Verordening op de werkgeverscommissie voor de griffie Dalfsen 2020

Geldend van 03-06-2022 t/m heden

Intitulé

Verordening op de werkgeverscommissie voor de griffie Dalfsen 2020

De raad van de gemeente Dalfsen;

gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie d.d. 18 december 2019, nummer 1027;

overwegende dat de raad verantwoordelijk is voor een goede invulling van het werkgeverschap voor de griffie;

gelet op artikelen 83, 107 tot en met 107e, 147 en 156 van de Gemeentewet;

b e s l u i t:

vast te stellen “Verordening op de werkgeverscommissie voor de griffie Dalfsen 2020”

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Werkgeverscommissie - de door de raad op grond van artikel 83 van de Gemeentewet ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie van de griffie(r) is gedelegeerd

  • b.

    Griffier - de op grond van artikel 107 Gemeentewet door de raad aangewezen functionaris

  • c.

    Griffie - de organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de raad, bestaande uit de griffier en de onder zijn verantwoordelijkheid functionerende ambtenaren

Artikel 2 De werkgeverscommissie

De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar is gedelegeerd.

HOOFDSTUK 2 SAMENSTELLING VAN DE WERKGEVERSCOMMISSIE

Artikel 3 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie bestaat uit minimaal twee raadsleden.

  • 2. De raad benoemt de voorzitter en leden van de werkgeverscommissie.

Artikel 4 Wijzigingen in lidmaatschap

  • 1. De zittingsduur van de werkgeverscommissie is gelijk aan de zittingsduur van de gemeenteraad.

  • 2. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek door een schriftelijke mededeling aan de raad, waarbij het ontslag ingaat op het moment dat de raad een opvolger benoemd heeft.

    • b.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is om deze functie te vervullen en besluit ontslag uit deze functie te verlenen, waarbij de raad zorgdraagt voor continuïteit ten aanzien van de aan de werkgeverscommissie toebedeelde taken en bevoegdheden op grond van deze verordening.

    • c.

      van rechtswege bij beëindiging van het raadslidmaatschap

Artikel 5 Tijdelijke waarneming na verkiezingen

In afwijking van artikel 3 worden taken en bevoegdheden van de werkgeverscommissie tijdelijk waargenomen door de, in artikel 77 van de Gemeentewet bedoelde, waarnemend voorzitter van de raad gedurende het tijdvak dat aanvangt op de dag van de gemeenteraadsverkiezingen en eindigt op het moment dat de raad de voorzitter van het presidium benoemd heeft.

Artikel 6 Advies en ondersteuning

  • 1. De griffier staat de werkgeverscommissie terzijde.

  • 2. De griffier kan een beroep doen op ambtelijke ondersteuning.

HOOFDSTUK 3 TAKEN EN BEVOEGDHEDEN

Artikel 7 Delegatie en volmacht

  • 1. De raad delegeert aan de werkgeverscommissie de bevoegdheden tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de op de griffie werkzame ambtenaren.

  • 2. De raad delegeert aan de werkgeverscommissie de bevoegdheid tot het vaststellen van lokale regelingen (Personeelshandboek) die van toepassing zijn op de arbeidsovereenkomst met de griffier en de op de griffie werkzame ambtenaren.

  • 3. De werkgeverscommissie heeft als taak om het werkgeverschap uit te oefenen ten aanzien van de griffier en op de griffie werkzame ambtenaren.

  • 4. De werkgeverscommissie kan volmacht verlenen aan de griffier voor de uitoefening van de werkgeverstaken ten aanzien van op de griffie werkzame ambtenaren.

Artikel 8 Lokale regelingen

  • 1. De besluitvorming over het personeelshandboek wordt voorbereid door het college van burgemeester en wethouders.

  • 2. Regelingen en voorschriften die gelden voor de ambtelijke organisatie worden overeenkomstig toegepast op de griffier en op de griffie werkzame ambtenaren, tenzij hun aard zich daartegen verzet of uit ander oogpunt een afwijkende regeling gewenst is.

  • 3. Bij overeenkomstige toepassing wordt rekening gehouden met het bevoegd gezag.

