame kenmerkt zich o.a. doordat het niet bedrijfsgebonden is. Er wordt meestal geadverteerd door landelijke opererende bedrijven. De gemeente Cuijk zet dit type reclameobject door middel van een contract in de markt en ontvangt daarvoor een vergoeding.

Stadsplattegronden (binnen de bebouwde kom)

Hierbij gaat het om de plattegrondborden met reclame binnen de bebouwde kom. Meestal verwijst de reclame op deze borden naar een in de omgeving van het bord gevestigd bedrijf. De gemeente Cuijk zet dit type reclameobject door middel van een contract in de markt en ontvangt daarvoor een vergoeding.

Infostopzuil

Hierbij gaat het om de plattegrondzuil bij de invalswegen. De gemeente Cuijk zit dit type reclameobject door middel van een contract in de markt. Daarbij gelden de volgende criteria;

- Plaatsing alleen bij een toegangsweg met parkeervoorziening.

- Stadsplattegrondzijde gericht op het binnenkomende verkeer.

 

StadsklokkenStadsklokken zijn klokken met daarop reclame meestal verwijzend naar een in de omgeving gevestigd bedrijf. De gemeente Cuijk zet dit type reclameobject door middel van een contract in de markt en ontvangt daarvoor een vergoeding.

Reclameobjecten op rotondes

Rotondes kunnen ook reclame bevatten. De gemeente Cuijk sluit hiervoor contracten en ontvangt hiervoor geen vergoeding, maar het bedrijf neemt het onderhoud van de rotonde over. Op deze manier wordt het onderhoud van de rotondes verzorgd door de contractpartner. Het college bepaalt de haalbaarheid en wenselijkheid van dit type reclame.

Reclamemast langs de A73

De gemeente Cuijk wil de mogelijkheid bieden tot het plaatsen van één reclamemast langs de A73. Het college onderzoekt hiervoor de mogelijkheid en wenselijkheid en is bevoegd om een contract aan te gaan.

 

4.5 Typen zonder contract:

Naast reclameobjecten waarvoor de gemeente een contract aangaat zijn er nog reclame-uitingen in de openbare ruimte waarvoor de gemeente op dit moment alleen vergunning verleent. Ook deze dienen te worden getoetst aan de algemene uitgangspunten van het reclamebeleid voor objecten in de openbare ruimte. Het betreft:

 

Sandwichborden/Driehoeksborden

Op dit moment worden de zogenaamde sandwich- of driehoeksborden geplaatst door diverse marktpartijen. Hiervoor dient een vergunning te worden aangevraagd. Het betreft tijdelijke frames die worden geplaatst aan weerszijde van lichtmasten. Deze borden zijn wisselend van uitstraling en zorgen vaak voor een rommelig beeld.

 

Om meer sturing te kunnen geven aan deze vorm van reclame:

 

  • A.

    Wordt een set criteria vastgesteld waaraan een aanvraag dient te voldoen:

  • a.

    Locatie: Plaatsing in principe alleen langs de doorgaande hoofdroutes. Er wordt geen toestemming verleend voor het plaatsen van borden in de woonwijken of in het centrumconcentratiegebied van Cuijk.

  • b.

    Plaatsing: De sandwichborden mogen uitsluitend worden aangebracht minimaal 30 cm uit de rijbaan in de berm of trottoir, waarbij op het trottoir een minimale doorgang van ten minste 150 cm vrij wordt gehouden voor voetgangers en rolstoelgebruikers;

  • c.

    Doel: De aanvraag dient in het belang van de bevolking van de gemeente Cuijk te zijn, propaganda voor een ideëel doel en propaganda/meningsuitingen uitgezonderd. De reclameboodschappen mogen niet aanstootgevend zijn. Deze reclameboodschappen hebben dus bijvoorbeeld betrekking op tijdelijke reclame voor (culturele) evenementen, opening e.d. van een bedrijf, open dagen onderwijsinstellingen, aankondiging van de schouwburg, aankondiging van een collecte of overige politieke of ideële boodschappen.

  • d.

    Tijdsduur plaatsing: Er wordt geen toestemming verleend voor plaatsing van borden langer dan twee weken.

  • e.

    Maximum aantal te plaatsen borden: Het totale aantal in de gemeente Cuijk te plaatsen borden mag niet groter zijn dan 50 stuks. Een vergunninghouder mag niet meer dan 25 borden plaatsen. Het college van Burgemeester en Wethouders stelt deze 50 punten vast.

  • B.

