Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand

Geldend van 01-01-2005 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand

De raad van de gemeente Dalfsen;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 14 juni 2005, nummer 679;

overwegende dat de gemeente bij verordening regels dient te stellen over de wijze waarop de cliënten of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet;

gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand (WWB);

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende “Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand”

Verordening cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • a. wet: de Wet werk en bijstand;

  • b. uitkeringsgerechtigde: degene, die algemene bijstand ontvangt op grond van de wet;

  • c. niet-uitkeringsgerechtigde: de persoon, jonger dan 65 jaar, die als werkloze werkzoekende staat geregistreerd bij de Centrale organisatie werk en inkomen en die geen recht heeft op een uitkering op grond van de wet, de Werkloosheidswet, de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen, de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten, de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering, de Toeslagenwet, de Tijdelijke wet beperking inkomensgevolgen arbeidsongeschiktheidscriteria, de Algemene nabestaandenwet dan wel op grond van een regeling, die met deze wetten naar aard en strekking overeenstemt (artikel 6, sub a van de wet);

  • d. cliënten: de sub b en c van dit artikel bedoelde persoon, alsmede degene die een uitkering ontvangt op grond van de Algemene nabestaandenwet;

  • e. vertegenwoordiger: afgevaardigde van een maatschappelijke instelling of belangenorganisatie die direct of indirect deel uit maakt van het dagelijkse leven van de cliënt;

  • f. college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen.

Artikel 2 Doelstelling

Het doel van cliëntenparticipatie is dat cliënten en vertegenwoordigers invloed kunnen uitoefenen op het beleid, de uitvoering en kwaliteit van dienstverlening van de afdeling Sociale Zaken. Ten behoeve van dit doel wordt een organisatie in het leven geroepen die zal opereren onder de naam cliëntenraad WWB.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1. De cliëntenraad bestaat uit een combinatie van cliënten en vertegenwoordigers.

  • 2. De cliëntenraad bestaat uit een oneven aantal leden met een minimum van 5 leden, waarvan in ieder geval 2 cliënten.

  • 3. De leden worden door het college benoemd voor een periode van 4 jaar en zijn herbenoembaar.

  • 4. De leden kiezen uit hun midden een voorzitter en een secretaris.

  • 5. Het lidmaatschap van de cliëntenraad is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad of het college.

Artikel 4 Beëindiging van het lidmaatschap

  • 1. Het lidmaatschap eindigt indien het lid geen cliënt of vertegenwoordiger meer is.

  • 2. Het lidmaatschap eindigt indien het lid aftreedt.

  • 3. Het lidmaatschap eindigt indien de zittingsduur als bedoeld in artikel 3, derde lid van de verordening is verlopen.

  • 4. In de gevallen, bedoeld in het eerste en tweede lid, blijft het lid de functie vervullen totdat in de vacature is voorzien, met een maximale termijn van zes maanden.

Artikel 5 Taken en bevoegdheden

  • 1. De cliëntenraad heeft tot taak het behartigen van collectieve belangen van Dalfsense ingezetenen, die in aanraking komen met de uitvoering van de Wet werk en bijstand, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsgeschikte werkloze werknemers, de Wet inkomensvoorziening ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, het bijzondere bijstandsbeleid, het minimabeleid en het kwijtscheldingsbeleid.

  • 2. De cliëntenraad geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college over (de effecten van) het beleid en de uitvoering daarvan.

  • 3. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd, dat het toegevoegd kan worden aan de voor besluitvorming van college of raad ter beschikking te stellen stukken.

  • 4. Wanneer de cliëntenraad uit eigen beweging advies uitbrengt gebeurt dit via de voorzitter.

  • 5. Het college geeft in alle gevallen een gemotiveerde reactie op de adviezen van de cliëntenraad.

  • 6. De cliëntenraad kan als contactpunt fungeren voor groepen en individuele uitkeringsgerechtigden.

  • 7. Nadrukkelijk behoort het niet tot de taak het in behandeling nemen van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die betrekking hebben op individuen. Evenmin kan worden geadviseerd over het personeels- en organisatiebeleid van de gemeente.

Artikel 6 Faciliteiten

  • 1. Het college draagt er zorg voor dat de cliëntenraad de nodige informatie wordt verstrekt ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de cliëntenraad.

  • 2. Ten behoeve van de cliëntenraad wordt jaarlijks in de begroting een budget opgenomen.

Artikel 7 Vergaderen

  • 1. De cliëntenraad vergadert minimaal 4 maal per jaar of zoveel meer als waartoe zij besluit.