  • 4. Regelingen die niet zonder meer van overeenkomstige toepassing zijn betreffen in ieder geval:

    • a.

      Werktijdenregeling, als bedoeld in artikel 5.2 van de Cao gemeenten;

    • b.

      Lokale verlofregelingen, als bedoeld in artikel 6.13 van de Cao gemeenten;

    • c.

      Mobiliteitsbeleid, als bedoeld in artikel 8.5 van de Cao gemeenten;

  • 5. Waar nodig voert het college vooraf overleg met de griffier.

Artikel 9 Taken van de voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a. oproepen van de leden voor de vergaderingen van de werkgeverscommissie;

  • b. het leiden van de vergaderingen;

  • c. het doen naleven van deze verordening;

  • d. het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e. het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

HOOFDSTUK 4 VERGADERINGEN

Artikel 10 Frequentie

De werkgeverscommissie vergadert zo vaak als door voorzitter of één der leden nodig wordt geacht, of op verzoek van de griffier.

Artikel 11 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor de vastlegging en het doen ondertekenen van de genomen besluiten.

Artikel 12 Beslotenheid

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2. Op agenda en stukken die tot de vergaderingen behoren berust geheimhouding in verband met de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer.

  • 3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. De voorzitter wijst het raadslid op de geheimhoudingsplicht.

Artikel 13 Deelname aan de beraadslagingen door anderen

Op uitnodiging kunnen anderen worden gevraagd om deel te nemen aan de beraadslagingen. Hieronder worden in ieder geval begrepen leden van het presidium, de raadsvoorzitter en de beleidsadviseur HRM in dienst van de gemeente Dalfsen. De geheimhouding als bedoeld in artikel 12 is ook op hen van overeenkomstige toepassing.

HOOFDSTUK 5 SLOTBEPALINGEN

Artikel 14 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 12, periodiek verslag uit aan het presidium van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 15 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist het presidium op voorstel van de voorzitter van de werkgeverscommissie.

Artikel 16 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als ‘Verordening werkgeverscommissie griffie 2020’.

Artikel 17 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking na bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2020.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn openbare vergadering van 27 januari 2020.

De raad voornoemd,

de voorzitter, de griffier,

drs. E. van Lente drs. J. Leegwater

TOELICHTING VERORDENING WERKGEVERSCOMMISSIE GRIFFIE

Algemeen

De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.

Artikelsgewijs

Artikel 1

Inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 2 Taken van de werkgeverscommissie

In dit artikel wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden vervult. Naast het nemen van personele besluiten, buigt deze commissie zich ook over te voeren HR-beleid namens de raad en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. De werkgeverscommissie voert overleg met de griffier over de voortgang van werkzaamheden van de griffie, voert functionerings- en beoordelingsgesprekken en doet voorstellen over de inrichting van de griffie.

Artikel 3 Samenstelling van de werkgeverscommissie

Uit artikel 83 van de Gemeentewet volgt dat alleen raadsleden lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit ligt in lijn met het feit dat de raad het bevoegd gezag is voor de griffie. Burgemeester en wethouders zijn geen lid van de raad. Overigens is de burgemeester wel lid van het college en stuurt hij dus rechtstreeks de secretaris aan, maar niet de griffier. De griffier is niet aan hem ondergeschikt. De burgemeester is echter wel voorzitter van de raad en staat in die hoedanigheid in nauwe werkrelatie tot de griffier. In dat kader kan het zinvol zijn om de burgemeester in voorkomende gevallen uit te nodigen als informant bij de werkgeverscommissie (deze mogelijkheid is expliciet opgenomen in artikel 13).

In afwijking van modelverordeningen is in Dalfsen gekozen voor een tweekoppige werkgeverscommissie bestaande uit de voorzitter en plv. voorzitter van het presidium. De raad kan hierin andere keuzes maken. In de verordening is opgenomen dat naast deze twee raadsleden extra raadsleden kunnen worden benoemd. Het uitoefenen van goed werkgeverschap moet los gezien worden van politieke verhoudingen. Daarom is – in afwijking van de modelverordening – geen bepaling opgenomen over deelname vanuit coalitie- of oppositiefracties aan de werkgeverscommissie. Waar het gaat om uitvoering van taken op de griffie is het presidium in de meeste gevallen opdrachtgever namens de raad. In het presidium zijn alle fracties vertegenwoordigd.

