Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR23139
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR23139/1
Regeling vervallen per 15-02-2011
Mandaatregeling gemeenteraad De Bilt 2010
Geldend van 01-03-2010 t/m 14-02-2011
Intitulé
Mandaatregeling gemeenteraad De Bilt 2010De gemeenteraad van De Bilt;
Gelet op onder meer de artikelen 10:1 t/m 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 32a, 77, 107 tot en met 107e Gemeentewet en artikel 1:3a Car-Uwo De Bilt
gelezen het voorstel van de voorzitter van de raad en de griffier van 26 januari 2010;
gezien het advies van de commissie Burger & Bestuur van 11 februari 2010;
b e s l u i t:
vast te stellen de volgende:
Mandaatregeling gemeenteraad De Bilt 2010
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen bij de uitoefening van mandaat
Artikel 1.1 Reikwijdte van de regeling
-
1. De uitoefening van de in hoofdstuk 2 opgenomen bevoegdheden wordt opgedragen aan het seniorenconvent. De bevoegdheden worden namens het seniorenconvent feitelijk uitgeoefend door de voorzitter.
-
2. De in hoofdstuk 2 genoemde bevoegdheden worden slechts uitgeoefend onder de in deze regeling opgenomen voorschriften.
-
3. Indien de uitoefening van de in het eerste lid bedoelde bevoegdheden het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt die beslissing onderdeel uit van het vermelde mandaat. Dit voor zover daarbij te nemen besluiten niet zullen leiden tot overschrijding van het betreffende budget zoals opgenomen in de gemeentelijke begroting.
-
4. De uitoefening van de volgende bevoegdheden is uitdrukkelijk voorbehouden aan de gemeenteraad, tenzij expliciet anders is bepaald:
- a.
het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften; b. het vaststellen van beleidsregels; c. Het beslissen op een bezwaarschrift of beroepschrift, tenzij dit uitdrukkelijk in het hoofdstuk 2 is vermeld; d. onderwerpen waarvoor de raad expliciet bij monde van de voorzitter of de waarnemend voorzitter van het seniorenconvent meedeelt dat hij in plaats van de gemandateerde wenst te beslissen. Deze mededeling geschiedt voorafgaand aan de beslissing.
Artikel 1.2 Ondermandaat
- 1.
De gemandateerde mag de aan hem gemandateerde bevoegdheid uitsluitend in ondermandaat geven, waneer hem die bevoegdheid uitdrukkelijk in hoofdstuk 2 is gegeven.
- 2.
De gemandateerde kan aan het ondermandaat bepaalde voorschriften verbinden of in concrete gevallen bepaalde aanwijzingen geven.
- 3.
De functionaris die een bevoegdheid in ondermandaat heeft verkregen, mag deze niet verder ondermandateren.
Artikel 1.3 Horen seniorenconvent
- 1.
De voorzitter van het seniorenconvent legt een voorgenomen besluit in elk geval aan het seniorenconvent voor: a. indien het voornemen bestaat tot aanvulling of afwijking van het tot dan toe gevoerde beleid, richtlijnen, voorschriften of een wettelijk of door de gemeenteraad voorgeschreven advies; b. indien aan de beslissing politieke aspecten zijn verbonden, de zaak gevoelig ligt dan wel precedentwerking te verwachten valt; c. indien er rekening mee is te houden dat de gemeenteraad op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken; d. indien bij de te nemen beslissing meerdere adviseurs zijn betrokken en de terzake ingenomen standpunten niet eenduidig zijn; e. indien redelijkerwijs verwacht moet worden dat tegen de voorgenomen beslissing één of meerdere bedenkingen of zienswijzen kenbaar zullen worden gemaakt; f. indien verwacht wordt dat tegen de beslissing één of meerdere bezwaarschriften zullen worden ingediend; g. in geval de beslissing zou kunnen leiden tot overschrijding van beschikbare budgetten of begrotingsposten;
- 2.
Wanneer het seniorenconvent dit wenst, wordt het voorgenomen besluit aan de raad voorgelegd.
- 3.