  • 2. Er is minimaal één keer per jaar een overleg tussen de betrokken wethouder en de cliëntenraad.

  • 3. De vergaderingen zijn als regel openbaar. De cliëntenraad kan besluiten een besloten vergadering te houden.

  • 4. De cliëntenraad publiceert minimaal twee weken voor de te houden vergadering de plaats van de vergadering, het tijdstip van vergaderen, alsmede de dan te behandelen agenda.

  • 5. Publicatie vindt plaats in de gemeentelijke informatierubrieken.

  • 6. De agenda wordt ten minste twee weken voor de vergadering aan de leden toegezonden.

  • 7.

    • a.

      Ieder lid heeft het recht, schriftelijk voorstellen aan de cliëntenraad te doen, welke voorstellen bij de voorzitter of secretaris worden ingediend.

    • b.

      De secretaris zendt de voorstellen zo spoedig mogelijk aan de leden.

    • c.

      Indien de cliëntenraad omtrent de behandeling van deze voorstellen niet onmiddellijk beslist, heeft behandeling zoveel mogelijk in de daaropvolgende vergadering plaats.

  • 8. Ieder lid heeft het recht een voorstel betreffende de orde van de vergadering te doen.

Artikel 8 Beraadslaging en besluitvorming

  • 1. De cliëntenraad kan beraadslagen en besluiten indien tenminste de helft van het aantal leden op de vergadering aanwezig is.

  • 2. De leden van de cliëntenraad hebben stemrecht. Indien een lid zich laat vertegenwoordigen door zijn/haar plaatsvervang(st)er, dan heeft deze stemrecht.

  • 3. Alle besluiten worden genomen bij meerderheid van geldig uitgebrachte stemmen.

  • 4. Bij vaststelling van het resultaat van de stemming worden blanco stemmen danwel onthoudingen geacht niet te zijn uitgebracht, behoudens het bepaalde in het vijfde lid.

  • 5. Een voorstel wordt geacht te zijn verworpen, indien het aantal blanco uitgebrachte stemmen danwel onthoudingen groter is, dan het totaal aantal stemmen dat voor en tegen het voorstel is uitgebracht.

  • 6. Bij staking van stemmen vindt in dezelfde vergadering op een door de voorzitter nader te bepalen tijdstip herstemming plaats. Indien ook in dat geval de stemmen staken, dan wordt het voorstel geacht te zijn verworpen, behoudens het bepaalde in het achtste lid.

  • 7. Stemming over zaken geschiedt door handopsteken.

  • 8. Stemming over personen geschiedt met gesloten en ondertekende stembiljetten. Leidt een herstemming, tengevolge van gelijkheid van het aantal uitgebrachte stemmen, niet tot een beslissing, dan beslist het lot.

  • 9. Minderheidsstandpunten worden op verzoek toegevoegd aan de besluitenlijst c.q. het voorstel/advies aan het college.

Artikel 9 Inwerkingtreding

  • 1. Burgemeester en wethouders kunnen met betrekking tot de uitvoering van deze verordening nadere regels stellen.

  • 2. In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

  • 3. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2005

Artikel 10 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening cliëntenraad WWB.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn openbare vergadering van 11 juli 2005.

De raad voornoemd,

de voorzitter, de griffier

L.V. Elfers H.C. Lankman

Algemene toelichting

De Wet werk en bijstand (WWB) schrijft in artikel 47 voor dat cliëntenparticipatie dient plaats te vinden en dat, in het verlengde van die verplichting, een verordening dient te worden opgesteld en goedgekeurd door de raad. Ingevolge die bepaling is de verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand tot stand gekomen.

Minimaal dient te zijn vastgelegd op welke wijze personen met een WWB uitkering, niet-uitkeringsgerechtigden en personen met een ANW uitkering of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:

  • a.

    periodiek overleg wordt gevoerd met deze personen of hun vertegenwoordigers;

  • b.

    deze personen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

  • c.

    zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Voor de diverse omschrijvingen is aansluiting gezocht bij de formuleringen in de Wet werk en bijstand en/of bestaande regelgeving.

Artikel 2 Doelstelling

In dit artikel wordt de doelstelling beschreven. Belangrijk is dat de cliëntenraad ook ongevraagd kan adviseren. Er wordt gesproken over een cliëntenraad omdat met het amendement op artikel 47 de cliëntenparticipatie in de Wet werk en bijstand in lijn is gebracht met de Wet Suwi. In deze wet is sprake van cliëntenraden.