Artikel 4 Wijzigingen in lidmaatschap

Inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 5 Tijdelijke waarneming na verkiezingen

De bemensing van de werkgeverscommissie is gekoppeld aan het voorzitterschap en plv. voorzitterschap van het presidium. Na iedere gemeenteraadsverkiezingen dient de raad in de snelle vervulling van die vacatures te voorzien. Ook voor een tussenliggende periode is het wenselijk dat de bevoegdheden als het gaat om werkgeverschap worden uitgeoefend. Het ligt voor de hand om in dat geval de nestor van de gemeenteraad aan te wijzen. Hij of zij is immers qualitate qua ook waarnemend voorzitter van de gemeenteraad bij ontstentenis van de raadsvoorzitter en heeft daarmee al extra verantwoordelijkheden.

Artikel 6 Advies en ondersteuning

De ondersteuning waarover in dit artikel wordt gesproken betreft dienstverlening op het vakgebied van personeel & organisatie en/of arbeidsrecht. Dat vraagt in voorkomende gevallen om volmachten door het college aan de griffier voor het aangaan van overeenkomsten, omdat hij niet bevoegd is privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten. In afwijking van de modelverordening kiezen we in Dalfsen niet voor het sluiten van dienstverleningsovereenkomsten tussen griffie en ambtelijke organisatie.

Artikel 7 Delegatie en volmacht

Dit artikel regelt de wettelijke basis voor de uitoefening van de werkgeverstaken. Het aanwijzen van de griffier blijft een bevoegdheid van de raad, maar de uitwerking in de arbeidsovereenkomst wordt overgelaten aan de werkgeverscommissie. Daarbij is eveneens opgenomen dat deze bevoegdheden in volmacht kunnen worden uitgeoefend door de griffier waar het gaat om de uitoefening van werkgeverstaken ten aanzien van overig griffiepersoneel.

Artikel 8 Lokale regelingen

Dit artikel regelt dat het personeelshandboek voor de griffie zoveel als mogelijk overeenstemt met het personeelshandboek voor de ambtelijke organisatie. Voorkomen moet worden dat sprake is van ongerechtvaardigde benadeling of bevoordeling van griffiepersoneel. In nagenoeg alle gevallen kunnen door het college vastgestelde regelingen en wijzigingen daarom worden overgenomen, waarbij uiteraard wel recht worden gedaan aan de formele bevoegdheden. Besluiten worden genomen door de raad en/of de werkgeverscommissie, niet door het college.

Artikel 9 Taken van de voorzitter

Inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 10 Frequentie

Inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 11 Verslaglegging

Inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 12 Beslotenheid

In vergaderingen van de werkgeverscommissie komen personele aangelegenheden aan bod. Het is niet bedoeld om dit aan derden kenbaar te maken. In deze verordening is bepaald dat op agenda, stukken en verslaglegging geheimhouding berust, op grond van een belang in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur. De werkgeverscommissie kan deze geheimhouding wel opheffen. Vanzelfsprekend kunnen raadsleden inzage krijgen in de stukken. De raad is immers het bevoegd orgaan als het gaat om werkgeverschap. De geheimhouding geldt dan ook voor hen.

Artikel 13 Deelname aan beraadslagingen door anderen

Bij de vergaderingen zijn alleen de leden van de werkgeverscommissie en de griffier aanwezig. Vaak is echter behoefte aan ondersteuning van een personeelsadviseur. Op uitnodiging kan deze aanwezig zijn. Datzelfde geldt voor fractievoorzitters en de raadsvoorzitter. Dat geheimhouding op hen van toepassing is, spreekt vanzelf.

Artikel 14 Verantwoording

Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt in wat verstaan wordt onder de invulling van het werkgeverschap. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen.

Overige slotbepalingen

De inhoud van artikelen 15, 16 en 17 spreken voor zich.