Het bepaalde in de vorige leden is van overeenkomstige toepassing op ondermandaat met dien verstande dat de ondergemandateerde de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid voorlegt aan de voorzitter van het seniorenconvent.
Artikel 1.4 Vervangingsregeling
Bij afwezigheid van de voorzitter van het seniorenconvent wordt diens bevoegdheden uitgeoefend door de waarnemend voorzitter.
Artikel 1.5 Informatieverplichting van in mandaat genomen besluiten
- 1.
De gemandateerde draagt zorg voor een deugdelijke verslaglegging en archivering van de door hem in mandaat genomen besluiten.
- 2.
Het seniorenconvent informeert de raad minimaal één keer per jaar omtrent het gebruik van de verleende (onder)mandaten. 3. Het seniorenconvent controleert regelmatig steekproefsgewijs de onder zijn leiding in ondermandaat genomen besluiten. Dit kan zowel vooraf als achteraf plaatsvinden. Bij de controle zal in ieder geval de rechtmatigheid en doelmatigheid gecontroleerd worden, als ook of de in ondermandaat genomen besluiten passen binnen de gestelde beleidskaders.
Artikel 1.6 Voorschriften in verband met de ondertekening van stukken
- 1.
Een in (onder)mandaat genomen besluit wordt als volgt ondertekend:
Namens de gemeenteraad van De Bilt, [handtekening] [Naam] [Functiebenaming] 2. Het gebruik van handtekeningenstempels is niet toegestaan, met uitzondering van handtekeningenstempels ter waarmerking van bescheiden.
- 3.
Het ondertekenen “bij afwezigheid”, “per opdracht” of met welke toevoeging dan ook is niet toegestaan.
Artikel 1.7 Inhoud gemandateerde bevoegdheden
De in dit besluit opgenomen (onder)mandaten worden geacht te zijn gewijzigd of vervallen voor zoveel en op het tijdstip dat de hierin genoemde wetten, regelingen, beschikkingen en verordeningen zijn gewijzigd, ingetrokken of vervallen.
Artikel 1.8 Intrekking mandaat
- 1.
De bevoegdheid tot het uitoefenen van mandaat kan door een daartoe strekkend besluit van de gemeenteraad worden ingetrokken, zowel in een incidenteel geval als in het algemeen.
- 2.
Indien de gemeenteraad over wenst te gaan tot algemene intrekking neemt hij dit besluit niet dan nadat daarover het advies is ingewonnen van de griffie.
Hoofdstuk 2 Mandaten griffier
Nr
Bevoegdheid
Bevoegd orgaan
Mandaat aan
Ondermandaat aan
Specifieke bepalingen
2.1
Correspondentie over feitelijke informatie m.b.t. raadsaangelegenheden, niet zijnde besluiten in de zin van artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht of privaatrechtelijke rechtshandelingen
raad
seniorenconvent
Alle medewerkers griffie
Medewerkers op het niveau lager dan beleidsmedewerker II dienen niet-standaardcorrespondentie voor te leggen aan de griffier
2.2
Correspondentie over de formele kant van toepasselijke procedures, geen besluit zijnde in de zin van artikel 1:3 Awb
Raad
seniorenconvent
Alle medewerkers griffie
Medewerkers op het niveau lager dan beleidsmedewerker II dienen niet-standaardcorrespondentie voor te leggen aan de griffier
2.3
Afhandeling enquêtes, statistieken en circulaires, declaraties en afrekeningen bij het rijk, provincie en andere instellingen
raad
Seniorenconvent
Alle medewerkers griffie
Mits geen besluit van de raad is vereist.
2.4
Aanstelling en arbeidsovereenkomst (hfdst. 2 Car-Uwo)
raad
seniorenconvent
-
Mandaat geldt voor functies lager dan griffier.
In overleg met Concernstaf, unit P&O
2.5
Aangaan en afsluiten detacheringsovereenkomst;
Aangaan en afsluiten arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht;
Tijdelijke inhuur via uitzendbureau;
raad
seniorenconvent
-
Voor alle externe inhuur is budget vereist en worden de aanbestedingsregels in acht genomen.
