Nadere regels omtrent het organiseren van evenementen

Geldend van 30-01-2020 t/m heden

Intitulé

Nadere regels omtrent het organiseren van evenementen

De burgemeester van gemeente De Fryske Marren,

overwegende,

• dat het verboden is zonder of in afwijking van een vergunning van de burgemeester een B- of C-evenement te organiseren, toe te laten, of feitelijk te leiden

• dat evenementen een belangrijke functie vervullen en bijdragen aan de toeristische- en recreatieve functie van de gemeente

• dat evenementen de participatie en betrokkenheid binnen de gemeenschap bevorderen

• dat evenementen ook een keerzijde hebben en (soms) overlast en ergernis kunnen veroorzaken

• dat ernstige, dan wel onduldbare overlast en bedreiging van de veiligheid als gevolg van evenementen zoveel mogelijk moet worden voorkomen

• dat door het opleggen van geluidsnormen vanwege de korte afstanden in een binnenstedelijke omgeving het organiseren van evenementen niet of nauwelijks haalbaar is

• dat de gemeente hecht aan alcoholpreventie (met name onder jongeren)

• dat organisatoren van evenementen en burgers over de mogelijkheden voor het organiseren van een evenement moeten worden geïnformeerd

• dat er gewerkt wordt met een evenementenkalender om inzicht te krijgen in aantal en soort evenementen en de inzet van de hulpdiensten te waarborgen

• dat er gewerkt wordt met een risico analyse model om op basis daarvan het risico van een evenement in te schatten en te boordelen of een te houden evenement vergunning plichtig is dan wel vergunning vrij

• dat het in verband met een efficiënte en duidelijke afdoening van evenementenvergunningen gewenst is over te gaan tot updaten van de bestaande beleidsregel en vaststelling van nieuwe nadere regels, waarmee bij het nemen van beschikkingen op vergunningaanvragen rekening wordt gehouden

besluit:

gelet op de artikelen 174 Gemeentewet, 1:8, 2:24 en 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening (hierna: Apv) en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) de volgende nadere regels vast te stellen:

Artikel 1. Begrippen

  • a.

    Locatie: Plek waar het evenement plaatsvindt.

  • b.

    Evenement: Het totale geheel van de losse onderdelen, die met enige samenhang, op hetzelfde moment of binnen hetzelfde tijdsbestek op dezelfde locatie plaatsvinden.

  • c.

    Evenemententerrein: De ondergrond/het gebied zoals aangegeven in de verleende vergunning, waar de organisator voor de duur van het evenement beslag op legt, waaronder begrepen het terrein waar de activiteiten daadwerkelijk plaatsvinden, de looproutes en de ten behoeve van het evenement ingezette parkeerterreinen en fietsenstallingen

Artikel 2. Aanmelden evenementenkalender

  • a.

    Te organiseren vergunning plichtige evenementen dienen door de organisator tussen 15 oktober en 15 november van het jaar voorafgaand aan het evenement voor de evenementenkalender te worden aangemeld.

  • b.

    Vaststelling van het type evenement geschiedt op basis van het risicoanalysemodel De Fryske Marren.

Artikel 3. Indienen aanvraag

  • a.

    Niet voldoen aan de verplichting zoals genoemd in artikel 2 onder a van deze regels kan inhouden dat een evenementenvergunning wordt geweigerd. Hiervan is in ieder geval sprake indien de inzet van de hulpdiensten niet kan worden gewaarborgd.

  • b.

    Gelet op artikel 2:25 lid 2 aanhef en onder a tot en met e van de Apv wordt bij de beoordeling van een aanvraag mede, maar niet alleen, het soort en aantal georganiseerde, geplande evenementen en de omgeving waar het evenement wordt aangevraagd (bijvoorbeeld dorpskernen) meegewogen.

  • c.

    Een vergunning moet worden aangevraagd door middel van een daarvoor vastgesteld digitaal aanvraagformulier.

  • d.

    Een aanvraag dient minimaal 16 weken voor aanvang van het evenement bij de gemeente ontvangen zijn.

  • e.

    Een te laat of onvolledig ingediende aanvraag wordt buiten behandeling gesteld. De aanvrager wordt eenmalig in de gelegenheid gesteld de aanvraag binnen vier weken aan te vullen.

  • f.

    Voor een evenement op dezelfde dag en locatie dient één aanvraag te worden ingediend door één organisator.

  • g.

    Wanneer verschillende organisatoren op eenzelfde dag verschillende evenementen plannen, waardoor de openbare orde en veiligheid niet kan worden gewaarborgd, kunnen de evenementen niet tegelijkertijd plaatsvinden.

  • h.

