Regeling vervallen per 01-07-2020

Verordening op de Rekenkamercommissie De Fryske Marren

Geldend van 22-12-2015 t/m 30-06-2020

Intitulé

Verordening op de Rekenkamercommissie De Fryske Marren

De raad van de gemeente De Fryske Marren;

gelezen het voorstel van de griffie, nummer 2015/104

gelet op de artikelen 81o b van de Gemeentewet ;

besluit:

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de Rekenkamercommissie De Fryske Marren

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie, bestaande uit 3 door de raad benoemde leden van de gemeente De Fryske Marren, die als zodanig door de gemeenteraad is ingesteld door vaststelling van de Verordening op de rekenkamercommissie;

  • b.

    onderzoek: een door de rekenkamer ingesteld onderzoek dat ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken inzicht te geven in de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het gevoerde beleid met inbegrip van de adequate voorbereiding en uitvoering daarvan;

  • c.

    bestuursconvenant: het convenant dat door gemeenteraad wordt voorgesteld als mogelijkheid om via een constructie van een personele unie met andere gemeenten in Zuid West Fryslan aan te gaan en vast te stellen.

  • d.

    raad: de gekozen raad van de gemeente De Fryske Marren

  • e.

    voorzitter: het lid van de rekenkamercommissie dat door de raad is benoemd als voorzitter van de rekenkamercommissie

  • f.

    plv. voorzitter: lid dat door de rekenkamercommissie als plaatsvervangend voorzitter van de rekenkamercommissie is benoemd;

  • g.

    lid van de rekenkamercommissie: een door de raad benoemde lid van de Rekenkamercommissie, die niet tevens lid is van de raad of een raadscommissie van de gemeente De Fryske Marren;

  • h.

    secretaris: de secretaris van de rekenkamercommissie;

  • i.

    fractievoorzittersoverleg: het overleg dat bijeengeroepen kan worden door de griffier of door de rekenkamercommissie teneinde overleg te voeren over ingesteld of in te stellen onderzoek;

  • j.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Fryske Marren;

  • k.

    griffier: de raadsgriffier van de gemeente De Fryske Marren;

  • l.

    selectiecommissie: een door de raad van De Fryske Marren ingestelde commissie van 5 raadsleden, die wordt belast met de procedure voor de selectie en voordracht van de voorzitter en de leden van de Rekenkamercommissie De Fryske Marren.

Artikel 2. De voorzitter

  • 1. De voorzitter is belast met:

    • a.

      het doen naleven van dit reglement;

    • b.

      het samen met de secretaris voorbereiden van de vergadering;

    • c.

      het leiden van de vergadering;

    • d.

      het bewaken van de voortgang van onderzoeken;

    • e.

      het functioneel aansturen van de secretaris;

    • f.

      het woordvoerderschap van de rekenkamercommissie;

    • g.

      het zoeken naar mogelijke intergemeentelijke samenwerkingsvormen, die kunnen leiden tot het ontwerpen van een bestuursconvenant.

  • 2. De rekenkamercommissie wijst uit de leden een plaatsvervangend voorzitter aan. Bij ontstentenis van de voorzitter neemt de plaatsvervangend voorzitter zijn taken over.

Artikel 3. De secretaris

  • 1. De secretaris is belast met het voorbereiden en uitvoeren van de besluiten van de rekenkamercommissie en ondersteunt de commissie.

  • 2. De raad benoemt de ambtelijk secretaris vanuit de griffie, in overleg met de rekenkamercommissie.

  • 3. De secretaris wordt functioneel aangestuurd door de voorzitter.

  • 4. De secretaris werkt niet in de ambtelijke organisatie van De Fryske Marren.

  • 5. In het geval een voorgenomen onderzoek de griffie raakt, kan de rekenkamercommissie bepalen dat een extern secretaris wordt aangetrokken om de werkzaamheden gedurende dat onderzoek over te nemen.

  • 6. De secretaris kan, in overleg met de voorzitter van de rekenkamercommissie, de voor onderzoek benodigde informatie verkrijgen in de ambtelijke organisatie.

  • 7. De secretaris valt onder verantwoordelijkheid van de raadsgriffier met inbegrip van eventuele vervanging bij afwezigheid, met uitzondering van situaties als bedoeld in lid 5.

Artikel 4. Eed en gedragscode.

Ten aanzien van de rekenkamer(commissie) is artikel 81 g van de Gemeentewet (eed- of belofte-aflegging) van toepassing.

Hoofdstuk 2. De vergaderingen

Artikel 5. Reglement van orde.

  • 1. De rekenkamercommissie vergadert in principe ten hoogste 12 keer per jaar.

  • 2. De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast.

  • 3. Zij zendt het reglement na de vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de gemeenteraad.

Hoofdstuk 3. Werkwijze

Artikel 6. Taak en onderzoeksprotocol

  • 1. De rekenkamercommissie voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid en naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijk beleid, van het gemeentelijk beheer en van de gemeentelijke organisatie, naar de rechtmatigheid van het gemeentelijk beheer, alsmede naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.

  • 2. Op voordracht van de rekenkamercommissie stelt de raad criteria vast waaraan de rekenkameronderzoeken dienen te voldoen.

  • 3. De rekenkamercommissie stelt een onderzoeksprotocol op waarin wordt vastgelegd wat de werkwijze en de begroting is van de commissie bij de start en uitvoering van een onderzoek. In het onderzoeksprotocol wordt aandacht besteed aan de criteria voor de selectie van onderzoeksonderwerpen, het opstellen van de onderzoeksopzet, de samenwerking met externe onderzoekers en adviseurs, de gang van zaken inzake hoor en wederhoor, de dossiervorming, de wijze van rapportage, de openbaarmaking van rapporten, de organisatie van publiciteit en het nazorgtraject. Overigens is de Rekenkamercommissie onafhankelijk in de keuzes ten aanzien van voorgenomen of uitgezette onderzoeken.

  • 4. De rekenkamercommissie kan met het fractievoorzittersoverleg in overleg treden om zaken, die zij van belang acht voor het verrichten van onderzoek voor de raad, aan hen voor te leggen. Dit overleg wordt gepland via de griffie.

Artikel 7. Verzoek tot onderzoek

De raad of het fractievoorzittersoverleg kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek binnen de in artikel 6, lid 2 vastgestelde criteria. De rekenkamer bericht de raad binnen een maand of en in hoeverre aan dat verzoek zal worden voldaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede argumenten aanvoeren.

Artikel 8. Terugkoppeling en onderzoeksrapport

  • 1. De rekenkamer stelt de onderzochte partij dan wel vertegenwoordigers daarvan schriftelijk op de hoogte van het (nog niet gepubliceerde) ontwerp-onderzoeksrapport. Indien de bevindingen daartoe aanleiding geven kan de rekenkamer ter zake conceptaanbevelingen aan de betrokken partij opnemen.

  • 2. De rekenkamer stelt de betrokken partij in de gelegenheid om binnen drie weken schriftelijk te reageren op het conceptonderzoeksrapport en, indien van toepassing, de conceptaanbevelingen.

  • 3. Na ontvangst van de reactie(s) sluit de rekenkamer haar onderzoek af en stelt een definitief rapport op waarin de bevindingen, conclusies en, indien van toepassing, aanbevelingen, alsmede de reacties hierop zijn opgenomen.

  • 4. De rapporten van de Rekenkamercommissie zijn in principe openbaar. De Rekenkamercommissie kan, in overleg met het fractievoorzittersoverleg, besluiten dat (een deel van) de rapportage als geheim of vertrouwelijk dient te worden aangemerkt.

Artikel 9. Communicatie en voorbereiding van de besluitvorming

  • 1. De onderzoeksrapporten zullen zo spoedig mogelijk worden aangeboden aan de gemeenteraad, het college inclusief de secretaris/directeur en de eventuele geïnterviewden.

  • 2. Het onderzoeksprotocol en overige relevante stukken zullen ter kennisneming worden aangeboden aan de gemeenteraad en aan het college.

  • 3. Alle relevante openbare informatie van de rekenkamercommissie zal toegankelijk worden gemaakt via de website van de gemeenteraad.

  • 4. De secretaris draagt in overleg met de voorzitter, zorg voor het aandragen van de informatie zoals bedoeld in lid 2 en 3, en stemt dit af met hen die binnen de gemeente verantwoordelijk zijn voor de communicatie en het beheer van de website van De Fryske Marren.

  • 5. Op verzoek van zowel het fractievoorzittersoverleg van De Fryske Marren dan wel van de voorzitter van de Rekenkamercommissie kan er een bijeenkomst tussen deze plaatsvinden.

  • 6. De Raad bespreekt de resultaten van de onderzoeksrapportage met inanchtneming van artikel 12, lid 4, in een openbare vergadering en stelt zelf de eindconclusie vast.

Artikel 10. Jaarverslag

  • 1. De secretaris stelt een jaarverslag op over de werkzaamheden van het voorgaande jaar.

  • 2. Dit verslag wordt uiterlijk 31 maart na afloop van het verslagjaar door de rekenkamercommissie vastgesteld en wordt aan de gemeenteraad aangeboden.