Artikel 3 Samenstelling

Er is gekozen voor een mix van cliënten en vertegenwoordigers. Omwille van de werkbaarheid is ervoor gekozen het aantal leden en vertegenwoordigers beperkt te houden. Benoeming geschiedt voor een termijn van vier jaar, met een mogelijkheid tot herbenoeming. Voor die termijnen is gekozen teneinde enige continuïteit te garanderen. In dit artikel wordt voorts de onverenigbaarheid van functies aangeduid.

Artikel 4 Beëindiging van het lidmaatschap

Een belangrijk uitgangspunt van de WWB is arbeidsreïntegratie van uitkeringsgerechtigden.

In dit artikel wordt onder meer geregeld dat het lidmaatschap eindigt wanneer het lid geen cliënt of vertegenwoordiger meer is. Hierdoor blijft de binding met de doelgroep optimaal gewaarborgd.

Om te voorkomen dat leden plotseling wegvallen, en de cliëntenraad zijn taak niet meer naar behoren kan uitoefenen, is geregeld dat het lid de functie blijft vervullen totdat in de vacature is voorzien, met een maximale termijn van zes maanden. Deze bepaling is mede van belang om nieuwe leden te kunnen voorbereiden op hun taak.

Artikel 5 Taken en bevoegdheden

In dit artikel wordt beschreven over welk beleid de cliëntenraad adviseert. Advies wordt gevraagd bij de vaststelling van beleidskaders, verordeningen en beleidsregels op het terrein van de WWB. De wetgever beoogt een organisatie die bestaat uit cliënten zoals bedoeld in artikel 1 van deze verordening. Het is belangrijk dat de samenstelling van de cliëntenraad daadwerkelijk representatief is voor de doelgroep bijstandsgerechtigden.

In dit artikel wordt verder het initiatief- en adviesrecht nader ingevuld. Essentieel is dat een advies op een zodanig tijdstip wordt gevraagd, dat dit kan worden toegevoegd aan de stukken die voor de besluitvorming beschikbaar worden gesteld. Dit is op deze wijze in ieder geval gewaarborgd. Het college is vervolgens verplicht om een gemotiveerde reactie te geven op het advies van de cliëntenraad.

Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat de cliëntenraad individuele klachten en bezwaarschriften behandeld. De gemeente heeft hiervoor een onafhankelijke bezwaarschriftencommissie.

Artikel 6 Faciliteiten

Decliëntenraad wordt actief voorzien van informatie.

De vakafdeling informeert, via de voorzitter, over actuele landelijke ontwikkelingen op het terrein van de Wet werk en bijstand en stelt desgewenst vakliteratuur beschikbaar. Het beschikbaar stellen van andere faciliteiten gebeurt in overleg. De cliëntenraad kan ook beschikken over een eigen budget voor de eigen activiteiten.

Artikel 7 Vergaderen

In dit artikel wordt de wijze van vergaderen en de voorbereiding beschreven. De vergaderingen zijn als regel openbaar. Verder staat beschreven hoe de agenda van een vergadering van de cliëntenraad tot stand kan komen. Er vindt periodiek overleg plaats met de vakwethouder.

Artikel 8 Beraadslaging en besluitvorming

In dit artikel wordt beschreven hoe de cliëntenraad kan beraadslagen en besluiten kan nemen. De cliëntenraad kan besluiten nemen over alle zaken als genoemd in artikel 5 van de verordening. De besluiten worden schriftelijk kenbaar gemaakt aan het college.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels vaststellen. Dit kan bijvoorbeeld wanneer meerdere faciliteiten noodzakelijk blijken.

De verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand is op grond van artikel 8 Tijdelijke referendumwet referendabel. De datum van de inwerkingtreding moet daarom, met in acht name van artikel 22 Tijdelijke referendumwet, op tenminste 6 weken na datum publicatie gesteld worden.

Artikel 10 Citeertitel

Spreekt voor zich.

Inhoudsopgave

Verordening cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Artikel 2 Doelstelling

Artikel 3 Samenstelling

Artikel 4 Beëindiging van het lidmaatschap

Artikel 5 Taken en bevoegdheden

Artikel 6 Faciliteiten

Artikel 7 Vergaderen

Artikel 8 Beraadslaging en besluitvorming

Artikel 9 Inwerkingtreding

Artikel 10 Citeertitel

Algemene toelichting

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Artikel 2 Doelstelling

Artikel 3 Samenstelling

Artikel 4 Beëindiging van het lidmaatschap

Artikel 5 Taken en bevoegdheden

Artikel 6 Faciliteiten

Artikel 7 Vergaderen

Artikel 8 Beraadslaging en besluitvorming

Artikel 9 Inwerkingtreding

Artikel 10 Citeertitel