Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR656172
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR656172/1
MANDAATBESLUIT DIRECTEUR GGD FRYSLÂN
Geldend van 07-04-2021 t/m heden
Intitulé
MANDAATBESLUIT DIRECTEUR GGD FRYSLÂNDe burgemeester van de gemeente De Fryske Marren;
Heeft overwogen dat:
• de directeur publieke gezondheidszorg van de GGD Fryslân bij besluit van 25 maart 2021
door het college is aangewezen als toezichthouder Wet kinderopvang zoals is bedoeld in
artikel 1.61 van Wet kinderopvang;
• de directeur op basis van deze aanwijzing bevoegd is een schriftelijk bevel te geven aan een
kindercentrum, gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang indien
tekortkomingen in de kwaliteit daartoe reden geven;
• deze bevoegdheid niet kan worden ingezet indien door een gedraging of activiteit in of
vanuit deze besloten plaatsen een ernstige vrees ontstaat voor de onmiddellijke
verspreiding van het virus SARS-CoV-2;
• het gewenst is in het geval die vrees ontstaat, dat de directeur als toezichthouder ook de
bevelen kan geven die nodig zijn de gedraging of activiteit te beëindigen en de daar
aanwezige personen kan bevelen zich onmiddellijk te verwijderen;
de burgemeester de toezichthouder daartoe kan mandateren.
gelet op:
• Afdeling 10.1.1 Algemene wet bestuursrecht en artikel 58n van de Wet publieke gezondheid;
• de instemming van de directeur publieke gezondheidszorg van de GGD Fryslân op grond van
artikel 10.4, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht.
besluit:
vast te stellen het Mandaatbesluit Directeur GGD Fryslân.
Artikel 1 Mandaatverlening
1. De burgemeester verleent aan de directeur publieke gezondheidszorg van de GGD Fryslân mandaat om namens haar aan een kindercentrum, gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang, de bevelen te geven die nodig zijn voor de beëindiging van de gedraging of activiteit en de daar aanwezige personen bevelen zich onmiddellijk te verwijderen.
2. Het mandaat is uitsluitend van toepassing indien door een gedraging of activiteit in of vanuit deze besloten plaatsen een ernstige vrees ontstaat voor de onmiddellijke verspreiding van het virus SARS-CoV-2.
3. Het mandaat omvat zowel de bevoegdheid bevelen te geven, als de bevoegdheid de besluiten een bevel te geven voor te bereiden en uit te voeren en de met de voorbereiding en uitvoering samenhangende correspondentie te ondertekenen.
Artikel 2 Voorwaarden
1. De directeur brengt de burgemeester nog dezelfde dag op de hoogte van een gegeven bevel.
2. Een bevel tot beëindiging van de gedraging of activiteit heeft een geldigheidsduur van ten hoogste 7 dagen. Dit bevel kan alleen verlengd worden door de burgemeester.
3. De directeur is gehouden bij alle rechtshandelingen de Algemene wet bestuursrecht onverkort toe te passen.
4. Behandeling van bezwaarschriften, beroepschriften en klachten valt buiten het mandaat.
Artikel 3 Ondermandaat
1. De directeur kan de bevoegdheden genoemd in artikel 1, in ondermandaat opdragen aan medewerkers die onder zijn verantwoordelijkheid vallen.
2. De directeur is verplicht het ondermandaat besluit toe te sturen aan de burgemeester. Het ondermandaat besluit wordt op de gebruikelijke wijze bekendgemaakt.
3. De artikelen 1 en 2 zijn van overeenkomstige toepassing op de uitoefening van bevoegdheden in ondermandaat.
Artikel 4 Ondertekening
Uit de ondertekening van de in mandaat dan wel ondermandaat genomen besluiten moet blijken dat deze namens de burgemeester zijn genomen. De stukken worden als volgt ondertekend:
Namens de burgemeester van De Fryske Marren,
gevolgd door functieaanduiding, ondertekening en naam.
Artikel 5 Herroeping
Alle krachtens dit besluit uitgeoefende (onder)mandaten eindigen door herroeping van de burgemeester.
Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel
1. Dit besluit treedt in werking op 7 april 2021.
2. Dit besluit wordt aangehaald als “Mandaatbesluit Directeur GGD Fryslân”.
Ondertekening
Joure, 25 maart 2021
De burgemeester van De Fryske Marren,
F. Veenstra
Voor akkoord
De directeur publieke gezondheidszorg van de GGD Fryslân,
Mevrouw M. de Graaf
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl