Verordening Cliëntenparticipatie Wet Sociale Werkvoorziening De Fryske Marren

Geldend van 01-01-2016 t/m heden

Intitulé

VERORDENING CLIENTENPARTICIPATIE WET SOCIALE WERKVOORZIENING GEMEENTE DE FRYSKE MARREN

Hoofdstuk 1.Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • 1. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Fryske Marren;

    • b.

      de Wet: de Wet sociale werkvoorziening;

    • c.

      Sw-werknemer:persoon met een indicatie voor de Wet die werkzaam is binnen de Sw-uitvoeringsorganisatie of in dienst is van een reguliere werkgever;

    • d.

      Sw-geïndiceerde: persoon met een indicatie voor de Wet die nog niet Sw-werknemer is;

    • e.

      Sw-er: Sw-geïndiceerden die op de wachtlijst als bedoeld in artikel 12 van de Wet staan en Sw-werknemers;

    • f.

      Wsw-raad: de cliëntenparticipatie raad als bedoeld in artikel 2

  • 2. Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet sociale werkvoorziening en de Algemene wet bestuursrecht.

Hoofdstuk 2. Doel, samenstelling en werkwijze van de Wsw-raad

Artikel 2 Wsw-raad

  • 1. Het college stelt een adviescommissie in onder de naam Wsw-raad.

  • 2. Het college kan de bevoegdheid als bedoeld in het eerste lid overdragen aan het algemeen bestuur van een openbaar lichaam dat is ingesteld krachtens artikel 8, eerste lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

  • 3. De bepalingen uit deze verordening zijn van toepassing met dien verstande dat voor “college” wordt gelezen “algemeen bestuur van het openbaar lichaam” en voor “gemeente” wordt gelezen “het openbaar lichaam”.

Artikel 3 Doel

De Wsw-raad adviseert over alle aangelegenheden van beleidsvoorbereiding tot beleidsuitvoering die betrekking hebben op het terrein van de Wet en van invloed zijn op de algemene belangen van de Sw-ers binnen de gemeente.

Artikel 4 Samenstelling Wsw-raad

De Wsw-raad is samengesteld uit Sw-ers en vertegenwoordigers van de belangenorganisaties, waarbij de meerderheid wordt gevormd door Sw-ers.

De samenstelling van de Wsw-raad vormt zoveel mogelijk een afspiegeling van alle Sw-ers.

De leden van de cliëntenraad worden door het college op voordracht van de cliëntenraad benoemd.

Artikel 5 Werkwijze

  • 1. Het college voorziet de Wsw-raad van alle informatie die nodig is voor het vervullen van zijn taak op een zodanig tijdstip dat er daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming.

  • 2. Het college zorgt ervoor dat onderwerpen die de algemene belangen van de Sw-ers raken voor advies worden voorgelegd aan de Wsw-raad alvorens een besluit wordt genomen.

  • 3. Het college kan bij uitzondering afzien van advisering door de Wsw-raad als naar het oordeel van het college advisering door de Wsw-raad vooraf zal leiden tot een ongewenste vertraging in de besluitvorming of informatieverstrekking aan de Sw-er.

  • 4. Het college brengt het afzien van advisering als bedoeld in het derde lid voorafgaand aan besluitvorming ter kennisname aan de voorzitter van de Wsw-raad.

  • 5. Wanneer het college een besluit neemt, dat afwijkt van het advies van de Wsw-raad dan brengt het college dit gemotiveerd ter kennis aan de voorzitter Wsw-raad.

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1. De Wsw-raad vergadert vier keer per jaar of zo vaak als de voorzitter en de secretaris samen nodig achten of de Wsw-raad bij meerderheid van stemmen besluit.

  • 2. De Wsw-raad kan door of namens het college in vergadering bijeen worden geroepen.

  • 3. De voorzitter en secretaris nodigen de leden van de Wsw-raad tenminste tien werkdagen voor een vergadering uit en verzenden dan tevens de schriftelijke stukken.

  • 4. Tijdens de vergadering kunnen in overleg afspraken worden gemaakt over de onderwerpen op de agenda voor een volgende vergadering.

  • 5. De vergaderingen van de Wsw-raad zijn openbaar, tenzij het belang zich tegen openbaarheid verzet.

  • 6. De Wsw-raad beslist omtrent het sluiten van deuren wanneer het belang zich tegen openbaarheid verzet.

Artikel 7 Geheimhoudingsplicht

  • 1. De leden van de Wsw-raad, derden die een vergadering bijwonen en derden die geraadpleegd worden, zijn verplicht tot geheimhouding van hetgeen zij in die hoedanigheid vernemen voor zover de Wsw-raad hen dit oplegt.

  • 2. De Wsw-raad deelt voorafgaand aan het bijwonen van een vergadering of de raadpleging als bedoeld in het eerste lid aan deze derde de geheimhoudingsplicht mede, en vermeldt daarbij de duur en de omvang van deze geheimhoudingsplicht.

  • 3. Het college kan de Wsw-raad of leden van de Wsw-raad verplichten tot geheimhouding van stukken die het overlegt.

  • 4. Het college maakt van de in het derde lid bedoelde geheimhoudingsplicht melding op de stukken.

  • 5. De geheimhoudingsplicht als bedoeld in het derde lid vervalt niet door beëindiging van het lidmaatschap van de Wsw-raad.

Artikel 8 Financiën

  • 1. Het college stelt per jaar een budget, alsmede de ten dienste staande faciliteiten, beschikbaar zodat de Wsw-raad goed kan functioneren.

  • 2. De leden van de Wsw-raad ontvangen voor het bijwonen van een vergadering van de Wsw-raad een vergoeding.

  • 3. Het college stelt de hoogte van de in het tweede lid bedoelde vergoeding vast.

  • 4. De Wsw-raad stelt jaarlijks een begroting vast.

  • 5. Na afloop van het jaar stelt de Wsw-raad een jaarverslag op.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 9 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Bij de inwerkingtreding van deze verordening vervallen de vorengaande WSW-verordeningen van de gemeente Skarsterlân, Lemsterland, Gaasterlân-Sleat en Boarnsterhim (voor het grondgebied van DFM).

  • 2.

    Deze verordening kan aangehaald worden als de verordening Cliëntenparticipatie Wet Sociale Werkvoorziening gemeente De Fryske Marren.

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2016 .

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 25 november 2015.
De griffier, De voorzitter,

Inhoudsopgave

Hoofdstuk 1.Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijving

Hoofdstuk 2. Doel, samenstelling en werkwijze van de Wsw-raad

Artikel 2 Wsw-raad

Artikel 3 Doel

Artikel 4 Samenstelling Wsw-raad

Artikel 5 Werkwijze

Artikel 6 Vergaderingen

Artikel 7 Geheimhoudingsplicht

Artikel 8 Financiën

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 9 Citeertitel en inwerkingtreding

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1

Er is met de gebruikte begrippen en termen zoveel mogelijk aangesloten bij de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Er is voor gekozen om de begrippen die reeds zijn omschreven in de wet niet afzonderlijk te definiëren in de verordening. Dit voorkomt dat in geval van wijzigingen van betreffende definities de verordening moet worden gewijzigd. Voor zover niet in deze wetten genoemd worden in dit artikel de gebruikte begrippen en of afkortingen omschreven.

Artikel 2

Dit artikel regelt dat de colleges bevoegd zijn tot het instellen van een adviescommissie onder de naam Wsw-raad. Op grond van artikel 84 Gemeentewet is het college alleen zelf bevoegd tot het instellen van commissies die adviseren aan het college. In het tweede lid is geregeld dat de colleges ook kunnen samenwerken en zodoende kan het algemeen bestuur van dat samenwerkingsverband op grond van artikel 24 Wgr een adviescommissie instellen. De verordening blijft van toepassing op een gemeenschappelijke regeling zo bepaalt artikel 3.

Artikel 3 Het doel van de Wsw- raad is het behartigen van de algemene belangen van personen die (aanspraak kunnen maken op) een Sw- dienstverband hebben of op wie anderszins de Wsw van toepassing is. In navolging van bijvoorbeeld de cliëntenraden Sociale Zaken kan de Wsw- raad gevraagd en ongevraagd te adviseren.

Artikel 4

De Wsw-raad moet een zo goed mogelijke afspiegeling zijn van alle Sw-ers. Dit betekent dat de Wsw- raad in ieder geval in meerderheid moet bestaan uit Sw-ers. Hier is bewust voor gekozen om te voorkomen dat vertegenwoordigende belangenpartijen de overhand krijgen. Dit zou in tegenstelling met de geest van de wet zijn en heeft daarom niet de voorkeur. Verder is er bewust voor gekozen om in dit artikel niet specifiek vast te leggen wie van de Sw-populatie vertegenwoordigd moet zijn. Het vastleggen hiervan betekent dat het ook moet en in de praktijk zou dit functioneren van de Wsw-raad kunnen belemmeren. Uiteraard is het wel de bedoeling om uit elke Sw-groep een vertegenwoordiger te krijgen dat wil zeggen een PGB-er, een Begeleid Werker, iemand met een detachering, en iemand met een interne plaatsing.

Artikel 5 tot en met 9:

Spreken voor zich.