Hoofdstuk 4. Budget

Artikel 11. Budget en budgethouder

  • 1. De rekenkamercommissie is bevoegd, binnen een haar bij de begroting van het betreffende jaar door de raad beschikbaar gesteld budget, uitgaven te doen. Voor de besteding van deze uitgaven is de rekenkamercommissie verantwoording schuldig aan de raad.

  • 2. Ten laste van dit budget worden gebracht:

    • a.

      de vergoedingen van de rekenkamercommissieleden en de voorzitter;

    • b.

      de loonsom van de secretaris;

    • c.

      de kosten van het inhuren van externe deskundigheid;

    • d.

      overige onderzoekskosten, die de rekenkamercommissie nodig acht voor haar taakuitvoering.

  • 3. De secretaris treedt op als budgethouder van het budget voor de rekenkamercommissie.

  • 4. De rekenkamercommissie kan ook besluiten om werkzaamheden in het belang van onderzoek zelf uit te voeren. De leden van de commissie die zelf onderzoekswerkzaamheden uitvoeren kunnen hiervoor een vergoeding op uurbasis declareren ten laste van het budget. De hoogte van de uurvergoeding wordt door de Rekenkamercommissie vastgesteld doch bedraagt ten hoogste € 50,- per uur tot een maximum van in totaal 50 uur per jaar.

Artikel 12. Verantwoording budget en uitgaven

De rekenkamercommissie verantwoordt de baten en lasten van het vorig begrotingsjaar in het jaarverslag aan de raad, als bedoeld in artikel 185, derde lid van de Gemeentewet.

Artikel 13. Vergoeding leden van de rekenkamercommissie

  • 1. De leden van de Rekenkamercommissie ontvangen een vergoeding voor hun werkzaamheden.

  • 2. De vergoeding bedraagt per vergadering van de commissie voor de leden van de commissie tweemaal het bedrag dat op basis van artikel 14, lid 1 jo tabel IV van het Rechtspositiebesluit Raads- en commissieleden door Minister van BZK jaarlijks wordt vastgesteld voor commissieleden van een gemeente met 50.000-100.000 inwoners.

  • 3. De voorzitter van de commissie ontvangt op basis van lid 2 van dit artikel driemaal dit bedrag.

  • 4. Deze vergoedingen gelden tot een maximum van 12 vergaderingen per begrotingsjaar.

  • 5. Daarnaast hebben de leden van de rekenkamercommissie recht op een vergoeding van reis- en verblijfkosten, zoals die ook geldt voor de ambtelijke organisatie van De Fryske Marren.

  • 6. De vergoedingen zoals beschreven in dit artikel, komen ten laste van het budget van de rekenkamercommissie De Fryske Marren.

Hoofdstuk 5 Benoeming, non-activiteit en ontslag

Artikel 14. Benoeming, non-activiteit en ontslag van de (leden van de) Rekenkamercommissie

  • 1. De voorzitter en de leden van de Rekenkamercommissie worden op voordracht van een selectiecomissie benoemd voor een periode van drie jaar met de mogelijkheid tot een herbenoeming voor een termijn van drie jaar.

  • 2. De selectiecommissie laat de voordracht vergezeld gaan van een overzicht van de openbare nevenfuncties van de voorgedragen kandidaten.

  • 3. De raad, die na de verkiezingen aantreedt, beslist zelf over de invulling en taken van de rekenkamerfunctie.

  • 4. De commissie bericht de raad als een van de ontslaggronden zich voordoet, bedoeld in artikel 81c, zesde of zevende lid , of van artikel 81d, eerste of tweede lid, van de Gemeentewet .

  • 5. In de gevallen, bedoeld in artikel 81c, zevende lid , en in artikel 81d, tweede lid, van de Gemeentewet adviseert de commissie de raad over de vraag of al dan niet moet worden overgegaan tot ontslag, respectievelijk het op non-activiteit stellen van het desbetreffende lid.

  • 6. De commissie adviseert de raad tevens met betrekking tot een beslissing tot verlenging of beëindiging van een maatregel als bedoeld in artikel 81d, eerste of tweede lid van de Gemeentewet.

  • 7. De raad verleent voorts een lid of leden van de rekenkamercommissie ontslag op eigen verzoek.

Artikel 15. Slotbepaling en citeertitel

  • 1.

    Alles wat niet bij dit reglement is bepaald, kan bij meerderheid van stemmen door de rekenkamercommissie worden geregeld.

  • 2.

    Deze verordening zal worden genoemd: De verordening op de Rekenkamercommissie van De Fryske Marren.

  • 3.

    Deze verordening is van kracht vanaf een dag na publicatie van dit raadsbesluit.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in openbare raadsvergadering van 15 december 2015.
de griffier, de voorzitter,
H.A. van Dijk-Beekman F. Veenstra