Regeling vervallen per 18-12-2018

Beoordelingscriteria zonneparken op maaiveld

Geldend van 18-07-2017 t/m 17-12-2018

Intitulé

Beoordelingscriteria zonneparken op maaiveld

Raadsbesluit – Beoordelingscriteria zonneparken op maaiveld

De raad van de gemeente Dalfsen;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 16 mei 2017, nummer 625;

overwegende dat:

  • -

    op 18 april 2017 het beleidsplan Duurzaamheid 2017 – 2025 door de raad is vastgesteld;

  • -

    één van de doelen uit het beleidsplan Duurzaamheid is meer energie duurzaam op te wekken binnen de gemeente;

  • -

    zonneparken op maaiveld bijdragen aan deze doelstelling;

  • -

    de gemeenteraad van Dalfsen in de Structuurvisie Buitengebied van 25 juni 2012 kansrijke gebieden voor zonneparken op maaiveld heeft benoemd;

  • -

    de provincie in de Omgevingsverordening regels heeft opgesteld voor zonneparken op maaiveld;

  • -

    zonneparken op maaiveld een aanpassing van het bestemmingsplan vragen, waarvoor de gemeenteraad bevoegd is;

  • -

    wethouder Agricola tijdens de behandeling van het beleidsplan Duurzaamheid de raad de toezegging heeft gedaan hiervoor met criteria voor (grote) zonneparken op maaiveld te komen.

    b e s l u i t :

    • 1.

      In te stemmen met het gebruik van de kaart ‘Kansrijke gebieden grootschalige zonneparken’ vanuit de Structuurvisie Buitengebied en de ‘Handreiking Kwaliteitsimpuls zonneparken’ van de provincie als bouwstenen voor de beoordeling van initiatieven voor (grote) zonneparken.

    • 2.

      Het beoordelingskader op basis van deze twee bouwstenen vast te stellen, inclusief de volgende aanvullingen:

      • -

        Bij de stap “Toetsen uitwerking aan provinciale Kwaliteitsimpuls zonnevelden” de tekst van de 2e uitkomstregel ‘Randen met kwaliteit’ aan te vullen met “De installatie is aan het zicht vanaf de openbare weg onttrokken”;

      • -

        Toe te voegen de Stap “Toetsen op Dalfser kwaliteitsnormen” met de criteria:

        • ‘Proportionele gebiedsbelasting’. Per deelgebied geldt een nader vast te stellen maximum percentage van de cultuurgrond die bebouwd mag worden met zonnevelden. Als -te onderzoeken- voorlopig percentage geldt 5%.

        • ‘Bovenmatige hinder voor omwonenden voorkomen’. Door de gemeente worden beoordeeld:

          • 1.

            De impact van een voorgenomen veld op nabije omwonenden;

          • 2.

            De extra belasting die een voorgenomen veld veroorzaakt bovenop al aanwezige belasting op omwonenden (cumulatie effect);

          • 3.

            De aandacht die aan beide belastingvormen wordt besteed in het overleg tussen initiatiefnemer en omwonenden.

        • Onder de kolom “Uitkomst” moet duidelijk worden weergegeven welke inspanningen door initiatiefnemer en omwonenden zijn gepleegd om de aantasting van het woongenot van omwonenden te beperken.

        • Meedelen van omwonenden. Initiatiefnemer zoekt met omwonenden naar mogelijkheden ter compensatie van de overlast die zij mogelijk gaan ondervinden van een zonneveld. Dat kan mogelijk in natura (aanpassing aan afstanden en/ of opstelling, creëren van overgangszone) of financieel (bijvoorbeeld meedelen in opbrengst of korting op stroomprijs). Hierover dient een afspraak te worden vastgelegd die door de gemeente kan worden meegewogen bij de definitieve vergunningverlening.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn openbare vergadering van 26 juni 2017.

De raad voornoemd,

de voorzitter, de griffier,

drs. H.C.P. Noten drs. J. Leegwater

Beoordelingskader (grote) zonneparken op maaiveld in Dalfsen

Stap

Kader

Uitkomst

Toetsen locatie aan Dalfser structuurvisie

Staat de kaart ‘kansrijke gebieden’ een (grootschalig) zonnepark op maaiveld toe op deze locatie?

Nee in gebied rond Vecht

Ja in overige gebieden (onder voorwaarden)

Toetsen uitwerking aan provinciale Kwaliteitsimpuls zonnevelden

Is het initiatief gestoeld op tijdelijk (mede)gebruik van de gronden?

Ja bij max. termijn van 25 jaar

Nee bij aanvraag voor langere periode

Wordt het initiatief goed ruimtelijk ingepast (basisinspanning)?

Ja als het initiatief voldoet aan de ontwerpprincipes:

-aansluiten op de karakteristiek van het gebied (Structuurvisie Buitengebied en Gebiedskenmerkencatalogus)

-randen met kwaliteit. De installatie is aan het zicht vanaf de openbare weg onttrokken.

