Regeling vervallen per 26-04-2019

Mandaat door college

Geldend van 03-11-2018 t/m 25-04-2019

Intitulé

Mandaat door college

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Fryske Marren heeft op 16 oktober 2018 de lijst van gemandateerde bevoegdheden gewijzigd vastgesteld. Deze lijst hoort bij de Mandaatregeling gemeente De Friese Meren.

Uit de lijst blijkt welke besluiten namens het college genomen mogen worden. De lijst treft u onder dit bericht aan.

I.

Lijst van gemandateerde en ondergemandateerde bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders, zoals bedoeld in de Mandaatregeling gemeente De Friese Meren

A Algemeen (dat wil zeggen mandaten geldend voor alle afdelingen)

Bevoegdheid

Gemandateerde

Ondergemandateerde

Bijzonderheden

A.1

Het doen uitgaan van brieven die uitsluitend mededelingen bevatten, c.q. louter informatief zijn bedoeld

secretaris

afdelingshoofd

teamleider

behandelend ambtenaar

De brieven mogen geen rechtsgevolg teweeg brengen, dus de gemeente niet op enigerlei wijze kunnen binden

A.2

Het besluiten op een verzoek in het kader van de Wob, de Who en de Wbp en vervolgens verstrekken van mededelingen en informatie

afdelingshoofd

teamleider

behandelend ambtenaar

In MO is afgesproken dat afhandeling bij JZ ligt, en verzamelen van gevraagde informatie bij vak afdeling.

A.3

Het verdagen van een beslissing op een Wob, een Who en een Wbp-verzoek

afdelingshoofd

teamleider

behandelend ambtenaar

A.4

De aanvraag en afwikkeling van administratieve procedures ter verkrijging van vergunningen, ontheffingen en dergelijke ten behoeve van de gemeente

afdelingshoofd

teamleider

behandelend ambtenaar

A.5

Het uitoefenen van de doorzendplicht c.q. de terugzendplicht ingevolge de artikelen 2:3 en 6:15 Awb

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

A.6

Besluiten om een aanvraag niet te behandelen ingevolge artikel 4:5 Awb

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

A.7

Aanvraag afwijzen wegens herhaalde aanvraag ingevolge artikel 4:6 Awb

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

A.8

Afdoen van een schriftelijke ingebrekestelling op grond van artikel 4:17 Awb

afdelingshoofd

A.9

Het besluiten tot het verlengen van de beslistermijn op grond van artikel 3:18 Awb en artikel 4:14 Awb

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

A.10

Het instemmen met rechtstreeks beroep bij de administratieve rechter, in de zin van artikel 7:1a Awb

afdelingshoofd

Art. 10:3, lid 3, Awb bepaalt dat mandaat niet kan worden verleend aan degene die het primaire besluit onder mandaat heeft genomen

A.11

Het verdagen van beslissing op bezwaarschriften, waarover door de commissie voor de bezwaarschriften moet worden geadviseerd

afdelingshoofd

teamleider

behandelend ambtenaar

Conform art. 7:10, lid 3, Awb. Zolang de commissie nog geen advies heeft uitgebracht over het bezwaarschrift verdaagt in voorkomende gevallen de afdeling bedrijfsvoering.

Heeft de commissie advies uitgebracht en is het bezwaarschrift overgeboekt naar de betreffende afdeling dan is die afdeling hiervoor verantwoordelijk

A.12

Vertegenwoordiging college bij behandeling van bezwaar- en beroepschriften, gericht tegen besluiten van college en raad, en bij behandeling van verzoeken om voorlopige voorziening.

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

A.13

Het opstellen en indienen van een pleitnota, verweerschrift, en/of processtukken in bezwaar- en beroepsprocedures

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

A.14

Het doen van uitgaven in het kader van de begroting en verstrekte kredieten

secretaris

budgetuitvoerder en budgethouder

Budgetuitvoerder gemandateerd tot € 10.000,00, de budgethouder tot € 100.000,00 en de secretaris vanaf € 100.000,00

A.15

Het sluiten van overeenkomsten

secretaris

budgetuitvoerder en budgethouder

Budgetuitvoerder gemandateerd tot € 10.000,00, de budgethouder tot € 100.000,00 en de secretaris vanaf € 100.000,00

(bij doorlopende ovk-en, bijv. huurovk-en, uitgaan van bedrag op jaarbasis)

Voor ondertekening:

Zie bijlage II onder A.12

A.16

Aansprakelijk stellen van derden

afdelingshoofd

A.17

Het sluiten van een detacheringsovereenkomst bij de inhuur van detacheringskrachten van detacheringsbureaus en uitzendbureaus.

afdelingshoofd

teamleider

Voor ondertekening:

Zie lijst II onder A.12

A.18

Het sluiten van een detacheringsovereenkomst bij de detachering eigen medewerkers

afdelingshoofd

teamleider

Voor ondertekening:

Zie lijst II onder A.13

A.19

Het vaststellen van offerteaanvragen

secretaris

budgetuitvoerder en budgethouder

Budgetuitvoerder gemandateerd tot € 10.000,00, de budgethouder tot € 100.000,00 en de secretaris vanaf € 100.000,00

A.20

Het aangaan van een overeenkomst met een extern onderzoeksbureau, ten behoeve van het uitvoeren van onderzoek in het kader van doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur door de gemeentelijke rekenkamercommissie

de gemeentelijke rekenkamercommissie

A.21

Het aanvragen van subsidie

afdelingshoofd

teamleider

behandelend ambtenaar

A.22

Het verlenen van gewoon en buitengewoon verlof in het kader van de CAR/UWO

secretaris

afdelingshoofd

teamleider

voor wat betreft de afdelingshoofden: de secretaris gemandateerd;

voor wat betreft het overige personeel: het afdelingshoofd en de teamleider gemandateerd.

A.23

Het openstellen van een vacature en het benoemen van medewerkers in vaste en tijdelijke dienst tot en met schaal 11

secretaris

afdelingshoofd

teamleider

Met uitzondering van benoeming afdelingshoofd en teamleider

A.24

Het ontslaan van medewerkers op eigen verzoek tot en met schaal 12

afdelingshoofd

teamleider

Met uitzondering van ontslag afdelingshoofd

A.25

Het verlenen van studiefaciliteiten voor cursussen en studiedagen en toestemming tot het bijwonen van seminars

afdelingshoofd

teamleider

A.26

Het bevorderen van aanloop naar de functieschaal voor de medewerkers

afdelingshoofd

teamleider

A.27

Het verlenen van betaald ouderschaps-, zwangerschaps- en bevallingsverlof

afdelingshoofd

teamleider

A.28

Inkrimping en uitbreiding betrekkingsomvang

afdelingshoofd

teamleider

A.29

Het vaststellen van de brugdagen

secretaris

A.30

Het vaststellen van functiebeschrijvingen

secretaris

A.31

Het toekennen van de verzoeken tot aan- en verkoop van verlofdagen

afdelingshoofd

Het budget centraal houden

A.32

Het aannemen van stagiaires

afdelingshoofd

teamleider

A.33

Het toekennen van bijzondere beloningen

afdelingshoofd

A.34

Het toekennen van vaste toelagen

afdelingshoofd

A.35

Het afhandelen van de persoonlijke declaraties van medewerkers

afdelingshoofd

teamleider

A.36

Het afhandelen van de persoonlijke declaraties van afdelingshoofden

secretaris

A.37

Het afhandelen van de persoonlijke de- claraties van teamleiders

afdelingshoofd

A.38

Het afhandelen van de persoonlijke de-claraties van de secretaris

portefeuillehouder

A.39

Het verlenen van gratificaties bij ambtsjubilea

afdelingshoofd

teamleider

A.40

Korting salaris bij ziekte (artikel 7.3 CAR/UWO)

afdelingshoofd

teamleider

A.41

Het instemmen met reïntegratietrajecten, waarbij medewerkers begeleiding ontvangen van externe deskundigen

afdelingshoofd

teamleider

A.42

Uitbetalen niet genoten verlofdagen bij ontslag als bedoeld in artikel 6.2.3, lid 5, van de CAR/UWO

afdelingshoofd

teamleider

behandelend ambtenaar

A.43

Voorbereiding en uitvoering benoeming personeel, zoals plaatsen advertentie, ontvangstbevestiging sollicitatiebrief, uitnodiging sollicitanten, afschrijven afgevallen kandidaten.

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

A.44

Het verstrekken van werkkleding aan medewerkers

afdelingshoofd

teamleider

B Functionele afdeling: bedrijfsvoering

Bevoegdheid

Gemandateerde

Ondergemandateerde

Bijzonderheden

B.1

Het melden van een datalek als bedoeld in de Meldplicht datalekken Wet bescherming persoonsgegevens

Functionaris CISO

De privacybeheerder

FG (functionaris gegevensbescherming)

B.2

Het vergoeden van autoschade, ontstaan tijdens een dienstreis

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

Uitgezonderd eigen zaken betreffende

B.3

Het oninbaar verklaren van vorderingen van debiteuren tot een maximum van € 750,00

afdelingshoofd

teamleider

B.4

Het direct oninbaar verklaren van vorderingen met een status WSNP of faillissement

afdelingshoofd

teamleider

B.5

Het uitzetten en opnemen van gelden bij de schatkist en het uitzetten en opnemen van deposito’s binnen de schatkist.

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

B.6

Het doen van belastingaangiften en -betalingen.

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

B.7

Het toekennen en afwijzen van schadegevallen als gevolg van gemeentelijke aansprakelijkheid

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

Alleen claims tot een maximum van € 10.000,00

B.8

Privaatrechtelijke inning van vorderingen door deurwaarder

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

B.9

Publiekrechtelijke inning van vorderingen door deurwaarder

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

B.10

Ondertekening van opdrachten tot betaling en inning van de gemeentelijke uitgaven en inkomsten

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

teamleider ( ondersteuning)

B.11

Het vaststellen van arbobeleid

secretaris

B.12

Het vaststellen van de arbo-jaarplannen

secretaris

B.13

Het betalen van de afdrachten in het kader van de maandelijkse salarisbetalingen

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

teamleider (ondersteuning)

B.14

Het nemen van wijzigingsbesluiten in het kader van de uitvoering van de hypotheekregeling

afdelingshoofd

Besluiten betreffen met ingang van 01-01-2009 eenzijdige voortijdige beëindiging

B.15

Het opnemen en storten van contant geld

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

B.16

Het aantrekken- en aflossen van geldleningen

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

B.17

In- en afvoeren van verzekeringsobjecten

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

B.18

Het toepassen van de hardheidsclausule

(artikel 63 AWR)

afdelingshoofd

B.19

Ambtshalve kwijtschelding van een opgelegde bestuurlijke boete (artikel 63 AWR)

afdelingshoofd

B.20

Instellen cassatie in gemeentelijke belasting- en WOZ-zaken

afdelingshoofd

B.21

Het indienen van een verweerschrift in cassatie (artikel 29b AWR)

afdelingshoofd

heffingsambtenaar

behandelend ambtenaar

B.22

Het nemen van aanstellingsbesluiten betreffende onbezoldigde invorderingsambtenaren en belastingdeurwaarders m.b.t. medewerkers van Invoned B.V. en het herroepen van deze

afdelingshoofd

B.23

Het verstrekken van voorschotten in het kader van de salarisbetalingen

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

B.24

Het ondertekenen van werkgeversverklaringen

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

B.25

Het ondertekenen van UWV-verklaringen

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

B.26

Indiening verzoek tot wijziging jaarinkomen ABP

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

B.27

Het doen van mededelingen en het treffen van administratieve maatregelen ter zake van correcties op de salaris- en pensioenberekeningen

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

B.28

Vaststelling wijziging salarissen gemeentelijke salarisschalen voor zover dit is vastgesteld in het kader van de CAR/UWO

afdelingshoofd

B.29

Vaststelling wijzigingen die zijn vastgesteld in de CAR/UWO

afdelingshoofd

B.30

Het afschrijven van (open)sollicitaties/ stageverzoeken

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

B.31

Het vernietigen van de daarvoor in aanmerking komende archiefbescheiden

de gemeentesecretaris

Uitvoering BAG

B.32

Het nemen van formaliseringsbeslissingen voor de Wet basisregistratie adressen en gebouwen (BAG)

teamleider

B.33

Het opstellen van de ambtelijke verklaringen behalve de schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet BAG aangewezen brondocumenten zijn opgenomen

afdelingshoofd

medewerker gegevensbeheer I

medewerker gegevensbeheer II

B.34

Het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet BAG

afdelingshoofd

medewerker gegevensbeheer I

medewerker gegevensbeheer II

B.35

Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers

afdelingshoofd

medewerker gegevensbeheer I

medewerker gegevensbeheer II

B.36

Het, op grond van het bepaalde in artikel 10, tweede lid, van de Wet BAG, inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid, van de Wet BAG aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan het gebouwenregister

afdelingshoofd

medewerker gegevensbeheer I

medewerker gegevensbeheer II

B.37

Het ingevolge artikel 9 van de Wet BAG verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is

afdelingshoofd

medewerker gegevensbeheer I

medewerker gegevensbeheer II

B.38

Het, ingevolge artikel 14 van de Wet BAG, zorgdragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressen-registratie respectievelijk de gebouwenregistratie

afdelingshoofd

medewerker gegevensbeheer I

medewerker gegevensbeheer II

B.39

Het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressen- registratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften uit de artikelen 14A en 15 van de Wet BAG

afdelingshoofd

medewerker gegevensbeheer I

medewerker gegevensbeheer II

B.40

Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet BAG, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet BAG

afdelingshoofd

medewerker gegevensbeheer I

medewerker gegevensbeheer II

B.41

Het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen, zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet BAG

afdelingshoofd

medewerker gegevensbeheer I

medewerker gegevensbeheer II

B.42

Het op verzoek aan een ieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens, zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid, onder a, van de Wet BAG.

afdelingshoofd

medewerker gegevensbeheer I

medewerker gegevensbeheer II

B.43

Het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet BAG, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders

afdelingshoofd

medewerker gegevensbeheer I

medewerker gegevensbeheer II

B.44

Huisnummering (Verordening naamgeving en nummering)

teamleider

medewerker gegevensbeheer I

medewerker gegevensbeheer II

B.45

Hernummering(wijziging/splitsing/

Samenvoeging/intrekking bestaande huisnummer (Verordening naamgeving en nummering)

teamleider

medewerker gegevensbeheer I

medewerker gegevensbeheer II

Uitvoering Wet kenbaarheid en publiekrechtelijke beperkingen (WKPB)

B.46

Het toetsen van de brondocumenten aan vereisten voor inschrijving

afdelingshoofd

medewerker gegevensbeheer I

medewerker gegevensbeheer II

B.47

Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers

afdelingshoofd

medewerker gegevensbeheer I

medewerker gegevensbeheer II

B.48

Het inschrijven van documenten in het register en het opnemen van gegevens daarover in de registratie

afdelingshoofd

medewerker gegevensbeheer I

medewerker gegevensbeheer II

B.49

Het plaatsen van aantekeningen op het brondocument

afdelingshoofd

medewerker gegevensbeheer I

medewerker gegevensbeheer II

B.50

Het verwerken van kadastrale mutaties in de administratie

afdelingshoofd

medewerker gegevensbeheer I

medewerker gegevensbeheer II

B.51

Het verstrekken van een bewijs van inschrijving

afdelingshoofd

medewerker gegevensbeheer I

medewerker gegevensbeheer II

B.52

Het waarmerken van afschriften van brondocumenten, waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd.

afdelingshoofd

medewerker gegevensbeheer I

medewerker gegevensbeheer II

B.53

Het op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het register en registratie

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

B.54

Het verstrekken van verklaringen, dat uit het register blijkt, dat op het betreffende aangevraagde perceel geen publiekrechtelijke beperkingen van toepassing zijn

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

B.55

Het herstellen van fouten en doorvoeren van correcties

afdelingshoofd

medewerker gegevensbeheer I

medewerker gegevensbeheer II

B.56

Het (doen) verstrekken van berichten aan de landelijke voorziening

afdelingshoofd

medewerker gegevensbeheer I

medewerker gegevensbeheer II

C Functionele afdeling: publiekszaken

Bevoegdheid

Gemandateerde

Ondergemandateerde

Bijzonderheden

C.1

Het bijhouden van de basisregistratie personen (BRP)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

C.2

Het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen (BRP)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

C.3

Opmaken verklaring onder ede of belofte (artikel 28, lid 2, BRP)

afdelingshoofd

de daartoe aangewezen medewerkers

Regeling Beheer en Toezicht BRP (artikel 2)

C.4

Aanwijzen beheersfunctionarissen

afdelingshoofd

Regeling Beheer en Toezicht BRP (artikel 2)

C.5

Bevoegdheden van burgemeester en wethouders genoemd in de volgende onderdelen van de Kieswet:

B het kiesrecht, D de registratie van de kiesgerechtigheid. E kieskringen, stem- districten en stembureaus, G de registratie bij aanduiding politieke groepering, H de inlevering van kandidaatlijsten, J de stemming, K het stemmen in een stembureau naar keuze, L stemmen bij volmacht, M stemmen per brief, N de stemopname door het stembureau, Y de verkiezing van de leden van het Europese Parlement

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

C.6

Aanwijzen trouwlocaties

afdelingshoofd

de eerst aangewezen ambtenaar van de burgerlijke stand

Reglement Burgerlijke Stand (artikel 8, lid 2)

C.7

Beslissen op verzoeken om afwijking van de in het Reglement burgerlijke stand genoemde openingstijden

afdelingshoofd

Reglement Burgerlijke Stand (artikel 12, lid 5)

C.8

Benoeming (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand

afdelingshoofd

Reglement Burgerlijke Stand (de artikelen 2 en 3)

C.9

Benoeming buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand voor één dag

afdelingshoofd

de eerst aangewezen ambtenaar van de burgerlijke stand

artikel 4 Reglement burgerlijke stand

C.10

Beslissing tot verstrekken van gehandicaptenparkeerkaarten

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

C.11

Intrekken van APV-vergunningen en ontheffingen (APV en artikel 4:8 Awb)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

C.12

Aanvraag voor een APV-vergunning of ontheffing buiten behandeling laten op grond van de APV (te late indiening aanvraag)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

In overleg met portefeuillehouder

C.13

Ontheffingen van verkeersmaatregelen op basis van art. 87 van het RVV

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

Na advies medewerker verkeer van afdeling

Ruimtelijke Ontwikkeling

Functionele afdeling: publiekszaken/ cluster omgeving

C.14

Melding uitrit-en uitwegvergunningen (APV)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

C.15

Ontheffing kapvergunningen (APV)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

C.16

Verlenen van ontheffing voor het innemen van ligplaats in gemeentewater op daartoe door de raad c.q. burgemeester en wethouders aangewezen plaatsen

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

C.17

Verlenen van een ontheffing voor het houden van c.q. het deelnemen aan wielerronden/oriënteringsritten binnen de gemeente (art. 10, jo artikel 148 Wegenverkeerswet)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

C.18

Beoordelen of wordt voldaan aan de bepalingen inzake het organiseren van een klein kansspel (artikel 7 Wet op de kansspelen)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

C.19

Verlenen van een vergunning voor een kansspel of loterij (art. 1, jo art. 3 Wet op de kansspelen)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

C.20

Het verlenen van toestemming voor het tijdelijk plaatsen van bouw-/tuinmaterialen, bouwketen, enzovoorts op open- baar gemeentegrond

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

C.21

Het verlenen van vergunningen voor het leggen, hebben, onderhouden en verwijderen van kabels en leidingen

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

Na advies van Ruimtelijk Beheer

C.22

Aankondigingen festiviteiten in dorpen + buitengemeente

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

Kader is vastgelegd in het bordenbeleid, binnen die kaders uitvoeren

C.23

Het innemen van standplaatsen op een openbare en in de openlucht gelegen plaats voor het te koop aanbieden, verkopen of afleveren van goederen dan wel diensten, o.a. het plaatsen van units bevolkingsonderzoek, koek en zopie

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

Kader is vastgelegd in het standplaatsenbeleid, binnen die kaders uitvoeren

C.24

Paasvuur: het ontsteken van een vreugdevuur tijdens de paasdagen

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

Kader is vastgelegd in de beleidsregel paasvuren, binnen die kaders uitvoeren

C.25

Verkoop vuurwerk (betreft vergunning omschreven in de APV)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

Beheersverordening begraafplaatsen

Bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden inzake begraafplaatsen dient het in Lemmer aangewezen monument, een gedeelte van de begraafplaats, te worden gerespecteerd.

C.26

Vergunning voor het plaatsen van grafmonumenten

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

C.27

Het verlenen van recht op een graf (ondertekenen grafakte) en verlengen van dit recht)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

C.28

Het ondertekenen van overschrijven van verleende (graf)rechten

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

C.29

Het ondertekenen van een verklaring betreffende afstand doen van een graf

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

C.30

Het ondertekenen van een vergunning voor het verlenen, wijzigen, vervangen of weigeren van een grafbedekking

( Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen en Regels grafbedekkingen)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

C.31

Het ondertekenen van een schriftelijke verklaring voordat grafbedekking door nalatig onderhoud, et cetera wordt verwijderd

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

C.32

Het aanschrijven van de rechthebbende of de gebruiker tot herstel van een beschadiging aan de grafbedekking, inclusief hersteltermijn

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

C.33

Het bekendmaken van het tijdstip waarop de grafbedekking zal worden verwijderd, na verstrijken termijn

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

C.34

Procedure voornemen om een graf, urnengraf of urnennis te ruimen

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

C.35

Afwijken van tijden begraven en asbezorging

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

C.36

Verwijderen grafbedekking na verstrijken graftermijn

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

C.37

Lijst bijhouden van historische graven

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

Functionele afdeling: Publiekszaken/Sociaal wijkteam

C.38

Besluiten in het kader van de uitvoering van de volgende regelingen:

Wmo 2015

Nadere regels maatschappelijke ondersteuning De Friese Meren 2015

afdelingshoofd

teamleider

behandelend ambtenaar

Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever instemmen met mandaatverlening.

C.39

Het uitoefenen van de collegebevoegd- heden in het kader van artikel 2.3.2. 2.3.3 en 2.3.4 van de Wmo 2015, indien er behoefte is aan opvang of beschermd wonen (o.a. het ontvangen van meldin-gen en het doen van onderzoek)

directeur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden

Directeur heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat en ondertekeningsmandaat

C.40

Het uitoefenen van de collegebevoegd- heid tot het bepalen van de toegang tot een maatwerkvoorziening ten behoeve van opvang en beschermd wonen, waaronder begrepen het nemen van beslissingen tot (her)indicatie

directeur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden

Directeur heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat en ondertekeningsmandaat

C.41

Het uitoefenen van de collegebevoegd- heden in het kader van artikel 2.3.5 van de Wmo 2015 t.a.v. het beslissen op aanvragen om een maatwerkvoorzie-ning t.b.v. opvang en beschermd wonen

directeur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden

Directeur heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat en ondertekeningsmandaat

C.42

Het uitoefenen van de collegebevoegd- heden in het kader van artikel 2.3.6 van de Wmo 2015 t.a.v. het beslissen op aanvragen om een maatwerkvoorzie- ning t.b.v. opvang en beschermd wonen

directeur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden

Directeur heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat en ondertekeningsmandaat

C.43

Het uitoefenen van de collegebevoegd- heden in het kader van artikel 2.3.8 t/m artikel 2.4.4 van de Wmo 2015 voor zover er sprake is van een beslissing inzake een matwerkvoorziening t.b.v. opvang en beschermd wonen

directeur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden

Directeur heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat en ondertekeningsmandaat

C.44

Het uitoefenen van de collegebevoegd- heden in het kader van de verordening maatschappelijke ondersteuning voor zover het een maatwerkvoorziening beschermd wonen of opvang betreft

directeur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden

Directeur heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat en ondertekeningsmandaat

C.45

Het uitoefenen van de collegebevoegd- heden in het kader van de verordening beschermd wonen en opvang

directeur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden

Directeur heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat en ondertekeningsmandaat. Mandaat onder voorwaarde dat een verordening beschermd wonen en opvang is vastgesteld

C.46

Het uitoefenen van de bevoegdheid tot het namens het college voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratieve beroepsprocedures of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten

Directeur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden

Directeur heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat en ondertekeningsmandaat. Het mandaat geldt niet t.a.v. besluiten op bezwaarschriften en besluiten tot het voeren van rechtsgedingen. Rechtsgedingen omvat ook het instellen van een kort geding, de voeging in strafzaken, de instelling van beroep, het verzoek tot schorsing van een aangevochten beslissing of het vragen van een voorlopige voorziening

C.47

Besluiten tot toekennen van een individuele voorziening (artikel 4 lid 1 Besluit jeugdhulp gemeente De Friese Meren 2015

jeugdhulpwerker

Collegebesluit d.d. 15-12-2014.

Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever instemmen met mandaatverlening

C.48

Besluiten tot het doen van een verzoek tot onderzoek bij de raad voor de kinderbescherming (artikel 2.4. lid 1 Jeugdwet)

jeugdhulpwerker

Collegebesluit d.d. 15-12-2014

Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever instemmen met mandaatverlening.

C.49

Besluiten om inwoners die een aanvraag schuldhulpverlening doen, toegang te verlenen tot de schuldhulpverlening

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

C.50

Besluiten op een verzoek als bedoeld in de artikelen 30 lid 3, 35, 36 en 38 lid 2 van de Wbp alsmede een beslissing naar aanleiding van de aantekening van verzet als bedoeld in de artikelen 40 of 41 van de Wbp.

afdelingshoofd

Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever instemmen met mandaatverlening

C.51

Opdracht geven tot het uitvoeren van de in het ondersteuningsplan gemaakte afspraken aan gecontracteerd zorgver- leners

afdelingshoofd

teamleider

behandelend ambtenaar

D Functionele afdeling: samenleving

Bevoegdheid

Gemandateerde

Ondergemandateerde

Bijzonderheden

D.1

Toekennen van vergoedingen voor educatie en voorlichting aan scholen

afdelingshoofd

D.2

Het beslissen op aanvragen om subsidies ingevolge de Algemene Subsidieverordening en/of titel 4.2 Subsidies van de Awb

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

D.3

Het verlenen van voorschotten op subsidies

afdelingshoofd

D.4

Het vaststellen van subsidies ingevolge de Algemene Subsidieverordening en/of titel 4.2 Subsidies van de Awb

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

D.5

Verrekenen jaarlijkse prijs- en looncompensatie voor gesubsidieerde instellingen

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

D.6

Besluiten in het kader van de uitvoering WI

het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerenveen en Súdwest Fryslân

D.7

De vergunningverlening betreffende tatoeages en piercings

de Hulpverleningsdienst Fryslân

directeur van de GGD

D.8

Het besluiten op een verzoek, bedoeld in artikel 3a, lid 1, Leerplichtwet (vervangende leerplicht)

afdelingshoofd

leerplichtambtenaar

D.9

Het besluiten op een verzoek, bedoeld in artikel 3b, lid 1, Leerplichtwet (vervangende leerplicht laatste schooljaar)

afdelingshoofd

leerplichtambtenaar

D.10

Het verlenen van vrijstelling wegens het volgen van ander onderwijs (art. 15 Leerplichtwet)

afdelingshoofd

leerplichtambtenaar

D.11

Het in overleg treden met de aanvrager over het maken van afspraken over de wijze van uitvoering van de op het programma geplaatste voorziening (artikel 15 van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente De Fryske Marren (de onderwijshuisvestingsverordening))

afdelingshoofd

beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling

Zie B&W-besluit van

24 juli 2014

N.B.

Voor D.11 t/m D.23: als er sprake is van het vervallen van (een deel van) de bekostiging geldt het mandaat niet.

D.12

Uitvoering artikel 16 van de onderwijshuisvestingsverordening (het besluiten over de instemming met de bouwplannen, begroting en start bekostiging c.a.)

afdelingshoofd

beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling

Voor de volgende onderdelen van de onderwijshuisvestingsverordening is geen mandaat verleend:

Artikel 16: besluiten op bouwplannen, begroting en tijdstip bekostiging voor nieuwbouw (schoolgebouwen, brede scholen, kindcentra, MFA/MFC’s), uitbreidingen > 250 m2 bruto vloeroppervlakte en renovaties;

Artikel 16: het toetsen op nieuwe feiten en omstandigheden bij nieuwbouw (schoolgebouwen, brede scholen, kindcentra, MFA/MFC’s), uitbreidingen > 250 m2 bruto vloeroppervlakte en renovaties

Zie ook onder D.11

D.13

Het besluiten om de beschikbaarstelling van de gelden in termijnen te laten plaatsvinden (art. 17 van de onderwijshuisvestingsverordening)

afdelingshoofd

beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling

Zie ook onder D.11

D.14

Het beslissen op het verzoek tot verlenging van de termijn, verband houdende met vervallen aanspraak op bekostiging

afdelingshoofd

beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling

Zie ook onder D.11

D.15

Het opvragen van aanvullende gegevens en het buiten behandeling laten van een aanvraag (art. 20 lid 2 van de onderwijshuisvestingsverordening)

afdelingshoofd

beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling

D.16

Het beslissen op een aanvraag als bedoeld in art. 21 van de onderwijshuisvestingsverordening

afdelingshoofd

beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling

Aanvraag tot € 10.000,- mandaat bij de beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling

Aanvraag tot € 50.000,- mandaat bij het afdelingshoofd

Zie ook onder D.11

D.17

Het opvragen van aanvullende gegevens, het schriftelijk verzoeken tot registreren telling en het buiten behandeling laten van een aanvraag (art. 7 en 25 van de onderwijshuisvestingsverordening)

afdelingshoofd

beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling

D.18

Het verstrekken van een opgave van de ingediende aanvragen (art 8 van de onderwijshuisvestingsverordening)

afdelingshoofd

beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling

Het college wordt vooraf geïnformeerd over de ingediende aanvragen

D.19

De bekendmaking van de besluiten tot vaststelling bekostigingsplafond, programma en overzicht (art. 14 onderwijshuisvestingsverordening)

afdelingshoofd

D.20

Het vaststellen van het aanvraagformulier (art. 6, 19 en 25 van de onderwijshuisvestingsverordening)

afdelingshoofd

beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling

D.21

Het beslissen inzake toestemming voor medegebruik / verhuur (art. 36 van de onderwijshuisvestingsverordening)

afdelingshoofd

beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling

D.22

Uitvoering artikel 23 van de onderwijshuisvestingsverordening

(spoedaanvragen uitvoering beslissing)

afdelingshoofd

beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling

Zie ook onder D.11

D.23

Uitvoering artikel 23 van de onderwijshuisvestingsverordening

(spoedaanvragen vervallen aanspraak bekostiging)

afdelingshoofd

beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling

Zie ook onder D.11

D.24

De vaststelling van kandidaten voor het inburgeringprogramma

afdelingshoofd

D.25

Beschikken over vrijstelling, ontheffing van deelname aan inburgeringsprogramma

afdelingshoofd

D.26

Het nemen van besluiten tot het al dan niet verlenen van schuldhulpverlening aan betreffende individuele klant en het beëindigen ervan, met uitzondering van het nemen van beslissingen op bezwaar in dit kader.

Knoppers b.v.

Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde instemmen met de mandaatverlening.

De betrokken inwoner dient een verklaring te ondertekenen waarin wordt aangegeven de gemeente niet aansprakelijk te stellen voor eventuele schade.

Zie B&W-besluit van 15 april 2014

D.27

Het beslissen op aanvragen voor hoofdstuk 3 van de Subsidieregeling Inwonersinitiatieven.(Projectinitiatieven stads-, dorps- en wijkbelangen en dorpshuizen)

de beoordelingscommissie, bedoeld in artikel 1 van de Subsidieregeling Inwonersinitiatieven

Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde instemmen met mandaat- verlening.

D.28

Het toepassen van de hardheids-clausule bij het beslissen op aanvragen voor hoofdstuk 3 Subsidieregeling Inwonersinitiatieven.

afdelingshoofd

dorpencoördinator

De dorpencoördinatoren bespreken dit in de beoordelingscommissie, bedoeld in artikel 1 Subsidieregeling Inwonersinitiatieven

D.29

De afhandeling van subsidieaanvragen voor de Hellinggelden

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

Zie B&W-besluit van 9 april 2014

D.30

Het doorvoeren van wijzigingen in het calamiteitenprotocol Jeugd

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

De leden van het college worden over de wijzigingen geïnformeerd

D.31

Het aanwijzen van personen werkzaam bij of voor de GGD Fryslân als kwaliteitstoezichthouder als bedoeld in artikel 6.1 lid 1 Wmo 2015, in samenhang met artikel 5:11 Awb

Directeur Publieke Gezondheid van de GGD Fryslân

Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde instemmen met mandaat- verlening.

D.32

In het kader van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen de handhaving ten aanzien van ouders (het terugvorderen van ten onrechte ontvangen subsidies van ouders, inclusief eventuele bestuurlijke boetes)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

D.33

Het toekennen en weigeren van aanvragen in het kader van het leerlingenvervoer.

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

D.34

Besluiten in het kader van de uitvoering van de Wet kinderopvang

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

Functionele afdeling: Samenleving/Backoffice

D.35

Besluiten in het kader van de uitvoering van:

IOAW

Participatiewet

afdelingshoofd

teamleider

behandelend ambtenaar

Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever instemmen met mandaatverlening.

D.36

Het besluit tot het geven van een waarschuwing of tot het opleggen van een boete zoals bedoeld in artikel 20a IOAW en artikel 18a Participatiewet, wegens schending van de inlichtingenplicht zoals bedoeld in 13 lid 1 IOAW en artikel 17 Participatiewet.

afdelingshoofd

teamleider

behandelend ambtenaar

Conform het bepaalde in artikel 10:3 en artikel 5:53 Awb wordt een persoonsscheiding in acht genomen bij boetes van meer dan € 340, -.

D.37

Besluiten op individuele aanvragen om een voorschot op de uitkering IOAW en Participatiewet.

afdelingshoofd

teamleider

behandelend ambtenaar

D.38

Besluiten c.a. in het kader van de uit- voering van de volgende regelingen:

Bbz 2004

Ioaz

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden.

Het college van B&W van Leeuwarden heeft de bevoegdheid ondermandaat te verlenen aan ambtenaren van de gemeente Leeuwarden. E.e.a. conform het Plan van Aanpak ‘ Bbz regio Friesland` en de dienstverlenings- overeenkomst.

D.39

Het digitaal ondertekenen van de voorlopige financiële verslagen in het kader van Ioaw, Ioaz, Bbz en Participatiewet.

afdelingshoofd

teamleider

D.40

Het aangaan van een detacherings- overeenkomst betreffende voormalige WIW’ers.

afdelingshoofd

teamleider

behandelend ambtenaar

D.41

Het beslissen omtrent het omzetten van een arbeidsovereenkomst in het kader van de WIW

afdelingshoofd

teamleider

behandelend ambtenaar

D.42

Beslissing tot verstrekken van gehandi- captenparkeerkaarten (artikel 49 BABW)

afdelingshoofd

teamleider

behandelend ambtenaar

D.43

Besluiten in het kader van de uitvoe-ring van de Wet kinderopvang en kwa- liteitseisen peuterspeelzalen

afdelingshoofd

teamleider

behandelend ambtenaar

D.44

Het besluiten op aanvragen in het kader van leerlingenvervoer

afdelingshoofd

teamleider

behandelend ambtenaar

D.45

Besluiten op een verzoek als bedoeld in de artikelen 30 lid 3, 35, 36 en 38 lid 2 van de Wbp alsmede een beslissing naar aanleiding van de aantekening van verzet als bedoeld in de artikelen 40 of 41 van de Wbp.

afdelingshoofd

teamleider

behandelend ambtenaar

D.46

Opdracht geven tot het uitvoeren van de in het ondersteuningsplan gemaakte afspraken aan gecontracteerde zorg- verleners

afdelingshoofd

teamleider

behandelend ambtenaar

D.47

Het besluit als bedoeld in artikel 2 van de Verordening loonkostensubsidie Participatiewet 2015 gemeente De Friese Meren, waarbij wordt vastge-steld of een persoon behoort tot de doelgroep loonkostensubsidie.

directeur Pastiel

Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever in- stemmen met mandaatverlening. De directeur heeft bevoegdheid tot verlenen van ondermandaat.

D.48

Het besluit als bedoeld in artikel 3 van de Verordening loonkostensubsidie Participatiewet 2015 gemeente De Friese Meren, waarbij wordt vastge- steld wat de loonwaarde is van een persoon behorende tot de doelgroep loonkostensubsidie.

Directeur Pastiel

Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever in- stemmen met mandaatverlening. De directeur heeft bevoegdheid tot verlenen van ondermandaat.

D.49

Het besluit als bedoeld in artikel 5 van de Verordening loonkostensubsidie Participatiewet 2015 gemeente De Friese Meren, waarbij de loonkosten- subsidie wordt bepaald nadat de loon- waarde is vastgesteld.

afdelingshoofd

teamleider

behandelend ambtenaar

D.50

Het opstellen en ondertekenen van een plan van aanpak c.q. trajectplan op grond van :

artikel 44a, resp. artikel 9, lid 1, sub b, Participatiewet;

artikel 38, lid 7,8 en 9 IOAW of IOAZ

afdelingsmanager Pastiel

medewerker Pastiel

Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever instemmen met mandaatverlening. De afdelingsmanager heeft bevoegdheid tot verlenen onder- mandaat.

D.51

Het opstellen en ondertekenen van een plan van aanpak c.q. trajectplan op grond van:

artikel 44a, resp. artikel 9, lid 1, sub b, Participatiewet;

artikel 38, lid 7, 8 en 9 IOAW of IOAZ

projectleider WurkJouwer

Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever instemmen met mandaatverlening.

D.52

Het opstellen en ondertekenen van een ondersteuningsplan op grond van

artikel 10a Participatiewet;

artikel 5 Re-integratieverordening Participatiewet De Friese Meren, waarin wordt overeengekomen welke acties worden ingezet voor vrijwilligers op de werkplek, die veel begeleiding nodig hebben

projectleider Duomeren

Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever instemmen met mandaatverlening

D.53

Het opstellen en ondertekenen van een plan van aanpak c.a. trajectplan op grond van :

artikel 44a, resp. artikel 9, lid 1, sub b, Participatiewet;

artikel 38, lid 7, 8 en 9 IOAW of IOAZ

teamleider sociaal wijkteam

medewerker sociaal wijkteam

Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever in- stemmen met mandaatverlening. De teamleider heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat.

E Functionele afdeling: vergunningen, veiligheid en handhaving

Bevoegdheid

Gemandateerde

Ondergemandateerde

Bijzonderheden

E.1

Handhaving kinderopvang en peuter- speelzalen

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

E.2

De afhandeling van aanvragen in het kader van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

E.3

Het bijhouden van het landelijk register in het kader van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

E.4

Starten en volgen procedures en opleggen maatwerkvoorschrift (art. 8.42 Wmb)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

E.5

Indienen van zienswijzen inzake ontwerpbeschikkingen Wet Bodembescherming: beschikkingen inzake ernst en spoedeisendheid en instemming saneringsplan (art. 29, 37 en 39 WBB)

afdelingshoofd

Is van toepassing indien vergunningverleningGedeputeerde Staten is (art. 27 WBB).

Ook na 1 oktober 2010 blijft deze bevoegdheid in tact. Met andere woorden valt niet onder de Wabo

E.6

Het toestaan dat milieu hygiënisch bodemonderzoek en het saneren van de bodem op gemeentegrond wordt uitgevoerd in verband met de aanleg en het onderhoud van kabels en leidingen

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

E.7

Starten en volgen procedure en nemen besluiten Hogere waarden (art. 110a Wet geluidhinder)

afdelingshoofd

E.8

Verlenen ontheffing stoken van vuur in de open lucht (art. 10.63 Wmb; APV)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

E.9

Besluiten om een planschadeovereenkomst (afdeling 6.a Wro) te sluiten

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

E.10

Beoordelen dat anderszins wordt voldaan aan de voorschriften van het Bouwbesluit (art. 1.5 Bouwbesluit, gelijkwaardigheid)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

E.11

Overschrijven van omgevingsgunningen op een andere naam (zogenaamde overdracht) (BV)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

E.12

Verlenen van ontheffing van de voorschriften van de Bouwverordening

afdelingshoofd

E.13

Afwijken van negatief advies van de welstandscommissie

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

E.14

Ontheffing verlenen van de voorschriften uit het Bouwbesluit inzake het slopen of het uitvoeren van bouw- of sloopwerkzaamheden (art. 6,lid 2, Woningwet)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

Wabo

E.15

Het beslissen op aanvragen op grond van artikel 2.4 Wabo voor activiteiten als bedoeld in artikel 2.1 en 2.2 Wabo

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

E.16

Het beslissen op een gefaseerde aanvraag als bedoeld in artikel 2.5 Wabo

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

E.17

Het intrekken van een beschikking eerste of tweede fase op grond van artikel 2.5, lid 5, Wabo

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

E.18

Het beslissen op een aanvraag als bedoeld in artikel 2.6 Wabo (revisievergunning)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

E.19

Het vragen van adviezen als bedoeld in artikel 2.26 Wabo en hoofdstuk 6 van de Bor

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

E.20

Het uitbrengen van advies op grond van artikel 2.26 Wabo, 6:17 Waterwet en hoofdstuk 6 van de Bor

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

E.21

Het vragen van een verklaring van geen bedenkingen als bedoeld in artikel 2.27 Wabo en hoofdstuk 6 van de Bor

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

E.22

Het beslissen op aanvragen met betrekking tot het wijzigen of intrekken van vergunningen als bedoeld in artikel 2.31 en 2.33 Wabo

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

E.23

Het aanhouden van een omgevingsvergunning op grond van artikel 3.3, 3.4 of 3.5 Wabo

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

E.24

Het besluiten tot het verlengen van de beslistermijn op grond van artikel 3.9 Wabo

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

E.25

Het besluiten tot het achterwege laten (geheel of gedeeltelijk) van artikel 3.1 of afdeling 3.4 Awb op grond van artikel 3.10, lid 2, Wabo

afdelingshoofd

E.26

Het op grond van het Activiteitenbesluit ( art. 1.11, lid 4) besluiten dat een rapport van een akoestisch onderzoek niet is vereist

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

E.27

Het op grond van het Activiteitenbesluit (art. 1.11, lid 5, 6 en 11) besluiten dat een rapport van een akoestisch onderzoek dient te worden overgelegd

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

E.28

Het besluiten tot het buiten behandeling laten van een aanvraag op grond van artikel 3.18 Wabo

afdelingshoofd

E.29

Het intrekken van een vergunning op grond van artikel 3.23 Wabo

afdelingshoofd

E.30

Het afhandelen van principe-verzoeken om planologische medewerking

afdelingshoofd

APV-vergunningen

E.31

Verlenen terrasvergunningen bij winkels en dergelijke (APV)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

Voor zover in overeenstemming met de door het college vastgestelde “nadere regels terrassen DFM”

E.32

Verlenen overige vergunningen gebruiken weg/weggedeelte (APV)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

Voor zover geen zienswijzen tegen de voorgenomen vergunning worden ingediend.

Dan geen (onder)mandaat

E.33

Verlenen vergunning ter beschikking stellen consumentenvuurwerk tijdens de verkoopdagen (APV)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

E.34

Kennisgeving incidentele festiviteiten (APV)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

(vvh/publiekszaken)

E.35

Verlenen ontheffing verbod met toestellen, geluidsapparatuur of andere handelingen te verrichten die geluidshinder voor de omgeving veroorzaken (APV)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

(vvh/publiekszaken)

Voor zover geen zienswijzen tegen de voorgenomen ontheffing worden ingediend. Dan geen (onder)mandaat.

E.36

Verlenen reclamevergunningen op grond van de APV (perceelsgebonden)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

Betreft dus reclame-uitingen die niet bouwvergunningplichtig zijn

E.37

Verlenen ontheffing voor kamperen buiten kampeerterrein (APV)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

(vvh/publiekszaken)

Betreft kortstondig kamperen ten behoeve van bijvoorbeeld scoutinggroepen

E.38

Verlenen van een standplaatsvergunning (APV en BBV)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

(vvh/publiekszaken)

E.39

Intrekken van APV-vergunningen en ontheffingen (APV en art. 4:8 Awb)

afdelingshoofd

E.40

Aanvraag voor een APV-vergunning of ontheffing buiten behandeling laten op grond van de APV (te late indiening aanvraag)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

In overleg met portefeuillehouder

Overige

E.41

Het verlenen van een vergunning op grond van de Leegstandswet

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

E.42

Het beslissen op een aanvraag om ontheffing als bedoeld in artikel 3 van de Winkeltijdenverordening (de individuele ontheffing)

behandelend ambtenaar

Van elk genomen besluit een afschrift zenden aan de portefeuillehouder EZ.

Zie B&W- besluit van 15 juli 2014

Subsidies

E.43

Accorderen van declaraties van monumenteneigenaren in kader subsidieverlening

afdelingshoofd

Brandweer

E.44

Afgeven van een machtiging voor het gebruik van een sleutelbuissysteem (art. 1, lid 4 Brandweerwet

afdelingshoofd

commandant brandweer

Veiligheidsregio Fryslân

Controle en handhaving

E.45

Het doen uitgaan van brieven naar aanleiding van uitgevoerde controles door gemeentelijke toezichthouders (voorafgaande aan vooraankondiging)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar en door de FUMO aangewezen toezichthouders

Behoeft eigenlijk niet expliciet te worden vastgelegd, vloeit voort uit de aanstelling als toezichthouder i.c. ambtenaar, algemene machtiging om namens werkgever brieven te mogen doen uitgaan zonder dat deze besluiten bevatten in de zin van de Awb of daarmee gelijk te stellen handelingen

E.46

Doen uitgaan van vooraankondigingen handhaving naar aanleiding van uitgevoerde controles door gemeentelijke toezichthouders (art. 4:8 Awb, hoorplicht richting overtreder)

afdelingshoofd

E.47

Het beoordelen en het afwijzen van verzoeken om handhaving

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

In overleg met portefeuillehouder

E.48

Het (mondeling) opleggen van een last tot staken van het bouwen, gebruiken of slopen van een bouwwerk met oplegging van een preventieve last onder dwangsom (art. 5:31 Awb en 5.17 Wabo en 5:24, jo 5:32 Awb en 5:24, jo 5:32 Awb))

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

Directe melding aan portefeuillehouder

E.49

Nemen van bestuursdwang- en dwangsombeschikkingen (art. 125 Gemeentewet en art. 5.21 en 5.32 Awb)

afdelingshoofd

E.50

Uitvoeren van een last onder bestuursdwang op grond van de artikelen 5:29 en 5:30 Awb

afdelingshoofd

Directe melding aan portefeuillehouder

E.51

Het (mondeling) opleggen van een last onder bestuursdwang en uitvoering van de last onder dwangsom met betrekking tot calamiteiten waarbij asbest vrijkomt.

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

Schriftelijke bevestiging achteraf niet gemandateerd.

Met andere woorden dan geen (onder)mandaat

E.52

Het nemen van een beschikking tot vaststelling van de kosten van bestuursdwang ex art. 5:25, lid 6, Awb

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

E.53

Het nemen van een beschikking omtrent de invordering van een dwangsom (art. 5:37 Awb)

afdelingshoofd

E.54

Het (mondeling) opleggen van een preventieve dwangsom op grond van de APV/bij- zondere wetten in spoedeisende gevallen (art. 5:32 Awb)

afdelingshoofd

Directe melding aan portefeuillehouder

E.55

Op verzoek van de overtreder het opheffen, opschorten of verminderen van een last onder dwangsom (art. 5:34 Awb)

afdelingshoofd

Directe melding aan portefeuillehouder

E.56

Het doen uitgaan van een vooraankondiging tot het opleggen van een bestuurlijke boete

afdelingshoofd

E.57

Het opleggen van een bestuurlijke boete (art. 5:51 Awb)

afdelingshoofd

E.58

Uitvaardigen dwangbevel (art. 4:114 Awb)

afdelingshoofd

Informeren portefeuillehouder

E.59

Het nemen van een besluit inzake handhaving en tijdelijk gedogen bij onrechtmatige bewoning recreatieverblijven

afdelingshoofd

Er is een beleidsnotitie onrechtmatige bewoning recreatieverblijven vastgesteld

E.60

Vaststellen van verkeersmaatregelen bij evenementen (B/C-categorie) op basis van art. 18 van de Wegenverkeerswet

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

Bij nieuwe evenementen en/of wijzigingen t.a.v. de verkeersmaatregelen bij een bestaand evenement stelt de medewerker verkeer van afdeling ruimtelijke ontwikkeling het verkeersbesluit op. De behandelend ambtenaar vergunningen handelt de evenementenvergunning met verkeersbesluit af. Vanaf 2018 neemt RO deze taak over, in verband daarmee overleggen in voorkomende gevallen de medewerker verkeer van RB en RO met elkaar over de te nemen maatregelen.

F Functionele afdeling: ruimtelijk beheer

Bevoegdheid

Gemandateerde

Ondergemandateerde

Bijzonderheden

F.1

Instellen/opheffen vaarstop en aanvraag ontheffing vaarverbod op ijswegen ten behoeve van pont Langweer

afdelingshoofd

F.2

Waarschuwen en zo nodig tot verwijdering overgaan van recent geplaatste reclameborden op gemeente-eigendom

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

F.3

Verlenen van toestemming voor het winnen van grasgewas

afdelingshoofd

F.4

Het nemen van instemmingsbesluiten op grond van art. 5.4, lid 1, onder a en b van de Telecommunicatiewet

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

F.5

Verlenen van toestemming voor bewegwijzering ten behoeve van bedrijven in het buitengebied

afdelingshoofd

F.6

Treffen tijdelijke verkeersmaatregelen t.b.v. werken (afsluiten van wegen e.d. zonder verkeersbesluit)

(artt. 34 en 35 BABW)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

teamleider infra

Voor maximaal 4 maanden. Betreffende wegwerkzaam-heden, calamiteiten etc. Bij geplande onderhouds-/her-inrichtingswerkzaamheden dienen hulpdiensten en omgeving geïnformeerd te worden. Bij (grote/planmatige) onderhoudswerken die langer duren dan 4 maanden stelt de medewerker verkeer van de afdeling ruimtelijk beheer het/de verkeersbesluit(en) op. Bij projecten die langer duren dan 4 maanden stelt de medewerker verkeer van de afdeling RO het verkeersbesluit op.

