Regeling vervallen per 01-01-2011

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009

Geldend van 19-05-2010 t/m 31-12-2010

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009

De raad van de gemeente Dalfsen;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 14 oktober 2008, nummer 117;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de: “Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009”

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van n° dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)° dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de n° dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)° dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor het in behandeling nemen van aanvragen van:

  • a.

    verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • b.

    het afgeven van beschikkingen op aanvraag en bezwaarschriften ter zake van plaatselijke belastingen;

  • c.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan ter zake van aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage dan wel verhoging hiervan, met betrekking tot enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;

  • d.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissing op een aanvraag om subsidie uit de gemeentekas;

  • e.

    in de bij deze verordening behorende tarieventabel genoemde bouwvergunning die na tevoren reeds verleend, doch vervallen respectievelijk ingetrokken te zijn andermaal verleend worden en die welke dienen ter vervanging van dezelfde doch voor bepaalde proeftijd verleende vergunningen, één en ander indien geen uitbreiding of verandering van de oorspronkelijke aanvraag heeft plaatsgehad, noch geheel of gedeeltelijk terugbetaling heeft plaatsgevonden van de voor de eerste vergunning geheven leges;

  • f.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

  • g.

    Een (lichte)bouwvergunning voor een object met een monumentenstatus waarvoor geldt dat indien het object geen monumentenstatus bezat eveneens geen leges verschuldigd waren.

Artikel 5 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijk kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artijkel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen veertien dagen na de dagtekening van de kennisgeving;

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst, wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het College van Burgemeester en Wethouders

Het College van Burgemeester en Wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De "Legesverordening 2008" van de gemeente Dalfsen, vastgesteld op 17 december 2007, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag, na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2009.

  • 5.

    Deze verordening wordt aangehaald als "Legesverordening 2009".

Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn openbare vergadering van 10 november 2008.

De raad voornoemd,

de voorzitter, de griffier,

L.V. Elfers H.C. Lankman

Tarieventabel

Tarieventabel, behorende bij de ”Legesverordening 2009”

Hoofdstuk 1 Algemeen

1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 

2,85

1.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.1.2.1

per pagina op A4-formaat

€ 

0,40

1.1.2.2

per pagina op ander formaat

€ 

0,55

1.1.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.1.1 en 1.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

€ 

9,05

1.1.4

een beschikking op een aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 

22,50

1.1.5

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 

4,90

1.2

Het tarief voor het op aanvraag van de aanvrager per post toezenden van afschriften, kaarten, beschikkingen en stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, bedraagt per 100 gram gewicht

€ 

2,35

1.3

Het tarief voor het op aanvraag van de aanvrager per telefax toezenden van afschriften, kaarten, beschikkingen en stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, bedraagt:

1.3.1

voor de eerste pagina

€ 

2,55

1.3.2

voor elke volgende pagina

€ 

0,85

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

2.1.1

een exemplaar van de gemeentebegroting, beleidsdeel

49,15

2.1.2

een exemplaar van de gemeentebegroting, beheersdeel en bijlagen

125,95

2.1.2.1

een exemplaar van het investeringsplan

49,15

2.1.3

een exemplaar van de gemeenterekening

125,95

2.1.4

een exemplaar van de toelichting op de gemeenterekening

49,15

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

tot het afsluiten van een abonnement op de raadsstukken voor één jaar:

92,25

2.1.1

tot het afsluiten van een abonnement op de commissiestukken voor één jaar:

92,25

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

2.3.1

een exemplaar van de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente

35,20

2.3.2

een exemplaar van een andere dan onder 2.3.1 genoemde strafverordening, met uitzondering van de in deze verordening afzonderlijk genoemde verordeningen

11,60

2.3.3

een exemplaar van de Bouwverordening van de gemeente

237,80

2.3.4

de door het College van Burgemeester en Wethouders vastgestelde nadere regelen, per pagina

0,40

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

3.1

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap op:

3.1.1

werkdagen met uitzondering van de maandag- en dinsdagochtend om 9.00 uur, indien de voltrekking plaatsvindt in de trouwzaal van het gemeentehuis

3.1.1.1

werkdagen indien de voltrekking plaatsvindt in het gemeentehuis of het servicepunt Nieuwleusen