    Er wordt indien haalbaar en wenselijk een contract voor bepaalde tijd aangegaan met een exploitant voor het exploiteren van een door het college nader te bepalen aantal borden. Meestal gaat het om gegalvaniseerde frames waar eenvoudig de inhoud van te verwisselen is. Bij de contractvorming worden de locaties, de wijze van uitvoering en de aantallen vastgelegd. In dat geval worden er geen aanvullende sandwich/driehoeksborden toegestaan/vergund. Om het betaalbaar te houden voor verenigingen en niet commerciële instellingen kan een tariefdifferentiatie worden afgesproken. Er wordt uitgegaan van een uniform vormgegeven type frame waarin wisselende reclameboodschappen kunnen worden gemonteerd. Van belang is dat deze borden altijd toegankelijk blijven voor gemeentelijke informatie, Cuijkse evenementen, stichtingen, e.d..

 

Spandoeken

Er wordt regelmatig een vergunning gevraagd om spandoeken in de openbare ruimte aan te mogen brengen. Bij het verlenen van deze vergunningen wordt beoordeeld of de verkeersveiligheid niet in gevaar gebracht wordt. De aanvraag dient verder in het belang van de bevolking van de gemeente Cuijk te zijn, propaganda voor een ideëel doel en propaganda/meningsuitingen uitgezonderd. De reclameboodschappen mogen niet aanstootgevend zijn. Er wordt geen toestemming verleend voor plaatsing van spandoeken langer dan twee weken.

Deze reclameboodschappen hebben dus bijvoorbeeld betrekking op tijdelijke reclame voor (culturele) evenementen, feestelijke opening e.d. van een bedrijf, open dagen onderwijsinstellingen, aankondiging van een collecte of overige politieke of ideële boodschappen. Het is wel mogelijk om spandoeken te gebruiken bij de inrichting van een evenemententerrein (dit dient meegenomen te worden bij de evenementenvergunning).

 

Frames

De gemeente Cuijk wil verenigingen en stichtingen de mogelijkheid bieden om Cuijkse evenementen onder de aandacht te brengen door middel van drie frames. Het college bepaalt de plaats van deze frames. De frames kennen een afmeting van 5,75 x 1,5 m en bestaan uit twee delen (boven en onder). Om in aanmerking te komen voor een plek in deze frames dient een vergunning te worden aangevraagd. De volgende criteria gelden:

  • -

    Plaatsing: De doeken mogen geplaatst worden vanaf 5 weken voorafgaand van een evenement tot uiterlijk 3 werkdagen na afloop van evenement. De periode moet passen in de gemeentelijke planning, waarbij activiteiten van de gemeente Cuijk voor gaan.

  • -

    Doel: De aanvraag dient in het belang van de bevolking van de gemeente Cuijk te zijn. Vooral de promotionele waarde van het betreffende evenement is doorslaggevend voor het in bruikleen geven van de frames. Het evenement moet Cuijk breed op de kaart zetten.

  • -

    Frequentie: De activiteit heeft een zogenaamd occasioneel karakter (vindt niet wekelijks of maandelijks plaats).

  • -

    Omvang sponsoren: De totale omvang van logo’s / namen van sponsoren mag maximaal 25% van het doek beslaan.

  • -

    Kosten: de kosten voor het opbouwen en afbreken van de promotieframes zijn voor de ‘huurder’. Toestemming: Plaatsing mag alleen na toestemming van de gemeente Cuijk. Voor het in bruikleen krijgen van de frames dient een schriftelijke aanvraag te worden ingediend bij het team Ruimte.

  • -

    Reservering: initiatiefnemers dienen de plek tijdig te reserveren. De gemeente geeft toestemming voor toestemming voor het gebruik in evenementenvergunning.

  • -

    Bovenstaande is tevens van toepassing op het frame langs de Beersebaan, dat op dit moment wordt geëxploiteerd door Aben Sign Center. In dat frame worden de thuiswedstrijden van voetbalvereniging JVC Cuijk aangekondigd.

  

Digitale schermen

Vanuit ondernemers bestaat een wens om digitale borden te plaatsen in de gemeente. De gemeente wenst hier medewerking aan te verlenen. Bij de contractvorming worden de locaties, de wijze van uitvoering en de aantallen vastgelegd. Indien er wordt gekozen voor digitale schermen worden eerder genoemde frames verwijderd en komt dit onderdeel van het reclamebeleid automatisch te vervallen.

Er zal moeten worden gewerkt met een commercieel en een niet-commercieel tarief. De digitale frames dienen aan de volgende voorwaarden te voldoen:

 

  • 1.

    De gemeente moet altijd de mogelijkheid hebben om de bevolking over de volgende zaken te informeren:

  • -

    wegwerkzaamheden, omleidingen, etc.

  • -

    voor communicatie bij calamiteiten .

    Daarnaast dient de gemeente voldoende mogelijkheid te krijgen om overige gemeentelijke mededelingen en activiteiten te publiceren.

  • 2.

