Beleidsregel kansspelautomaten

Geldend van 22-07-2015 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel kansspelautomaten

De burgemeester van de gemeente De Friese Meren (hierna: de burgemeester),

overwegende dat;

  • -

    voor het gebruik maken van zijn bevoegdheid zoals gegeven in artikel 30b t/m 30f Wet op de Kansspelen een beleidsregel noodzakelijk is;

  • -

    de wetgever deze begrippen zelf niet verder uitwerkt,

  • -

    hier voor het bestuursorgaan ruimte aanwezig is om aan hieraan een nadere inhoud te geven;

  • -

    er behoefte is aan een duidelijke lijn voor ondernemers;

besluit:

de volgende beleidsregel (in de zin van artikel 1:3 lid 4 Awb) vast te stellen:

Beleidsregel kansspelautomaten

Artikel 1: Schema

Voor de beoordeling van de drempeligheid van een inrichting wordt aangesloten bij bijgevoegd stappenplan.

Artikel 2: Definities hoogdrempelige inrichtingen

  • 1.

    Cafe: Onder een café dient in deze te worden verstaan een inrichting, die door het publiek primair wordt bezocht, voor het nuttigen van (niet)alcoholische dranken.

  • 2.

    Restaurant: Onder een restaurant dient in deze te worden verstaan een inrichting waar(niet)alcoholische dranken en verder merendeels maaltijden worden geserveerd.

  • 3.

    Maaltijd: Voor het begrip 'maaltijd' kan worden aangesloten bij de uitleg die het CBB daaraan heeft gegeven, zijnde het geheel van warme gerechten, dat tenminste bestaat uit de volgende drie, niet met elkaar gemengde bestanddelen' vlees, vis, gevogelte of wild', (eventueel te vervangen door andere bestanddelen in geval van een vegetarisch menu), 'groente' en 'aardappelen, rijst of meelspijzen'.

Artikel 3: Definities laagdrempelige inrichtingen (uitleg activiteitensoorten)

Alle inrichtingen die niet voldoen aan de eisen voor hoogdrempeligheid zijn laagdrempelig.

  • 1.

    Laagdrempelig: Een laagdrempelige inrichting wordt gezien als een inrichting die het publiek niet in eerste instantie pleegt te bezoeken voor het nuttigen van alcohol en/of maaltijden.

    Aansluiting wordt gezocht bij de jurisprudentie van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. Deze heeft in de loop der jaren een aantal inrichtingen als laagdrempelig aangemerkt, aangezien er activiteiten plaatsvonden waaraan een zelfstandige betekenis kon worden toegekend.

    Hieronder volgt een lijst met voorbeelden:

    café met biljart- en snookeractiviteiten, restaurant met bowling, discotheek, kantine/ snackbar op campingterrein, cafetaria, snackbar, kegelhuis, coffeeshop, broodjeszaak, lunchroom, grillroom, shoarmazaak, petit-restaurant, snookercentrum, sportcomplex, café/cafetaria, café/discotheek, gemeenschapscentrum/zalenverhuur, café/gemeenschapshuis, café/sport-evenementenhal, café/sporthal, restaurant/vergaderzaal/ zwembad, cafetaria/zwembad,café/restaurant met afhaalgedeelte, kantine in sporthal, café/snookercentrum, café/restaurant/-bowling, café/kegelcentrum, sporthallen/café/ restaurant, tennishal/café, café/restaurant/-bowlingzaal/biljartruimte, hotel/restaurant/ winkel, sportcentrum met bar/restaurant/dansschool, café/camping, café/petit-restaurant, sporthal/zwembad/café en pizzaria.

  • 2.

    Incidentele/ondersteunende activiteiten: Dit zijn activiteiten die ondersteunend zijn aan een hoogdrempelige activiteit waaraan geen zelfstandige betekenis wordt toegekend. Zo kan het serveren van borrelhapje worden aangemerkt als een incidentele activiteit mits ondersteunend aan het café of restaurant.

  • 3.

    Borrelhap: Onder borrelhap wordt in concreto verstaan het serveren van voedsel waarvoor geen eetgerei nodig is (uit het vuistje) zoals bittergarnituur (geen grote varianten zoals kroket of frikadel etc.), kaas en worstplank, en zaken als olijven, tapas, chips, etc. ondersteunend aan de geserveerde (alcoholische) dranken.