-Eenvoudige bebouwing en logische opstelling panelen

Nee als dit onvoldoende is.

Is compensatie van verlies aan landschappelijke en ecologische waarden opgenomen?

Ja als sprake is van voldoende compensatie in de groene omgeving.

Nee als dat niet het geval is.

Rechtvaardigt de maatschappelijke meerwaarde de impact van het zonneveld?

Criteria:

- Wordt meervoudig ruimtegebruik voldoende ingevuld?

-Worden voldoende maatregelen getroffen om de impact te beperken of te compenseren?

-Wordt voldoende aangesloten op de karakteristieken van het gebied?

-Is de bijdrage aan maatschappelijke doelen voldoende aangetoond?

Samenwerking met omwonenden en belanghebbenden is een essentiële voorwaarde.  

Ja als maatschappelijke meerwaarde* wordt aangetoond via:

-Meervoudig ruimtegebruik (schapen, ander gebruik, dicht bij aansluiting net, oplaadpunt elektrisch vervoer)

-Bijdrage aan de energiehuishouding

-bijdrage aan natuur/biodiversiteit

-bijdrage aan klimaatbestendigheid

-participatie (lokaal initiatief, vrijwilligers arbeidskracht  en samenwerking met omwonenden/belanghebbenden)

-sluiten van kringlopen

-bijdrage aan maatschappelijke doelen (o.a. duurzaamheid, draagvlak, financiële bijdrage).

Nee als niet wordt voldaan

Toetsen op Dalfser kwaliteitsnormen

Proportionele gebiedsbelasting.

Per deelgebied geldt een nader vast te stellen maximum percentage van de cultuurgrond die bebouwd mag worden met zonnevelden. Als -te onderzoeken- voorlopig percentage geldt 5%.

Bovenmatige hinder voor omwonenden voorkomen.

Door de gemeente worden beoordeeld:

1. De impact van een voorgenomen veld op nabije omwonenden;

2. De extra belasting die een voorgenomen veld veroorzaakt bovenop al aanwezige belasting op omwonenden (cumulatie effect);

3. De aandacht die aan beide belastingvormen wordt besteed in het overleg tussen initiatiefnemer en omwonenden.

Meedelen van omwonenden.

Er moet duidelijk worden weergegeven welke inspanningen door initiatiefnemer en omwonenden zijn gepleegd om de aantasting van het woongenot van omwonenden te beperken.

Initiatiefnemer zoekt met omwonenden naar mogelijkheden ter compensatie van de overlast die zij mogelijk gaan ondervinden van een zonneveld. Dat kan mogelijk in natura (aanpassing aan afstanden en/ of opstelling, creëren van overgangszone) of financieel (bijvoorbeeld meedelen in opbrengst of korting op stroomprijs). Hierover dient een afspraak te worden vastgelegd die door de gemeente kan worden meegewogen bij de definitieve vergunningverlening.

Juridische borging door gemeente

Ruimtelijke onderbouwing bestemmingsplan met onder andere specifieke invulling van bovenstaande criteria

Wettelijke procedure (met inspraak), vaststelling door raad

* Maatschappelijke meerwaarde – voorwaarden lezen als of/of, niet als en/en

Paars cursief: specifiek Dalfser bepalingen

Bijlage 1: Kaart kansrijke gebieden (Structuurvisie Dalfsen 2012)

afbeelding binnen de regeling

Gebied 1: De gemeente wil op termijn meer ruimte bieden aan grote windmolens. Naast de inzet op energiebesparing, biomassa en zonne-energie wordt daarom eveneens ingestoken op de plaatsing van drie extra windturbines langs het spoor. Verkenningen hiervoor worden de komende jaren uitgevoerd.

Mogelijk ruimte voor grootschalige zonneparken.

Gebied 2 en 3:

Wel ruimte voor grootschalige zonneparken.

Gebied 4:

Zonne-energieopwekking is niet uitgesloten, wel is behoud van het kleinschalige historische landschap leidend voor ontwikkelingen in dit deelgebied.

Gebied 5:

Geen ruimte voor grootschalige zonne-energieopwekking

Gebied 6:

Zonne-energieopwekking is niet uitgesloten, wel is behoud van het monumentale landschap en de beleving daarvan leidend voor ontwikkelingen in dit deelgebied.

Gebied 7:

Zonne-energieopwekking is niet uitgesloten, wel is behoud van het gevarieerde landschap leidend voor ontwikkelingen in dit deelgebied.

Gebied 8:

Mogelijk ruimte voor grootschalige zonneparken, mits de historische landschapsstructuur behouden wordt.

Alle gebieden:

Aan kleinschalige windenergie (tot 25 meter ashoogte) wordt meegewerkt voor zover een goede landschappelijke inpassing is gewaarborgd.

Bijlage 2: Raadsbesluit

Bijlage 3: Handreiking kwaliteitsimpuls zonneparken” provincie Overijssel

(aparte PDF)Handreiking Kwaliteitsimpuls zonnevelden provincie Overijssel (febr 2017)