Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Ronde Venen 2012

Geldend van 01-09-2012 t/m heden

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Ronde Venen 2012

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Ronde Venen;

gelet op het bepaalde in artikel 52 van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen het volgende:

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van

burgemeester en wethouders van de gemeente De Ronde Venen 2012.

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

  • 1. Het college regelt de verdeling van zijn werkzaamheden.

  • 2. Het college regelt de onderlinge vervanging in geval van verhindering één der wethouders.

  • 3. Het college regelt de vervanging van de burgemeester in geval van diens verhindering.

  • 4. Een lid van het college dat verhinderd is zijn werkzaamheden uit te oefenen, geeft daarvan zo spoedig mogelijk kennis aan de secretaris.

Artikel 2 Dag en plaats van de vergadering

  • 1. Het college vergadert in de regel eenmaal per week op een in onderling overleg vast te stellen dag en tijdstip en voorts zo dikwijls de voorzitter of twee wethouders het nodig achten.

  • 2. Indien twee of meer wethouders een vergadering nodig achten, verzoeken zij onder opgave van reden(en) aan de voorzitter deze bijeen te roepen. De secretaris zorgt na overleg met de voorzitter voor een oproep voor deze vergadering – onder vermelding van de te bespreken onderwerpen – die, indien mogelijk, uiterlijk 24 uur van tevoren op de gebruikelijke wijze aan de leden van het college wordt toegezonden.

  • 3. De vergaderingen worden als regel in het gemeentehuis gehouden.

Artikel 3 Agenda

  • 1. Voor elke vergadering wordt, als regel tenminste twee maal 24 uur van tevoren, door de secretaris aan de leden van het college een agenda met bespreekstukken toegezonden. De volledige verzameling vergaderstukken ligt voor de leden in het gemeentehuis ter inzage.

  • 2. Onderwerpen ten aanzien waarvan tijdige agendering als bedoeld in het eerste lid niet mogelijk is, doch waarvan bespreking ten gevolge van de spoedeisendheid geen uitstel duldt, kunnen onder opgave van reden(en) van urgentie voorafgaand aan de vergadering worden aangemeld bij de secretaris.

Artikel 4 Verhindering vergadering

  • 1. Wanneer een lid van het college verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de secretaris.

  • 2. Wanneer de secretaris verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter, alsmede aan degene die de secretaris vervangt.

Artikel 5 Ambtelijke ondersteuning

De secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang van een vlot verloop van de collegevergadering.

Artikel 6 Stemmingen

  • 1. Indien geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 2. Indien een lid van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd, tenzij het derde lid wordt toegepast.

  • 3.

    • a.

      Indien een lid van het college dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes.

    • b.

      Indien daarbij de stemming beperkt is tot één persoon en de stemmen staken, dan beslist het lot.

    • c.

      Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, dan vindt een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatshebben. Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken, dan beslist het lot.

Artikel 7 Besluitenlijst

  • 1. De secretaris draagt zorg voor het bijhouden van de besluitenlijst van de vergadering.

  • 2. De besluitenlijst bevat tenminste:

    • a.

      de namen van de afwezige leden;

    • b.

      een formulering van de door het college genomen besluiten.

  • 3. Stemverhoudingen worden alleen vermeld als een lid van het college daarom vraagt.

  • 4. De besluitenlijst wordt vastgesteld in de eerstvolgende vergadering.

  • 5. Voorzover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt de besluitenlijst zo spoedig mogelijk na de vergadering openbaar gemaakt en toegezonden aan de leden van de raad en de fractie-assistenten.

Artikel 8 Parafenbesluit

  • 1. Een parafenbesluit is een besluit dat wegens spoedeisendheid, ter beoordeling van de secretaris en het eerstverantwoordelijk collegelid, geen uitstel duldt en buiten de collegevergadering tot stand komt door middel van een conceptbesluit waarop door geen van de collegeleden is aangegeven dat bespreking in een vergadering is gewenst en waarop door ten minste de helft van de collegeleden voor akkoord is geparafeerd.

  • 2. Direct na het plaatsen van de laatste paraaf dateert de secretaris het parafenbesluit.

  • 3. Het parafenbesluit wordt geacht te zijn genomen op de datum van de dagtekening van de secretaris.

  • 4. De secretaris verstrekt een kopie van het genomen parafenbesluit aan de collegeleden die geen paraaf hebben gezet.

  • 5. De secretaris draagt zorg voor het periodiek opstellen van een parafenbesluitenlijst. Voorzover de aard en de inhoud van de besluiten zich daartegen niet verzetten, draagt de secretaris zorg voor spoedige openbaarmaking en toezending van de parafenbesluitenlijst aan de raad.

Artikel 9 Openbare vergadering

  • 1. Het college kan besluiten een openbare vergadering te houden.

  • 2. De bepalingen van dit reglement zijn voor zover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.

Artikel 10 Intrekking oude regeling

Het Reglement van orde van het college 2009 wordt ingetrokken.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op 1 september 2012.

Artikel 12 Citeertitel

Dit reglement wordt aangehaald als: “Reglement van orde van het college 2012”

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het college van de gemeente De Ronde Venen d.d. 10 juli 2012,
De secretaris, De burgemeester,