Bij de beoordeling van zaken die het incidentele karakter kunnen overschrijden ( Zie 3e pijl) vindt een totale afweging plaats waarin alle zaken gewogen worden. Bekeken moet worden of men hiermee een zelfstandige stroom van bezoekers kan trekken. Een indicatie hiervoor kan sneller aanwezig worden geacht naarmate men aan meerdere aspecten (bullets) binnen de derde pijl voldoet.

Artikel 4: Definities samengestelde inrichtingen

Samengestelde inrichting: Voor een nadere definiëring wordt aangesloten bij de constitutieve vereisten van artikel 30 c lid 4 van de Wet op de Kansspelen.

Bij de samengestelde inrichting zijn de diverse lokaliteiten cq. ruimtes veelal direct onderling met elkaar verbonden middels open verbinding dan wel een deur.

Een dergelijke inrichting heeft tussen de hoogdrempelige- en laagdrempelige lokaliteiten geen voldoende afgescheiden ruimte en is dus altijd laagdrempelig. Evenals de betrokken ministeries, de VNG alsmede GGZ Nederland wordt m.b.t. dit onderwerp de voorkeur gegeven voor een enge interpretatie van de wettekst.

Stappenplan:

Voor een goed begrip van het huidige artikel 30c, lid 4 zijn de volgende definities uit artikel 1 van de nieuwe Drank- en Horecawet (Wet van 13 april 2000 tot wijziging van de Drank- en Horecawet, Stb 2000, 184) van belang:

  • -

    horecabedrijf: de activiteit in ieder geval bestaande uit het bedrijfsmatig of anders dan om niet aan particulieren verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse;

  • -

    lokaliteit: een besloten ruimte, onderdeel uitmakend van een inrichting;

  • -

    horecalokaliteit: een van een afsluitbare toegang voorziene lokaliteit, onderdeel uitmakend van een inrichting waarin het horecabedrijf wordt uitgeoefend, in ieder geval bestemd voor het verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse;

  • -

    inrichting: de lokaliteiten waarin het slijtersbedrijf of het horecabedrijf wordt uitgeoefend, met de daarbij behorende terrassen voor zover die terrassen in ieder geval bestemd zijn voor het verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse, welke lokaliteiten al dan niet deel uitmaken van een andere besloten ruimte.

    • 1.

      eerst dient te worden vastgesteld welke lokaliteit(en) binnen een besloten ruimte (een gebouw) behoort/behoren tot de ‘inrichting‘ als bedoeld in artikel 1 van de Drank- en Horecawet (zie hierboven);

    • 2.

      als slechts 1 lokaliteit aangemerkt dient te worden als de´ inrichting, moet worden beoordeeld of die lokaliteit cq. ‘inrichting‘ als een hoogdrempelige inrichting kan worden aangemerkt. De vraag of sprake is van een samengestelde inrichting speelt dan niet verder;

    • 3.

      als meerdere lokaliteiten tot de ‘inrichting‘ behoren, is de vraag aan de orde of de lokaliteit waarvoor vergunning voor kansspelautomaten wordt gevraagd, binnen die inrichting een horecalokaliteit als bedoeld in artikel 1 van de Drank- en Horecawet is;

    • 4.

      als sprake is van een horecalokaliteit, dient te worden nagegaan of in die horecalokaliteit het cafe´- en restaurantbezoek op zichzelf staat en er binnen die horecalokaliteit geen andere activiteiten plaatsvinden, waaraan een zelfstandige betekenis kan worden toegekend;

    • 5.

      als aan voormelde criteria wordt voldaan, moet worden beoordeeld of de activiteiten in de horecalokaliteit in belangrijke mate gericht zijn op personen van 18 jaar en ouder;

    • 6.

      als stap 4 met ja wordt beantwoord, dient ten slotte aan de hand van de feitelijke situatie te worden nagegaan of de overige ruimten binnen de inrichting door het publiek uitsluitend te bereiken zijn zonder eerst de horecalokaliteit te betreden.

Voor de deuren geldt dat er geen strijdigheden mogen zijn met brandveiligheidseisen.

Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de achtste dag na bekendmaking.

Citeertitel

De beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel kansspelautomaten.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 7 juli 2015,

De burgemeester van gemeente De Friese Meren,

A.A. Aalberts