    Voor de beoordeling welk evenement voorrang geniet zijn achtereenvolgens bepalend:

  • de opgebouwde rechten, doordat een evenement al jaren plaatsvindt

  • de positieve dan wel negatieve ervaringen in voorgaande jaren

  • verenigingen of organisaties uit de eigen gemeente genieten de voorkeur

  • het tijdstip waarop de aanvragen zijn ontvangen

  • risico’s en (gegarandeerde) paraatheid van hulpverleningsdiensten bij calamiteiten

  • de mate van onderling overleg tussen de organisatoren

Artikel 4. Geluid, eindtijden en speciale locaties

Bij het bepalen van de hier onder opgenomen eindtijdstippen is rekening gehouden met de volgende aandachtspunten:

  • slaapverstoring (periode na 23.00 uur)

  • of er een algemene vrije dag volgt op het evenement

  • draagvlak onder de bevolking/omwonenden

  • totale duur van het evenement

  • totaal aantal evenementen op de specifieke locatie

  • afstand tot omwonenden

  • maatwerk/afspraken tussen organisatie en omwonenden

  • a.

    Geluidsontheffing

  • Indien tijdens een evenement op een zodanige wijze toestellen of geluidsapparatuur in werking zijn of handelingen worden verricht die voor omwonenden of voor de omgeving geluidhinder veroorzaken, dan dient de organisator van het evenement in het bezit te zijn van een ontheffing als bedoeld in artikel 4:6 lid 2 van de Algemene Plaatselijke verordening.

  • b.

    Normaal geldende eindtijden evenementen/geluid:

Dagen van de week

Eindtijden geluid

Eindtijden tap/bar

Terrein leeg

Zondagavond/maandagochtend tot en met donderdagavond/

vrijdagochtend

tot 00.00 uur

tot 00.30 uur

01.00 uur

Vrijdagavond/zaterdagochtend en zaterdagavond/zondagochtend

tot 01.00 uur

tot 01.30 uur

02.00 uur

  • c.

    Afwijkende eindtijden evenementen/geluid:

Evenement / locatie

Eindtijden geluid

Eindtijden tap/bar

Terrein leeg

Dorpsfeesten zaterdag- en

zondagochtend

tot 02.00 uur

tot 02.30 uur

03.00 uur

Zomermaanden activiteiten

D.E. Plein te Joure

tot 00.00 uur

tot 00.30 uur

01.00 uur

Buorren Langweer

Uitzondering Langwarder Merke op zondagochtend

tot 00.00 uur

tot 01.00 uur

tot 00.30 uur

tot 01.30 uur

01.00 uur

02.00 uur

Plein Sint Nicolaasga (Gaastweg, Heemstraweg, Wilhelminastraat en de Omloop)

Uitzondering Sint Nykster Merke op zondagochtend

tot 01.00 uur

tot 02.00 uur

tot 01.30 uur

tot 02.00 uur

02.00 uur

03.00 uur

Evenementen rondom Skûtsjesilen

tot 01.00 uur

Glemmer Beach, gelet op de landelijke aantrekkingskracht

Vrijdag- , zaterdag-

en zondagochtend

tot 01.00 uur

Vrijdag- , zaterdag-

en zondagochtend

tot 01.30 uur

02.00 uur

  • d.

    Aantal evenementen op speciale locaties:

  • Door de spreiding van evenementen over verschillende locaties wordt de druk voor omwonenden en andere gebruikersgroepen verlicht. Dit betekent dat het wenselijk is evenementen niet elke keer op een beperkt aantal (dezelfde) locaties te houden.

  • De Fryske Marren kiest er voor om op geluidsgevoelige locaties een maximum aantal evenementen per jaar vast te leggen.

Evenement / locatie

Eindtijden geluid

Eindtijden tap/bar

Terrein leeg

Dorpsfeesten zaterdag- en

zondagochtend

tot 02.00 uur

tot 02.30 uur

03.00 uur

Zomermaanden activiteiten

D.E. Plein te Joure

tot 00.00 uur

tot 00.30 uur

01.00 uur

Buorren Langweer

Uitzondering Langwarder Merke op zondagochtend

tot 00.00 uur

tot 01.00 uur

tot 00.30 uur

tot 01.30 uur

01.00 uur

02.00 uur

Plein Sint Nicolaasga (Gaastweg, Heemstraweg, Wilhelminastraat en de Omloop)

Uitzondering Sint Nykster Merke op zondagochtend

tot 01.00 uur

tot 02.00 uur

tot 01.30 uur

tot 02.00 uur

02.00 uur

03.00 uur

Evenementen rondom Skûtsjesilen

tot 01.00 uur

Glemmer Beach, gelet op de landelijke aantrekkingskracht

Vrijdag- , zaterdag-

en zondagochtend

tot 01.00 uur

Vrijdag- , zaterdag-

en zondagochtend

tot 01.30 uur

02.00 uur

Artikel 5. Zondagswet

Indien van toepassing moet rekening gehouden worden met de bepalingen uit de artikelen 3 en 4 van de Zondagswet. In de praktijk betekent dit, dat een geluid veroorzakend gedeelte van een evenement pas na 13.00 uur plaats kan vinden.

Artikel 6. Circussen

  • a.

    De burgemeester verleent aan maximaal 5 middelgrote circussen (tent omvang 400-1000 zitplaatsen) een vergunning.

  • b.

