Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente De Fryske Marren

Geldend van 06-04-2016 t/m heden

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente De Fryske Marren

De raad van de gemeente De Fryske Marren;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders met nummer 2016/016

gelet op artikel 149 Gemeentewet, artikel 2.1.3 lid 3WMO en artikel 47 Participatiewet

besluit:

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening ‘Adviesraad Sociaal Domein gemeente De Fryske Marren’

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Fryske Marren;

  • b.

    de adviesraad: de adviesraad met betrekking tot het sociale domein van de gemeente De Fryske Marren;

  • c.

    het gemeentebestuur: ieder bevoegd orgaan van de gemeente;

  • d.

    belanghebbenden: de burgers van De Fryske Marren, in het bijzonder mensen die om persoonlijke, financiële, sociale en/of maatschappelijke redenen in een kwetsbare positie verkeren;

  • e.

    ambtelijk secretaris: een door het college aangewezen persoon, die fungeert als secretaris voor de adviesraad;

  • f.

    behandelend ambtenaar: de ambtenaar die deskundig is op één of meer domeinen waarop de adviesraad over adviseert en voor deze domeinen fungeert als aanspreekpunt voor de adviesraad;

  • g.

    inclusieve samenleving: een samenleving waarin iedereen tot zijn recht kan komen, ongeacht culturele achtergrond, geslacht, leeftijd, talenten en/ of beperkingen. Iedereen neemt op gelijkwaardige manier deel aan de samenleving;

  • h.

    adviseren: het uitbrengen van een niet-bindend advies;

  • i.

    maatschappelijke ondersteuning: hulp aan inwoners, in de vorm van preventieve, algemene en specialistische voorzieningen;

  • j.

    platformen: aan adviesraad ondersteunende werkgroepen.

Artikel 2 Taakstelling

  • 1. De adviesraad heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren en informeren over alle aangelegenheden die betrekking hebben op het terrein van het sociaal domein, met name op de volgende drie hoofddomeinen:

    • a.

      zorg en maatschappelijke ondersteuning

    • b.

      werk en inkomen

    • c.

      jeugdhulp

  • 2. De adviesraad stelt zich tot doel om met haar adviezen een bijdrage te leveren aan:

    • a.

      het bevorderen van zelfredzaamheid, eigen kracht en participatie van belanghebbenden;

    • b.

      de inclusieve samenleving;

    • c.

      het verbeteren van de kwaliteit van gemeentelijk beleid en de uitvoering daarvan binnen het sociaal domein.

  • 3. De adviesraad zorgt voor de wettelijk voorgeschreven cliëntenparticipatie, ondermeer vermeld in de WMO en de Participatiewet.

Artikel 3 Advisering en adviestermijnen

  • 1. Wanneer het college de adviesraad om advies vraagt, neemt de adviesraad voor het uitbrengen van haar advies een termijn van zes weken in acht. In overleg kan hiervan worden afgeweken.

  • 2. Het college streeft er naar binnen zes weken een besluit op een gevraagd of ongevraagd advies van de adviesraad te nemen.

  • 3. Als het college besluit van een advies van de adviesraad af te wijken, wordt dit schriftelijk gemotiveerd aan de adviesraad medegedeeld. In haar motivering onderbouwt het college welke punten uit het advies om welke redenen niet worden overgenomen.

  • 4. Nadat de adviesraad op verzoek van het college een advies op een beleidsvoornemen heeft uitgebracht neemt het college een besluit op basis van het beleidsvoornemen, het advies van de adviesraad en het antwoord van het college daarop. Na besluitvorming worden de stukken openbaar gemaakt.

  • 5. De adviesraad adviseert niet over klachten, bezwaarschriften of andere zaken die op individuen betrekking hebben.

Artikel 4 Door het college te verstrekken informatie

  • 1. De adviesraad krijgt van het college op verzoek tijdig alle informatie die de adviesraad voor de uitoefening van haar taakstelling nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat. Zo nodig zullen behandelend ambtenaren op verzoek van de adviesraad mondelinge toelichting geven over lopend beleid, de invloed van rijksbeleid en/of over de ideeën en plannen van het college en of/of de gemeenteraad ten aanzien van het sociaal domein.

  • 2. Het college verstrekt geen informatie aan de adviesraad over individuele personen.

Artikel 5 Samenstelling

  • 1. De adviesraad bestaat uit maximaal 15 leden, exclusief de onafhankelijk voorzitter en de ambtelijk secretaris.

