Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de auditcommissie

Geldend van 06-01-2011 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-10-2010

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de auditcommissie

Artikel 1. Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    Auditcommissie: de door de raad ingestelde auditcommissie.

  • b.

    Voorzitter: de door de commissie uit zijn midden benoemde voorzitter.

  • c.

    Secretaris: de door de raad benoemde of aangewezen secretaris van de auditcommissie.

  • d.

    Lid: elk door de raad benoemd lid van de auditcommissie.

Artikel 2. De auditcommissie

De auditcommissie is een commissie voor overleg ter voorbereiding op en advies aan de raad over de gemeentelijke financiën. Tot de taken van de auditcommissie behoren:

  • a.

    Overleg met de accountant.

  • b.

    Toezicht houden op het financieel management van de gemeente.

  • c.

    Toezicht houden op de jaarrekening en de interne (begrotings)beheersing (periodieke rapportages) van de gemeente.

  • d.

    De gemeenteraad adviseren de jaarrekening wel of niet vast te stellen.

  • e.

    In voorkomende gevallen de bijzondere onderzoeken voor de gemeenteraad afstemmen op de accountantscontrole, de onderzoeken ex artikel 213a GW en de onderzoeken door de rekenkamer.

Artikel 3. De voorzitter

De voorzitter is belast met:

  • a.

    Het leiden van het werk en de vergaderingen van de auditcommissie. De voorzitter neemt deel aan de vergadering en heeft stemrecht.

  • b.

    Het aansturen van de leden en de secretaris van de auditcommissie.

  • c.

    Het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming van de auditcommissie.

  • d.

    Het woordvoerderschap van de auditcommissie.

  • e.

    De voorzitter kan één of meer van zijn taken mandateren aan de secretaris, één van de leden of één van de gemeentelijke medewerkers.

Artikel 4. De secretaris

De secretaris:

  • a.

    Voert het secretariaat van de auditcommissie.

  • b.

    Adviseert de auditcommissie over zaken die het werk van de commissie betreffen.

  • c.

    Adviseert de auditcommissie en de raad over de verdere ontwikkeling in taken en werkwijze van de auditcommissie.

Artikel 5. De leden

  • a. De raad benoemt aan het begin van elke raadsperiode voor de duur van die raadsperiode per fractie een lid, op voordracht van de fracties.

  • b. Bij tussentijdse vervanging wordt een lid dat namens een fractie zitting heeft vervangen door een lid van dezelfde fractie.

Artikel 6. Plaatsvervanging

  • a. Bij afwezigheid van de voorzitter wordt hij vervangen door één van de leden.

  • b. Leden kunnen zich bij afwezigheid laten vervangen door een fractiegenoot.

Artikel 7.Wijze van vergaderen

a.Frequentie

De auditcommissie vergadert tenminste drie keer per jaar: in januari over de managementletter die de accountant in december aan het college stuurt, in mei over de jaarrekening van het afgelopen jaar en in oktober over de begroting van het aankomende jaar.

b.Oproep

De secretaris van de auditcommissie zorgt dat alle leden uiterlijk 10 dagen voor een vergadering een oproep vergezeld van een agenda ontvangen.

c.Agenda

De secretaris stelt, in overleg met de voorzitter, de agenda voor elke vergadering op.

e.Quorum

Om besluiten te kunnen nemen dient tweederde van de auditcommissie aanwezig te zijn in de vergadering.

f.Stemmen

Besluiten worden zo mogelijk unaniem genomen, maar tenminste bij meerderheid van stemmen.

g.Presentielijst

De secretaris is verantwoordelijk voor het administreren van de aan- en afwezigheid van voorzitter en leden van de auditcommissie.

h.Openbaarheid

De vergaderingen van de auditcommissie zijn niet openbaar. Raadsleden mogen als toehoorder aanwezig zijn. Alle raadsleden krijgen het verslag van de vergaderingen van de auditcommissie.

Artikel 8. Adviseurs

  • a. De auditcommissie heeft twee vaste adviseurs: de accountant en het hoofd middelen.

  • b. In de regel wordt de portefeuillehouder financiën uit het college uitgenodigd bij de vergaderingen aanwezig te zijn.

  • c. De auditcommissie kan advies van derden inroepen.

Artikel 9. Verslaglegging

  • a. Van iedere bijeenkomst van de auditcommissie wordt een verslag op hoofdlijnen opgesteld.

  • b. Het verslag wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

  • c. Het verslag wordt ter kennisname naar de raad gestuurd.

Artikel 10 Uitleg reglement

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist de auditcommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit Reglement treedt in werking op 1oktober 2010.