Verordening op de vertrouwenscommissie tot herbenoeming van de burgemeester 2020

Geldend van 22-09-2020 t/m heden

Intitulé

Verordening op de vertrouwenscommissie tot herbenoeming van de burgemeester 2020

De raad van de gemeente De Fryske Marren,

Gezien het advies van het fractievoorzittersoverleg d.d.13 augustus 2020,

Gelet op artikel 61a, 61c, 82 en 86 van de Gemeentewet, alsmede de circulaire van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 29 september 2017,

Besluit vast te stellen de Verordening op de vertrouwenscommissie tot herbenoeming van de burgemeester 2020.

Artikel 1 - Begripsbepalingen.

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    De minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    De commissaris: de commissaris van de Koning in de Provincie Fryslân;

  • c.

    De burgemeester: de burgemeester van de gemeente De Fryske Marren;

  • d.

    De commissie: de commissie uit de raad als bedoeld in artikel 2.

Artikel 2 - Taak en werkwijze van de commissie

  • 1.

    De commissie heeft tot taak de aanbeveling van de gemeenteraad inzake de herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden.

  • 2.

    De commissie vormt zich een oordeel over het functioneren van de burgemeester.

  • 3.

    De commissie brengt over haar oordeel schriftelijk en vertrouwelijk verslag uit aan de raad. Dit verslag wordt voorzien van een concept-aanbeveling.

Artikel 3 - Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit de volgende raadsleden:

    • De heer G. ten Boom

    • Mevrouw S. van Dijk

    • De heer W. de Haan

    • De heer S. Holtrop

    • Mevrouw J. Speelman-Drees

    • De heer R. Visser

    • De heer J.K. Volbeda

    • De heer I. de Wolff

    • De heer J. van Zanden

  • 2.

    De commissie wordt voorgezeten door:

    • de heer J. Meinsma (technisch voorzitter)

    • mevrouw G.H. de Vries (plaatsvervangend technisch voorzitter)

      Zij zijn geen lid van de commissie en stemmen niet mee.

  • 3.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 4 - Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De griffier is secretaris van de commissie.

  • 2.

    De secretaris draagt zorg voor de ambtelijke ondersteuning van de commissie.

  • 3.

    De secretaris is geen lid van de commissie.

Artikel 5 - Vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 2.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 3.

    De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie.

  • 4.

    De commissie vergadert niet als niet ten minste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

Artikel 6 - Geheimhouding.

  • 1.

    De commissie legt, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde dat direct of indirect aan hen als lid van de commissie ter kennis is gebracht. De geheimhouding geldt eveneens voor de (plaatsvervangend) technisch voorzitter en de ambtelijke ondersteuning.

  • 2.

    De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.

  • 3.

    De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de stukken noch informatie over de stukken en over het behandelde in haar vergadering aan raadsleden die geen zitting hebben in de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 2, lid 3.

  • 4.

    De commissie, noch de gemeenteraad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, opheffen.

  • 5.

    De geheimhouding blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 6.

    Het bepaalde in dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de secretaris.

Artikel 7 - Verslag

  • 1.

    Het verslag van de commissie wordt bij meerderheid van stemmen vastgesteld.

  • 2.

    Leden van de commissie kunnen in het verslag van een minderheidsstandpunt blijk geven.

  • 3.

    Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen opvattingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen opvattingen van de commissie, maar de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis van de gemeenteraad gebracht.

Artikel 8 - Overleg tussen de commissie en de burgemeester

  • 1.

    De commissie kan bij de aanvang van haar werkzaamheden een gesprek hebben met de burgemeester.

  • 2.

    Alvorens het verslag aan de raad te zenden, bespreekt de commissie het concept met de burgemeester. Van dit gesprek wordt verslag gemaakt, dat bij het verslag van bevindingen wordt gevoegd. Indien ter zake van zijn functioneren afspraken met de burgemeester worden gemaakt, worden deze in het verslag aan de raad vermeld.

Artikel 9 - Ontbinding vertrouwenscommissie

De vertrouwenscommissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop de minister een besluit heeft genomen op de aanbeveling van de raad.

Artikel 10 - Archivering van stukken

  • 1.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 9 alle archiefbescheiden die door de commissie zelf zijn opgemaakt onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als "geheim" worden overgebracht naar een krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat er van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15 lid 1 sub. a en c van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3.

    Alle overige bescheiden en kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.

Artikel 11 - Contactpersoon

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 2.

    Alle stukken bestemd voor de commissie worden gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privé-adres van de secretaris en aldaar bewaard.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privé-adres van de secretaris verzonden.

Artikel 12- Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire van de minister niet voorzien, beslist de commissie.

Artikel 13 - Inwerkingtreding en vervaldatum

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking de dag na vaststelling

  • 2.

    Deze verordening vervalt met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister een besluit is genomen op de aanbeveling van de raad.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente De Fryske Marren van 16 september 2020.

De griffier, De voorzitter,