  • 2. Voor de leden van de adviesraad geldt dat de samenstelling:

    • a.

      qua bevolkingskenmerken zoveel mogelijk een afspiegeling vormt van de samenleving van gemeente De Fryske Marren.

    • b.

      qua deskundigheid en ervaring evenwichtig verdeeld zijn over de breedte van het sociaal domein waarop deze verordening van toepassing is.

Artikel 6 Voorzitter

  • 1. De voorzitter van de adviesraad heeft een aantoonbare binding met de samenleving van gemeente De Fryske Marren en de belanghebbenden en is woonachtig in gemeente De Fryske Marren.

  • 2. De voorzitter bekleedt geen vertegenwoordigende functie namens een politieke partij in de gemeente De Fryske Marren, is geen lid van het college of de raad en is geen ambtenaar van de gemeente De Fryske Marren. De voorzitter heeft geen zakelijke binding met de gemeente De Fryske Marren, voor zover een dergelijke binding van invloed kan zijn op zijn/haar onafhankelijke positie.

  • 3. De voorzitter is onafhankelijk en vertegenwoordigt de adviesraad naar buiten toe. De voorzitter ondertekent alle officiële stukken van de adviesraad, waaronder de adviezen van de adviesraad.

Artikel 7 Leden

  • 1. De leden van de adviesraad hebben een aantoonbare binding met de samenleving van gemeente De Fryske Marren en de belanghebbenden. De leden zijn woonachtig in de gemeente De Fryske Marren.

  • 2. De leden bekleden geen vertegenwoordigende functie namens een politieke partij in de gemeente De Fryske Marren, zijn geen lid van het college of de raad en zijn geen ambtenaar van de gemeente De Fryske Marren. De leden hebben geen zakelijke binding met de gemeente De Fryske Marren, voor zover een dergelijke binding van invloed kan zijn op de onafhankelijke positie van de leden.

  • 3. De leden van de adviesraad hebben zitting in de adviesraad zonder last en ruggespraak. De leden spreken op persoonlijke titel.

Artikel 8 Ambtelijk secretaris

  • 1. Het college wijst een ambtelijk secretaris aan. De ambtelijk secretaris heeft geen stemrecht in de adviesraad. De ambtelijk secretaris zorgt voor goede administratieve ondersteuning van de adviesraad.

  • 2. Tot de taken van de ambtelijk secretaris behoren uitsluitend:

    • a.

      het samen met de voorzitter opstellen van de agenda van de vergaderingen;

    • b.

      het tijdig verzenden van de agenda met de bijbehorende stukken;

    • c.

      het bijwonen van alle vergaderingen en het zorgdragen voor een verslag en/of besluitenlijst en de publicatie daarvan;

    • d.

      het bewaken van de voortgang en afhandeling van uitgebrachte adviezen;

    • e.

      het terugkoppelen van besluiten van het college naar aanleiding van uitgebrachte adviezen.

Artikel 9 Voordracht, benoeming en zittingsduur

  • 1. De leden van de adviesraad worden benoemd door het college op voordracht van een sollicitatiecommissie bestaande uit de voorzitter en twee leden van de adviesraad.

  • 2. De voorzitter van de adviesraad wordt benoemd door het college op voordracht van een sollicitatiecommissie bestaande uit tenminste drie leden van de adviesraad.

  • 3. De adviesraad kiest uit haar midden een vice-voorzitter, een secretaris en een penningmeester.

  • 4. De werving van de leden en de voorzitter vindt allereerst plaats via een open sollicitatieprocedure, waaronder bekendmaking in de lokale media. Er wordt gewerkt met een profielschets.

  • 5. De leden en de voorzitter worden benoemd voor een periode van maximaal vier jaar. Benoemingen kunnen één keer aansluitend op de eerste termijn met eenzelfde periode van maximaal vier jaar worden verlengd. Na de maximale zittingsduur van acht jaar mag een aftredend lid/voorzitter zich gedurende vier jaar niet opnieuw kandidaat stellen.

  • 6. Het lidmaatschap van de leden eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      door het verstrijken van de periode waarvoor men is benoemd, behoudens herbenoeming;

    • c.

      doordat niet meer wordt voldaan aan de voorwaarden genoemd in artikel 7;

    • d.

      door ontslag op voordracht van minimaal 2/3e van het totaal aantal leden en de voorzitter van de adviesraad op grond van handelen of nalaten van betrokkene, waardoor voortzetting als lid van de adviesraad ongewenst wordt geacht;

    • e.

      als een zittend lid op jaarbasis meer dan de helft van het aantal bijeenkomsten van de adviesraad verzuimt.

    • f.

      als een zittend lid meer dan een half jaar aaneengesloten verzuimt.

    • g.

      In de gevallen als bedoeld onder artikel 9 lid 6 sub e. en f. draagt de voorzitter dit lid aan het college voor ontslag voor. Het college neemt het besluit tot ontslag van het lid.

  • 7. Wanneer een zittend lid om geldige redenen langdurig moet verzuimen, maar maximaal een half jaar, kan de adviesraad een tijdelijk plaatsvervangend lid voordragen. Het college benoemt het plaatsvervangend lid.

  • 8. Het voorzitterschap eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      door het verstrijken van de periode waarvoor men is benoemd, behoudens herbenoeming;

    • c.

      doordat niet meer wordt voldaan aan de voorwaarden genoemd in artikel 6;

    • d.

      door ontslag op voordracht van minimaal 2/3e van het totaal aantal leden van de adviesraad op grond van handelen of nalaten van betrokkene, waardoor voortzetting van het voorzitterschap van de adviesraad ongewenst wordt geacht;

    • e.

      als de voorzitter op jaarbasis meer dan de helft van het aantal bijeenkomsten van de adviesraad verzuimt;

    • f.

      als de voorzitter meer dan een half jaar aaneengesloten verzuimt.

    • g.

      In de gevallen als bedoeld onder artikel 9 lid 8 sub e. en f. draagt de vice-voorzitter de voorzitter aan het college voor ontslag voor. Het college neemt het besluit tot ontslag van de voorzitter.

  • 9. Voor het in stand houden en versterken van de in de adviesraad opgedane ervaring en kennis, streeft de adviesraad naar het gefaseerd aftreden en benoemen van de leden en hanteert daartoe een rooster van aftreden. Het rooster van aftreden wordt geregeld in het huishoudelijk reglement.

Artikel 10 Vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de adviesraad zijn openbaar. De adviesraad kan besluiten een besloten vergadering te houden, bijvoorbeeld bij de behandeling van niet openbare stukken waarover het college advies vraagt.

  • 2. De adviesraad vergadert jaarlijks acht tot tien keer en zoveel meer of minder als de voorzitter of tenminste een meerderheid van de leden het nodig oordelen.

  • 3. De adviesraad vergadert minimaal eenmaal per jaar met de wethouder(s) die verantwoordelijk zijn voor de portefeuilles binnen het sociaal domein.

  • 4. De voorzitter organiseert de vergaderingen van de adviesraad en stelt samen met de ambtelijk secretaris de agenda op.

  • 5. De voorzitter en de ambtelijk secretaris van de adviesraad dragen zorg voor een goede begeleiding en bewaking van de in de vergaderingen afgesproken acties en termijnen.

  • 6. De adviesraad is bevoegd om het college en (behandelend) ambtenaren op haar vergaderingen uit te nodigen voor het geven van een toelichting op voorstellen die door het college van de gemeente aan de adviesraad zijn voorgelegd voor het uitbrengen van advies.

  • 7. De adviesraad kan externe deskundigen uitnodigen om in een vergadering toelichting of advies te geven.

  • 8. De voorzitter kan personen die een openbare vergadering van de adviesraad als toehoorder bijwonen in de gelegenheid stellen met betrekking tot agendapunten in te spreken.

  • 9. De in artikel 10 (leden 6, 7 en 8) genoemde personen, die aan een vergadering van de adviesraad deelnemen, hebben geen stemrecht.

  • 10. De voorzitter en de leden hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot de inhoud van stukken waar door het gemeentebestuur geheimhouding is opgelegd. Deze geheimhoudingsplicht strekt zich ook uit tot andere personen die de adviesraad over vertrouwelijke onderwerpen consulteert. De voorzitter en de leden van de adviesraad wijzen externen op hun geheimhoudingsplicht. De geheimhoudingsplicht vervalt niet door de beëindiging van het voorzitterschap of lidmaatschap van de adviesraad, noch door beëindiging van het adviseurschap door derden.

Artikel 11 Besluitvorming

  • 1. Elk lid van de adviesraad mag één stem uitbrengen. De voorzitter is niet stemgerechtigd.

  • 2. De adviezen van de adviesraad worden bij meerderheid van uitgebrachte stemmen genomen.

  • 3. Bij staking van de stemmen is het advies verworpen.

  • 4. Wanneer een advies niet met algemene stemmen is genomen, wordt in het verslag van de betreffende vergadering melding gemaakt van de afzonderlijke afwijkende meningen alsook de stemverhouding.