In overleg met Concernstaf, unit P&O.
2.6
Ondertekening 123-formulier vaste en externe medewerkers
raad
seniorenconvent
griffier
-
2.7
Ondertekening stagecontracten
raad
Seniorenconvent
Griffier
-
2.8
Brief plaatsing in andere functie
raad
seniorenconvent
-
-
2.9
Salaris en vergoedingsregelingen (hfdst. 3 Car-Uwo) en uitvoeren regels met betrekking tot ambtsjubilea
raad
Seniorenconvent
-
In overleg met Concernstaf, unit P&O
2.10
Ondertekening formulier geen bezwaar periodieke salarisverhoging
raad
seniorenconvent
Griffier
Mits positief besluit. Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
2.11
Ondertekening brief salarismaatregel (bijv. persoonlijke toelage, extra periodiek, flexibele beloning)
raad
Seniorenconvent
Griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
2.12
Brief over functiewaardering
raad
Seniorenconvent
griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
2.13
Brief over jubilea (kennisgeving, toekenning gratificatie)
raad
Seniorenconvent
griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
2.14
Ondertekening werkgeversverklaring
raad
Seniorenconvent
Medewerkers unit P&O
-
2.15
Arbeidsduur en werktijden (hfdst. 4 Car-Uwo)
raad
seniorenconvent
-
In overleg met Concernstaf, unit P&O
2.16
Ondertekening formulier opgave werkrooster
raad
seniorenconvent
griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
2.17
Brief wijziging werkrooster
raad
seniorenconvent
griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
2.18
Brief uitbreiding/teruggang arbeidsduur
raad
seniorenconvent
griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
2.19
Uitwisselen van arbeidsvoorwaarden (hfdst. 4a Car-Uwo)
raad
seniorenconvent
griffier
Verzoek tot aankoop/verkoop vakantieuren moet voor 1 januari worden ingediend.
In overleg met Concernstaf, unit P&O
2.20
Ondertekening formulier aanvraag cafetariamodel (koop, verkoop vakantieuren)
raad
seniorenconvent
Griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
2.21
Brief beslissing toepassing cafetariamodel (verkoop, koop vakantieuren)
raad
Seniorenconvent
griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
2.22
Ondertekening formulier aanvraag fietsregeling
raad
seniorenconvent
griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
2.23
FPU gemeenten en nieuwe seniorenmaatregelen (hfdst. 5a Car-Uwo)
raad
seniorenconvent
-
Met uitzondering van artikel 5a:7
In overleg met Concernstaf, unit P&O
2.24
Vakantie, vakantietoelage en (zwangerschaps- en bevallings)verlof (hfdst. 6 Car-Uwo)
raad
Seniorenconvent
griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft.
Verlenen vakantie in overleg met de griffier.
Voor wat betreft overschrijding arbeidsduur op verzoek, voor 1 januari van het betreffende jaar.
2.25
Ondertekening formulier aanvraag zwangerschaps-, bevallings- of ouderschapsverlof
raad
seniorenconvent
griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
2.26
Brief afspraken over verlof (opnemen, wegzetten)
raad
seniorenconvent
griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
2.27
Brief toekenning zwangerschaps-, bevallings- en ouderschapsverlof
raad
seniorenconvent
griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
2.28
Gemeentelijke levensloopregeling (hfdst. 6a Car-Uwo)
Raad
Seniorenconvent
griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
In overleg met Concernstaf, unit P&O
2.29
Aanspraken bij ziekte of gebrek (hfdst. 7 Car-Uwo)
raad
seniorenconvent
-
In overleg met Concernstaf, unit P&O
2.30
Brief korting bij ziekte
raad
seniorenconvent
griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
2.31
Ontslag (hfdst. 8 Car-Uwo)
raad
Seniorenconvent
griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
Voor wat betreft ontslagverlening algemeen, ligt relatie met artikel 2:1
Van dit mandaat zijn uitgezonderd ontslagverlening op grond van:
-artikel 8:3 reorganisatie; - artikel 8:6: onbekwaamheid / ongeschiktheid; - artikel 8:7 en 8:8: overige onslaggronden. Uitvoering in overleg met Concernstaf, Unit P&O.
