Regeling vervallen per 01-01-2024

Verordening op de commissie planning en control van de gemeente Dalfsen

Geldend van 02-10-2018 t/m 31-12-2023

Intitulé

Verordening op de commissie planning en control van de gemeente Dalfsen

De raad van de gemeente Dalfsen;

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 29 augustus 2018, nummer 814;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

b e s l u i t:

vast te stellen de “Verordening op de commissie planning en control van de gemeente Dalfsen

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    raad: raad van de gemeente Dalfsen

  • b.

    raadscommissie: de door de raad ingestelde commissie ex artikel 82 Gemeentewet als bedoeld in het Reglement van orde voor de vergaderingen van de raadscommissie van de gemeente Dalfsen 2014.

  • c.

    burgemeester en wethouders: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen;

  • d.

    commissie: commissie planning en control;

  • e.

    wet: Gemeentewet.

  • f.

    financiële verordeningen: de door de raad vastgestelde verordeningen op grond van artikelen 212, 213 en 213a van de Gemeentewet.

  • g.

    Controleverordening: Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Dalfsen.

  • h.

    Onderzoeksverordening: Verordening voor periodiek onderzoek door het college naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het door het college gevoerde bestuur van de gemeente Dalfsen

HOOFDSTUK 2 TAKEN VAN DE COMMISSIE

Artikel 2 Instelling

  • 1.

    Er is een commissie planning en control die de raad bijstaat bij het uitvoeren van zijn kaderstellende en controlerende taken op het gebied van financiën, planning en control.

  • 2.

    De commissie P&C treedt niet in de bevoegdheden van de gemeenteraad.

  • 3.

    De commissie P&C treedt niet in de bevoegdheden van de raadscommissie, presidium, agendacommissie of andere door de raad ingestelde commissies.

Artikel 3 Taak

De commissie planning en control heeft primair als taak het verkrijgen van inlichtingen over financieel-technische onderwerpen zoals, maar niet beperkt tot:

  • a.

    Opzet en werking planning en controlcyclus (begroting, jaarrekening, perspectiefnota, bestuursrapportages)

  • b.

    Financieel beleid, zoals de financiële verordeningen en beleidsnota’s reserves en voorzieningen, verbonden partijen en risicomanagement

  • c.

    Financieel beheer (inrichting en werking financiële administratie, balans, financieringsfunctie/treasury)

  • d.

    Administratieve organisatie en interne controle

  • e.

    (meerjarenperspectief) Grondexploitaties

  • f.

    Wijzigingen in wet- en regelgeving (Gemeentewet, BBV)

Artikel 4 Aanvullende taken bij accountant

  • 1.

    De commissie planning en control fungeert als vertegenwoordiging van de raad:

    • a.

      bij de aanbestedingsprocedure accountantsdiensten zoals bedoeld in de Controleverordening

    • b.

      om invulling te geven aan het opdrachtgeverschap van de raad aan de benoemde accountant

  • 2.

    Over de uitvoering van de taken als genoemd in het eerste lid van dit artikel rapporteert de commissie onverwijld aan de gemeenteraad.

HOOFDSTUK 3 SAMENSTELLING

Artikel 5 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie P&C bestaat uit twee leden per fractie, waarvan minimaal één raadslid of commissielid. Een lid van de steunfractie mag deelnemen onder de voorwaarde dat een getekende geheimhoudingsverklaring bij de griffier is ingediend.

  • 2.

    De commissie P&C benoemt uit zijn midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter

Artikel 6 Secretaris

  • 1.

    De secretaris van de commissie is de raadsgriffier of een door hem aan te wijzen functionaris.

  • 2.

    De secretaris staat de commissie bij de uitvoering van zijn taak terzijde.

Artikel 7 Adviseurs

De voorzitter kan namens de commissie derden uitnodigen om deel te nemen aan de beraadslagingen. Dit betreft in ieder geval:

  • a.

    Burgemeester en wethouders

  • b.

    Ambtenaren of derden die vallen onder de verantwoordelijkheid van het college, zoals de concerncontroller, eenheidsmanager bedrijfsvoering, teamleider financiën, beleidsadviseurs en specialisten financiën

  • c.

    Vertegenwoordigers namens de door de raad benoemde accountant

  • d.

    De voorzitter van de rekenkamercommissie

HOOFDSTUK 4 WERKWIJZE

Artikel 8 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie P&C vergadert zo vaak als zij dit nodig acht, op uitnodiging van de voorzitter.

  • 2.

    De voorzitter is belast met het leiden van de vergadering en het doen naleven van deze verordening.

  • 3.

    De secretaris draagt zorg voor een korte, zakelijke verslaglegging.

Artikel 9 Geheimhouding

  • 1.

    De commissie vergadert met gesloten deuren.

  • 2.

    De commissie kan geheimhouding opleggen over het in de vergadering behandelde en over de inhoud van stukken die aan de commissie zijn overgelegd.

  • 3.