241,75

3.1.1.2

werkdagen indien de voltrekking plaatsvindt in huize Den Berg

872,10

3.1.1.3

werkdagen indien de voltrekking plaatsvindt in het Hofje van Buisman

706,85

3.1.1.4

werkdagen indien de voltrekking plaatsvindt op een door de aanvragers bepaalde locatie naar keuze niet zijnde de door de gemeente hiertoe aangewezen ruimten

306,75

3.1.2

zaterdag op de tijden zoals genoemd in het Reglement burgerlijke stand

3.1.2.1

zaterdag indien de voltrekking plaatsvindt in het gemeentehuis of het servicepunt Nieuwleusen

456,95

3.1.2.1

zaterdag indien de voltrekking plaatsvindt in huize Den Berg

1.139,35

3.1.2.2

zaterdag indien de voltrekking plaatsvindt in het Hofje van Buisman

923,10

3.1.2.3

zaterdag indien de voltrekking plaatsvindt op een door de aanvragers bepaalde locatie naar keuze niet zijnde de door de gemeente hiertoe aangewezen ruimten

521,95

3.1.3

het tarief bedraagt voor het van gemeentewege beschikbaarstellen van getuigen, per getuige

21,70

3.2

Het tarief bedraagt terzake van het omzetten van een geregistreerd partnerschapin een huwelijk op werkdagen:

3.2.1

in de trouwzaal van het gemeentehuis of het servicepunt Nieuwleusen

241,75

3.2.2

in huize den Berg

872,10

3.2.3

in het Hofje van Buisman

706,85

3.2.4

op een door de aanvragers bepaalde locatie naar keuze niet zijnde de door de gemeente hiertoe aangewezen ruimten

306,75

3.2.5

Indien de omzetting plaatsvindt op zaterdag gelden de tarieven als genoemd in Hoofdstuk 3.1.2.

3.3

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek op:

3.3.1

werkdagen

272,35

3.3.2

werkdagen aanvangende buiten de in het Reglement Burgerlijke Stand genoemde uren

545,70

3.3.3

zaterdag en zondag op de tijden zoals genoemd in het Reglement Burgerlijke Stand

818,05

3.4

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van:

3.4.1

een trouwboekje of een partnerschapsboekje

22,95

3.4.2

een duplicaat van het trouw- of het partnerschapsboekje

22,95

3.5

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

10,75

3.6

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

4.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

4,90

4.2.2

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het eenmalig verstrekken van een overzicht door middel van het geautomatiseerde systeem:

- tot 100 verstrekkingen

45,95

- voor elke verstrekking meer, per verstrekking

0,40

4.3

Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan, één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

4.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.4.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

4,90

4.5

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

10,60

Hoofdstuk 5 Bouwvergunningen en Bestemmingsplannen

Bouwkosten

5.1

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk of, voor zover deze ontbreekt, een raming van de bouwkosten (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Wijzigingen op dit normblad kunnen door het college van Burgemeester en wethouders van toepassing worden verklaard voor deze verordening.

Bouwvergunningen

5.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van:

5.2.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een lichte bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel q, van de Woningwet,

1,56%

van de bouwkosten met een minimum van

€ 

79,20

5.2.2

een aanvraag tot het verkrijgen van een reguliere bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel p, van de Woningwet,

1,66%

van de bouwkosten met een minimum van

79,20

5.2.3

een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, tweede lid, van de Woningwet,

0,67%

van de bouwkosten met een minimum van

€ 

79,20

5.2.4

een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, achtste lid, van de Woningwet:

een bedrag naar het tarief en berekend op de wijze als in 5.2.3 bepaald en verminderd met de voor de primaire bouwvergunning eerste fase berekende leges, met dien verstande dat in elk geval

79,20

is verschuldigd en dat geen restitutie van de voor de primaire bouwvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt;

5.2.5

een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning tweede fase, als bedoeld in artikel 56a, derde lid, van de Woningwet,

1,11%

van de bouwkosten met een minimum van

€ 

79,20

5.2.6

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning betrekking heeft op het bouwen in afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor reeds een vergunning is verleend, maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in 5.2.1, onderscheidenlijk 5.2.2, 5.2.3, 5.2.4 of 5.2.5. met dien verstande dat zij niet minder dan

79,20

zullen bedragen.

Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld van een nieuw bouwplan sprake is.

5.3

Indien van een verleende vergunning geen gebruik wordt gemaakt binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en deze vergunning wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf van

50%

van de geheven leges verleend.

Teruggaaf wordt alleen verleend indien de verleende vergunning binnen 6 maanden na de verlening schriftelijk wordt ingetrokken.

5.3.1

Indien de aanvraag wordt ingetrokken voordat de bouwvergunning wordt verleend, wordt op aanvraag teruggaaf van

50%

van de geheven of oorspronkelijk verschuldigde leges verleend.

5.3.2

Verhoging

De bedragen van de artikelen 5.2.1, tot en met 5.2.6 worden verhoogd met

€ 

50,00

Als minimaal 2 dagen voor de aanvang van de bouw- of sloopactiviteiten meldingkaartje 1 door het college van burgemeester en wethouders is ontvangen wordt

€ 

25,00

terugbetaald

Als minimaal 1 dag voor de voltooiing van de bouw- of sloopactiviteiten meldingskaartje 2 door het college van burgemeester en wethouders is ontvangen wordt de resterende

€ 

25,00

terugbetaald.

5.4

De leges in de artikelen 5.2.1 tot en met 5.2.5 worden met

40%

verhoogd indien op het moment dat op de aanvraag wordt beschikt, het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft reeds zonder of in afwijking van een vergunning is gebouwd, dan wel zonder of in afwijking van een vergunning in aanbouw is genomen.

Overschrijving bouwvergunning

5.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tothet overschrijven van een verleende bouwvergunning als bedoeld in artikel 10.3 van de bouwverordening:

30,95

Legesheffing projectbesluit, wijziging, ontheffing of afwijking bestemmingsplan

aanvraag principeverzoek

5.6.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een principe uitspraak van het college of de raad tot het al dan niet willen verlenen van medewerking aan een (aanleg- of bouw) vergunning, ontheffing, projectbesluit, uitwerking, wijziging of herziening van een bestemmingsplan in de zin van de Wet ruimtelijke ordening

€ 

225,00

Stedenbouwkundige visie

5.6.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het opstellen van een stedenbouwkundige visie volgens de notitie inbreidingslocatie geldt het vaste bedrag van

€ 

2.200,00

Projectbesluit

5.6.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijgen van planologischemedewerking met toepassing van artikel 3.10 of 3.40 van de Wet ruimtelijke ordening(projectbesluit), indien deze wordt gevolgd door het verlenen van een bouwvergunning,wordt het bedrag verhoogd met

€ 

6,15

per € 500,00 bouwkosten of een gedeelte daarvan, echter met een minimum van

€ 

4.457,00

Indien er geen sprake is van bouwkosten, geldt het vaste bedrag van

€ 

6.685,00

Wijziging, ontheffing of afwijking bestemmingsplan

5.6.3.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijgen van planologische medewerking met toepassing van:

5.6.3.2

Artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, ongeacht of deze al dan niet gevolgd wordt door het verlenen van een bouwvergunning, wordt het bedrag verhoogd met een vast bedrag van

€ 

3.482,00

5.6.3.3

Artikel 3.6 eerste lid, onder c, 3.22, 3.23, 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening of artikel 50, derde lid, onder a, van de Woningwet wordt toegepast ongeacht of deze al dan niet gevolgd wordt door het verlenen van een bouwvergunning, wordt het bedrag verhoogd met een vast bedrag van

€ 

260,00

Vaststelling bestemmingsplan op aanvraag

5.6.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijgen van planologische medewerking met toepassing van artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening, geldt een vast bedrag van

€ 

4.457,00

5.6.5

Indien voor een wijziging, ontheffing, afwijking of vaststelling van het bestemmingsplan of bij een projectbesluit volgens artikel 3.10 of 3.40 van de Wet ruimtelijke ordening, zoals omschreven in de artikelen 5.6.1 tot en met 5.6.4 (advies-)werkzaamheden moeten worden verricht (onderzoek, externe adviezen stedenbouwkundige opzet) worden de in 5.6.1 tot en met 5.6.4 genoemde bedragen verhoogd met een bedrag van schriftelijk aan de aanvrager meegedeelde advieskosten, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien de werkelijke kosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt het verschil gerestitueerd.