  • 5. De leden onthouden zich van stemmen over zaken die henzelf, hun echtgenoten c.q. partners of bloed- of aanverwanten tot de derde graad, persoonlijk aangaan of waarin zij als gemachtigden zijn betrokken of anderszins belangen hebben.

Artikel 12 Contact met de gemeente

  • 1. De voorzitter van de adviesraad en/of door hem aangewezen leden hebben regelmatig overleg met de behandelend ambtenaren over lopend en nieuw beleid, ideeën en plannen binnen het sociaal domein. De frequentie daarvan wordt in onderling overleg vastgesteld.

  • 2. Behalve deelname van de wethouder(s) sociaal domein en de (behandelend) ambtenaren in de vergaderingen, zoals genoemd in artikel 10 (leden 3 en 6) voert de voorzitter van de adviesraad en/of door hem aangewezen leden tenminste éénmaal per jaar overleg met het afdelingshoofd en de wethouder(s) sociaal domein over beleid, ideeën en plannen van het college en/of raad binnen het sociaal domein.

Artikel 13 Contact en communicatie met maatschappelijke organisaties, inwoners en belanghebbenden

  • 1. De adviesraad is zelfstandig verantwoordelijk voor haar communicatie en PR.

  • 2. De adviesraad zorgt voor draagvlak en betrokkenheid door gesprekken en discussies te voeren met belanghebbenden over een bepaald onderwerp. De adviesraad betrekt naar eigen inzicht inwoners van De Fryske Marren zoveel mogelijk op directe wijze bij de meningsvorming en advisering.

  • 3. De adviesraad onderhoudt een levendig netwerk van maatschappelijke organisaties, platformen en vertegenwoordigers van groepen van belanghebbenden binnen de in artikel 2, lid 1 genoemde hoofddomeinen.

  • 4. De adviesraad zorgt voor een toegankelijke en actuele communicatievoorziening met belanghebbenden.

Artikel 14 Faciliteiten en budget

  • 1. Het college stelt de hoogte van de vergoeding van de voorzitter vast.

  • 2. Het college stelt de maximum hoogte van de vergoeding van de leden vast plus welk deel van het budget hiervoor mag worden aangewend.

  • 3. De gemeente De Fryske Marren stelt de adviesraad een jaarlijks budget ter beschikking ten behoeve van uitgaven die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van haar werkzaamheden, zoals vergoeding van haar voorzitter en leden, inhuur van deskundigen, kosten voor deskundigheidsbevordering en het organiseren van bijeenkomsten. De adviesraad mag het budget ook aanwenden ten behoeve van de platformen.

  • 4. De adviesraad voert haar activiteiten uit binnen het daarvoor beschikbare budget.

  • 5. De adviesraad legt achteraf, dat wil zeggen voor 1 mei, schriftelijk verantwoording af over het budget richting college.

  • 6. Indien de adviesraad een aanpassing wil in de hoogte van het budget, dient zij hiertoe een onderbouwd verzoek in voor 1 december. De gemeenteraad beoordeelt het verzoek in de behandeling van de kadernota.

  • 7. Voor de vergaderingen van de adviesraad stelt de gemeente een goed bereikbare en toegankelijke vergaderlocatie ter beschikking.

Artikel 15 Nadere regels en huishoudelijk reglement

  • 1. De verordening is leidend. Het college kan ter uitvoering van deze verordening nadere regels geven. Over zaken waarin deze verordening of het huishoudelijk reglement niet voorziet, of er is sprake van een situatie die het wenselijk maakt af te wijken van de verordening, beslist het college na overleg met de adviesraad.

  • 2. De adviesraad stelt een huishoudelijk reglement vast ter nadere regeling van zijn functioneren.

Artikel 16 Wijziging verordening

Deze verordening wordt slechts gewijzigd nadat de adviesraad in de gelegenheid is gesteld haar standpunt hierover kenbaar te maken. De adviesraad formuleert haar standpunt binnen vier weken.

Artikel 17 Evaluatie

De adviesraad evalueert jaarlijks intern haar functioneren. Elke vier jaar is de evaluatie uitgebreider en wordt een verslag verstrekt aan het college.

Artikel 18 Intrekken oude regeling

De “Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente De Friese Meren”, vastgesteld bij raadsbesluit van 19 november 2014 wordt ingetrokken met ingang van in artikel 19 lid 1. genoemde datum.

Artikel 19 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente De Fryske Marren”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 30 maart 2016
De griffier, de voorzitter
H.A. van Dijk-Beekman F. Veenstra