2.32
Voorziening bij werkloosheid (hfdst. 10d Car-Uwo)
raad
Seniorenconvent
-
Met uitzondering van artikel 10d:20: Afkoopsom.
In overleg met Concernstaf, Unit P&O
2.33
Aanvragen offerte en aangaan overeenkomst begeleidingstraject van een medewerker
Raad
Seniorenconvent
Griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
Na overleg met P&O en passend binnen budgetten
2.34
Overige rechten en verplichtingen (hfdst. 15 Car-Uwo)
Raad
Seniorenconvent
-
Met uitzondering van artikelen 15:1b en 15:1g.
In overleg met Concernstaf, unit P&O
2.35
Ondertekening formulier opgave nevenwerkzaamheden
raad
Seniorenconvent
griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
2.36
Brief uitnodiging afleggen ambtseed
raad
Seniorenconvent
-
-
2.37
Brief met voorwaarden aan uitoefening nevenwerkzaamheden
raad
Seniorenconvent
-
-
2.38
Ondertekening beoordelingsformulier
raad
seniorenconvent
griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
Bij overig griffiepersoneel ondertekent de griffier als beoordelaar, de voorzitter van het seniorenconvent mede-ondertekent als beoordelingsautoriteit
2.39
Brief uitslag beoordeling (bevordering/vaste dienst)
raad
Seniorenconvent
-
-
2.40
Ondertekening formulier functioneringsgesprek
raad
seniorenconvent
griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
2.41
Disciplinaire straffen (hfdst. 16 Car-Uwo)
Artikel 16:1:2 a t/m g : sancties
raad
seniorenconvent
-
Voor zover het functionarissen lager dan de griffier betreft
2.42
Artikel 16:1:3: verantwoording
raad
seniorenconvent
-
Horen in het bijzijn van direct-leidinggevende van degene die zich verantwoordt.
In overleg met Concernstaf, unit P&O
2.43
Opleiding en ontwikkeling (hfdst. 17 Car-Uwo)
raad
seniorenconvent
griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
Ondertekening studieecontracten;
Deelname seminars mits passend binnen budget.
2.44
Uitvoering reiskosten woon-werkverkeer (fdst.18 Car-Uwo)
Ondertekenen brief toekennen/intrekken reiskostenvergoed
Raad
seniorenconvent
griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
2.45
Accoorderen declaraties:
Declaraties algemeen (divers)
Raad
seniorenconvent
griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
Dienstreisdeclaraties
Raad
seniorenconvent
griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
2.46
Accoorderen van urenverantwoording
Raad
Seniorenconvent
griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
2.47
Opgave WBU-urenbegroting
Raad
seniorenconvent
griffier
Ondermandaat geldt niet wanneer het de griffier betreft
2.48
Het beheren van budgetten
Raad
griffier
-
Griffier is door de raad aangewezen als hoofdbudgethouder.
-binnen het taakgebied van de raad; en
-met in achtneming van de Regeling budgetbeheer
2.49
Besluiten op verzoeken op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur, voor wat betreft de onder de gemeeteraad ressorterende documenten
Raad
Seniorenconvent
Griffier
N juridisch advies Concernstaf, unit Juridische Zaken
- 1.
- a.
Hoofdstuk 3 Slotbepalingen
Artikel 3.1 Intrekking mandateringsregeling raadsbevoegdheden
Hoofdstuk 13 van de Mandaatregeling De Bilt 2007 vastgesteld op 25 maart 2007 wordt ingetrokken.
Artikel 3.2 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op 1 maart 2010.
Artikel 3.3 Citeertitel
Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Mandaatregeling gemeenteraadsbevoegdheden De Bilt 2010’.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van De Bilt d.d. 18 februari 2010
de griffier, de voorzitter,
Mr.drs. J.L. van Berkel A.J. Gerritsen
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl