Verordening op de organisatie van de griffie

Geldend van 01-07-2017 t/m heden

Intitulé

Verordening op de organisatie van de griffie

De raad van de gemeente Dalfsen;

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 31 mei 2017, nummer 62;

gelet op de artikelen 107e en 149 van de Gemeentewet;

b e s l u i t

vast te stellen "Verordening op de organisatie van de griffie"

hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Presidium het door de raad ingestelde raadspresidium als bedoeld in het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Dalfsen

  • b.

    W erkgeverscommissie - de door de raad op grond van artikel 83 van de Gemeentewet ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie van de griffie(r) is gedelegeerd

  • c.

    Griffier - de op grond van artikel 107 Gemeentewet door de raad benoemde functionaris

  • d.

    Griffie - de organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de raad, bestaande uit de griffier en de onder zijn verantwoordelijkheid functionerende ambtenaren

hoofdstuk 2 de organisatie van de griffie

Artikel 2 Inrichting van de organisatie

De raad stelt op voorstel van de werkgeverscommissie de formatie van de griffie en de op de griffie aanwezige functies vast.

Artikel 3 Aansturing van de griffie

  • 1. De raad stelt op voorstel van de werkgeverscommissie een instructie vast voor de griffier, als bedoeld in artikel 107a Gemeentewet.

  • 2. De griffier handelt naar zijn instructie.

Artikel 4 Taken van de griffier

  • 1. De griffier is eindverantwoordelijk functionaris voor de griffie

  • 2. De griffier geeft hiërarchisch leiding aan medewerkers van de griffie en aan externe bureaus of inhuurkrachten die ten behoeve van de raad en/of griffie werkzaamheden uitvoeren.

  • 3. De griffier geeft functioneel leiding aan medewerkers van de ambtelijke organisatie die ingezet worden voor ondersteuning van de raad en/of griffie.

  • 4. De griffier bewaakt de eenheid in de uitoefening van de taken van de griffie.

  • 5. Bij afwezigheid van de griffier voert diens plaatsvervanger de in dit artikel bedoelde taken uit.

Artikel 5 Griffieplan

  • 1. De gemeenteraad stelt, gehoord het presidium, eens in de vier jaar een griffieplan vast waarin doelen en activiteiten zijn opgenomen.

  • 2. De werkgeverscommissie is verantwoordelijk voor de aansturing van de griffier en is klankbord voor de uitvoering van het griffieplan.

  • 3. De griffier legt verantwoording af over de uitvoering van het griffieplan aan het presidium.

Artikel 6 Planning en control

  • 1. De griffier is budgethouder van de budgetten van de raad en de griffie, signaleert budgetoverschrijdingen en adviseert de raad over de wijze van omgaan hiermee via de reguliere planning en controlcyclus.

  • 2. Het presidium stelt op voorstel van de griffier jaarlijks de budgetbegroting voor genoemde budgetten vast en legt deze aan de raad ter besluitvorming voor via de programmabegroting.

  • 3. De griffier draagt zorg voor tijdige aanlevering in de reguliere planning en controlcyclus zoals die door het college wordt uitgevoerd.

Artikel 7 Ondersteuning en beheer

  • 1. Voor de uitvoering van het griffieplan en overige werkzaamheden kan de griffier rechtstreeks of middellijk een beroep doen op dienstverlening door of namens het college en/of de gemeentesecretaris voor het gebruik van de binnen de collegeorganisatie bestaande ondersteunende faciliteiten.

  • 2. Onder de lid 1 bedoelde ondersteunende faciliteiten worden in ieder geval begrepen de uitvoering van bedrijfsvoeringstaken (personeel en organisatie, financiën, automatisering, huisvesting en facilitair), financieel en juridisch advies.

Artikel 8 Medezeggenschap

  • 1. De griffie voert samen met de ambtelijke organisatie een gemeenschappelijke ondernemingsraad als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de ondernemingsraden (Wor)

  • 2. Is een besluit aan de orde waartoe de raad bevoegd is, dan wordt de gemeentesecretaris in zijn rol als WOR-bestuurder geacht de griffier te vertegenwoordigen. De gemeentesecretaris en de griffier stemmen daarover af.

  • 3. Medewerkers op de griffie hebben actief en passief kiesrecht voor de ondernemingsraad. De griffier is hiervan uitgezonderd.

hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 9 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, voert de griffier overleg met de voorzitter van het presidium.

Artikel 10 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als ‘Organisatieverordening griffie Dalfsen’.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt na publicatie met terugwerkende kracht op 1 juli 2017 in werking.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn (openbare) vergadering van 26 juni 2017.
De raad voornoemd,
de voorzitter, de griffier,
drs. H.C.P. Noten drs. J. Leegwater

Toelichting organisatieverordening griffie

Algemeen

In artikel 107e van de Gemeentewet is de raad de mogelijkheid geboden regels te stellen over de organisatie van de griffie. De raad legt deze regels vast in een organisatieverordening. Het college doet dit over de ambtelijke organisatie.