Voorbereidingsbesluit

5.6.6

Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het nemen van een voorbereidingsbesluit als bedoeld in artikel 3.7 van de Wet ruimtelijke ordening

725,00

Verhoging in verband met Wet geluidhinder

5.6.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag waarbij het noodzakelijk is de gevelbelasting ten gevolge van wegverkeer-, railverkeer en/of industrielawaai tebeoordelen dan wel waarvoor verzoek tot ontheffing moet worden ingediend wordt:

a.

voor het beoordelen of voldaan kan worden aan de voorkeursgrenswaarden van artikel 82, lid 1 Wet geluidhinder bij verbouw/uitbreiding van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen vermeerderd met

100,00

b.

voor het beoordelen of voldaan kan worden aan de voorkeursgrenswaarden van artikel 82, lid 1 Wet geluidhinder bij nieuwbouw van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen vermeerderd met

115,00

c.

voor aanvragen waarvoor een procedure voor een hogere grenswaarde ingevolge de Wet geluidhinder moet worden gevolgd vermeerderd met het bedrag onder a en b vermeerderd met

1.260,00

d.

het tarief als bedoeld onder a en b wordt bij woongebouwen per wooneenheid verhoogd met

35,00

5.6.8

Indien een akoestisch onderzoek moet worden uitgevoerd in het kader van een bestemmingsplanherziening/-wijziging/-ontheffing, dan wel een aanvraag om bouwvergunning wordt het onder 5.6.7 bedoelde tarief verhoogd met de werkelijke kosten door een externe adviseur aan de gemeente in rekening gebracht. Voorafgaande aan de opdrachtverstrekking wordt hiervan aan betrokkenen een begroting overlegd. De aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Ontheffing of toetsing exploitatieplan

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 t/m 5.5 wordt, indien de aanvraagbetrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan:

5.7.1

Een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met

€ 

260,00

5.7.2

Artikel 50a, derde lid, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met

€ 

260,00

Dit onderdeel vindt geen toepassing indien de met de ontheffing of de toetsing gepaard gaande kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

Verhogingen in verband met toetsing aan welstandscriteria

5.8

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een lichte, reguliere, dan wel eerste fase bouwvergunning moet worden verleend en toetsing aan de welstandscriteria als bedoeld in artikel 12a van de Woningwet moet plaatsvinden wordt het overeenkomstig 5.2 berekende bedrag verhoogd met de advieskosten van de welstandscommissie van “Het Oversticht”. Deze bedragen ongeacht of deze al dan niet gevolgd wordt door het verlenen van een bouwvergunning, waarvoor overigens de normale leges als boven vermeld onverkort verschuldigd zijn, over de bouwkosten bepaald overeenkomstig 5.1 van:

a.

€ 0,-- tot € 230.000,--

3‰

b.

€ 230.000,-- tot € 455.000,--

0,5‰

c.

€ 455.000,-- tot € 680.000,--

0,25‰

d.

€ 680.000,-- of meer

0,125‰

Legesheffing sloopvergunning/aanlegvergunning

5.9.1

Aanvraag sloopvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een sloopvergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder b, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder b, van de Wet ruimtelijke ordening

260,00

5.9.1

Aanvraag aanlegvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van eenvergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder a, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder a, van de Wet ruimtelijke ordening (aanlegvergunning)

260,00

5.9.2

Verhogingen

Het verschuldigde bedrag op grond van onder 5.9 en 5.10 wordt, indien deaanvraag van een sloopvergunning/aanlegvergunning:

5.9.2.1

krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met

53,85

5.9.2.2

betrekking heeft op een werk of werkzaamheden ten aanzien waarvan artikel 3.6,eerste lid, onder a of artikel 3.10 of 3.40 van de Wet ruimtelijke ordening (projectbesluit) wordt toegepast, verhoogd met

6,15

per € 500,00 bouwkosten of een gedeelte daarvan, echter met een minimum van

4.457,00

Indien er geen sprake is van bouwkosten, geldt het vaste bedrag van

6.685,00

5.9.2.3

betrekking heeft op werk of werkzaamheden ten aanzien waarvan artikel 3.6, eerste lid, c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

€ 

260,00

5.9.2.4

betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

€ 

6,15

per € 500,-- bouwkosten of een gedeelte daarvan, echter met een minimum van

€ 

260,00

Indien er geen sprake is van bouwkosten, geldt een vast bedrag van

€ 

4.457,00

5.10

Sloopvergunning

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tothet verkrijgenvan een sloopvergunning als bedoeld in artikel 8.1 van de bouwverordening

260,00

5.11

Sloopmelding

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.1.1 van de Bouwverordening

131,40

Teruggaaf legesheffing

5.11.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking of weigering aanvraag bouw- , sloop- of aanlegvergunning

Wanneer een aanvrager zijn aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente of wanneer de gemeente een bouw-, sloop- of aanlegvergunning weigert, wordt

50%

van de leges teruggegeven

Bodemgesteldheidonderzoek

5.12

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem, als bedoeld in artikel 2.1.5 van de bouwverordening

€ 

53,85

Brandveiligheid

5.13

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:

een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.11.1 lid 1a en 1b van het Besluit brandveiligheid gebruik bouwwerken

-

11 tot en met 25 personen

750,60

-

26 tot en met 100 personen

1.125,90

-

meer dan 100 personen

1.501,20

Onttrekken woning aan woningbestand

5.13

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het onttrekken van een woning aan hetwoningbestand als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a van de Huisvestingswet

43,60

Hoofdstuk 6 Gemeentearchief

6.1

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 

10,80

6.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

6.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

€ 

1,90

6.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 

1,90

Hoofdstuk 7 Kiezersregister

7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet (Stb. 1989, 423)

€ 

4,60

Hoofdstuk 8 Wet Kenbaarheid Publiekrechterlijke Beperkingen

8.1

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek afgeven van een verklaring of uittreksel in het kader van de Wet Kenbaarheid Publiekrechterlijke Beperkingen, per uittreksel of verklaring

€ 

22,50

Hoofdstuk 9 Reisdocumenten

9.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

9.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 

49,60

9.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 9.1.1 (zakenpaspoort)

€ 

55,40

9.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 

49,60

9.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe document

€ 

8,70

9.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3

€ 

20,35

9.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)

€ 

41,75

9.2.1

De tarieven als genoemd in de onderdelen 9.1.1 tot en met 9.1.3 alsmede 9.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 

41,00

9.2.2

Het tarief als genoemd in 9.2.1 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 9.1.4, slechts één keer per document geheven.

9.2.3

Het tarief als genoemd in 9.1.5 wordt bij spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van

€ 

19,50

9.3

Het tarief voor de registratie van de vermissing van een reisdocument bedraagt

€ 

10,50

9.4

Het hiervoor bij 9.3 genoemde is niet van toepassing indien het vermiste document meer dan 11 jaar geleden is afgegeven.

Hoofdstuk 10 Rijbewijzen

10.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 

41,80

10.2

Het tarief voor de afgifte van een nieuw rijbewijs, na vermissing van een eerder afgegeven document, wordt voor de extra werkzaamheden verhoogd met

€ 

8,75

10.3

Het tarief genoemd in a. wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 

30,00

Hoofdstuk 11 Wet op de kansspelen

11.1

Bij de indiening van de aanvraag van een aanwezigheidsvergunning, is de aanvrager een vergoeding als bedoeld in artikel 30d, derde lid, van de wet verschuldigd ten bedrage van:

11.1.1

indien de vergunning voor één speelautomaat geldt, ten hoogste

€ 

56,50

11.1.2

indien de vergunning voor twee of meer speelautomaten geldt, ten hoogste

€ 

22,50

vermeerderd met het product van het aantal speelautomaten, waarvoor de vergunning geldt en een bedrag van ten hoogste

€ 

34,00

11.2

Het tarief voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) bedraagt

€ 

12,90

Hoofdstuk 12 Drank- en Horecawet

12.1

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet

€ 

251,40

12.2

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 

35,70

12.3

Het tarief bedraagt voor het wijzigen van een vergunning als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 