F.7

Verlenen van ontheffingen bijzondere transporten

directeur RDW

F.8

Verlenen van toestemming in het kader van ontheffingen bijzondere transporten

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

F.9

Het wegslepen en in bewaringstellen van voertuigen, zoals genoemd in de Wegenverkeerswet 1994, het opmaken van een proces-verbaal en het bijhouden van een bewaringsregister zoals genoemd in art. 5 e.v. van het Besluit wegslepen van voertuigen en het uitreiken van de bestuursdwangaanschrijving en het innen van de kosten, verbonden aan het wegslepen van voertuigen

de korpschef van de politie Fryslân, of een door haar (of hem) aangewezen opsporingsambtenaar

F.10

Aanwijzen van gehandicaptenparkeer- plaatsen (artt. 12 en 14 van BABW en art. 18 van de Wegenverkeerswet)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

F.11

Materieel/materialen die door bestuursdwang zijn meegevoerd en opgeslagen en na de wettelijke vereiste termijn te verkopen, over te dragen of te vernietigen

afdelingshoofd

F.12

Vaststellen van verkeersmaatregelen bij vergunningsvrije (A-categorie) evenementen op basis van art. 18 van de Wegenverkeerswet

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

F.13

Het in gebruik geven van sportaccommodaties

afdelingshoofd

teamleider diensten

F.14

Het beslissen/verrekenen van de jaarlijkse indexering gebruikstarieven sportaccommodaties

afdelingshoofd

Beheersverordening begraafplaatsen

Bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden inzake begraafplaatsen dient het in Lemmer aangewezen monument, een gedeelte van de begraafplaats, te worden gerespecteerd.

F.15

Het verlenen van ontheffing van het verbod om met niet uitgezonderde motorrijtuigen op de begraafplaats(en) te rijden buiten de aangewezen rijwegen (Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen)

afdelingshoofd

F.16

Beoordelen schade aan grafbedekking op grond van uiterlijk aanzien begraafplaats en/of opleveren gevaar voor derden (Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen)

afdelingshoofd

beheerder begraafplaats

F.17

Verwijderen voorwerpen of grafbedekking bij schade of nalatig onderhoud (Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen)

afdelingshoofd

beheerder begraafplaatsen

F.18

Direct maatregelen treffen bij gevaar voor derden bij nalatig onderhoud grafbedekking (Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen)

afdelingshoofd

beheerder begraafplaatsen

F.19

De afhandeling van graafmeldingen (KLIC-meldingen) uitvoeren in het kader van de "Wet Informatie-uitwisseling Ondergrondse Netten" (WION)

het bedrijf "Van den Berg Infrastructuren"

F.20

Verlenen van toestemming voor het leggen van duikers en dammen op gemeentelijke eigendom (= privaatrechtelijk)

afdelingshoofd

F.21

Verlenen vergunningen voor het leggen, hebben, onderhouden en verwijderen van kabels en leidingen (APV)

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

F.22

Aangaan van een privaatrechtelijke overeenkomst betreffende een riool- aansluiting in particuliere grond

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

F.23

Wijzigen van dagen/tijden ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen en/of bedrijfsafvalstoffen

teamleider

F.24

Aanwijzen van verzamelplaatsen voor containers

teamleider

Uitvoering marktverordening

F.25

Het inrichten van de markt;

branche-indeling

afdelingshoofd

marktmeester

F.26

Het verbinden van voorschriften en beperkingen aan een krachtens de verordening verleende vergunning of ontheffing

afdelingshoofd

marktmeester

F.27

Het verlenen van een standplaatsvergunning

afdelingshoofd

marktmeester

F.28

Het inschrijven c.a. op de wachtlijst

afdelingshoofd

marktmeester

F.29

Het toepassen van de hardheidsclausule met betrekking tot het overschrijven van een vaste standplaatsvergunning

afdelingshoofd

marktmeester

F.30

Het intrekken van een vaste standplaatsvergunning

afdelingshoofd

marktmeester

F.31

Het verlenen van een vergunning voor een dagplaats en een standwerkersplaats

afdelingshoofd

marktmeester

F.32

De melding door de vergunninghouder van zijn verhindering zijn vaste standplaats in te nemen.

afdelingshoofd

marktmeester

F.33

Het toestaan dat de vergunninghouder zich op zijn standplaats laat vervangen

afdelingshoofd

marktmeester

F.34

Het verlenen van een ontheffing om de standplaats vóór de sluitingstijd van de markt te mogen verlaten

afdelingshoofd

marktmeester

F.35

Het intrekken en schorsen van een vaste standplaatsvergunning

afdelingshoofd

marktmeester

F.36

De uitsluiting van een dagplaatshouder of standwerker

afdelingshoofd

marktmeester

F.37

De onmiddellijke verwijdering van een vergunninghouder

Afdelingshoofd

marktmeester

G Functionele afdeling: ruimtelijke ontwikkeling

Bevoegdheid

Gemandateerde

Ondergemandateerde

Bijzonderheden

G.1

De bevoegdheid tot het elektronisch waarmerken en publiceren van het Wro-instrument Projectbesluit conform Bro-artikel 1.2.1, lid 1, Bro art. 1.2.2, lid 2, en de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2008

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

G.2

Starten en volgen procedure en nemen besluiten Hogere waarden (art. 110a Wet geluidhinder)

afdelingshoofd

G.3

Besluiten om een planschadeovereenkomst(afdeling 6.a Wro) te sluiten

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

G.4

Het toepassing geven aan de bevoegdheden van artikel 6.1.3.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) om een aanvraag om tegemoetkoming in planschade af te wijzen als deze kennelijk ongegrond is

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

G.5

Het verlengen van de termijn als bedoeld in artikel 6.1.3.1, lid 3, van het Bro.

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

G.6

Het niet ontvankelijk verklaren van de aanvraag om tegemoetkoming in planschade als bedoeld in artikel 6.4, lid 2, van de Wet ruimtelijke ordening als het verschuldigde recht voor het in behandeling nemen ervan niet tijdig is betaald

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

G.7

Het verstrekken van opdracht als bedoeld in artikel 2 van de Procedureverordening voor tegemoetkoming in planschade (de verordening) aan één of meerdere adviseurs gezamenlijk om ter zake van een aanvraag om planschade advies uit te brengen

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

G.8

Het beslissen over een verzoek tot wraking van één of meerdere planschade-adviseurs als bedoeld in artikel 5, lid 3, van de verordening

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

G.9

Het reageren op een conceptadvies als bedoeld in artikel 6 van de verordening

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

G.10

Het op grond van artikel 6.1.3.6 van het Bro eenmalig voor ten hoogste met vier weken verdagen van de beslissing op het verzoek om tegemoetkoming in planschade nadat het definitieve rapport van de planschadeadviseur is ontvangen

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

G.11

Het uitvoering geven aan de werkzaamheden als bronhouder als bedoeld in de artikelen 11, 12, 1, 14, 15, 25 27 en 28 van de Wet basisregistratie grootschalige topografie.

afdelingshoofd

behandelend ambtenaar

Functionele afdeling: ruimtelijke ontwikkeling/team realisatie (grondzaken)

G.12

Verlenen van een optie en het sluiten van een koopovereenkomst met betrekking tot bouwkavels

afdelingshoofd

Het college neemt jaarlijks een besluit inzake de bouwgrondprijzen van woningbouwkavels (laatstelijk 1-12-2017). Deze mandatering wijkt af van de mandatering bedoeld onder A.15. Voor ondertekening:

Zie bijlage II onder A.12

G.13

Het besluiten tot het verlenen van schriftelijke toestemming ex artikel 21, lid 2 onder a, van de Visserijwet voor het vissen in water van de gemeente

afdelingshoofd

senior

Uitsluitend voor zover de toestemming feitelijk neer- komt op een voorzetting van de eerder verleende toestemming