    Indien achteraf geconstateerd wordt dat vergunningvoorschriften niet zijn nageleefd (bv. het terrein wordt in slechte staat achtergelaten of men houdt zich niet aan de vergunningvoorschriften), dan zal aan dat circus in het vervolg geen vergunning meer worden verleend.

Artikel 7. Verkeersveiligheid

  • a.

    Voor het plaatsen van evenementenborden dient de organisator van een evenement zich te houden aan hetgeen hierover bepaald is in artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening.

  • b.

    Indien een organisator verzoekt om in verband met de locatie van het evenement een weg (waaronder ook parkeerterreinen, pleinen etc.) af te mogen sluiten wordt het volgende afgewogen:

  • het belang van de organisator bij de afsluiting

  • alternatieven voor de afsluiting

  • het belang van omwonenden en ondernemers in het betreffende gebied

  • de bereikbaarheid voor hulpverleningsdiensten en andere belanghebbenden gewaarborgd

  • alternatieven voor het doorgaande verkeer

  • c.

    De organisator levert bij het verzoek om afsluiting een verkeerscirculatieplan met daarbij de bebording aan. Een weg mag alleen worden afgesloten conform een door de gemeente goedgekeurde tekening waarop hekken en verkeersborden nauwkeurig staan vermeld.

  • d.

    De organisator is verantwoordelijk voor het inzetten van verkeersregelaars. Personen die met enige taak of bevoegdheid inzake de verkeersregeling op de openbare weg zijn belast dienen daarvoor voldoende opgeleid en gecertificeerd te zijn. Indien zij onbevoegd aldaar staan, zijn de verkeersregelaars onverzekerd.

  • e.

    Per evenement zal worden bepaald in hoeverre door parkeeroverlast een verkeersonveilige of verkeershinderlijke situatie zou kunnen ontstaan. De organisator dient te zorgen voor voldoende parkeervoorzieningen en/of parkeerbegeleiding. De organisator dient er tevens voor te zorgen dat fietsen op een zodanige plek worden geplaatst dat deze geen belemmering vormen op de toegangswegen en de calamiteitenroutes.

Artikel 8. Verantwoordelijkheid organisator

De organisator is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid op en reiniging van het evenemententerrein.

Artikel 9. Schenken alcoholhoudende drank

  • a.

    Als op het evenemententerrein alcoholhoudende drank wordt geschonken, moet de organisator in het bezit te zijn van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet.

  • b.

    Er wordt slechts een ontheffing verleend voor tappunten, waarbij er bij iedere verstrekking locatie (bar) minimaal 1 leidinggevende aanwezig moet zijn. De leidinggevende dient in het bezit te zijn van een SVH diploma en hij/zij wordt in de ontheffing opgenomen. Het aantal leidinggevenden wordt vastgesteld aan de hand van de tappunten, zoals die vermeld zijn op de ingediende plattegrond. Uitgangspunt hierbij is dat er rechtstreeks toezicht door een leidinggevende gegarandeerd is.

  • c.

    Bij de beoordeling van de aanvraag wordt bekeken welke aanvullende maatregelen kunnen worden getroffen om schadelijk alcohol- en drugsgebruik tegen te gaan, waaronder ook preventie- en voorlichtingsactiviteiten.

Artikel 10. Vergunningsvrije evenementen

  • a.

    Uit artikel 2:25 van de APV volgt dat alleen B- en C- evenementen vergunning plichtig zijn. Dit betekent in beginsel dat alleen deze evenementen op de evenementenkalender geplaatst en vervolgens aangevraagd moeten worden.

  • b.

    Dit betekent echter niet dat er voor vergunningsvrije evenementen geen regels gelden. Zo kan het best mogelijk zijn dat men voor een vergunningsvrij evenement geen vergunning maar wel andere ontheffingen en toestemmingen van de gemeente nodig heeft. Hierbij kan gedacht worden aan het afzetten van wegen, het plaatsen van hekken en borden, of het schenken van (zwak) alcoholische dranken.

  • c.

    De organisator van een vergunning vrij evenement dient zich altijd goed van zijn verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden bewust te zijn.

  • d.

    Hiernaast blijft de toezichthoudende- en handhavende taak van de burgemeester onverkort bestaan, zodat ook tijdens vergunningsvrije evenementen de openbare orde en veiligheid gegarandeerd zullen blijven.

Artikel 11. Hardheidsclausule

  • a.

    Indien bijzondere omstandigheden hiertoe aanleiding geven kan gemotiveerd worden afgeweken van deze nadere regels.

  • b.

    Van bovenstaande is in ieder geval sprake indien:

  • 1.

    er een bijzondere aanleiding is om spontaan een evenement te organiseren, en

  • 2.

    het evenement een duidelijk eenmalige karakter heeft.

Artikel 12. Sanctiebeleid

  • a.

    Niet naleving van deze nadere voorschriften wordt gezien als een overtreding van hetgeen bij of krachtens artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening is bepaald.

Artikel 13. Inwerkingtreding nadere regels

De vastgestelde nadere regels treden in werking op de dag na publicatie.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de burgemeester op 21 januari 2020.

F. Veenstra.