    Stichtingen en verenigingen moeten ruimte krijgen om evenementen voldoende onder de aandacht te brengen.

  • a.

    Doel: De aanvraag dient in het belang van de bevolking van de gemeente Cuijk te zijn.

  • b.

    Uitingen van sponsoren worden separaat gepubliceerd en maken geen onderdeel uit van de aankondiging van een evenement.

  • c.

    Kosten: de kosten voor publicatie zijn voor de aanvrager en worden bepaald op basis van een niet-commercieel tarief.

  • 3.

    De digitale schermen dienen te voldoen aan de eisen van welstand en geen belemmering te vormen voor het verkeer of anderzijds onveilige situaties te veroorzaken.

 

Vrije Plakplaatsen

De APV verbiedt om op de openbare weg en op een onroerende zaak dat vanaf de openbare weg

zichtbaar is aanplakbiljetten aan te brengen. Daar staat tegenover dat de gemeente de mogelijkheid dient te bieden voor vrije plakplaatsen.

In de praktijk het komt dit vaak voor en is dit een belangrijke bron van ergernis. Het is moeilijk te handhaven omdat moeilijk aantoonbaar is dat de belanghebbende van de aankondiging ook de opdrachtgever / uitvoerder is geweest van de plakactiviteit. Alleen indien iemand op heterdaad wordt betrapt wordt een boete verstrekt. De gemeente Cuijk heeft geen vrije plakplaatsen, maar door dit in te voeren wordt het vrij plakken op andere locaties misschien tegengegaan. Vanuit jurisprudentie blijkt dat één locatie per 10.000 inwoners wordt gezien als voldoende. Dit betekent dat er voor de gemeente Cuijk kan worden volstaan met 2 of 3 plaatsen. Dit kan door het plaatsing van peperbussen of vlakke panelen of staanders kan de overlast verminderen. Dit kan eventueel vormgegeven worden in combinatie met een kunstvoorwerp. Het is mogelijk om vrije plakplaatsen aan te wijzen.

Bewegwijzering

Op bedrijventerreinen vindt bewegwijzering plaats naar bedrijven. Voor de plaatsing van deze borden is een vergunning noodzakelijk, maar de gemeente heeft hier geen contract voor. De exploitant gaat contracten aan met de bedrijven op de bedrijventerreinen.

5. UITZONDERINGEN

5.1 Agrarische producten buiten de bebouwde kom

In het buitengebied komt het voor dat bedrijven reclame plaatsen, vaak van tijdelijke aard, voor de verkoop van (seizoensgebonden)agrarische producten. Als dit op eigen terrein gebeurd is er een relatie en valt dit onder hoofdstuk 3 van deze beleidsnotitie. Als er geen sprake is van een bouwwerk is het vergunningsvrij.

Het komt echter ook voor dat borden worden geplaatst op openbaar terrein of op perceel in de nabijheid van het agrarische bedrijf. Er is dan geen directe relatie met de onroerende zaak en valt dan onder art. 2.10 van de APV en daarmee onder hoofdstuk 4 van deze beleidsnotitie. Deze vorm van reclame wordt vrijgesteld van het verbod in art. 2.10 mits de omvang van de uiting niet groter is dan 1 m2 en niet hoger dan 1,5 m. Tevens dient het te voldoen aan de in paragraaf 4.2 omschreven richtlijnen (met uitzondering van locatie en goedkeuring gemeente). Daarnaast mag het bedrijf ten hoogste twee borden plaatsen en de borden mogen uitsluitend verwijzen naar het bedrijf dan wel producten van het bedrijf.

De provincie is bevoegd gezag als het betrekking heeft op provinciale wegen.

5.2 Werk in uitvoering

Reclame uitingen die betrekking hebben op een werk in uitvoering, mits zij onmiddellijk bij het werk is geplaatst en niet langer aanwezig is dan de uitvoering van dat werk duurt, worden vrijgesteld van het verbod in art. 2.10.

5.3 Niet commerciële openbare wedstrijd, manifestatie, evenement of tentoonstelling

Als reclame wordt geplaatst op een terrein waar een niet commerciële openbare wedstrijd, manifestatie, evenement of tentoonstelling wordt gehouden dan is dit vrijgesteld van het verbod in art. 2.10. Dit geldt alleen zolang de reclame een betekenis heeft en voor zover deze niet eerder dan twee weken voorafgaand aan het evenement is geplaatst. Omdat het minder dan 3 maanden aanwezig is, is er geen sprake van een bouwwerk.

Indien reclame wordt gewenst op een ander terrein (bijvoorbeeld bij binnenkomst van een dorpskern) dan is het noodzakelijk om een vergunning aan te vragen. Daarbij zullen de algemene uitgangspunten van dit beleid moeten worden getoetst.