    De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen in acht genomen totdat de commissie of de raad haar opheft. Betreft het stukken waarover door andere organen geheimhouding is opgelegd, of het verslag van de behandeling van dergelijke stukken, dan blijft geheimhouding gehandhaafd tot het betreffende orgaan of de raad deze opheft.

HOOFDSTUK 5 SLOTBEPALINGEN

Artikel 10 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de voorzitter van deze commissie.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening op de commissie planning en control van de gemeente Dalfsen’.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn openbare vergadering van

24 september 2018.

De raad voornoemd,

de voorzitter, de griffier,

drs. H.C.P. Noten drs. J. Leegwater

TOELICHTING VERORDENING COMMISSIE PLANNING EN CONTROL

Algemeen

Het is effectief om in een aparte setting dieper in te kunnen gaan op complexe financieel-technische onderwerpen. Daarnaast kan via deze commissie meer en concreter invulling gegeven worden aan het opdrachtgeverschap van de raad aan de accountant. De raad heeft daarvoor deze commissie planning en control ingesteld.

Artikel 1

Inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 2 Instelling

In dit artikel is vastgelegd dat de commissie niet in de bevoegdheden van de raad of door de raad ingestelde commissies treedt. Het is niet de bedoeling dat de commissie planning en control (hierna: P&C) taken en bevoegdheden van de raad overneemt. In deze commissie is gelegenheid voor specialisten uit de raadsfracties dieper in te zoomen op complexe en/of technisch-gedetailleerde materie, zodat de openbare behandeling in de raadscommissie en gemeenteraad hier niet mee belast wordt. De beraadslagingen hebben dus een informatief of opiniërend karakter, maar zijn niet-politiek van aard en binden de raad niet bij het nemen van besluiten.

Artikel 3 Taak

In dit artikel wordt nader beschreven aan welke onderwerpen besproken zouden kunnen worden. Deze opsomming is niet limitatief.

Artikel 4 Aanvullende taak bij accountant

In afwijking van artikel 2 voert de commissie P&C een aanvullende taak uit namens de raad, waar het gaat om de in dit artikel genoemde punten. Deze opsomming is limitatief.

Aanbestedingsprocedure

In de wet is bepaald dat de raad de accountant aanwijst. Hier gaat een aanbestedingsprocedure aan vooraf. In de Controleverordening is bepaald dat een vertegenwoordiging van de raad betrokken is bij deze procedure. In lid 1, sub a, van dit artikel wordt bepaald dat de commissie P&C deze taak op zich neemt. Daarmee hoeft in een nieuwe procedure niet eerst een vertegenwoordiging van de raad te worden samengesteld.

Opdrachtgeverschap

De door de raad aangewezen accountant controleert de getrouwheid en de rechtmatigheid van de gemeentelijke jaarrekening. Hij verstrekt een controleverklaring en brengt een verslag van bevindingen uit. De raad dient deze stukken te betrekken bij de beraadslagingen en de besluitvorming over het vaststellen van de jaarrekening. Het bespreken van deze stukken vindt in de openbaarheid plaats, de accountant is hierbij aanwezig (in de praktijk alleen bij de vergadering van de raadscommissie). De instelling van de commissie P&C wijzigt hier niets aan.

Wel wordt nu de mogelijkheid gecreëerd dat de commissie invulling geeft aan het opdrachtgeverschap aan de accountant. Dit betekent in de praktijk dat de commissie P&C voorafgaand aan de start van de accountantscontrole met de accountant overlegt of er specifieke aandachtspunten zijn waar aandacht aan besteed zou moeten worden. Ook is gelegenheid voor reflectie op de uitgevoerde controle nadat de jaarrekening is vastgesteld.

Artikel 5 Samenstelling van de commissie

Uitgangspunt is dat iedere fractie een vertegenwoordiging heeft in de commissie die bestaat uit 2 personen, waarvan minimaal één benoemd raads(commissie)lid. Alle fracties hebben een steunfractie, maar voor deelname aan de commissie P&C komen alleen personen in aanmerking als zij een geheimhoudingsverklaring hebben getekend.

Artikel 6 Secretaris

De taak van de secretaris beperkt zich niet tot het voeren van het secretariaat, maar hij kan (net als de in artikel 7 genoemde adviseurs) deelnemen aan de beraadslagingen. Bij afwezigheid kan hij zich laten vervangen door een door hem aan te wijzen functionaris, d.w.z. een ambtenaar in dienst van de gemeente Dalfsen (griffie of ambtelijke organisatie onder verantwoordelijkheid van het college).

Artikel 7 Adviseurs

Derden kunnen deelnemen aan de beraadslagingen op uitnodiging van de voorzitter. De genoemde opsomming is niet-limitatief, maar er dient wel een bepaalde verbondenheid te bestaan met de gemeente Dalfsen, zoals in de vorm van een benoeming, aanstelling of overeenkomst van opdracht.

Overige artikelen

De inhoud van artikelen 8 tot en met 12 spreken voor zich.