Artikelsgewijs

Artikel 1

De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 2 Inrichting van de organisatie

Het is van belang dat de raad stilstaat bij wat voor een soort griffie hij als ondersteuning wenst te hebben. Daarbij hoort dat de raad bepaald welke functie hij wenst te zien ingevuld. In afwijking van de modelverordening worden in deze verordening niet de organisatiedoelstellingen van de griffie benoemd. Deze kunnen immers periodiek wijzigen en zijn daarom beter op hun plaats in het griffieplan. Wel wordt in deze verordening vastgelegd dat de raad de formatie van de griffie en de bijbehorende functies bepaald (niet het presidium).

Artikel 3 Aansturing van de griffie

De raad kan de aansturing van de griffie neerleggen bij de werkgeverscommissie. De raad stelt wel de instructie voor de griffier vast. Dat is daarmee een belangrijk kader voor de aansturing van de griffier.

Artikel 4 Taken van de griffier

Dit artikel staat niet in de modelverordening, maar is hier wel op z’n plaats. In de ambtelijke organisatieverordening is opgenomen hoe de organisatie is ingedeeld en welke taken de directeuren en eenheden/eenheidsmanagers hebben. Het ligt voor de hand om dat voor de griffie op analoge wijze te regelen. Los van de instructie voor de griffier en de functiebeschrijving wordt hier vastgelegd dat de griffier eindverantwoordelijk functionaris is voor de griffie en de uitvoering van de taken. Hij geeft daartoe hiërarchisch leiding aan het op de griffie werkzame personeel en functioneel leiding aan andere medewerkers die incidenteel of voor een wat langere termijn werken voor de griffie en/of raad. Uiteraard doet de griffier dit namens de gemeenteraad.

Artikel 5 Griffieplan

Als eindverantwoordelijke voor het reilen en zeilen op de griffie legt de griffier verantwoording af aan het presidium (cq. de raad) over het functioneren van de griffie op een gestructureerde wijze. De raad stelt een griffieplan vast, verantwoording wordt in eerste instantie afgelegd aan het presidium. In voorkomende gevallen vormt de werkgeverscommissie een klankbord. Het griffieplan zelf heeft twee hoofddoelen. Naast de sturingsfunctie (zowel ten aanzien van de griffier, als door de griffier ten aanzien van het griffiepersoneel) is ook de informatiefunctie van belang. Het college en de ambtelijke organisatie kunnen kennis nemen van het griffieplan en daarmee van de werkzaamheden die de griffie uitvoert.

Artikel 6 Planning & control

Formeel is het college verantwoordelijk voor de uitvoering van de in de programmabegroting opgenomen activiteiten. Daartoe is onder meer een budgethoudersregeling vastgesteld, waarin bevoegdheden worden gedelegeerd aan eenheidsmanagers of andere ambtenaren voor (o.m.) het aangaan van financiële verplichtingen en het fiatteren van betalingen. Materieel kan het college geen verantwoording dragen voor de activiteiten die de griffie verricht ten behoeve van de raad. Dat zou immers zeggenschap impliceren, waar onafhankelijkheid het uitgangspunt is. Dit artikel beoogt de rol van de griffier als budgethouder te beschrijven. De griffier participeert in de informatievoorziening via de reguliere planning & controlcyclus, maar stemt af en legt verantwoording af over financiële middelen aan het presidium (niet aan het college).

Artikel 7 Ondersteuning en beheer

Het is niet efficiënt en doelmatig dat de griffier dienstverleningsovereenkomsten sluit met de ambtelijke organisatie. Dit zorgt voor onnodige bureaucratie. In voorkomende gevallen heeft de griffier een mandaat nodig van het college om privaatrechtelijke rechtshandelingen aan te kunnen gaan met externen. Dit is geregeld in het door het college vastgestelde Mandaatstatuut.

Artikel 8 Medezeggenschap

De griffie is binnen de gemeente Dalfsen een op zichzelf staande ambtelijke organisatie. Op grond van de Wet op de ondernemingsraden is een eigen OR niet verplicht op grond van de omvang. Toch is het wenselijk om een regeling af te spreken over medezeggenschap van het personeel waar het gaat om het personeelsbeleid.

Het ligt voor de hand om te participeren in de bestaande ondernemingsraad van de gemeente. Dat kan via een personeelsvertegenwoordiging en/of een aparte onderdeelcommissie of het voeren van een gezamenlijke OR. De griffier is als eindverantwoordelijke en hoogste ambtenaar binnen de griffie bestuurder in de zin van de wet, net zoals de gemeentesecretaris dat is voor de ambtelijke organisatie. Deze rol past niet bij de respectievelijke bestuursorganen raad en college.

Het is praktisch en verdedigbaar om de secretaris de rol van de griffier te laten waarnemen. Het personeelsbeleid wordt immers gelijkgeschakeld en de gemeentesecretaris heeft al een gestructureerd overleg met de OR. De griffier kan desgewenst zelf aanschuiven, maar voert een afstemmingsoverleg met de gemeentesecretaris.

Slotbepalingen

De inhoud van artikelen 9, 10 en 11 spreken voor zich.