5.4 Terrassen, markt en standplaatsen

Terrassen markten en standplaatsen staan op openbare grond en vallen daarom onder art. 2.10 van de APV. Omdat de gemeente door middel van een terras- dan standplaatsvergunning de ondernemer in staat stelt om een bedrijfsmatige activiteit uit te voeren in het openbare gebied, moeten deze ondernemers ook de mogelijkheid krijgen om ter plekke reclame te maken ten behoeve van de uitvoering van het bedrijf. Het verbod geldt dan ook niet voor terrassen, markten en standplaatsen.

  

6. Algemene inherente afwijkingsbevoegdheid

Indien toepassing van het bepaalde in deze reclamenota naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders tot kennelijke onbillijkheid leidt, dan kan het college van burgemeester en wethouders, al dan niet onder het stellen van voorwaarden, het bepaalde in deze nota buiten beschouwing laten. Een besluit tot het toepassen van de inherente afwijkingsbevoegdheid dient voldoende te worden gemotiveerd, waarbij een zorgvuldige belangenafweging plaats vindt.

 

7. Vergunningverlening en communicatie

Het reclamebeleid borduurt grotendeels voort op de reeds bestaande kaders die in het verleden in de gemeente Cuijk zijn vastgesteld. Voor de aanvragers van vergunningen voor reclame uitingen is het van belang dat er inzichtelijk wordt wat wel en wat niet mag. Dit kan worden bereikt door duidelijke communicatie.

Internetsite gemeente Cuijk

Op de internetsite van de gemeente wordt heldere en duidelijke informatie verschaft over de regels en de voorwaarden. Niet alleen deze beleidsnotitie zal worden opgenomen, maar ook een publieksvriendelijke versie. Tevens kan een vergunning digitaal worden aangevraagd op de site.

Informatie via netwerken

Ondernemers worden via de bekende netwerken geïnformeerd over het nieuwe beleid. Hierbij zal ook zeker aandacht moeten worden geschonken aan het belang van een duidelijk beleid en van handhaving van dit beleid zodat ondernemers weten waar ze aan toe zijn. De Ondernemersvereniging Cuijk, het Centrummanagement Cuijk, de bedrijventerreinvereniging en verenigingen en stichtigen Cuijk zullen worden geïnformeerd en verzocht om deze nota onder de aandacht te brengen van de ondernemers.

8. Handhaving

De gemeente heeft een handhavende taak als het gaat om tegengaan van ongewenste vormen van reclame. In voorliggende nota is gedefinieerd hoe en waar ondernemers en organisaties reclame kunnen maken. Maar dit wil niet zeggen dat ook iedereen zich aan deze vernieuwde richtlijnen zal gaan houden. Het is daarom van groot belang dat naast communicatie ook de controle en handhaving van reclame wordt geïntensiveerd, en pro-actiever wordt opgetreden.

 

Reclameobjecten in de openbare ruimte die niet zijn vergund of die niet voldoen kunnen worden aangeschreven en de eigenaren kan de mogelijkheid worden geboden om het object te verwijderen. Indien dit niet binnen een bepaalde tijd is geschied zal het object zonder overleg door de gemeente verwijderd. Belanghebbenden kunnen de objecten tegen vergoeding van de eventuele gemaakte kosten, afhalen bij de gemeentewerf voor een periode van 4 weken.

 

Indien een reclameobject zich niet in de openbare ruimte bevindt maar toch strijdig is met een vergunning of het beleid dan kan handhaving plaatsvinden.

 

 Bijlage I: Kaartbeeld van hoofdroutes uit verkeer- en vervoersplan

afbeelding binnen de regeling

2012  Bijlage II: Overzicht contracten van reclameobjecten in de openbare ruimte 

Object

Exploitant

Hoeveel objecten?*

Einddatum

- Lichtmastreclames;

 

Nationaal Publiciteitsbureau

23

Juni 2016

- Abris en europanels;

 

Clear Channel

Abri’s 8

Euroboards 6

Dec 2019

- Billboards/vitrines;

 

Clear Channel

5

Dec 2019

- Stadsplattegronden;

 

Viacom Outdoor

8

2017

- Infostopzuil;

 

Infostop BV

1

2012

- Stadsklokken

 

C&W Stadsklokken

3

2008

- Reclameobjecten op rotondes

 

Hofmans

Ebben

2

April 2018

- Reclamemast langs de A-73

 

Geen, college onderzoekt haalbaarheid nav reclamebeleid

1

 

- Digitale schermen

 

Geen, college onderzoekt haalbaarheid nav reclamebeleid

ntb

 

-Sandwichborden/Driehoeksborden

Geen, college onderzoekt wenselijkheid en daarna haalbaarheid nav reclamebeleid

ntb

 

*Aantal is volgens contract