66,30

Hoofdstuk 13 Winkeltijdenwet

13.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

13.1.1

voor een vrijstelling op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening in het kader van de Winkeltijdenwet

€ 

22,50

13.1.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 13.1.1 bedoelde vrijstelling over te dragen aan een ander

€ 

22,50

13.1.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 13.1.1 bedoelde vrijstelling

€ 

22,50

Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer

14.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

14.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) voor zover noodzakelijk en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

€ 

35,70

14.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement

€ 

38,10

14.1.3

tot overige ontheffingen ingevolge de Wegenverkeerswet of het Wegenverkeersreglement

€ 

7,60

14.1.4

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 22 Wvgs

€ 

122,40

14.1.5

tot het verlengen van de reeds verkregen ontheffing als bedoeld in artikel 22 Wvgs

€ 

61,20

Hoofdstuk 15 Vervallen

Hoofdstuk 16 Diversen

Verklaringen, legalisatie en naturalisatie

16.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

16.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent een persoon (bv. inzake Nederlanderschap, attestatie de vita, etc.) anders dan bedoeld in onderdeel 16.1.5, per verklaring

4,90

16.1.2

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

4,90

16.1.3

tot het verlenen van bijstand inzake het ter legalisatie zenden van stukken naar een andere gemeente in Nederland, in het persoonlijk belang van de aanvrager

4,90

16.1.4

tot het waarmerken van een stuk

4,90

16.1.5

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

30,65

Kapvergunning

16.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een kapvergunning

22,50

Wet bescherming persoonsgegevens

16.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet beschermingpersoonsgegevens bij verstrekking op papier, per pagina

0,40

Ander sluitingsuur

16.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een ander sluitingsuur op grond van artikel 2.3.1.4 van de algemene plaatselijke verordening

22,50

Verklaring brandbeveiliging

16.5

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring op grond van artikel 50 van de“Brandbeveiligingsverordening”

28,40

Bemiddeling kalligraferen

16.6

Het tarief bedraagt voor de bemiddeling bij het kalligraferen van een geboorte in een trouwboekje of partnerschapsboekje

9,45

Melding werkzaamheden Telecommunicatiewet

16.7

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid, van de Telecommunicatiewet

135,10

16.7.1

Indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestrating, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het tarief zoals bedoeld in artikel 16.17, per strekkende meter sleuf vermeerderd met

1,25

16.7.2

Indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het tarief, zoals bedoeld in artikel 6.17, per strekkende meter sleuf vermeerderd met

0,23

16.8

Het in artikel 16.7 genoemde bedrag wordt:

16.8.1

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

33,80

16.8.2

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

16.8.3

Indien een begroting als bedoeld in 16.8.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde dag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

16.8.4

Het tarief bedoeld in onderdeel 16.7 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.

Seksinrichtingen

16.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren voor een seksinrichting

1.893,05

Klokken

16.10

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor het luiden van de klokken, eigendom van de burgerlijke Gemeente Dalfsen

29,95

Hoofdstuk 17 Vervallen

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn openbare vergadering van 10 november 2008.
De raad voornoemd,
de voorzitter, de griffier,
L.V. Elfers H.C. Lankman

Inhoudsopgave

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Artikel 2 Belastbaar feit

Artikel 3 Belastingplicht

Artikel 4 Vrijstellingen

Artikel 5 Tarieven

Artikel 6 Wijze van heffing

Artikel 7 Termijnen van betaling

Artikel 8 Kwijtschelding

Artikel 9 Teruggaaf

Artikel 10 Nadere regels door het College van Burgemeester en Wethouders

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

Tarieventabel

Hoofdstuk 1 Algemeen

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Bouwvergunningen en Bestemmingsplannen

Hoofdstuk 6 Gemeentearchief

Hoofdstuk 7 Kiezersregister

Hoofdstuk 8 Wet Kenbaarheid Publiekrechterlijke Beperkingen

Hoofdstuk 9 Reisdocumenten

Hoofdstuk 10 Rijbewijzen

Hoofdstuk 11 Wet op de kansspelen

Hoofdstuk 12 Drank- en Horecawet

Hoofdstuk 13 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 15 Vervallen

Hoofdstuk 16 Diversen

Hoofdstuk 17 Vervallen